Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Anders Jacobsen

NYTT TEMA
bhros
bhrosInnlegg: 4804
15.07.12 23:44

Nå vet jeg ikke hvor sterk konkurransen var, men Anders J. vant iallfall et kontinentalrenn i dag, og ble nr. 2 i går.  Sterke prestasjoner, uansett om kanskje en del av de beste ikke var med.

Det som forbauset meg da neste sesongs landslag ble offentliggjort, var at denne hopperen ikke kom med på laget. Mener han, tross manglende treningsgrunnlag, viste nok sist vinter til å være blant de utvalgte. Var da ikke alle på landslaget som presterte like godt...!
Uten å nevne navn  -  det er et par stykker der som kan se ut som de har klippekort.

Nå er det vel ikke noe i veien for at AJ gjennom gode prestasjoner likevel blir tatt ut til å representere Norge. Det tror jeg også vil skje.
En sympatisk hopper med stort potensiale. 

runesax
runesaxInnlegg: 1047
16.07.12 20:29

Veldig gledelig med resultatene til Jacobsen i kontinentalcupen ja. I de siste fem rennene er det blitt 2-1-8-2-1. Konkurransen var som du sier kanskje ikke den aller beste, men man finner navn som Ammann, Kornilov og Schmitt på resultatlisten.

Mener også at Jacobsen absolutt kunne blitt tatt ut på landslaget, men kanskje ville Stöckl, ved å ikke ta ham ut med én gang, utfordre Jacobsen enda litt ekstra? Og kanskje håpe at det ville føre til at Jacobsen blir enda bedre?

Uansett, jeg tror han med slike resultater som han viser nå blir tatt ut til verdenscupen i vinter. Ut ifra sist sesong å dømme opererer ikke Stöckl med klippekort i forhold til verdenscuplaget hvertfall - f.eks. var ikke Sklett og Fannemel på landslaget, men de ble konsekvent tatt ut til verdenscup, særlig Sklett som vel var med hele sesongen.

CinemaMaestro
CinemaMaestroInnlegg: 3777
17.07.12 15:25

Jacobsen er følelsesmessig for ustabil til å hoppe på toppnivå. Han kan finne på å gi seg igjen etter sesongen. Sats heller på hoppere med stabile ambisjoner.

bokorm
bokormInnlegg: 8149
17.07.12 16:11

Uenig, men selv om det skulle stemme, hva så? Han har ingen forpliktelser overfor oss eller andre til å holde på i årevis.

CinemaMaestro
17.07.12 17:53
bokorm: Uenig, men selv om det skulle stemme, hva så? Han har ingen forpliktelser overfor oss eller andre til å holde på i årevis.

Han har ingen forpliktelser hvis han hadde hoppet for Hønefoss IL, men på hopplandslaget mener jeg det følger med forpliktelser. Det blir litt som profesjonelle fotballspillere og landslaget. Idrett på høyeste nivå handler ikke like mye om talent og ferdigheter som det handler om bred publikumsappell.

bhros
17.07.12 19:05

Mener du at f.eks. Kenneth Gangnes har bredere publikumsappell enn Anders Jacobsen?

AJ har vunnet hoppuka, bare det er nok til å sikre publikumsappell. Og på sitt beste er han rett og slett best!
Hvor mange andre norske hoppere kan en si det om? 

"Følelsesmessig for ustabil til å hoppe på toppnivå"?
Vel, hvor mange norske hoppere er stabile på toppnivå?

Skulle AJ skaffe "oss" en medalje i neste OL, tilgir jeg han gjerne om han da skulle legge opp. Føler ikke at han har noen forpliktelser overfor meg! 

tarsen
tarsenInnlegg: 716
18.07.12 10:06
CinemaMaestro: på hopplandslaget mener jeg det følger med forpliktelser.

Du har helt rett, det følger forpliktelser med en landslagsplass. Forpliktelsen er at motivasjonen er på plass og at trening med dertil innsatts gjennomføres på en best mulig måte i den perioden man er på laget.

Jeg ser heller at en hopper med høyt potensiale er med og satser 100 % i ett år og gir seg enn at vi har inne en hopper med lavere potensiale som lusker med i 3-5-8-10 år på bekostning av bedre løpere.

Personlig tror jeg en kort periode med potensielle pallplasser gir bedre publikumsappell enn en lengre periode med 20-30. plasser.

CinemaMaestro
18.07.12 12:41
tarsen: Du har helt rett, det følger forpliktelser med en landslagsplass. Forpliktelsen er at motivasjonen er på plass og at trening med dertil innsatts gjennomføres på en best mulig måte i den perioden man er på laget.
Jeg ser heller at en hopper med høyt potensiale er med og satser 100 % i ett år og gir seg enn at vi har inne en hopper med lavere potensiale som lusker med i 3-5-8-10 år på bekostning av bedre løpere.
Personlig tror jeg en kort periode med potensielle pallplasser gir bedre publikumsappell enn en lengre periode med 20-30. plasser.

Forpliktelsen er ikke å hoppe av og på, men å bli der. Det blir som en landslagsspiller som ikke gidder å være på landslaget i kvalifiseringskampene, men er med så fort en kvaller seg til VM.

tarsen
tarsenInnlegg: 716
18.07.12 13:17
CinemaMaestro: Det blir som en landslagsspiller som ikke gidder å være på landslaget i kvalifiseringskampene, men er med så fort en kvaller seg til VM.

Jeg vet ikke helt om du traff på det eksemplet.  Minner om at Jacobsen faktisk stod av før sesongen hvor vm i skiflyvning ble arrangert i praktisk talt hans egen bakgård.

Landslagsplass har vel aldri vært noen plikt for noen, men for all del. Hvis du mener det skal du få lov til det.

CinemaMaestro
18.07.12 14:04
tarsen: Jeg vet ikke helt om du traff på det eksemplet. Minner om at Jacobsen faktisk stod av før sesongen hvor vm i skiflyvning ble arrangert i praktisk talt hans egen bakgård. Landslagsplass har vel aldri vært noen plikt for noen, men for all del. Hvis du mener det skal du få lov til det.

Poenget er at det privilegiet å hoppe på ett landslag er, innebærer en forpliktelse i medgang og motgang.

Og følgelig innebærer landslagsplass plikter.

bokorm
18.07.12 21:58
CinemaMaestro: Han har ingen forpliktelser hvis han hadde hoppet for Hønefoss IL, men på hopplandslaget mener jeg det følger med forpliktelser. Det blir litt som profesjonelle fotballspillere og landslaget. Idrett på høyeste nivå handler ikke like mye om talent og ferdigheter som det handler om bred publikumsappell.

Nei, det er forskjell på landslag i individuelle idretter og i lagidretter. Hopplandslaget tas uansett bare ut for ett år om gangen, og det er ingen automatikk i at landslagsutøverne utgjør landslaget i faktiske konkurranser. "Landslaget" er simpelthen en treningsgruppe for de til enhver tid beste utøverne.  

bokorm
18.07.12 22:00
CinemaMaestro: Poenget er at det privilegiet å hoppe på ett landslag er, innebærer en forpliktelse i medgang og motgang.
Og følgelig innebærer landslagsplass plikter.

- så lenge man måtte være med på landslaget.

Men verken utøvere eller ledelse froplikter seg til noen langtidsforpliktelse. 

CinemaMaestro
18.07.12 22:20
bokorm: Nei, det er forskjell på landslag i individuelle idretter og i lagidretter. Hopplandslaget tas uansett bare ut for ett år om gangen, og det er ingen automatikk i at landslagsutøverne utgjør landslaget i faktiske konkurranser. "Landslaget" er simpelthen en treningsgruppe for de til enhver tid beste utøverne.

Så lenge det finnes landslag, er det ikke snakk om individuell idrett. I hopp finnes lagkonkurranser og i individuelle renn vurderer vi alltid Norges innsats under ett.

At ett landslag tas ut ett år om gangen er irrelevant. En hopper på øverste nivå skal ikke hoppe av og på slik som Anders J. gjør.

Mortirolo
MortiroloInnlegg: 6199
18.07.12 22:27
CinemaMaestro: Jacobsen er følelsesmessig for ustabil til å hoppe på toppnivå. Han kan finne på å gi seg igjen etter sesongen. Sats heller på hoppere med stabile ambisjoner.

Du er jo bare helt bak mål når det kommer til Jacobsen, og det har du bevist flere ganger. Merkelig hvor engasjert du er i denne hopperen. Han har bevist i x-antall konkurranser at han er god nok etter han annonserte sitt comeback med riktig motivasjon for å utøve sporten han bedriver.

Hvorfor skal en ung hopper som er mye dårligere en Jacobsen satses på? De fikk jo sjansen når han tok et hvileår, men er de bedre? Svaret er nei. Følelsesmessig ustabil????? Hvor har du det fra. Idrettesfolk er mennesker og ikke roboter. Han gikk lei og mistet gnisten. Står faktisk respekt av det han gjorde,men det forstår ikke du. Og hvor mane ganger har Anders hoppet på og av som du framstiller det? 1 gang. Fotballspillere som sliter med det mentale blir støttet av klubben og kan i perioder stå utenfor grunnet personlige problemer,men de blir ikke sparket av klubben av den grunn. 

(Innlegget ble redigert 18.07.12 22:32)

CinemaMaestro
18.07.12 22:31
Mortirolo: Du er jo bare helt bak mål når det kommer til Jacobsen, og det har du bevist flere ganger. Merkelig hvor engasjert du er i denne hopperen. Han har bevist i x-antall konkurranser at han er god nok. Hvorfor skal en ung hopper som er mye dårligere en Jacobsen satses på? Følelsesmessig ustabil????? Hvor har du det fra. Idrettesfolk er mennesker og ikke roboter. Han gikk lei og mistet gnisten. Står faktisk respekt av det han gjorde,men det forstår ikke du

Respekt? Det får du hvis du velger å fortsette i motgang. Å legge opp i en så ung alder for så å returnere bare en vinter senere, er noe jeg oppfatter som en likegyldig holdning til toppidrett.

Det samme vil også gjelde Remen Evensen hvis han skulle finne på å gjøre comeback.

Mortirolo
MortiroloInnlegg: 6199
18.07.12 22:42
CinemaMaestro: Respekt? Det får du hvis du velger å fortsette i motgang. Å legge opp i en så ung alder for så å returnere bare en vinter senere, er noe jeg oppfatter som en likegyldig holdning til toppidrett.

Vi som jobber med toppidrett syntes det står respekt av å stille plassen sin til disposisjon når motivasjonen ikke er der. Det er en voksen avgjørelse. Anders er en veldig voksen og moden gutt. Han setter ikke seg selv foran laget. Hvis gutten ikke hadde vært sterk mentalt ville han nok aldri kommet dit han er. Du er i din fulle rett til å mene det du gjør, men jeg er bare totalt uenig. Og det er godt sjefen på landslaget mener det samme. Du vet heller ikke hvorfor Anders mistet gnisten. Kanskje du bør tenke over det,eller er det ingen grunner som er gode nok for deg? 

(Innlegget ble redigert 18.07.12 22:47)

bokorm
19.07.12 13:31
CinemaMaestro: Så lenge det finnes landslag, er det ikke snakk om individuell idrett. I hopp finnes lagkonkurranser og i individuelle renn vurderer vi alltid Norges innsats under ett.
At ett landslag tas ut ett år om gangen er irrelevant. En hopper på øverste nivå skal ikke hoppe av og på slik som Anders J. gjør.

For det første blander du sammen landslaget i betydningen treningsgruppe og OL- eller VM-tropp.

For det andre er det ikke uvanlig at toppidrettsutøvere tar seg en pause i ett eller flere år, for så å komme tilbake. Todd Lodwick, Kristina Smigun, Hilde Gjermundshaug Pedersen, Hannu Manninen og Felix Gottwald er noen få eksempler fra nyere tid i nordiske grener.  

For det tredje tar du fullstendig feil i din påstand om at det ikke er snakk om individuell idrett når man har landslag. Det holder å nevne at hvis en norsk utøver vinner, er det få som bryr seg om de andre gjør det dårlig.  

Forøvrig viser jeg til Motirolos fornuitige innlegg her i tråden. Du kan lære mye av ham. 

CinemaMaestro
19.07.12 14:38

Manninen tok ikke pause, han la opp og gjorde comeback. Hans valg er mer sammenlignbart med det Ahonen gjorde. Smigun hadde i det minste noen år på baken da hun la opp. Gjermundshaugs karriereforløp har bare vært ett kaos. Enten skal hun være "committed" eller ikke. Gottwald returnerte etter allerede å ha holdt på i mange år fordi han ønsket, som Ahonen, en karriereavslutning på en høy note.

Og hva alle disse her har gjort er også helt irrelevant.

Hvis en norsk utøver vinner? Hvor ofte vinner vi enkeltrenn i skihopping om dagen? Gjennom hele fjoråret var det rettet kritikk mot at vi bare hadde en mann helt i toppen, og det har også vært en gjenganger over flere år (noe tilsvarende som manglende bredde i langrenn bak Northug). Ett landslag er ett lag. Vi ønsker bredde i laget.

bhros
19.07.12 17:25

Og bredde i laget får vi ved å holde utenfor en (av de få i Norge) som har potensiale til å kjempe helt i toppen?

Du liker tydeligvis ikke Jacobsen. Det må være opp til deg. Men heldigvis er du nokså alene i ditt syn, kan det se ut som her. Og heldigvis er det ikke du som bestemmer hvem som skal representere Norge i hoppbakken.

CinemaMaestro
19.07.12 18:49

Jeg snakket om bredde for å beskrive at ett landslag er ett lag.

Hvis Jacobsen nå etter å ha gjort comeback igjen velger å forlate laget f.eks etter sesongslutt, mener jeg at hans plass på laget bør være historie. Dette bør være hans eneste og siste sjanse. Han er kanskje det største talentet vi har hatt i hoppbakken noensinne, han kunne per idag hatt resultater som kunne målt seg med Schlierenzauer, men så velger han å ta en såkalt pause når "the going gets tough". Når han nå gjør comeback, bør det være permanent comeback helt til siste dag i hoppkarrieren.

bhros
19.07.12 19:13

VET du hvorfor han valgte å ta en pause?
Kan det tenkes at det finnes grunner som verken du eller jeg har kjennskap til?

Uansett må det være opp til hver enkelt å avgjøre hvor mye en vil satse, eller om en i det hele tatt vil satse.
Jacobsen har forøvrig ikke fortrengt noen fra landslaget kommende sesong, siden han (etter min mening feilaktig, men nok om det) ikke ble "funnet verdig" til en plass der.

Forhåpentligvis er du enig i at han bør få hoppe for Norge om han viser seg god nok. Og det tror jeg han vil vise seg å være. 

CinemaMaestro
19.07.12 19:34

Å miste gnisten eller lysten er ikke god nok grunn til å legge opp i så ung alder. Det indikerer at han vil legge opp igjen så fort han mister gnisten på nytt. Alle hoppere har perioder hvor de mangler motivasjon. Se på Jakub Janda f.eks, han har bokstavelig hoppet samme korte lenge i bakken i årevis, men han fortsetter allikevel.

bhros
19.07.12 19:48

Jeg mener at enhver selv må få avgjøre hvor mye en vil satse, så lenge en ikke dermed ødelegger for andre.
Ingen utøver har noen forpliktelser overfor meg. Eller deg.

Men dette blir vi nok ikke enige om.

Blir iallfall interessant å se hvordan det går, både med Jacobsen og de andre norske hopperne. 

rkt1979
rkt1979Innlegg: 1432
27.07.12 09:58
CinemaMaestro: Jacobsen er følelsesmessig for ustabil til å hoppe på toppnivå. Han kan finne på å gi seg igjen etter sesongen. Sats heller på hoppere med stabile ambisjoner.

Slik som Bjørn Einar Romøren?

Stabilt elendige resultater.
Stabilt vondt i ryggen.
Stabilt grinete.

CinemaMaestro
27.07.12 13:13
rkt1979: Slik som Bjørn Einar Romøren? Stabilt elendige resultater.
Stabilt vondt i ryggen.
Stabilt grinete.

Forskjellen på Romøren og Jacobsen er at han fortsetter selv når resultatene uteblir.

morbidsaint
morbidsaintInnlegg: 31738
27.07.12 14:49
CinemaMaestro: Forskjellen på Romøren og Jacobsen er at han fortsetter selv når resultatene uteblir.

Bedre å ta seg ei pause når man føler at gnisten er borte. Spesielt når resultatene også uteblir. Kanskje det var en genistrek av Jacobsen og ta seg en pause.

Vi ser jo allerede nå at han virker å ha gnisten tilbake, og det samme med lengdene.

Tipper han allerede denne sesongen vil bli Norges desidert beste hopper igjen. Talentet hans er det ingen i landet som matcher. Selv i verden er det få som matcher Jacobsen på sitt beste, om noen.

bokorm
27.07.12 19:53
CinemaMaestro: Å miste gnisten eller lysten er ikke god nok grunn til å legge opp i så ung alder.

Hvorfor ikke?

Hvorfor fortsette hvis man ikke er motivert til det?

(Innlegget ble redigert 27.07.12 19:55)

CinemaMaestro
27.07.12 20:10
bokorm: Hvorfor ikke? Hvorfor fortsette hvis man ikke er motivert til det?

Fordi at hvis man er 100% dedikert, slutter en ikke når motivasjonen periodevis er borte og begynner igjen når savnet etter berømmelse og tilstedeværelse i sirkuset kommer tilbake.

bokorm
27.07.12 20:47
CinemaMaestro: Fordi at hvis man er 100% dedikert, slutter en ikke når motivasjonen periodevis er borte og begynner igjen når savnet etter berømmelse og tilstedeværelse i sirkuset kommer tilbake.

Velkommen til den virkelige verden.

CinemaMaestro
27.07.12 21:35
bokorm: Velkommen til den virkelige verden.

Langt derifra. Toppidrettsutøvere tar vanligvis ikke slike "pauser". De fortsetter ut karrieren. Noen gjør comeback for ett år eller to for å avslutte på en god note, men ellers legger de opp når de legger opp. Å avslutte karrieren i sin beste alder også komme tilbake året etter er noe jeg oppfatter som useriøst og bortkastet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg