Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan få fart på skøyte-Norge?

NYTT TEMA
BorisA
BorisAInnlegg: 985
25.03.12 19:07

Etter et begredelig Skøyte-VM må det være lov å stille følgende spørsmål:

"Hvordan få norsk skøytesport opp på internasjonalt toppnivå igjen?"

For vi har Håvard Bøkko og en fortsatt lovende SLP, men ellers er det tynt.

På 500 har vi bestemann på 20 plass, på 1000m tok vi de 2 siste plassene. På 1500 fikk vi bronse (eneste medalje), på 5000 var vi LANGT bak, og på 10000 en 5.plass.

På jentesiden har vi HB og Ida Njåtun, som ikke har vist noen fremgang i år.

Vi mangler bredden, har ingen sprintere i toppen osv.

Hva er problemet? Mangler vi talentene, svikter det på trenersiden eller begge deler?

Kan det være at vi er i ferd med å miste treningsekspertisen?

Jeg har virkelig ikke svaret, noen ekspert er jeg ikke, men det må være lov å spørre.

Kanskje svartmaler jeg litt nå, men tenker at det kan være greit "å ta debatten".

Xenofex
XenofexInnlegg: 2768
25.03.12 22:30
BorisA: Kanskje svartmaler jeg litt nå

Nei, det synes jeg ikke.

Hovedproblemet er kanskje at løperne har lagt opp for tidlig. Både Henrik Christiansen, Sverre Haugli og Even Wetten er yngre enn f.eks. Stefan Groothuis og Bob de Jong. I tillegg har den litt yngre generasjonen, foruten Bøkko, ikke helt fått det til, med løpere som Fredrik vd Horst, Tore Solli og Lars Kvaalen (dessuten lagt opp).

Når løpere under 20 er de som må forsvare den norske æren, kan vi ikke forvente det helt store. Likevel synes jeg det kan kritiseres at Sverre Lunde Pedersen, som jeg nå vil betegne som en toppløper, har hatt som hovedmål denne sesongen et juniormesterskap langt pokkerivold som ingen bryr seg dugg om, og som han dessuten allerede har vunnet. Han burde definitivt spisset formen mot seniormesterskapene, for han kunne faktisk vært en pallaspirant på 1500m allerede i år.

tucan
tucanInnlegg: 13883
25.03.12 23:02
Xenofex: Likevel synes jeg det kan kritiseres at Sverre Lunde Pedersen, som jeg nå vil betegne som en toppløper, har hatt som hovedmål denne sesongen et juniormesterskap langt pokkerivold som ingen bryr seg dugg om, og som han dessuten allerede har vunnet.

er enig i at han sannsynligvis hadde vunnet det mesterskapet uansett formtopp eller ikke.. Men tror det har vært like utslagsgivende for dårlig form at mesterskapet ble arrangert "pokkerivold".. Å reise tvers over kloden 2 ganger midt i sesongen, mens de øvrige i ro og mak har kunnet lade opp i Europa tror jeg har spilt en rolle..

Men neste år er de ikke junior lenger, så da er det bare å satse :-)

fabulator
fabulatorInnlegg: 12260
25.03.12 23:05
BorisA: Hva er problemet? Mangler vi talentene, svikter det på trenersiden eller begge deler?

Skøyter har vel vært en "ut" sport de siste 20 årene.

Dårlig rekruttering, det gir lite kvalitet å velge i.  Tror det ligger der, det er så få løpere, mens i Nederland er det nasjonalsport.

tucan
25.03.12 23:11
fabulator: Tror det ligger der, det er så få løpere,

går nok bedre når de fortsetter og "ødelegger" langrennssporten ;-)

ekablitvon
ekablitvonInnlegg: 1842
26.03.12 00:09
BorisA: "Hvordan få norsk skøytesport opp på internasjonalt toppnivå igjen?"

Første betingelse er at NRK mister senderettighetene og en kanal som er interessert i å gi skikkelig dekning tar over. Med rett promotering og ønske om å skape interesse rundt sporten, så kommer etterhvert også rekrutteringen.

Så må det fjernes endel propper i lederstillinger og så må det bygges haller rundt omkring i landet, ikke nødvendigvis internasjonale, men steder der barn og ungdom kan trene.

steffen
steffenInnlegg: 24575
26.03.12 02:00

Tror ikke profflag og "weird" amerikansk trener er veien å gå, i hvert fall...

neworleans
neworleansInnlegg: 851
26.03.12 10:34
tucan: Å reise tvers over kloden 2 ganger midt i sesongen, mens de øvrige i ro og mak har kunnet lade opp i Europa tror jeg har spilt en rolle..

En kommer vel ikke en millimeter videre hvis en hele tiden driver å leter etter undskyldninger som dette. Og det var ikke bare de som deltok i juniorVM som gjorde det elendig. Til og med i skøyteforbundet får vi håpe de ikke bruker slike dumme undskyldninger for å forklare hvorfor alt har gått har gått nedenom og hjem.

Det forundrer meg at endel av de som mener at virkelig skøyteløp er allround, nå råder Håvard til å satse på kun på 1000 og 1500. Heldigvis har CBA gitt uttrykk for at de fortsatt satser på å gjøre han til allroundmester. Og han er ikke langt unna. Milslukerne fra Nederland er alt for svake på de korteste distansene til å hevde seg. Jeg har stor tro på at PM vil få Håvard tilbake til gamle høyder på de lengste distansene.

Ikke glem at Håvard tross alt har hatt en bra sesong, vinner 1500 WC, bronse i EM, centimetre fra å ta det samme i VM, 4 plass WC overall. Og på VM 1500, hvor han bare var en skøytespiss fra gullet, er vi mange som tror han ville tatt seieren med treneren på banen.

Til steffen som mener at profflag ikke er veien å gå, hva med nederlenderne, der er det bare profflag?  Og de gjør det ikke direkte dårlig. Vi skal være happy for at vi har CBA-laget som står imot all motarbeidelse og forsatt satser! For øyeblikket er de vårt største håp for de neste årene.

Så får vi se hva skøyteforbundet gjør når de er ferdige med å slikke sårene.

tucan
26.03.12 11:05
neworleans: En kommer vel ikke en millimeter videre hvis en hele tiden driver å leter etter undskyldninger som dette

dette er ikke en unnskyldning, men mulig en del av forklaringen.. Dum unnskyldning? Som din unnskyldning om at H.B ble fratatt VM-gullet av skøyteforbundet?

Hvorfor er du så oppsatt på å krangle på absolutt alt? Jeg er ikke interessert i å diskutere her inne om alle mine meninger skal bli tatt opp i værste mening som enkelte gjør..

Knut_Oscar_Stålisen
Knut_Oscar_StålisenInnlegg: 5266
26.03.12 11:57
neworleans: Vi skal være happy for at vi har CBA-laget som står imot all motarbeidelse og forsatt satser! For øyeblikket er de vårt største håp for de neste årene.

Skøyteakademiet i Inzell er også et godt eksempel på et profflag som har hatt stor suksess med sine løpere. Selv Ove Eriksen er jo positivt innstilt til dette laget, så det er nok ikke prinsippet med slike lag han er så sterkt i mot. Og de nederlandske langene har han tydeligvis stor respekt for (skulle bare mangle, forresten). Det er nok personene i TeamCBA som han har et så inderlig ønske om å ødelegge alt for.
Hans dustete kommentarer etter lagtempoen i VM viser at det er dette han er opptatt av.

For øvrig er det litt greit å se at det er flere enn du og jeg som etter hvert har kommet til den erkjennelsen at det er behov for å finne ut av hva man driver med i det norske landslaget.  

neworleans
26.03.12 12:00
tucan: dette er ikke en unnskyldning, men mulig en del av forklaringen

Får håpe at forbundet leter etter helt andre forklaringer. Et stortalent som SLP fortjener kanskje et trenerskifte som kan bringe ham videre?

Når det gjelder Håvards 1500 m, så trenger ikke han noen undskyldninger. Men det er folk som har mye mer erfaring og greie på sporten enn deg og meg som mener at å ha sin egen trener på banen kunna ha utgjort en avgjørende forskjell. 6 hundredeler er ikke mye.

tucan
26.03.12 12:05
neworleans: Når det gjelder Håvards 1500 m, så trenger ikke han noen undskyldninger. Men det er folk som har mye mer erfaring og greie på sporten enn deg og meg som mener at å ha sin egen trener på banen kunna ha utgjort en avgjørende forskjell. 6 hundredeler er ikke mye.

jeg tror ikke det er noe særlig å hente på en 1500 meter der det er full pinne fra start til mål. Klarer ikke helt å se hva egentlig trenerne kan bidra med der..

edit.. Det som var avgjørende for HB. denne gangen tror jeg heller var at han hadde siste ytre.. med siste indre tror jeg han hadde tatt det... Men mener å huske at han hadde siste indre i fjor.. Dette er marginer. Noen ganger har man de på sin side, og noen ganger ikke..

Kanskje SLP hadde hatt nytte av ett trenerbytte.. eller kanskje ikke.. 

(Innlegget ble redigert 26.03.12 12:09)

malvolio
malvolioInnlegg: 21275
26.03.12 12:30
neworleans: Det forundrer meg at endel av de som mener at virkelig skøyteløp er allround, nå råder Håvard til å satse på kun på 1000 og 1500. Heldigvis har CBA gitt uttrykk for at de fortsatt satser på å gjøre han til allroundmester

For meg er og blir allround det største. En norsk mester her er det jeg ønsker meg mest (og også det vi trenger aller mest, for interessens del).

Likevel har jeg altså dristet meg til å si at Håvard Bøkko burde gå 1000 m litt oftere. Det er ikke fordi jeg ønsker å gjøre ham til 1000-meterløper, men fordi jeg tror det ville være gunstig for ham for å utvikle sitt "komparative fortrinn", som er at han er raskere i starten enn f.eks. Kramer, OG for å utvikle evnen til å gå fortere på første hele runde, som vil være gunstig for ham som 1500-meterløper.

Jeg mener HB kanskje ikke bør gå mer enn en eller maksimalt to distanser i hvert verdenscupstevne. Dette vil gi ham mer overskudd.

Om vi ser på Kramer, så gikk han en god del mindre enn HB i år. Også Verweij og Blokhuijsen som "er så heldige" at de har problemer med å kvalifisere seg til de nederlandske enkeltdistanselagene. Jeg tror dette er en av grunnene til at nederlenderne virker å stille i allroundmesterskapene med mer overskudd og gnist.

Konkret for Håvard så ville jeg, dersom jeg var ham, for neste sesong tenkt på noe slikt som dette:

- i de verdenscupstevnene som har lagtempo, går han 1500 og lagtempo og står over langdistansen (og dette er ikke for å være snill med skøyteforbundet, men for å være snillere med seg selv)
- i de verdenscupstevnene som ikke har lagtempo, går han langdistansen, men kan vurdere å gå 1000 m i stedet for 1500.

Min "ønskeliste" i prioritert rekkefølge er som følger:
1) En norsk allround-mester
2) En skikkelig langdistanse-ulv, a la Karlstad, som kunne truet De Jong osv.
3) En nordmann som konkurrerer i toppen i sprint. I VM i Heerenveen var det vel 12 enkeltløp under 35,0 i løpet av de to delkonkurransene. Åtte av disse ble gått av europeere.

Så vil jeg naturligvis også gjerne ha "en norsk mellomdistansemester", type Søndrål, for 1500 m er kanskje den aller morsomste enkeltdistansen. Men her er jo også HB gledelig nær toppen.

torgeb
torgebInnlegg: 857
26.03.12 17:49
neworleans: Vi skal være happy for at vi har CBA-laget som står imot all motarbeidelse og forsatt satser! For øyeblikket er de vårt største håp for de neste årene.

Jeg vet ikke hva du baserer den konklusjonen på. På CBA er det tre norske utøvere. To av dem er rene middelhavsfarere(Hege Bøkko og van der Horst), mens Håvard Bøkko verken har blitt bedre eller dårligere siden han ble med i laget. CBA-effekten for norsk skøytesport ser ut til å være fullstendig fraværende.

Jeg vil heller si at de talentfulle juniorene er vårt største håp for fremtiden. Uavhengig av hvem som trener dem, egentlig. Men håper at de klarer å finne et opplegg som passer for dem. 

(Innlegget ble redigert 26.03.12 17:51)

4Ser
4SerInnlegg: 77
26.03.12 18:26
torgeb: Jeg vet ikke hva du baserer den konklusjonen på. På CBA er det tre norske utøvere. To av dem er rene middelhavsfarere(Hege Bøkko og van der Horst), mens Håvard Bøkko verken har blitt bedre eller dårligere siden han ble med i laget. CBA-effekten for norsk skøytesport ser ut til å være fullstendig fraværende.

Før du kommer med slike bastante påstander bør du setter deg inn i grunnleggende toppidrettsopplegg.

Hege Bøkko ville legge opp forrige vår pga elendig opplegg fra skøyteforbundet. Hun hadde da blitt kjørt inn i et feil spor med feiltrening og manglende ekspertise. Hva ved du om den virkelige statusen for henne på det tidspunktet?

CBA ble redningen, og man måtte nesten startet re-oppbyggingen av henne som toppidrettsutøver.  Hun har kommet et godt stykke videre, og ble faktisk nå nr. 12 på 1500 i VM. Hun ble norsk allroundmester for første gang. Hun har hatt flere gode resultater i World Cup. Dog, det er fortsatt forholdsvis lang vei å gå. Mueller vet at man ikke skal gå for fort frem, og han vet hvilke faser man må gjennom. Hovedplanen er at Hege skal ta store steg frem til OL 2014.

Fredrik van der Horst flyttet fra forbundslaget til CBA-laget ved nyttårstider i vinter.

Å bygge en topp internasjonal skøyteløper tar 3-5 år alt etter hvor langt man er kommet. Det er dessverre ikke bare Ove Eriksen som kan finne på å påstå at man etter 2-3 uker med ny trener kan nå toppen (hvilket han prøvde å formidle flere ganger etter at Mueller fikk sparken senhøstes 2009).

Håvard Bøkko hadde noen få gode løp forrige sesong.  Denne sesongen har han vært på pallen nesten hver helg i World Cuper.  Han har vunnet World Cup sammenlagt på 1500 og er ranket som den 4 beste i verden av ISU.  I en annen ranking er han den beste: http://www.skoyteranking.net/ 

For Håvard gjelder det samme som for Hege; Mueller bygger og bygger - og mye har de måtte re-bygge - enhver ser at at man har måttet jobbe mye med teknikken til Håvard, og fortsatt er nok dette noe man jobber videre med. Håvard har også sagt at til tross for at han ennå ikke hadde gått noe optimalt 1500-løp, så har han vunnet World Cup sammenlagt på 1500.  Vi kan jo glede oss til neste år - når teknikken sitter bedre... og da kommer nok toppresultatene på langdistansene også.  Mueller og Håvard har klart det før - så det er ikke noe som skulle tilsi at dette ikke skal skje igjen.

Og som ellers, det er fort gjort å rive ned - men det tar som mye mye lengre tid å bygge noe opp igjen.

Jeg har ett råd til deg: Sett deg inn i hva som kreves for å nå toppen i internasjonal idrett. Da vil du være mye mye mer ydmyk i forhold til hva disse utøverne jobber med og prøver på.

Useriøs synsing og drittkasting mot mange av våre toppidretssungdommer florerer i mange innlegg.  Mange av dere skulle skamme dere - dere eier ikke folkeskikk!

(Innlegget ble redigert 26.03.12 18:33)

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 1248
26.03.12 18:50
neworleans: Og det var ikke bare de som deltok i juniorVM som gjorde det elendig.

Ja, og det bekymrer meg. At en enkeltutøver som SLP er ute av form på slutten av en lang sesong er ikke nødvendigvis noe problem. Men når et helt lag er det, er det grunn til å tro at man har gjort noe grunnleggende feil fram mot enkeltdistanse-VM.

Tendensen var der alt i Berlin for to uker siden, og det er åpenbart at laget har vært for nedagående i alle fall siden slutten av februar. 

CBA har jevnt over prestert på et akseptabelt nivå. Riktignok har det gått litt stang ut, men Håvard har i all greid å holde formen gjennom hele sesongen. Når det gjelder Hege, skal jeg ikke uttale meg om hvor mye som eventuelt ble "ødelagt" for henne i fjor, men jeg har inntrykk av at hun har større kapasitet enn det hun har greid å ta ut i år. Dessuten vil hun antakelig ta et steg på 3000 bare ved å disponere løpene sine noe bedre.

(Innlegget ble redigert 26.03.12 18:50)

Type-R
Type-RInnlegg: 961
26.03.12 20:17
4Ser: I en annen ranking er han den beste: http://www.skoyteranking.net/

Ja, da så. Ingen grunn til å forbedre seg når man allerede er verdens beste skøyteløper. Hørte dere? Vi har verdens beste skøyteløper! HURRA, for en gullalder vi er inne i!!!

skrønesmed
skrønesmedInnlegg: 1126
26.03.12 20:18
neworleans: Så får vi se hva skøyteforbundet gjør når de er ferdige med å slikke sårene.

Det er jo her fanden ligger begravet.

Krangel og maktaroganse.

bhros
bhrosInnlegg: 4812
26.03.12 20:38
4Ser: Mueller vet at man ikke skal gå for fort frem, og han vet hvilke faser man må gjennom

Våger meg på et lite spørsmål, i håp om ikke å bli utskjelt:

Har ikke Mueller ofte fått fram resultater relativt raskt?
I Norge ble han trener i 2004, og 2005 er vel den beste sesongen vi har hatt etter den tid?
I de følgende årene fikk Bøkko ytterligere framgang, mens det ellers ikke var så mye å glede seg over. (En Ervik på hell hadde riktignok noen bra løp, men ellers...).   

Motsi meg gjerne, om du mener dette er feil.
Men på en saklig måte......

(Innlegget ble redigert 26.03.12 20:40)

bhros
26.03.12 20:49
neworleans: Og det var ikke bare de som deltok i juniorVM som gjorde det elendig.

Og da sikter du til.......?

Hvammen har til nå aldri vært i nærheten av noe stort, vet ikke om så mange hadde ventet noe særlig mer av han?
Njåtun hadde tydelig formsvikt, ja.
Ellers?

Sjaksjakbajev
SjaksjakbajevInnlegg: 438
26.03.12 20:54
bhros: Hvammen har til nå aldri vært i nærheten av noe stort, vet ikke om så mange hadde ventet noe særlig mer av han?

35,65, som Hvammen fikk i første forsøk i går, er faktisk den beste 500 m-tiden noen nordmann har prestert i Heerenveen. Det forteller en hel del om hvilket nivå norsk sprint har ligget på også før denne sesongen.

neworleans
26.03.12 21:02
bhros: Ellers

Mikael F.L. Og hvorfor skulle vi ikke vente mer av Hvammen ?

(Innlegget ble redigert 26.03.12 21:03)

MrSimon
MrSimonInnlegg: 484
26.03.12 21:06

Malvolio skrev:
Min "ønskeliste" i prioritert rekkefølge er som følger:
1) En norsk allround-mester
2) En skikkelig langdistanse-ulv, a la Karlstad, som kunne truet De Jong osv.
3) En nordmann som konkurrerer i toppen i sprint. I VM i Heerenveen var det vel 12 enkeltløp under 35,0 i løpet av de to delkonkurransene. Åtte av disse ble gått av europeere.

Akkurat dette er det også jeg håper på for norsk skøytesport som etter min mening må ha opplevd sitt svarteste år i historien.

Kun èn seniorløper av en viss standard. For øvrig må vi ned i juniorklassen for å fylle opp kvoten i allroundmesterskapene. Trodde jeg ikke skulle få oppleve noe slikt.

Det verste er at jeg ikke kan huske om Norge har prestert dårligere noen gang. Tar forbehold dårlig korttidsminne.

Ikke har vi toppen, heller ingen bredde i det øverste sjiktet heller, hverken på herre- eller damesiden.

Jeg er veldig skuffet på norsk skøytesports vegne, også min idrett da!

Hva som bør gjøres for å slutt på elendigheta har jeg ingen anelse om. Men å splitte opp en fra før liten skøytefamilie tror jeg er uheldig. At nederlendere kan gjøre det er forståelig. Landet kan vel stille minst 5-6 landslag med samme eller bedre nivå enn Norge.

Den oppsplittinga i skøytesporten ser vi ikke i noen andre av våre vinteridretter, med unntak av langdistanseløperne i langrenn. Men dette er spesialister innenfor dette segmentet og få, om noen, av disse løperne er aktuelle til verdenscupen eller mesterskap.

Når det gjelder Bøkkos prestasjoner i år har disse etter min mening vært på stedet hvil i forhold de senere årene. Spørsmålet er om han har nådd sitt maxpotensiale? Det skal vi ikke se bort fra.

Sjaksjakbajev
26.03.12 21:45
MrSimon: Det verste er at jeg ikke kan huske om Norge har prestert dårligere noen gang. Tar forbehold dårlig korttidsminne.

Ja da har du dårlig hukommelse. Sammenlignet med 1986, 1988, 1996 og 2001 har 2012-sesongen vært helt himmelsk. Men det betyr selvfølgelig ikke at man skal være fornøyd med nivået i norsk skøytesport akkurat nå.

torgeb
torgebInnlegg: 857
26.03.12 21:49
4Ser: Før du kommer med slike bastante påstander bør du setter deg inn i grunnleggende toppidrettsopplegg.

Påstanden min var at det var lite/ingenting som tydet på at CBA er Norges største håp for de neste årene. Du kan bare slutte å messe om alle resultater som du forventer av CBA i nær og fjern framtid. De har ikke bevist noenting ennå!

Lang vei å gå for Hege Bøkko, ja...uten tvil. Njåtun er da like gammel, hun har da vært oppe på nesten pallnivå på 1500 i verdenscup allerede? På sitt beste har hun vært et hav bedre enn Hege. VM i enkeltdistanser må sies å være unntaket som bekrefter regelen. Njåtun ser ut til å være dønn sliten, og er nok glad for at sesongen er over. 

Og en som er så hurtig til å kaste dritt, rykter og elendighetserklæringer om det norske forbundlaget og deres utøvere,  kan spare seg for å være så hårsår når det gjelder CBA. CBA er ingen jævla hellig ku, for noen andre enn deg.

(Innlegget ble redigert 26.03.12 21:54)

bhros
26.03.12 21:52

Boka "To indre og vekk me'n" av Eldar Høidal ser ut som et must, etter å ha lest anmeldelsen i Dagbladet.

Noen av dere som har lest boka?

bhros
26.03.12 21:59

Ang. Hvammen, neworleans: Det jeg mente, var at det ikke var noe mer å vente av han i VM, basert på det han har prestert tidligere.

Neste sesong mener jeg vi bør vente (?) tider ned mot 35 blank, helst under.

neworleans
26.03.12 22:56
tucan: jeg tror ikke det er noe særlig å hente på en 1500 meter der det er full pinne fra start til mål. Klarer ikke helt å se hva egentlig trenerne kan bidra med der..

Neivel, hvis du ikke klarer det så klarer du ikke.

MrSimon
MrSimonInnlegg: 484
26.03.12 23:34
Sjaksjakbajev: Ja da har du dårlig hukommelse.

Var det jeg var redd for. Men 1986 var ikke helsvart ettersom Geir Karlstad vant 10000 m i VM. I tillegg vant han og Rolf Falk Larsen bronse i EM på hhv 500 m og 5000m. Men altså ingen medaljer i allround-mesterskapene.

Sjaksjakbajev
26.03.12 23:52
MrSimon: Var det jeg var redd for. Men 1986 var ikke helsvart ettersom Geir Karlstad vant 10000 m i VM. I tillegg vant han og Rolf Falk Larsen bronse i EM på hhv 500 m og 5000m. Men altså ingen medaljer i allround-mesterskapene.

Du har rett i at det fantes ting å glede seg over i 1986, og i alle de andre sesongene. At Falk-Larssen kom på pallen på 500 var allikevel en mager trøst så lenge langdistanseformen var, til han å være, elendig hele sesongen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg