Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Petter Northug Jr. - «Og æ ska f... ikke til OL!?»

NYTT TEMA
knut_m
knut_mInnlegg: 1243
24.11.17 10:27
Progressen: For det første er disse dataene rekkefølgen i mål. De er ikke nødvendigvis et mål på hans styrke.

Dataene viser at han var "sterkest" i verden, med mindre du med "styrke" mener noe helt annet enn relevante egenskaper som skal til for å vinne skirenn. Mener du kanskje at det absolutte nivået i verden var ekstra lavt i 2014/2015? Har du i så fall noen begrunnelser for denne holdningen?

Nå ser jeg at du av en eller annen grunn tror det er ren flaks at Northug kom videre på tid fra semifinalen. Faktum er at Northug hadde over 3 sekunders margin å gå på i semifinalen. Både i kvartfinalene og i semifinalene gikk Northugenes heat markant fortere enn resten av heatene. Men du mener kanskje ikke at tid er et objektivt mål på styrke? Eller er du bare ute etter å hilse på det selv i døråpningen som vanlig?

Og så var det finalen, hvor du prøver å avfeie Northugs seier som en taktisk triumf. Det er oppsiktsvekkende hvor lite du forstår av denne idretten. Northug gikk altså inn i den første lange bakken bakerst i feltet. Han løp seg så opp i front av feltet og åpnet en liten luke før utforkjøringen. Så ble han glidd inn av feltet og passert av Pellegrino opp den siste lange bakken og da de begynte utførkjøringen ned til stadion, var feltet samlet og Northug lå på andreplass etter å ha brukt enormt med krefter. Så gled Northug inn Pellegrino inne på stadion og løp fra ham opp den lille bakken og gikk i mål like foran Harvey og Hattestad.

Den som gikk taktisk i denne finalen var Harvey. Han sparte krefter i begynnelsen og gikk bakerst i feltet. Han lot Northug gå ifra i den første lange bakken og han lot de andre i feltet hente ham inn igjen. Så avanserte han til 4. plass opp den siste lange bakken og gled inn Hattestad og tok innersvingen på ham (bokstavelig talt) like etter den lille bakken inne på stadion. Så stivnet Pellegrion og Harvey avanserte til andreplass på oppløpet, men greide ikke å hente inn Northug.

Når det gjelder styrke og taktikk, er det åpenbart at du overhodet ikke skjønner hva du snakker om. Harvey og Northug hadde tilnærmet motsatt løpsopplegg i denne finalen, hvor Harvey gikk billig og sparte krefter fra start, mens Northug brukte krefter fra start. Til slutt vant Northug fordi han totalt sett var klart sterkest.

knut_m
knut_mInnlegg: 1243
24.11.17 10:40
Progressen: De to gullene i falun kom ikke på samme ("ganske riktig"...) måte som tidligere:

Du sliter visst veldig med innenatlesningen. Jeg nevnte to mesterskapssesonger som åpenbart ble påvirket at Northug henholdsvis pådro seg et virus og ble overtrent, med det resultat at det gikk mange uker uten at han fikk trent. Dette påvirket i stor grad sesongen og de respektive mesterskapene.

Men 2014/2015-sesongen ble ikke påvirket på den måten og ganske riktig kom gullene i VM også. 

Dette oppfatter du altså som at "gullene i falun kom på samme måte som tidligere". Det er bare å gratulere! Du er selvutnevnt språkekspert, men du er altså ikke i stand til å lese en enkel tekst og forstå innholdet.

Progressen
ProgressenInnlegg: 1701
24.11.17 14:20
knut_m: Men 2014/2015-sesongen ble ikke påvirket på den måten og ganske riktig kom gullene i VM også.

...så vidt.

Gullene, eller kanskje gullet (på distanse), kom så vidt.

Tidligere kunne han tidvis leke seg til gull.

Jeg forstår utmerket hva du sier.

Det du tydeligvis ikke forstår er at jeg legger til et vesentlig poeng angående ditt forsøk på å friskmelde Northug fra en eventuell karriere og styrkemessig negativ tendens basert innsatsen i VM i Falun.

Progressen
24.11.17 14:22
knut_m: Dataene viser at han var "sterkest" i verden, med mindre du med "styrke" mener noe helt annet enn relevante egenskaper som skal til for å vinne skirenn.

OMG

sambasamba
sambasambaInnlegg: 14429
24.11.17 14:25

Godt det ikke er media og VGDs ekspertise som tar ut landslaget

Er vel derfor han ikke gikk Beito. Visste hva han hadde å vise

https://www.vg.no/sport/langrenn/petter-northug/northug-slaatt-med-nesten-halvannet-minutt-kveen-mener-han-er-i-rute-til-ol/a/24195116/

(Innlegget ble redigert 24.11.17 14:27)

guru
guruInnlegg: 10063
24.11.17 14:32

Trodde Debatten 21 rett etter Johaugs dopingsjokk var tidenes lavmål av en debatt.

Helt til i går... Det er så flaut og pinlig at det ikke er til å fatte. Vie en debattsending til å diskutere en langrennsløper som har blitt vraket til et verdenscuprenn.... Utrolig.

(Innlegget ble redigert 24.11.17 14:32)

TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 4506
24.11.17 15:03

Bare slapp av, nå har vi en Northug version 2.0 i Johannes Klæbo. Satan hvor han gikk i dag.

Tror en Northug i form kan være en bra makker for han i sprintstafett i tillegg til den vanlige stafetten.

AalesundsFK
AalesundsFKInnlegg: 11428
24.11.17 15:05
TollefTruls: Tror en Northug i form kan være en bra makker for han i sprintstafett i tillegg til den vanlige stafetten.

Heldigvis har Hetland allerede tatt ut laget med Krogh på siste.

bhros
bhrosInnlegg: 10496
24.11.17 15:43
Skraevadottir: Enig i at Ingvild funker bedre enn Ingunn.

Du mener kanskje Ingerid?  Ingerid Stenvold?

Hun har jo også greie på langrenn. Som junior var hun helt i norgestoppen, helt til en skade (ryggen?) satte en stopper for karrieren.

Viste også at hun hadde ben i nesen da hun insisterte på å få bruke dialekten sin da hun startet i TV.
Og ja, jeg syns hun er flink.

bjerkseth
bjerksethInnlegg: 1541
24.11.17 17:07
sambasamba: Godt det ikke er media og VGDs ekspertise som tar ut landslaget Er vel derfor han ikke gikk Beito. Visste hva han hadde å vise

La meg hjelpe deg med en liste over ting ingen her inne har greie på:

1. Hvordan Northug har trent den siste uken
2. Hvor hardt han faktisk gikk
3. Treningsski/konkurranseski

Osv, osv. I og med at Northug er garantert plass neste helg så kan man ikke konkludere med noen verdens ting. Det kan hende formen er ræva og det kan hende at Northug gikk på treningsskiene idag for å unngå å vinne og lage mere oppstyr enn hva det allerede har blitt. For å være helt ærlig så synes jeg den skidressen så litt stappa ut, men jeg avskriver ikke Northug eller noen andre med ambisjoner om OL på bakgrunn av NC på Gålå.

AxelRudi
AxelRudiInnlegg: 1302
24.11.17 17:16
bjerkseth: 1. Hvordan Northug har trent den siste uken

Petter har trent 2 økter pr dag siste uken. Han tok det nok bare som en gjennomkjøring.
Husk nå at denne mannen ble nr 68 i ett renn 3 dager før han tok 3 OL gull...

(Innlegget ble redigert 24.11.17 17:17)

Tig_
Tig_Innlegg: 533
24.11.17 19:19

.....eller slik som ifjor på desse tider i Lillehammer....Northug kom litt bak da også men han bedyra at alt var som det skulle etter løpet men seinare på kvelden så hadde han reist heim att. Og det var da den overtrenings  greia starta.

Men det er tidleg enda og han har nok kontroll på tinga.

(Innlegget ble redigert 24.11.17 19:24)

AxelRudi
AxelRudiInnlegg: 1302
24.11.17 19:32

"Dessuten vektlegger ikke Løfshus Northugs svake resultat fredag fordi han på forhånd visste at Northug skulle bruke rennet som trening."

Progressen
25.11.17 08:40

Ps. Du vil vel raskt be mod slette...

Og mod vil vel som vanlig symptombehandle og ignorere årsaken til problemet....

(Innlegget ble redigert 25.11.17 08:40)

Type-R
Type-RInnlegg: 1683
25.11.17 10:35
guru: Trodde Debatten 21 rett etter Johaugs dopingsjokk var tidenes lavmål av en debatt. Helt til i går... Det er så flaut og pinlig at det ikke er til å fatte. Vie en debattsending til å diskutere en langrennsløper som har blitt vraket til et verdenscuprenn.... Utrolig.

Hvorfor det? Langrenn er noe vi er opptatt av i Norge, og vrakingen av Northug til verdenscupåpningen har engasjert veldig mye. Da er det et naturlig emne for en tv-debatt.

Uavhengig av om Northug noen gang kommer tilbake i toppen igjen, så viser debatten at langrenns-Norge fremdeles ikke er klar for en løper av hans kaliber. Esten O. Sæther og Trude Dybendahl er gode representanter for dette symptomet, sammen med langrennsledelsen med Hetland i spissen (og mange av de øvrige lederne siden Northug slo gjennom for 12-13 år siden). Han utfordrer det tradisjonelle langrenns-Norge verdimessig og på hvor han står i spennet mellom kollektivet og individualisten. Dybendahl slapp sånn sett katta ut av sekken ved å nærmest fnyse ut hvordan pengene hadde styrt Northugs valg. Baasmo Christiansen var her ganske god når han påpekte at det for Northug var nødvendig å gjøre noen grep for å fortsette å være motivert når han som 26-åring hadde vunnet det som var å vinne.

Esten O. Sæther blir jeg rett og slett bekymret for. Han greier ikke å frigjøre seg fra sin agenda, som han har hatt i flere år. Det skinner i gjennom i alt han skriver, og han er produktiv, at Northug og alt han står for skjærer ham i øynene. Og så denne stadige tilbakevendingen til at Norge er så god uansett og vinner så mye. Tenk hvis Northug ikke hadde satset på ski. Da ville Hjelmeseths 5-milsgull i 2007 vært Norges siste individuelle mesterskapsgull på distanse. Da hadde nok selv Esten skrevet noen kritiske bemerkninger om Norge som langrenns-nasjon, uansett hvor mange verdenscupåpninger Norge hadde vunnet 10-dobbelt. Det kan godt være nå at det internasjonale nivået og satsningen etterhvert blir så laber, særlig når russerne faller fra en etter en, at Norge kommer til å bli for dominante i sporten. Men vi er ikke der ennå. Uansett hvor mye Dybendahl og Esten insisterer på at vi er best i verden, så gjenstår faktumet at vi ikke vant noen individuelle distansegull i sist vm. Noen ville faktisk ha kunnet omtale det som en aldri så liten skandale, gitt hvor suverene vi ellers var i verdenscupsirkuset. Jeg savnet veldig at noen påpekte det i debatten, gitt hvor mange ganger det ble gjentatt at vi var verdens beste landslag og sånn sett måtte ha verdens beste trenere. Onde tunger kunne vel tvert i mot ha innvendt at det skal ganske dårlige trenere til for ikke å gjøre det bra som landslagstrener for Norge i verdenscupsirkuset, med den rekrutteringen det er innen langrenn i landet vårt og den kanskje noe labre interessen for konkurranser utenom mesterskap som vi ser fra andre land. 

(Innlegget ble redigert 25.11.17 10:37)

erdetslik
erdetslikInnlegg: 8458
25.11.17 11:15
guru: Trodde Debatten 21 rett etter Johaugs dopingsjokk var tidenes lavmål av en debatt.
Helt til i går... Det er så flaut og pinlig at det ikke er til å fatte. Vie en debattsending til å diskutere en langrennsløper som har blitt vraket til et verdenscuprenn.... Utrolig

De vet å ta for seg de viktigste saker her i verden / Norge . . . . . .

Men nå har vel diskusjonen om at det var riktig å vrake Northug til Kuusamo forstummet noe  -  etter resultatene på Gålå.

Jeg ser enkelte forklarer det med at Northug tar disse renn på Gålå som trening. Men kan allikevel ikke hamle opp med Norgescup-løpere. Hva ville Northug så ha brukt rennene i Kuusamo til ?

erdetslik
25.11.17 11:33
Type-R: Uavhengig av om Northug noen gang kommer tilbake i toppen igjen, så viser debatten at langrenns-Norge fremdeles ikke er klar for en løper av hans kaliber. Esten O. Sæther og Trude Dybendahl er gode representanter for dette symptomet, sammen med langrennsledelsen med Hetland i spissen (og mange av de øvrige lederne siden Northug slo gjennom for 12-13 år siden). Han utfordrer det tradisjonelle langrenns-Norge verdimessig og på hvor han står i spennet mellom kollektivet og individualisten. Dybendahl slapp sånn sett katta ut av sekken ved å nærmest fnyse ut hvordan pengene hadde styrt Northugs valg.

Petter Northug jr har vært en enestående langrennsløper.

Hvor lenge skal han kunne leve på det ?

Nå var han ikke god nok til å være med til Kuusamo  -  resultatene mot Norgescup-løperne på Gålå viser det. Og da har han ikke noe i Kuusamo å gjøre.

For skilederne og -trenere er det best mulig resultat som gjelder. Og da er det deres plikt til å begunstige de som er i best form.
Jeg kan ikke se at PNjr skal ha noen særbehandling fordi han har vært verdens beste skiløper for noen år siden.
Samtidig er PNjr. avhengig å vise seg i media for å maximere sine inntekter  =  fordi han valgte pengene framfor skiforbundet.
Og derfor er det viktig for PNjr å få engasjert sine venner til å tale hans sak.

Jeg har stor respekt for skiledelsen at de ikke gir Northug noen særfordeler i Northug's mål mot OL-medaljer. Skiforbundet har et større ansvar for at de løperne som er med i Skiforbundets opplegg enn Northug som har valgt å melde seg ut av det.

PNjr har valgt å stå på egne ben og må tas ut om han er god nok.

Xavi7
Xavi7Innlegg: 215
25.11.17 12:27

Synes nå at landslagsledelsen får for mye tyn og for lite kred. Disse gutta vet hva de holder på med!

Ville vært meget kjedelig for PN å delta i Ruka denne helgen og få grisebank av de beste i verden. Og dermed slakt og formspekulasjoner i media. Nå fikk han en god gjennomkjøring og bank av de nest beste norske, og det er det ingen som legger særlig mye vekt på, men venter til Lillehammer med å konkludere om formen hans.

KUDOS til ledelsen for deres klokskap!

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 39488
25.11.17 12:31
erdetslik: Petter Northug jr har vært en enestående langrennsløper. Hvor lenge skal han kunne leve på det ? Nå var han ikke god nok til å være med til Kuusamo  -  resultatene mot Norgescup-løperne på Gålå viser det. Og da har han ikke noe i Kuusamo å gjøre. For skilederne og -trenere er det best mulig resultat som gjelder. Og da er det deres plikt til å begunstige de som er i best form.
Jeg kan ikke se at PNjr skal ha noen særbehandling fordi han har vært verdens beste skiløper for noen år siden.
Samtidig er PNjr. avhengig å vise seg i media for å maximere sine inntekter  =  fordi han valgte pengene framfor skiforbundet.
Og derfor er det viktig for PNjr å få engasjert sine venner til å tale hans sak. Jeg har stor respekt for skiledelsen at de ikke gir Northug noen særfordeler i Northug's mål mot OL-medaljer. Skiforbundet har et større ansvar for at de løperne som er med i Skiforbundets opplegg enn Northug som har valgt å melde seg ut av det. PNjr har valgt å stå på egne ben og må tas ut om han er god nok.

Så siden Dario Cologna og Marcus Hellner ikke har levert noe på en stund, så skal man vrake de? Gud bedre.. 

Type-R
25.11.17 12:46

Vel. Hvis holdningen er at skiforbundets største ansvar er å ivareta de løperne som er med i deres opplegg, så er det absolutt ingen tvil om at de har gjort rette valg. Hvis holdningen er at det største ansvaret er å sikre norske OL-gull derimot, så svikter de. Northugs resultater denne helga er intet motbevis i så måte. Snarere tvert i mot. Mange gode mesterskapssesonger har begynt dårlig for Northug. Men så har han konkurrert seg i form. Northug går ikke fort alene i skogen. Han må kjenne lukten av sagmugg i manesjen for å prestere. Han trenger å konkurrere for å bli bra i OL. I motsetning til mange andre nordmenn, som går fortere på kretsrenn på rulleski i august enn i mesterskap. Med tanke på Norges underprestering i mesterskap vs verdenscup burde Northug få fripass fram til OL. Det tror jeg de fleste ser, særlig utenfor landegrensene. At så ikke skjer, tror jeg handler om ideologi.

OL er en stor milepæl. Hvis Northug nå får en like dårlig sesong som sist, så mener ihvertfall jeg at sjansene er brukt opp. Ihvertfall hvis de andre nordmennene lykkes. Da er det Northug som har bevisbyrden på sin side. Hvis det blir som sist vm, at BÅDE Northug og de andre nordmennene mislykkes (sett bort fra stafetten), så blir det vanskeligere. 

(Innlegget ble redigert 25.11.17 12:49)

erdetslik
25.11.17 12:47
Kristwic7: Så siden Dario Cologna og Marcus Hellner ikke har levert noe på en stund, så skal man vrake de? Gud bedre..

Hva har disse avgjørelsene med ledelsen Norges Skiforbund å gjøre ?
Jeg trodde vi diskuterte vrakingen av Northug.

erdetslik
25.11.17 13:07
Type-R: Vel. Hvis holdningen er at skiforbundets største ansvar er å ivareta de løperne som er med i deres opplegg, så er det absolutt ingen tvil om at de har gjort rette valg. Hvis holdningen er at det største ansvaret er å sikre norske OL-gull derimot, så svikter de. Northugs resultater denne helga er intet motbevis i så måte. Snarere tvert i mot. Mange gode mesterskapssesonger har begynt dårlig for Northug. Men så har han konkurrert seg i form. Northug går ikke fort alene i skogen. Han må kjenne lukten av sagmugg i manesjen for å prestere. Han trenger å konkurrere for å bli bra i OL. I motsetning til mange andre nordmenn, som går fortere på kretsrenn på rulleski i august enn i mesterskap. Med tanke på Norges underprestering i mesterskap vs verdenscup burde Northug få fripass fram til OL. Det tror jeg de fleste ser, særlig utenfor landegrensene. At så ikke skjer, tror jeg handler om ideologi.
OL er en stor milepæl. Hvis Northug nå får en like dårlig sesong som sist, så mener ihvertfall jeg at sjansene er brukt opp. Ihvertfall hvis de andre nordmennene lykkes. Da er det Northug som har bevisbyrden på sin side. Hvis det blir som sist vm, at BÅDE Northug og de andre nordmennene mislykkes (sett bort fra stafetten), så blir det vanskeligere.

Slik jeg ser det, var det riktig å vrake Northug til Kuusamo.
Om det er slik du beskriver at Northug er avhengig av "lukten av sagmugg i manesjen for å prestere", burde han jo vise det i de konkurransene han deltar i. For så å bli tatt ut til de viktige konkurransene.

Mener du Northug burde tas ut til OL uansett resultat før OL ?

Hva om Northug mislykkes i OL og de andre nordmenn lykkes i OL ?

Type-R
25.11.17 14:01

Han er avhengig av å konkurrere for å komme i form. Det betyr ikke at han vinner i november, men det betyr at han blir bedre og bedre av å konkurrere. I en normal sesong er han da på topp når det blir mesterskap. Motsatt av typisk norsk formutvikling, med andre ord.

Det kan godt være at Northug mislykkes i OL. Men han burde gis særbehandling, ihvertfall dette året. Det er beste måte å fasilitere norsk OL-gull på.

Saliph
SaliphInnlegg: 22502
25.11.17 14:03

Når var Northug sist i skikkelig form egentlig? VM i 2015?

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 32101
25.11.17 14:06
Saliph: Når var Northug sist i skikkelig form egentlig? VM i 2015?

Har vel vist glimt av god form også ellers, blant annet i TDS i 2016 og i touren i Quebec samme år. Men ikke så mye ellers. Synes fortsatt ikke han har vært på virkelig supernivå siden 2013. I perioden 09-13 var han udiskutabelt den beste.

Kristwic7
25.11.17 14:29
erdetslik: Hva har disse avgjørelsene med ledelsen Norges Skiforbund å gjøre ?
Jeg trodde vi diskuterte vrakingen av Northug.

Dette er løpere som heller ikke har prestert på en stund.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2335
25.11.17 14:37
Kristwic7: Dette er løpere som heller ikke har prestert på en stund.

Cologna og Hellner har vist ok form, og de er trolig bedre enn de av sine lagkamerater som ikke får gå i Finland. Nordthug sin form er elendig i forhold, og jeg kan ikke skjønne hvorfor det var så viktig for han, og alt som kan taues inn av synsere blant skuespillere og journalister at han skulle konkurrere om en 50. plass her. Man bør ikke la løpere som har potensiale til å nå topp 10 bli hjemme da.

AalesundsFK
25.11.17 14:45
Kristwic7: Dette er løpere som heller ikke har prestert på en stund.

Helt uvesentlig sammenligning. 

Kristwic7
25.11.17 14:53
AalesundsFK: Helt uvesentlig sammenligning.

Dette er hans konkurrenter, meget meritterte løpere. Så nei, det er en vesentlig sammenligning.

AalesundsFK
25.11.17 15:00
Kristwic7: Dette er hans konkurrenter, meget meritterte løpere. Så nei, det er en vesentlig sammenligning.

Så du synes det er riktig å sammenligne uttak på herresiden i langrenn i Sveits og Sverige med uttak i Norge? Det er spesielt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg