Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bøkkoene tilbake på landslaget

NYTT TEMA
SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 1474
30.04.12 09:17

Gledelige nyheter dette, både fordi jeg mener søskenes muligheter til å nå sine mål er større på landslaget enn med Mueller, men også fordi deres tilstedeværelse høyst sannsynlig virker positivt også for de andre på landslaget.

Sikkert endel som skal trekke konklusjoner om private lag i vinteridretten nå, men skøytesporten i Norge er for tiden neppe bred nok til at vi er tjent med å spre våre beste over flere plattformer.

eltorg
eltorgInnlegg: 21001
30.04.12 09:28
SnorreSolano: Gledelige nyheter dette, både fordi jeg mener søskenes muligheter til å nå sine mål er større på landslaget enn med Mueller, men også fordi deres tilstedeværelse høyst sannsynlig virker positivt også for de andre på landslaget.
Sikkert endel som skal trekke konklusjoner om private lag i vinteridretten nå, men skøytesporten i Norge er for tiden neppe bred nok til at vi er tjent med å spre våre beste over flere plattformer.

Dette var gode nyheter.

Skøytesporten i Norge er for liten til at vi tåler den oppdelt.

Med de ungdommene som er på vei opp vil en veteran som Håvard Bøkko være gull verdt.

Og kanskje kan vi håpe på en ny "vår" både for Håvard og Hege. Det fortjener de.

Luciusen
LuciusenInnlegg: 156
30.04.12 09:36
eltorg: Dette var gode nyheter.

Jeg har alltid håpet at han skulle slå til under Muller...men opplegget der med og ikke satse på høydetrening så er jeg enig med Bøkko´s til å gå tilbake til landslaget igjen! De har jo ikke hatt noen stor sesong heller! SÅ NÅ ER NORGE SAMLET TIL ET SKØYTERIKE IGJEN :-) LYKKE TIL BØKKO´S ;-)

Luciusen
LuciusenInnlegg: 156
30.04.12 09:37

Venter spent på hva som kommer på pressekonferansen....

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 5251
30.04.12 09:40

Håper dette valget kan hjelpe norsk skøytesport, som har slitt denne sesongen. Ønsker bøkkosøsknene og forbundet lykke til med samarbeidet.

bhros
bhrosInnlegg: 4800
30.04.12 09:48

Voksen avgjørelse av Bøkko. Sikkert vel gjennomtenkt.
Blir spennende å se hva bl.a. mer satsing på høydetrening kan bety.

Nå kan det også bli effektiv trening på lagtempolaget. 

SnorreSolano
30.04.12 10:05

Rolf Hauge sier til VG at "det er ikke noe dramatisk i dette".  Da legger han isåfall lista for hva som er dramatisk relativt høyt, for alle vet at CBA har vært Hauges prosjekt først og fremst for å bringe Bøkkoene helt til topps i internasjonal skøytesport. Ikke dermed sagt at heretter går det nedenom og hjem for Team CBA, men jeg tror det meste ble ganske mye vanskeligere etter dette.  

sertono
sertonoInnlegg: 36472
30.04.12 10:30
SnorreSolano: Gledelige nyheter dette, både fordi jeg mener søskenes muligheter til å nå sine mål er større på landslaget enn med Mueller

Helt enig, endelig en klok avgjørelse av Bøkko...

Spahob
SpahobInnlegg: 4788
30.04.12 11:05

Gladnyhet for skøyte-Norge! Ikke minst fordi det nå kanskje kan bli litt ro rundt idretten og litt mer fokus på det sporstlige. Jeg er overbevist om at alle negative oppslag knyttet til striden mellom NSF og CBA har tappet noen og en hver for energi denne sesongen.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 5796
30.04.12 11:57

Fantastiske nyheter! Morn'a Mueller!

Spent på hva FvdH velger å gjøre....

Gregor28
Gregor28Innlegg: 1573
30.04.12 12:05
KongOlav2: Stålisen, hvor er du? Hvordan skal dette bortforklares?????

Forklarer det vel slik Hauge delvis har gjort det, nemlig at dette er forbundet sin feil.

Hyggelig nyhet å få idag, tror dette er det klart beste både for the Bøkkos og skøyte-Norge. 

Hvale90
Hvale90Innlegg: 13559
30.04.12 13:47

Nå fikk Ove Eriksen enda et påskudd for å kritisere Mueller & Co

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 12635
30.04.12 14:16
Hvale90: Nå fikk Ove Eriksen enda et påskudd for å kritisere Mueller & Co

Ove Eriksen er vel født i 1944, og derfor 68 år gammel i år. Tror nær sagt alle skøyteinteresserte håper han snart tar steget inn i pensjonistenes rekker.

Hvale90
Hvale90Innlegg: 13559
30.04.12 14:21
KongOlav2: Ove Eriksen er vel født i 1944, og derfor 68 år gammel i år. Tror nær sagt alle skøyteinteresserte håper han snart tar steget inn i pensjonistenes rekker.

Han ønsker sikkert å overgå Herwig Carlsen når det gjelder pensjonsalder.

apobase
apobaseInnlegg: 8215
30.04.12 14:40
KongOlav2: Spesielt er det bra for våre talentfulle unggutter at de får en såpass rutinert ener som Bøkko

Du mener vel "en såpass rutinert toer som Bøkko"?

Vælkømmin telbarsjat, Bøkkos.

4Ser
4SerInnlegg: 77
30.04.12 14:51
Tullin_Thams: Håper dette valget kan hjelpe norsk skøytesport, som har slitt denne sesongen. Ønsker bøkkosøsknene og forbundet lykke til med samarbeidet.

Etter ett av de dårligste skøytesesonger noen ganger, kun med delvis godkjent av Håvard Bøkko, er det mer enn rart at Bøkkoene går tilbake til forbundslaget, som med unntak av juniorene, mislyktes på nesten alle områder. Etter VM i Heerenveen kan man bare oppsummere resultatlistene og konstartere at Norge er blitt en C-nasjon i vår kjære vintersport.

En oppsumering av de siste 2-3 årene med OL 2010 (kun en enkeltstående bronsemedalje til Norge), fiaskoen med Koss og Jarle Pedersen som trenere, og forrige sesong med enda mer nedur og så Bøkkoene over til Mueller, viser at NSF ikke har orden på sakene. Da er det er ikke til å forstå hvilken logikk som ligger bak Håvards nye ressonement. For 12 måneder siden var Jarle Pedersen og NSF ikke aktuelle - de holdt jo ikke mål. På Olympiatoppen er det ingen som virkelig kan skøytetrening. Jeg syns dette blir mer og mer vingling og klaging på andre enn seg selv. Nå skal høydetrening løse alle problemer. Jeg stoler mye mer på Mueller enn NSF og Øvrebø på Olympiatoppen! 

Og, hvem er det nå som skal dra Håvard frem på treningene, for SLP kommer neppe til å ofre seg for at Håvard skal bli bedre?

Nei, jeg tror dessverre at dette er starten på slutten for både Håvard og spesielt Hege. Om kort tid er Håvard nede på nivå med SLP - og blir nr. 6-12 i EM/VM allround. OL-gull kan man bare glemme.

Dette er faktisk en trist dag for Skøyte-Norge, og nå kommer Eriksen og Wetten med sine "ekspertkommentarer" og er glade! Det hjelper ikke om alle er "venner" om resultatene uteblir. Lurer på hva de samme herrer sier om resultatene uteblir fremover. Da kan man i hverfall ikke skylde på Peter Mueller. Kanskje noen da vil gå i dybden og finne ut hva som virkelig mangler i norsk skøyesport. Og profflag skal man i hverfall kke ha i Norge - selv om nederlenderne har hatt dette i 15 år - og vinner det meste - både på herre og damesiden.  Der er det nok flere som smiler over at Mueller og Bøkko skiller lag igjen!

Spahob
30.04.12 15:09
4Ser: Og, hvem er det nå som skal dra Håvard frem på treningene, for SLP kommer neppe til å ofre seg for at Håvard skal bli bedre?

Nå ser jeg akkurat helt motsatt på situasjonen enn deg, men akkurat denne setningen måtte jeg utheve da jeg egentlig ikke skjønner noe som helst av den.

"SLP kommer neppe til å ofre seg...." Hva tenker du på? Var det slik i CBA at alle ofret seg for Bøkko? Dette er helt gull for SLP. Han får endelig matchingen han trenger. Vil forundre meg mye om han, eller noen andre, skulle motarbeide Bøkko på noe område. Han kommer til å strekke seg etter Bøkko og kan også pushe Bøkko på de fleste områder. Den eneste distansen hvor det p.t. skiller en del mellom de 2 er på 10.000m.

Hadde Bøkko noe særlig bedre treningskamerater i CBA?

SnorreSolano
30.04.12 15:24

4Ser:  Det virker som om du antyder at det norske landslaget har vesentlig svakere løpere enn CBA, slik at Bøkkoene vil få dårligere matching på trening enn de ville fått ved å sitte i ro. Slik CBA har fremstått de siste to sesongene er det svært vanskelig å være enig.  Men at CBAs evne til å dra frem løpere på trening nå blir vanskeligere uten Bøkko der, er hevet over enhver tvil.  Og det er kanskje der din skepsis ligger?

Etter å ha fulgt innleggene dine her en stund er jeg nemlig ganske sikker på at du har en eller annen form for "connection" til Team CBA.

"En av de dårligste skøytesesongene noensinne"?   Alle er vel enige om at den ikke levde opp til forventningene, men ganske historieløst å bruke slike ord.  Vi hadde verdenscup-vinneren på 1500m, som var hundredeler unnda VM-tittelen. Vi har det største juniortalentet siden Bøkko selv, som tok vesentlige steg fremover, og de er også andre lovende juniorløpere. Vi må flere tiår tilbake for å finne sterkere kort på juniorsiden enn vi har hatt de siste to sesongene. Ida Njåtun skuffet noe i en sykdsomspåvirket sesong, men skaffet oss likevel den beste norske sammenlagt-plasseringen i et VM siden 2006.

"Sjanseløs på OL-gull".  Vel, 1500m-resultatene til Bøkko både med Koss, Pedersen og Mueller som trener de siste sesongene tyder vel på at gutten har kapasitet også på et OL-gull. Tåpelig ordbruk fra din side.

Du mener også at tilgang til Olympiatopp-ressursene er et dårlig argument for overgangen også, siden de etter din mening ikke har noen skøytekompetanse. Merkelig at CBA har sutret om den manglende tilgangen til Olympiatoppen i over et år nå, om det ikke skulle bety noe....

iniesta87
iniesta87Innlegg: 23769
30.04.12 16:51

Denne CBA sjefen Rolf Hauge er han veldig rik siden han bruker mye penger på dette?

ekablitvon
ekablitvonInnlegg: 1842
30.04.12 19:32
4Ser: jeg tror dessverre at dette er starten på slutten for både Håvard og spesielt Hege. Om kort tid er Håvard nede på nivå med SLP - og blir nr. 6-12 i EM/VM allround. OL-gull kan man bare glemme.

Det tror jeg desverre du har rett i, men nå har de ihvertfall valgt det sjøl og så får Hallingdølene ta konsekvensen av sine valg.

malvolio
malvolioInnlegg: 21187
30.04.12 20:00

Jeg innrømmer at dette kom litt "ut av det blå" for meg, jeg trodde nok Bøkko-ene følte at Mueller var det beste for dem og at de hadde tro på hans opplegg (om det var en riktig vurdering, ville jo være en annen diskusjon), og at det virket å være såpass dårlig kjemi mellom CBA og skøyteforbundet at jeg trodde de så det som lite aktuelt å gå tilbake.

Men velkommen skal de være! For min del ønsker jeg meg norske allround-verdensmestre og OL-mestre, norske jenter og sprintere på pallen. Hvilke lag de går for, bør være uvesentlig.

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 1243
30.04.12 20:41
malvolio: Jeg innrømmer at dette kom litt "ut av det blå" for meg, jeg trodde nok Bøkko-ene følte at Mueller var det beste for dem og at de hadde tro på hans opplegg (om det var en riktig vurdering, ville jo være en annen diskusjon), og at det virket å være såpass dårlig kjemi mellom CBA og skøyteforbundet at jeg trodde de så det som lite aktuelt å gå tilbake.

Selv trodde jeg et øyeblikk at datoen var 1. april, ikke 30. april.

For øvrig virker det en smule rart at det bare er uenighet om høydetrening som er årsaken til at Håvard og Hege går tilbake til forbundsgruppen.

Skal jeg driste meg til å spekulere i andre årsaker, vil jeg anta at det kan ha vært en faktor at de har følt det en smule ubehagelig å ha stått utenfor det som mange i idretts-Norge (merk at jeg her skriver idretts-Norge, ikke skøyte-Norge) har oppfattet som "det gode selskap". Håvard sa vel et eller annet om det på pressekonferansen i dag, at det ikke bare var enkelt å befinne seg i sentrum av en idrettspolitisk debatt.

Det skulle heller ikke forundre meg om de kan ha gått litt lei av Rolf Hauges medieutspill om at den ene toppløperen etter den andre er på vei til CBA, men uten at det har endt med noe konkret. Tidligere har jo Bob de Jong og Sven Kramer vært nevnt, og foran neste sesong var det vel snakk om at laget skulle forsterkes med flere "internasjonale toppløpere". Ifølge informerte kilder skal én av de sistnevnte være Dimitry Babenko. Og for all del, han er en habil løper, men noen vil vel mene at "internasjonal toppløper" er en overdrivelse.

Når det gjelder kjemien mellom CBA og forbundet, tror jeg ellers ikke den var spesielt dårlig når det gjelder involverte løpere og støtteapparat. Rolf Hauge og Vibecke Sørensen har vel derimot neppe stått oppført på hverandres respektive julekortlister...

(Innlegget ble redigert 30.04.12 20:42)

fisto
fistoInnlegg: 22792
30.04.12 20:51
Tolbukin: For øvrig virker det en smule rart at det bare er uenighet om høydetrening som er årsaken til at Håvard og Hege går tilbake til forbundsgruppen.

Her ligger det nok en ulv begravet.-)

Fra spøk til side, så måtte dette komme.

"Mueller spiller poker" sa skøytedamen:-D

Eksberten
EksbertenInnlegg: 7781
30.04.12 20:59
Tolbukin: Selv trodde jeg et øyeblikk at datoen var 1. april, ikke 30. april.

Jeg har forstått det slik at dem som ble lurt 1. april, kan ta igjen siste april.

Kanskje får vi kontrabeskjed i morgen ;-)

bhros
30.04.12 21:13
4Ser: forrige sesong med enda mer nedur

Forrige sesong  -  aldri har Håvard Bøkko vært så nær en VM allroundtittel som da
-  eneste sesong han har tatt en VM-tittel distanse som senior
-  3-dobbelt i junior-VM allround

Når hadde vi en bedre sesong?
Jo da, visst har vi hatt bedre sesonger. Men når var den siste?

bhros
30.04.12 21:33
4Ser: Da er det er ikke til å forstå hvilken logikk som ligger bak Håvards nye ressonement. For 12 måneder siden var Jarle Pedersen og NSF ikke aktuelle - de holdt jo ikke mål. På Olympiatoppen er det ingen som virkelig kan skøytetrening. Jeg syns dette blir mer og mer vingling og klaging på andre enn seg selv.

Ble det kalt vingling da de gikk andre veien? Og klager de mer nå enn for et år siden?

Logikken bak Håvards nye resonnement må vel være at det ikke ble noe bedre under Mueller og CBA enn det hadde vært under Jarle Pedersen og NSF.  Vi så jo alle (nesten alle) at det ikke ble nevneverdig framgang siste sesong.

Da syns jeg det er naturlig å prøve noe annet. Håvard er jo nå blitt såpass "gammel" at tiden snart kan begynne å løpe fra han. Ikke vet jeg hvor stor effekt høydetrening kan ha for han, men hvis ikke han har hatt noe særlig av det før, må det da være naturlig at han har lyst å prøve.  For veldig mange har det iallfall en betydelig positiv effekt.

Om det bare er striden om høydetrening som ligger bak bruddet, blir bare spekulasjoner foreløpig.  Men merket meg også hintet om Mueller og poker.....

Uansett  -  et meget stort flertall av de som har ytret seg, er glade for det som har skjedd, og ønsker Bøkkoene og landslaget ellers alt godt neste sesong.  Unntak finnes vel, men....

Ellers så blir det ganske sikkert stor framgang for landslaget kommende sesong, nå som Bøkko er tilbake.  Like stor framgang (minst) som den påståtte tilbakegang da Bøkko gikk andre veien.

malvolio
30.04.12 21:33
Tolbukin: Det skulle heller ikke forundre meg om de kan ha gått litt lei av Rolf Hauges medieutspill om at den ene toppløperen etter den andre er på vei til CBA, men uten at det har endt med noe konkret.

CBA hadde nok stått seg på om Hauge holdt seg mer i bakgrunnen og lot sportssjef Eskil Ervik fronte arbeidet. (Min personlige spådom for hvordan CBA-krisen ville arte seg, var uenighet mellom Hauge og Mueller om hvem som egentlig skulle bestemme. To så sterke personligheter kommer neppe til å trekke i samme retning i mange år.)

Å drive reklame for seg selv er del av den kommersielle logikken, men jeg er enig i at det er blitt for dårlig sammenheng mellom reklamen og realitetene. Før lanseringen i 2010 ble det forespeilet fire internasjonale storløpere, så ble det Shani Davis (som fortjente betegnelsen) og to svensker.

Jeg håper ellers at CBA fortsetter, skøytesporten trenger et "internasjonalt" profflag ettersom de nederlandske lagene nesten utelukkende tar opp nederlandske løpere. (Flere av disse sliter forresten med finansieringen.)

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 5796
30.04.12 22:02

Noen som vet hva Fredrik van der Horst vil gjøre neste sesong? Fortsette på team CBA? (Forutsatt at de fortsetter med skøyter i portefølgen..)

malvolio
30.04.12 22:05

Forbundslagene for neste sesong er forresten offisielt kunngjort.

Spahob
30.04.12 23:29
bhros: Om det bare er striden om høydetrening som ligger bak bruddet, blir bare spekulasjoner foreløpig.

Kan aldri tenke meg det. Da tror jeg heller det er det samlede sportslige tilbudet via forbundet som gjør forskjellen. Let's face it, Bøkko-søsknene har ikke akkurat fått mye hjelp fra Norge i året de har vært i CBA(om dette var rettferdig eller ikke er en annen debatt). Jeg tror de har innsett at det å stå utenfor koster mer enn det smaker. Dessuten ble vel aldri CBA-laget så sterkt som man kunne trodd.

Så det eneste man da satt igjen med som plussen ved å være på CBA var å beholde Mueller som trener. Og da er det tydelig at tilliten til Mueller er svekket etter denne sesongen, for tidligere har det syntes som det å være under Muellers vinger var det eneste salliggjørende.

Jeg ser utelukkende positivt på dette for norsk skøytesport. Mest på litt lengre sikt. Og jeg tror og håper Bøkko-søsknene blir tatt i mot med vidåpne armer fra alle tilknyttet landslaget.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg