Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Langrennslandslagene 2012/2013

NYTT TEMA
daskedusken
daskeduskenInnlegg: 3364
20.04.12 19:21

http://www.langrenn.com/landslagene-2012-2013.5046260-1743.html

Hva i himmelens navn gjør Gjerdalen på neste sesongs landslag? Er det en skrivefeil?

Forøvrig hyggelig at Dyret får være med de store guttene. Norges neste toppløper?

MrAmerica
MrAmericaInnlegg: 217
20.04.12 19:27

Da jeg så Gjerdalen på listen, trodde jeg først at jeg hadde forvillet meg inn på en ett år gammel artikkel.

Rennemo har vel ikke bevist all verdens heller med tanke på hvor mange sjanser han har fått, men Gjerdalen tar jo kaken.

hamplenedomplenedis
hamplenedomplenedisInnlegg: 4859
20.04.12 19:42

Fatter og begriper ikke hva i huleste Gjerdalen gjør på laget. Han har ikke prestert en dritt som skulle tilsi at han fikk plass på laget.  Rennemos uttak er i grunn også merkelig. Jada han greide en 5.plass på en av TDS-etappene i år, men resultatene utenom dette var begredelig. Og han har heller ikke tidligere vist særlig imponerende resultater.

Synes det er synd at ikke andre blir prioritert før disse to løperne.

bhros
bhrosInnlegg: 4803
20.04.12 21:54

Skjønner heller ikke hva Gjerdalen gjør på landslaget. Jeg har forsvart han tidligere, men etter årets sesong finner jeg lite som tilsier en plass på noe som helst norsk landslag. Kan det være at ledelsen vet noe som vi andre ikke vet? At de har en forklaring på årets pent sagt middelmådige innsats, og at de forventer at dette vil rette på seg neste sesong?  Noe må det jo være.....

Greit at også Golberg har fått plass, er jo en coming man. Ellers er det vel ikke så mange andre aktuelle kandidater. Er det noen som har grunn til å føle seg forbigått?
Har personlig tro på Håkon Mikalsen, men kan gjerne få et år til på seg. 

MrAmerica
20.04.12 22:02

Han vil aldri bli noen toppløper, men Chris Jespersen hadde i hvert fall fortjent en plass mer enn både Rennemo og Gjerdalen.

sertono
sertonoInnlegg: 36473
20.04.12 22:18

Ingvild Flugstad Østberg burde vært sparket ut til fordel for Martine Ek Hagen.

IngolfTeigen
IngolfTeigenInnlegg: 83
20.04.12 22:36

Hva har skjedd med Finn Hågen Krogh? Burde ikke han vært aktuell for og tatt plassen til Gjerdalen?

Sertono: Nå er vel Flugstad Østberg fortsatt bedre enn Ek Hagen, så er vel greit det, har stablisert seg topp 20 i w-cup pluss bedring i spritene hvor har vært i flere semifinaler osv i år. 

heleneop
heleneopInnlegg: 991
20.04.12 22:49

Hvorfor er kvinnelandslaget på seks personer, ti med sprint, mens herrelandslaget teller åtte stykk, 14 inkludert sprint. Det henger overhodet ikke på greip når man tenker på hvor utrolig mye bedre jentene har prestert enn gutta denne sesongen

Mener vi får stille med ti jenter i verdenscupåpningen, og bare seks gutter. Det er lite som tyder på at vi vil ha færre enn ni plasser distanseplasser for damene, og maks syv hos herrene.

heleneop
20.04.12 22:56

Liker egentlig at Rennemo får sjansen, han har hatt en god utvikling (ikke alle er supertalenter fra ung alder), og han gikk en herlig femmil i kollen. Samme med Eliassen, det tar tid, men de blir bare bedre og bedre. På tide med ett B-lag for slow-starterne, så de kan få litt stipend fra Olympiatroppen, og får trent en del med A-laget, men samtidig slipper alt presset som følger med? Føler ikke at rekruttlaget fyller den rollen helt, og at det heller bør være en vei til A-laget for de unge stortalentene.

Ellers synes jeg det er kjipt at Golberg er på sprintlandslaget, jeg har fryktelig liten tro på at Aune er rett mann til å utvikle ham til en god allrounder.

(Innlegget ble redigert 20.04.12 22:58)

sertono
20.04.12 23:23
IngolfTeigen: Sertono: Nå er vel Flugstad Østberg fortsatt bedre enn Ek Hagen, så er vel greit det, har stablisert seg topp 20 i w-cup pluss bedring i spritene hvor har vært i flere semifinaler osv i år.

Helt uenig, om man sammenligner dem i de renn de begge har vært med i får Østberg juling. (Jeg ser bort fra sprint grunnet at jeg neppe tror Østberg der heller kommer til bli nevneverdig god.)

Hagen: Falun.9 Oslo.23 Lahti.14 Otepaa.23
Østberg: Falun.36 Oslo.42 Lahti.40 Otepaa.39

Vil mye heller ha en god distanseløper til i stallen. Jeg føler Østberg har brukt opp sine sjanser. Hun kan ta seg et friår og tenke gjennom det hun holder på med, f.eks å gi blaffen i fotball. 

heleneop
20.04.12 23:56
heleneop: På tide med ett B-lag for slow-starterne, så de kan få litt stipend fra Olympiatroppen, og får trent en del med A-laget, men samtidig slipper alt presset som følger med? Føler ikke at rekruttlaget fyller den rollen helt, og at det heller bør være en vei til A-laget for de unge stortalentene.

Landslagsledelsen og jeg tenker tydeligvis veldig likt(dårlig tegn), etter litt mer surfing på langrenn.com viser det seg at Fire av de uttatte på seniorene har fått elite B-status. Dette gjelder Kristian Tettli Rennemo, Tord Asle Gjerdalen, Petter Eliassen og Celine Brun-Lie. Blant annet innebærer dette redusert stipend, mindre hjelp fra støtteapparatet, men med individuelle krav som følges opp løpende i samarbeid med både landslagstrener og landslagssjef.

Jeg får si meg ganske så fonøyd jeg da...

tucan
tucanInnlegg: 13702
21.04.12 07:41
bhros: Kan det være at ledelsen vet noe som vi andre ikke vet?

eller at Gjerdalen har noe på landslagsledelsen som de ikke vil skal komme ut? ;-)

bhros
bhrosInnlegg: 4803
21.04.12 09:55

"Han vil aldri bli noen toppløper", sier du, MrAmerica. Hvis det er Håkon Mikalsen du sikter til, hva er det du sitter inne med av kunnskaper som gjør at du kan fastslå dette?

Han er såvidt blitt senior, viste stor framgang på slutten av sesongen, har trent seg opp etter stygg skade for et par år siden.

qwerty987
qwerty987Innlegg: 1
21.04.12 10:19

Sertono: Hvorfor sammenligner du kun distanserennene når Ingvild er på sprintlandslaget? Begge gikk sprinten i Lahti og Stockholm, Ingvild tok seg greit videre i begge, mens Martine røk i prologen i begge

Hagen: Stockholm 37, Lahti 65
Østberg: Stockholm 20, Lahti 15

Dette var også i en tid der Ingvild ikke var i form (noe hun ikke var i noen av rennene du sammenligner...)

(Innlegget ble redigert 21.04.12 10:19)

MrAmerica
21.04.12 10:49
bhros: Han vil aldri bli noen toppløper", sier du, MrAmerica. Hvis det er Håkon Mikalsen du sikter til, hva er det du sitter inne med av kunnskaper som gjør at du kan fastslå dette? Han er såvidt blitt senior, viste stor framgang på slutten av sesongen, har trent seg opp etter stygg skade for et par år siden.

Jeg siktet ikke til Mikalsen, men til Jespersen.

sertono
21.04.12 10:57
qwerty987: Sertono: Hvorfor sammenligner du kun distanserennene når Ingvild er på sprintlandslaget?

Gjentar, " (Jeg ser bort fra sprint grunnet at jeg neppe tror Østberg der heller kommer til bli nevneverdig god.) Vil mye heller ha en god distanseløper til i stallen." Ek Hagen har jeg enorm tro på, hun har også høyden jeg har savnet blandt våre jenter, litt Kuitunen,Kowa-fasong over henne.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 5811
21.04.12 11:15
daskedusken: Hva i himmelens navn gjør Gjerdalen på neste sesongs landslag? Er det en skrivefeil?

Pilotbrillene sikkert.....

VGD123
VGD123Innlegg: 306
21.04.12 12:13

Jeg mener ett uttak av Gjerdalen kan forsvares. Han har riktignok hatt en elendig sessong og ikke vist noen verdens ting. Men med hva han viste under VM i 2011 og enkelte løp tidligere vet vi at toppnivået hans er veldig bra.

Hva som er grunnen til hans dårlige resultater i år er jeg ikke helt sikker på, men for at løperene skal kunne levere gode resultater er det fint å ikke ha kniven på strupen til en hver tid.

Hvordan mindre støtte skal få han til å levere bedre resultater til neste sessong er jeg dog litt usikker på.

Jeg føler også at han ikke tar plassen til noen andre som er så mye bedre, derfor er det ok at han får en sessong til på seg.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 3364
21.04.12 12:36
heleneop: Fire av de uttatte på seniorene har fått elite B-status

I mine øyne burde man heller gitt B-status til en "up and coming" i stedet for Gjerdalen, og kanskje også Rennemo. Gjerdalens tid er forbi!

IngolfTeigen
IngolfTeigenInnlegg: 83
21.04.12 13:05

Nå er det vel vanskelig å se bort fra sprint når det er i hovedsak det Østberg satser på per dags dato, er enig at det er ikke noen ny Randell vi ser når det kommer til sprint eller Bjørgen i langdistanse, men føler at de kan forsvare hennes plass ut fra dette.

Ut fra det jeg kjenner til bruker hun vel bare fotball som alternativ trening i sommer månedene, selvom heller burde ha brukt mer tid på ren langrennstrening kanskje.. 

Nå kommer det vel til å være slik at Norge kommer til å dominere damesiden også neste år, så Ek Hagen vil vel få sine sjanser uansett mange ganger i løpet av sesongen så får en vurdere om skal flytte opp henne på landslaget. 

Er enig at føler at Østberg har brukt lang tid på og stablisere seg topp 20 i langdistane og topp 10 på sprint og at utviklingen kanskje har stoppet noe opp, samt at hun er vel også et rent treningsprodukt når det kommer til langrenn

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 4457
21.04.12 13:27
VGD123: Men med hva han viste under VM i 2011 og enkelte løp tidligere vet vi at toppnivået hans er veldig bra.

Gjerdalens suksess i Kollen VM var et resultat av den største glidfordelen Norge har hatt siden VM i Trondheim. Var helt latterlig å se hvordan de norske gled i fra konkurrentene.

VGD123
VGD123Innlegg: 306
21.04.12 13:42

Norge skal ha de beste skiene på hjemmebane med de resursene som legges ned i smøreteamet. Gjerdalen gjorde ett kjempeløp på 5-mila og det var ikke bare pga gode ski.

Det er ikke lenge siden MJS og Gjerdalen ble nevnt i samme negative ordlag her på VGD. Om løperene får litt tid og ro rundt seg kommer nok resultatene.

madabj
madabjInnlegg: 6243
21.04.12 14:50
sertono: Gjentar, " (Jeg ser bort fra sprint grunnet at jeg neppe tror Østberg der heller kommer til bli nevneverdig god.) Vil mye heller ha en god distanseløper til i stallen."

Den jenta kommer til å bli ultragod! Galskap dersom ledelsen hadde kastet henne på dør!

heleneop
21.04.12 17:50
daskedusken: I mine øyne burde man heller gitt B-status til en "up and coming" i stedet for Gjerdalen, og kanskje også Rennemo. Gjerdalens tid er forbi!

Hva man kaller lagene er ikke så nøye for meg, men jeg synes det er en veldig god idè å ha to forskjellige satsinger for de nest beste. En for de unge "up and coming" og som en for de som allerede har vært en del av landslaget, og som presterer greit men ikke bra nok for A-laget.

Jeg tror at begge de to gruppene har muligheter til å bli blant de beste, men at de trenger ganske forskjellige treningsopplegg og oppfølging. Norges skiforbund har råd til begge deler.

Når det gjelder Ek Hagen er jeg enig i at hun er et stort talent og et ordentlig håp for framtiden, men jeg tror det kunne blitt vel tøft for henne å skulle være på samme lag som Bjørgen og Johaug, så det er kanskje greit at hun venter ett år eller to. Hun får nok uansett  vært med på et par samlinger. Østberg har hatt en mellom sesong, men det skjer med veldig mange unge løpere, jeg gir i hvertfall ikke opp håpet om at vår største juniorstjerne på jentesiden skal lykkes skikkelig i seniorsammenheng.

Barcaham
BarcahamInnlegg: 2586
22.04.12 10:43
sertono: fotball.

Spiller hun fotball?

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 5251
22.04.12 11:28
Barcaham: Spiller hun fotball?

Hun gjorde i hvert fall det, men jeg trodde at hun hadde avsluttet fotballkarrieren. Mulig sertono vet mer om dette.

sertono
22.04.12 12:15
Tullin_Thams: Hun gjorde i hvert fall det, men jeg trodde at hun hadde avsluttet fotballkarrieren. Mulig sertono vet mer om dette.

Stemmer, my bad. Hun spilte (for Raufoss, scorer mål på overtid i sin avslutningskamp til og med :))

Vel, det ser ikke ut som om det hjalp nevneverdig, syns Østberg har skuffet som senior. Ek Hagen burde fått sjansen etter min mening, hun er bedre og da ser jeg ingen grunn til å ikke gi henne plassen. Ser heller ingen grunn til at Hagen skulle ha noen større problemer med å fikse Bjørgen og Johaug når Weng gjør det, de er vel jevngamle? Gode venninner er de også. Og senest i går var det såvidt Bjørgen klarte å grise seg forran henne i Skarven...

Jurginho
JurginhoInnlegg: 5241
22.04.12 12:17
heleneop: En for de unge "up and coming" og som en for de som allerede har vært en del av landslaget, og som presterer greit men ikke bra nok for A-laget.

Hvis de skal dele inn landslagene etter hvor gode de faktisk er, må de skynde seg å opprette eget Super-A-lag, med Northug. Noe de forsåvidt på mange måter også har... 

(Innlegget ble redigert 22.04.12 12:17)

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 13315
22.04.12 16:39
daskedusken: Hva i himmelens navn gjør Gjerdalen på neste sesongs landslag?

Helt ubegripelig uttak. Han må ha noe på Nystad, som for eksempel en nakenvideo.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg