Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tour de Ski 2012/13

NYTT TEMA
Gregor28
Gregor28Innlegg: 1574
31.05.12 16:46

Får nesten lyst til å felle en tåre når jeg ser årets tourprogram:

29.des: 2,5km og 3,75km prolog
30.des: 10km og 15km jaktstart
1.jan: Sprint
3.jan: 15km og 35km jakstart til Dobbiaco
4.jan: 3km og 5km intervallstart
5.jan: 10km og 20km fellesstart
6.jan: 9km jakstart opp alpintbakken i Cavalese

Som en kan se er de to eneste øvelsene med intervallstart 2,5 og 3km for damene og 3,75 og 5km for herrene. FIS gjør alt i sin makt for at det skal bli jevnest mulig, greit nok at ikke alt skal avgjøres første par dagene, men det får være måte på. Hva med å kjøre Dobbiaco-etappen som intervallstart?

heleneop
heleneopInnlegg: 992
31.05.12 18:43
Gregor28: 29.des: 2,5km og 3,75km prolog
30.des: 10km og 15km jaktstart
1.jan: Sprint
3.jan: 15km og 35km jakstart til Dobbiaco
4.jan: 3km og 5km intervallstart
5.jan: 10km og 20km fellesstart
6.jan: 9km jakstart opp alpintbakken i Cavalese

Æsj, dette så ikke bra ut, er det endelig? Og har du noe peiling på hvilken stilart det er når??

Jeg trodde det skulle være to sprinter og bare en jaktstart utenom final climb. Det eneste lille lyspunktet er at de har flyttet den lange jaktstarten til 4. etappe. Tror de to siste etappene fortsatt vil bli alt for avgjørende for herrene, de kunne nesten like gjerne bare gått de.

Håper egentlig at Northug gir blaffen i å vinne turen og heller går for VM (og ikke minst prøve-OL), men det gjør han vel ikke. Kan ikke se at han med dette programmet vil ha noen særlig sjanse om resten av eliten dukker opp i toppform.

For Johaug og Bjørgen ser det lysere ut, selvom jeg fortsatt hodler Kowa som favoritt. Kun en sprint er bra for Johaug, mens Bjørgen drar fordel av at det kun er syv etapper.

Gregor28
Gregor28Innlegg: 1574
31.05.12 19:00
heleneop: Æsj, dette så ikke bra ut, er det endelig? Og har du noe peiling på hvilken stilart det er når??

Det er endelig ja, ble bestemt på FIS-kongressen idag. (http://www.langrenn.com/tour-de-ski-programmet-er-spikret.5060167-1743.html).

Litt usikker angående stilartene på alle etappene, men etappe 2 er klassisk, sprinten er fristil og den korte intervallstarten er klassisk.

hotkeg
hotkegInnlegg: 7000
31.05.12 20:30

Jeg har sagt det før og sier det igjen: Tour de Bonussekunder.

fabulator
fabulatorInnlegg: 12260
31.05.12 22:46
Gregor28: 4.jan: 3km og 5km intervallstart

Hvorfor?

Hater FIS denne sporten, siden de forsøker å lage alle mulige sirkusøvelser?

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 4489
01.06.12 17:36
hotkeg: Jeg har sagt det før og sier det igjen: Tour de Bonussekunder.

Og tour de klatreetappe som avgjør alt.

Laststand
LaststandInnlegg: 5702
13.07.12 01:54
Gregor28: Får nesten lyst til å felle en tåre når jeg ser årets tourprogram:
29.des: 2,5km og 3,75km prolog30.des: 10km og 15km jaktstart1.jan: Sprint3.jan: 15km og 35km jakstart til Dobbiaco4.jan: 3km og 5km intervallstart5.jan: 10km og 20km fellesstart6.jan: 9km jakstart opp alpintbakken i Cavalese

Hvis Kalla viser form inn mot TdS, så vil dette være som hånd i hanske for henne.

Min spådom med første øyekast.

1. Kowa

2. Kalla (hvis hun kommer i form)

3. Bjørgen

4. Johaug.

Prologen kommer til å bli dominert av de som er beste sprintere og 10k/15 km-favoritter. Det kan være hipp som happ hvem som faktisk vinner "trøya" her. Kanskje er det en ide for en Bjørgen å ikke gå helt ned i kjelleren, men godta en 5-6-7.plass

Så kan Bjørgen bruke 10'ern for å gå seg opp.

Håper at Johaug skulle vinne, men kan liksom ikke se at det skjer med dette løypeoppsettet. For hun vil kontinuerlig måtte jage. Først så vil hun tape på prologen, så jage på 10'ern, så tape på sprinten. Det vil være en fordel for lette Johaug at 15 km er knallhard.

Laststand
13.07.12 01:57
Garrincha58: Og tour de klatreetappe som avgjør alt.

Må nok være i posisjon til man begynner på bakken. For bakken handler ikke om teknikk, men om ren utholdenhet. Og når man ser "stylteguri" fra Polen med sin utholdenhet, så vil det være en utfordring. Og kjenner man Bjørgen rett, så er vel hun veldig surnet i muskulaturen til denne etappen

fabulator
13.07.12 02:08
Laststand: Hvis Kalla viser form inn mot TdS, så vil dette være som hånd i hanske for henne.

Hva begrunner du dette med?

- hvis du vil være litt saklig?

Laststand
13.07.12 15:04
fabulator: Hva begrunner du dette med?
- hvis du vil være litt saklig?

Veldig enkelt: En Kalla i form kan henge på hvem som helst. Hun er spesialist på 10 km og meget brukbar på sprint, det betyr at f.eks prologen vil passe henne veldig bra.

Så da kan man jo minne om de 3 første etappene. Prolog-10 km-sprint.

Og man vet jo at hun er en av dem som trives i bakken.

fabulator
13.07.12 16:45

Kalla har riktignok vunnet TdS.

Men det var i en periode hvor nivået var lavt. De siste årene har hun blitt stadig lengre etter de tre store - Bjørgen, Kowalczyk og Johaug. Hun har vært flere minutter bak disse tre i TdS til slutt.

Man skal aldri si aldri, men da må styrkeforholdet endres radikalt. Kalle må forbedre seg voldsomt på kort tid, og det tror jeg ikke før jeg ser det.

sertono
sertonoInnlegg: 36481
13.07.12 21:49
Laststand: En Kalla i form kan henge på hvem som helst.

Ja, men hun virker litt starttreg, får ofte problemer når det er høyt tempo fra start. Gjelder spesielt fellesstarter. Og så lenge løpere som Johaug står på startstreken så kommer neppe farten fra start til å gå nevneverdig ned med det første, så dette bør hun trene på skal hun henge med de "store"... 

Laststand
13.07.12 22:03
sertono: Ja, men hun virker litt starttreg, får ofte problemer når det er høyt tempo fra start. Gjelder spesielt fellesstarter. Og så lenge løpere som Johaug står på startstreken så kommer neppe farten fra start til å gå nevneverdig ned med det første, så dette bør hun trene på skal hun henge med de "store"...

Men hun har ikke vært helt i toppform. Men jeg tar høyde for at hun kommer i toppform, da er hennes "henge"-ferdigheter gode.

Og med prolog, 10 km og sprint i toppform så kan hun få flying start.

Men utover det så har du helt rett. Det er bare å se på v-cupen i vinter på fellesstart. Det var Bjørgen, Johaug, Skofterud, Weng, Kristoffersen (og til tider Steira) som kjørte som et tog, som gamle Brusveen sa på radioen, i front. Og da gikk det ikke mange km før feltet etterhvert ble klynger. Og hvor Kristoffersen var blant de siste som slapp sammen med Kalla.

Noe som kan påvirke TdS er jo hvem som vurderer at Vm-programmet/løyper ikke passer og heller fokuserer mer på TdS.

heleneop
heleneopInnlegg: 992
15.07.12 18:56
Laststand: Og med prolog, 10 km og sprint i toppform så kan hun få flying start.

Problemet for Kalla er at 10 km er i klassisk og ikke fristil, og uansett hvor god form Kalla er i så har hun ikke hatt en sjanse mot Bjørgen og Kowalzcyk hvis de er nogenlunde friske, og jeg blir overrasket om hun har tatt så store steg i sommer.

glimtfan95
glimtfan95Innlegg: 146
09.08.12 22:23

De som tror northug vinner........... legg opp blir nok enda 1 seier til cologna med mindre bauer doper seg og vinner.

sambasamba
sambasambaInnlegg: 3560
09.08.12 22:24
glimtfan95: De som tror northug vinner........... legg opp blir nok enda 1 seier til cologna med mindre bauer doper seg og vinner.

Dyrhaug! ;-)

bokorm
bokormInnlegg: 8149
09.08.12 23:21
sambasamba: Dyrhaug! ;-)

Ut fra statistikken skulle han ha gode muligheter, og burde kunne vinne 4 ganger. Så langt har jo Angerer 1 seier, Bauer 2 og Cologna 3. :-)

Og Marthe Kristoffersen burde være beste mulighet blant kvinnene, da vil hun følge Kuitnen, Kalla og Kowalczyx...

irritert
irritertInnlegg: 2981
10.08.12 23:00
bokorm: Ut fra statistikken skulle han ha gode muligheter, og burde kunne vinne 4 ganger. Så langt har jo Angerer 1 seier, Bauer 2 og Cologna 3. :-) Og Marthe Kristoffersen burde være beste mulighet blant kvinnene, da vil hun følge Kuitnen, Kalla og Kowalczyx...

Litt morsom tilfeldighet det der :)

Men de omtalte vil nok aldri vinne TdS noensinne, tror jeg. Men jeg har tatt feil før..

sambasamba
sambasambaInnlegg: 3560
10.08.12 23:27
irritert: . Men jeg har tatt feil før..

En sjelden innrømmelse her på vgd...... ;-)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 12726
17.12.12 09:42

Herregud, har ikke sett nøyere på rennprogrammet før nå, men dette var noe av det verste jeg har sett. FIS må omtrent være verdensmestere i dårlig planlegging av renn, både når det gjelder den ordinære sesongen og Tour de Ski.

Ang sistnevnte, så er det mye feil med årets TDS:

- 3 jaktstarter!! Hva i huleste er poenget med dette? Kun den siste etappen opp alpinbakken skulle vært jaktstart. Man har ikke jaktstart i det hele tatt i resten av sesongen, men plutselig skal 3 av 7 etapper i TDS være det. Helt idiotisk.

- Intervallstartene er så korte at det nesten ikke er vits å ha dem med. Helt elendig prioritering.

- Ingen "skiathlon". Hvorfor er ikke denne distansen med?

Det burde vært en intervallstart i hver stilart, en sprint i hver stilart og en skiathlon samt kanskje en fellesstart før den siste etappen til Val di Fiemme. Denne oppskriften burde vært den samme hvert år. Årets utgave fremstår som komplett idiotisk.

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 5820
17.12.12 09:58
KongOlav2: Herregud, har ikke sett nøyere på rennprogrammet før nå, men dette var noe av det verste jeg har sett. FIS må omtrent være verdensmestere i dårlig planlegging av renn, både når det gjelder den ordinære sesongen og Tour de Ski. Ang sistnevnte, så er det mye feil med årets TDS: - 3 jaktstarter!! Hva i huleste er poenget med dette? Kun den siste etappen opp alpinbakken skulle vært jaktstart. Man har ikke jaktstart i det hele tatt i resten av sesongen, men plutselig skal 3 av 7 etapper i TDS være det. Helt idiotisk. - Intervallstartene er så korte at det nesten ikke er vits å ha dem med. Helt elendig prioritering. - Ingen "skiathlon". Hvorfor er ikke denne distansen med? Det burde vært en intervallstart i hver stilart, en sprint i hver stilart og en skiathlon samt kanskje en fellesstart før den siste etappen til Val di Fiemme. Denne oppskriften burde vært den samme hvert år. Årets utgave fremstår som komplett idiotisk.

Ja, dette er elendige saker! Skal Northug ha et halmstrå av en mulighet her så må han gå så billig som mulig fram til nest siste etappe, 20km fellesstart og så kline til på denne. I bunnen av alpinbakken på siste etappe bør han ha 1 minutts forsprang.....da skjønner vi hvor håpløst dette blir for han :-(

dolphyn
dolphynInnlegg: 178
17.12.12 10:48

Hele Tour De Ski er i ferd med å bli en parodi på langrennsporten. Her er det kun penga og såkalt "underholdningsverdi" som teller. 

Eneste håpet er at løperne etterhvert begynner å droppe dettte sirkuset av et arrangement. 

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 13315
17.12.12 12:10

Bare en sprint? Merkelig...

Krylatskoye
17.12.12 12:20
dolphyn: Eneste håpet er at løperne etterhvert begynner å droppe dettte sirkuset av et arrangement.

Hva om Norge likesågodt hadde sløyfet hele konkurransen? Ville ikke det automatisk ha ført til et mer balansert løpsprogram neste gang....?

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 3364
17.12.12 12:31

Poenget med TdS er vel å kåre "den komplette skiløperen", men så presterer de å ta med rene bastardøvelser, en haug med jaktstarter og en "klatreetappe" som er så bratt at man ikke kan gå normalt teknisk.

Forbanna fjøsnisser som sitter i FIS og bestemmer!

laffano
laffanoInnlegg: 7629
17.12.12 12:31
daskedusken: Forbanna fjøsnisser som sitter i FIS og bestemmer!

Ulvang ;)

daskedusken
17.12.12 12:48

Hvor mange etappeseire tror dere Gjerdalen får? Jeg tipper tre, samt en pallplass sammenlagt.

steib
steibInnlegg: 1035
17.12.12 12:59

Så så. Ikke overvuder seieren hans på Lygna og 2. plassen på Sjusjøen nå (knust av Krogh).

Eller var du ironisk her? 

Krylatskoye
17.12.12 13:16
daskedusken: Hvor mange etappeseire tror dere Gjerdalen får? Jeg tipper tre, samt en pallplass sammenlagt.

Dette MÅ være ironi! Skal i det hele tatt Gjerdalen være med?! I såfall er det pga. solbrillene. Mister Northug brillene underveis så er Tord Asle der med sine.

daskedusken
17.12.12 16:30
steib: Eller var du ironisk her?

Neinei, Tord Asle er jo KOMPLETT skiløper! Middels til å henge, middels til å spurte, middels i både klassisk og skøyting. Ingen i verden er jevnere enn Pilotmannen!

Oi, tre stjerner a gitt, takk til steib :)

(Innlegget ble redigert 17.12.12 16:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg