Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor rare øvelser i akkurat langrenn?

NYTT TEMA
fabulator
fabulatorInnlegg: 12260
27.05.12 03:40

Endel personer, syklister for det meste, forsvarer alle nye inngrep i langrennssporten. f.eks. fellesstart og merkelige distanser.

Ville de samme personene forsvart 90 meter sprint for menn, firesteg istedet for tresteg, 95m hekkeløp, fotballkamper på 2x40 minutt?

Dem som synes fellesstart i Kollen er en berikelse bes spesielt om å svare.

liftmann
liftmannInnlegg: 11929
27.05.12 05:05

Jeg synes fellesstart er spennende å se på.Ellers er det vel vanlig i de fleste idretter utenom orientering feks. Det hadde og vært litt rart hvis alle skulle kaste spyd samtidig eller hoppe høyde på samme tid.

fabulator
27.05.12 11:52
Somalieren: Er enig med deg fabulator, du er en god mann, det skal du vite! Du er en god og vennlig mann. Men jeg lurer: Hvordan ble du slik? I det minste, har du andre interesser. Det er bra. Vi to, gode ski-venner..

Hvorfor forfølger du meg med BS?

Hold deg til tema.

Somalieren
SomalierenInnlegg: 1308
27.05.12 17:46
fabulator: Hvorfor forfølger du meg med BS?
Hold deg til tema.

Har laget tråd om deg på BS. En hyllest til deg. 

(Innlegget ble redigert 27.05.12 17:56)

HarryH
HarryHInnlegg: 12545
27.05.12 23:13

Tipper det var de samme folka som sto bak det store sviket da 18-kilometeren av ubegripelige årsaker ble omgjort til 15 km i 1954. For ikke å snakke om innføringen av den helt meningsløse distansen 30 km i samme mesterskap.

(Innlegget ble redigert 27.05.12 23:14)

tucan
tucanInnlegg: 13702
28.05.12 00:14
fabulator: Endel personer, syklister for det meste, forsvarer alle nye inngrep i langrennssporten. f.eks. fellesstart og merkelige distanser.
Ville de samme personene forsvart 90 meter sprint for menn, firesteg istedet for tresteg, 95m hekkeløp, fotballkamper på 2x40 minutt?
Dem som synes fellesstart i Kollen er en berikelse bes spesielt om å svare.

Dårlige eksempler..

Tydeligvis agurksesong..

fabulator
28.05.12 13:23
tucan: Dårlige eksempler..

Javel..

og hvorfor er det så dårlige eksempler?

fabulator
28.05.12 13:28
HarryH: Tipper det var de samme folka som sto bak det store sviket da 18-kilometeren av ubegripelige årsaker ble omgjort til 15 km i 1954. For ikke å snakke om innføringen av den helt meningsløse distansen 30 km i samme mesterskap.

Vi trenger ikke gå tilbake til "steinalderen" heller. Ingen er fullstendig i mot naturlig modernisering, der det er til det gode. F.eks. er fristil en tilvekst til sporten.

Det har skjedd endringer i friidrett også. Men ingen radikale i nyere tid, som i langrenn, og heller ikke så mange.

tucan
28.05.12 13:42
fabulator: og hvorfor er det så dårlige eksempler?

Bla. at det er mest formen av langrenn som er endret.. Ikke distansene..(foruten i sprint og de idiotiske tourene)..

Eksberten
EksbertenInnlegg: 7779
28.05.12 15:44
tucan: foruten i sprint og de idiotiske tourene)..

Som utgjør ca 75% av verdenscupen...

(Innlegget ble redigert 28.05.12 15:45)

fabulator
28.05.12 16:00
Eksberten: Som utgjør ca 75% av verdenscupen...

Pluss alle fellesstartene.

Så her har forandringen vært radikal, men ikke til det bedre.

Edit: Sommerintervju med Marit Bjørgen. Hun leter hele tiden etter nye måter å bli enda bedre på. Hviler ikke på sine laurbær. Slik snakker en vinner.

Gleder meg til 3 mesterskapssesonger på rad. Hva vil dette bringe MB, og hvem tar steget i år hos de norske og utenlandske? Tipper Kristoffersen og Weng blir å utfordre Johaug, iallefall.

(Innlegget ble redigert 28.05.12 16:10)

tucan
28.05.12 16:49
Eksberten: Som utgjør ca 75% av verdenscupen...

har ikke tall på det.. Men poenget var at det hadde nok ikke hatt noe å si for ts om man gikk 14950m. eller andre ukurante distanser, bare disse gikk i intervallstart.

Som en store sportsidioten jeg er ser jeg ikke noen grunn til at man skal ødelegge andre idretter bare fordi langrenn har utviklet seg i feil retning.. (etter min mening)

HarryH
HarryHInnlegg: 12545
28.05.12 16:51
fabulator: Vi trenger ikke gå tilbake til "steinalderen" heller. Ingen er fullstendig i mot naturlig modernisering, der det er til det gode. F.eks. er fristil en tilvekst til sporten.
Det har skjedd endringer i friidrett også. Men ingen radikale i nyere tid, som i langrenn, og heller ikke så mange.

Jeg synes egentlig at det har vært for mange forandringer jeg også.

Har fortsatt et lite håp om at femmila i Holmenkollen skal gjennomføres som intervallstart igjen.

hotkeg
hotkegInnlegg: 7000
28.05.12 17:40
fabulator: men ikke til det bedre

Bare for å få det på det rene: Jeg er ikke syklist. Og enda om jeg hadde vært det så hadde jeg hatt et like perfekt utgangspunkt som deg fo rå kunne komme med "ekspertkommentarer" til sporten langrenn.

For å svare på spørsmålet ditt som du stiller i trådens navn: Her har du foregrepet deg. Man må først finne ut om øvelsene faktisk er "rare".

Så til det som jeg har sitert: Det er meget tvilsomt at endringene i øvelsesprogrammet har vært til det verre. Dersom du vil bli klokere på spørsmålet om endringen har vært til det bedre eller ikke, så er denne tråden et bra sted å begynne. 

fabulator
28.05.12 18:12
hotkeg: Så til det som jeg har sitert: Det er meget tvilsomt at endringene i øvelsesprogrammet har vært til det verre. Dersom du vil bli klokere på spørsmålet om endringen har vært til det bedre eller ikke, så er denne tråden et bra sted å begynne.

Dette har vi vært gjennom mange ganger før.

Utøverne selv ønsker seg langt flere intervallstarter enn dem med sykkelavatarer på VGD. Og mange av dem ønsker seg   mindre sprinkonkurranser. Hvem tror du jeg lytter til?

Langrennsløpere som Johaug, Steira og Bauer taper stort i WC på grunn av alle sprintene.

fabulator
28.05.12 18:17
HarryH: Jeg synes egentlig at det har vært for mange forandringer jeg også. Har fortsatt et lite håp om at femmila i Holmenkollen skal gjennomføres som intervallstart igjen.

Svenskene er iallefall veldig ivige etter å arrangere femmil og tremil i Falun VM med intervallstart.

http://www.skidpepp.se/2010/11/23/vm-femmilen-i-falun-kan-fa-intervallstart/

All honnør til dem og kaktus til Norges Skiforbund og Kollenarrangørene som har ødelagt den tradisjonelle femmila i Kollen.

Har vi sett et verre renn enn femmila i Kollen sist vinter? Halve feltet kom samlet inn ved 40km. En farse. På det tidspunktet skulle det vært flere minutter i tidsdifferanser.

hotkeg
28.05.12 18:29
fabulator: Hvem tror du jeg lytter til?

Jeg tror du lytter aller mest til deg selv.

bhros
bhrosInnlegg: 4798
28.05.12 23:22

Abstinensproblemer, fabulator?
Trodde kanskje du tok en pause i din "heroiske" kamp mot fellesstart i langrenn nå i sommersesongen.......

Forøvrig utrolig tåpelige eksempler du kom med i åpningsinnlegget. Hvis du ikke skjønner det selv, er det nok umulig å forklare det for deg. 

Somalieren
SomalierenInnlegg: 1308
29.05.12 02:10
hotkeg: eg tror du lytter aller mest til deg selv.

Hehe

fabulator
30.05.12 18:12
bhros: Forøvrig utrolig tåpelige eksempler du kom med i åpningsinnlegget. Hvis du ikke skjønner det selv, er det nok umulig å forklare det for deg.

Du store, har du funnet på denne geniale kommentaren helt av deg selv.

Den bør du søke patent på.

bhros
30.05.12 19:01

Det var jo en genial kommentar fra deg!

Kos deg videre med skriblerier om fellesstart, du.
Kanskje finner du enda flere innfallsvinkler. 

Greit å ha et kall her i livet.

MrAmerica
MrAmericaInnlegg: 217
30.05.12 20:29

Nå når denne tråden ligger cirka øverst passer det bra å nevne noen nye ting FIS innfører fra neste år:

Stafetter med etapper på bare 7,5 km for menn, og strafferunder ved skibytte på 3 og 5-milen i Holmenkollen.

LINK

Etter min mening skikkelig dårlige forslag begge to. En stafett bør være på 10 km for at det skal være en sjanse til å dra skikkelig ifra. Strafferunder ved skibytte blir kort og godt for dumt, da vil  jo utøverne eventuelt ikke engang gå den samme distansen lengre. Det bør være grenser for hvor mye taktikk det skal måtte være i langrenn. Satser på at dette tullet viser seg som en fiasko og avgår en stille død allerede i startgropen.

(Innlegget ble redigert 30.05.12 20:30)

Corrales
CorralesInnlegg: 2797
04.06.12 14:36
MrAmerica: Stafetter med etapper på bare 7,5 km for menn, og strafferunder ved skibytte på 3 og 5-milen i Holmenkollen.

Får håpe FIS snart legger til at den ene stafettetappen skal gås baklengs og at 5 mila skal gås i 200 meters sløyfer med stigningsprosent på 0. 

Korgutt
KorguttInnlegg: 5052
04.06.12 22:07
Corrales: Får håpe FIS snart legger til at den ene stafettetappen skal gås baklengs og at 5 mila skal gås i 200 meters sløyfer med stigningsprosent på 0.

Jeg for min del ser frem til at langrenn skal gåes med denne typen ski.

bokorm
bokormInnlegg: 8149
05.06.12 11:00

Jeg foretrekker selv intervallstart, men det er jo ikke noe ulangrennsk i fellesstart.

Grunnen til at langrenn tradisjonelt er blitt avviklet med fellesstart er simpelthen at det ikke var gjennomførbart med fellesstart i angitt løype med de løypene man hadde den gang. Det ville bare vært mulig hvis man selv valgte løype - og trolig var det slik det foregikk i riktig gamle dager.

Når det gjelder distanser, så er det vel ikke merkeligere med 3, 5, 10, 20, 30 eller 40 km enn med de tradisjonelle distansene 18, 30, 50 og 60 km?

bhros
05.06.12 21:07

Du mener vel kanskje "grunnen til at langrenn tradsjonelt er blitt avviklet med  INTERVALLSTART"?

Mener å ha lest at fellesstart også har blitt praktisert tidligere, men vet ikke så mye om dette.

bokorm
bokormInnlegg: 8149
06.06.12 12:10

Uff, pinlig trykkfeil.

Ja, selvsagt skulle det stått "intervallstart".

I 1971 ble 5-mila i Lahti avviklet i fellesstart. Det var såvidt jeg vet første gang i "nyere tid", tur- og langløp selvsagt unntatt.

bhros
06.06.12 14:37

Som sagt, vet ikke så mye om dette, men jeg siktet vel egentlig til atskillig eldre tider, før siste verdenskrig, kanskje før den første også.

Men det har uansett vært intervallstart som har vært det vanligste.

hotkeg
06.06.12 15:17
bokorm: Jeg foretrekker selv intervallstart, men det er jo ikke noe ulangrennsk i fellesstart.
Grunnen til at langrenn tradisjonelt er blitt avviklet med fellesstart er simpelthen at det ikke var gjennomførbart med fellesstart i angitt løype med de løypene man hadde den gang. Det ville bare vært mulig hvis man selv valgte løype - og trolig var det slik det foregikk i riktig gamle dager.
Når det gjelder distanser, så er det vel ikke merkeligere med 3, 5, 10, 20, 30 eller 40 km enn med de tradisjonelle distansene 18, 30, 50 og 60 km?

Bare du med disse logiske betraktningene kunne hatt litt innflytelse på stakkars fabulator...

fabulator
06.06.12 17:18
hotkeg: Bare du med disse logiske betraktningene kunne hatt litt innflytelse på stakkars fabulator...

Det er bare hos sykkelfans at kortrenn og fellesstarter er logisk i langrenn.

Jeg er helt enig med utøverne - som vil ha intervallstarter og lengre distanser.

Hva sykkelfolk mener av merkverdigheter om en vintersport bryr meg strengt talt ikke.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg