Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Best i verden

NYTT TEMA
kenrojo
kenrojoInnlegg: 9708
07.01.14 21:54

Fantastisk dokumentar på NRK1 nå fra tida da Ole-Einar slo gjennom og generelt om utviklingen i skiskyting. Utrolige tilbakeblikk.

Sarella
SarellaInnlegg: 10582
07.01.14 21:58

Veldig bra, moro å høre radarparet Rike og Karlsen igjen også.

6347
6347Innlegg: 30188
07.01.14 22:02

For de som ikke så det, så handlet første episode om langrennsstafetten for herrer på Lillehammer. Ligger på nett-TV.

kenrojo
07.01.14 22:03

Den vil jeg helst glemme. Fortsatt tidenes dårligste og mest uforståelige stafettuttak av Norge. 

(Innlegget ble redigert 07.01.14 22:04)

Tiki-Taka
Tiki-TakaInnlegg: 7955
07.01.14 23:19
6347: For de som ikke så det, så handlet første episode om langrennsstafetten for herrer på Lillehammer. Ligger på nett-TV.

Den fant jeg ikke, kunne du ha linket til den?

EDIT: Fikk denne opp, kjipt.

(Innlegget ble redigert 07.01.14 23:21)

Krylatskoye
KrylatskoyeInnlegg: 10591
07.01.14 23:34
kenrojo: Fortsatt tidenes dårligste og mest uforståelige stafettuttak av Norge.

Helt enig. Regner med Dæhlie innsisterte hardt på å få gå ankeretappen og så for seg at den skulle bli en 10 km. lang parademarsj. Unnet vel ikke 'junior' den æren.

Et klassisk eksempel på at norsk skisport ikke alltid er up to date. Her var det om å sette den beste skiløperen på sisteetappen, og ikke den som kunne spurte.

(Innlegget ble redigert 07.01.14 23:36)

6347
07.01.14 23:38
Tiki-Taka: EDIT: Fikk denne opp, kjipt.

Oj, beklager. Var ikke klar over at de fjernet det så raskt. Må være på grunn av mangel på rettigheter.

6347
07.01.14 23:40
Krylatskoye: Regner med Dæhlie innsisterte hardt på å få gå ankeretappen og så for seg at den skulle bli en 10 km. lang parademarsj. Unnet vel ikke 'junior' den æren.

Dæhlie sa i dokumentaren at han ville at Alsgaard skulle gå sisteetappe, men Bråten ville det altså anderledes.

(Innlegget ble redigert 07.01.14 23:40)

Scholestheone
ScholestheoneInnlegg: 2696
07.01.14 23:49

Sett begge. Vaskeekte kvalitets-TV.

Interessant dette med Dæhlie og Alsgaard som dagen før stafetten kjørte spurtdrag bare for å sjekke at Alsgaard stadig var den raskeste. Det ble grundig bekreftet og når Dæhlie selv mente Alsgaard burde gå siste, er det nesten utrolig at ikke Braaten tok hensyn til dette.

Samtidig skjønner jeg at Bråten ikke tenkte så mye på det ettersom han trodde Ulvang skulle gå fra Albarello eller at Thomas skulle parkere Vanzetta greit. Eller Sivertsen gå (ytterligere)  fra gamlisen De Zolt for den del. Han så vel ikke på en spurt som sannsynlig i det hele tatt.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 21997
07.01.14 23:55
Krylatskoye: Helt enig. Regner med Dæhlie innsisterte hardt på å få gå ankeretappen og så for seg at den skulle bli en 10 km. lang parademarsj. Unnet vel ikke 'junior' den æren.
Et klassisk eksempel på at norsk skisport ikke alltid er up to date. Her var det om å sette den beste skiløperen på sisteetappen, og ikke den som kunne spurte.

Tullprat. Hadde du sett dokumentaren ville du også fått med deg at det var salige Inge Bråtens avgjørelse. Han mente det var naturlig at kapteinen avsluttet og han var usikker på om unge Alsgaard ville takle det presset som ville blitt lagt på han.

Jeg tror Dæhlie på en tredjeetappe ville gått fra Vanzetta og Räsenen, på samme måte som han gikk fra Isometse på sisteetappe, men Fauner var sterkere en dem.

Det er ikke sikkert unge Alsgaard, som hadde fått en reaksjon etter seiern på tremila og gått en svak 10 kilometer etter det, ville mestret å gå ut 20 sekunder foran Fauner. Kanskje hadde han brent kruttet for tidlig og Fauner hadde nådd og slått han før spurten? Tror i allefall Bråten hadde dette som et mulig scenario da han tok ut laget. Jeg tror også Norge hadde vunnet med Alsggard på sisteetappen, men er på ingen måte sikker.

Bjørn har fått et rykte som en dårlig spurter, det er et meget urettferdig rykte, all den tid han var en meget dyktig spurter, helt til Alsgaard tok spurt til et helt nytt nivå.

Har fortsatt hele stafetten på VHS og i starten av løpet sier Rike/Carlsen  at det sto 2-2 i spurtdueller mellom Fauner og Dæhlie.

edit. Som scholestone sier var ikke spurt noe stort tema. Norge var tidenes favoritter. Tror ikke det var så mye snakk om hvem som skulle gå sisteetappe i media og blandt folket. Var nok først senere da man for alvor så hvor god Alsgaard var til å spurte at tman begynte å fabulere, "enn hvis Alsgaard hadde vært ankermann på Lillehammer".

(Innlegget ble redigert 08.01.14 00:00)

Krylatskoye
08.01.14 00:07
Eksberten: Tullprat. Hadde du sett dokumentaren ville du også fått med deg at det var salige Inge Bråtens avgjørelse. Han mente det var naturlig at kapteinen avsluttet og han var usikker på om unge Alsgaard ville takle det presset som ville blitt lagt på han.

Ok, så var det Bråtens generaltabbe.

Her har vi det; 'naturlig at kapteinen avsluttet'.

Maken til sprøyt, enn å ikke tenke lenger enn nesetippen. Alle vet da vel at et spurtoppgjør KAN skje, selv om det ikke var så vanlig. Bråten burde også vite hvor mye lettere det er å henge i skøyting enn i klassisk.

Omtrent som å sette Johaug på sisteetappen i OL om 1 mnd....skulle tatt seg ut!

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 8970
08.01.14 00:13
Eksberten: Har fortsatt hele stafetten på VHS og i starten av løpet sier Rike/Carlsen at det sto 2-2 i spurtdueller mellom Fauner og Dæhlie.

Trodde det var 2-1 til Fauner (overskriften i Sportsbokens OL-extra var i hvert fall "Fauner - Dæhlie 3-1"), men mulig det var 2-2. Dæhlie hadde slått Fauner i en spurt sesongen før (mener jeg det var) ved å komme bakfra og satset på det samme i OL, uten å lykkes.

Dæhlie var ingen topp spurter, men heller ikke spesielt dårlig i sin samtid. Vil tro at han var litt over gjennomsnittet. Vil tro at han hadde omtrent samme forutsetninger som f.eks. Martin Johnsrud Sundby (og vi ser jo hvor bra han har blitt med ekstra fokus på dette), men på den tida var jo ikke spurttrening noe som ble prioritert.

kenrojo
08.01.14 00:18

Det er veldig sammenlignbart med dagens situasjon med Sundby og Northug. Men i dag er det selvsagt utenkelig å se for seg at Sundby ville bli satt opp på siste og Northug på tredje. Og Dæhlie var dårligere å spurte enn Sundby, så det hele var rett ut uforståelig for alle.

Husker jeg i hele stafetten satt og var redd for at dette skulle ende med spurt mot Italia. Alsgaard ville slått Fauner 19 av 20 ganger. Dæhlie var som ventet sjanseløs. 

Som sagt: Et helt vanvittig laguttak!

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24140
08.01.14 00:21
kenrojo: Fantastisk dokumentar på NRK1 nå fra tida da Ole-Einar slo gjennom og generelt om utviklingen i skiskyting. Utrolige tilbakeblikk.

Visste du at 25% av alle skiløpere i verden er norske? Det er kanskje naturlig at vi vinner mange løp. Hadde hver fjerde fotballspiller vært norsk, hadde vi sikker vunnet fotball VM.

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 8970
08.01.14 00:23
Scholestheone: Samtidig skjønner jeg at Bråten ikke tenkte så mye på det ettersom han trodde Ulvang skulle gå fra Albarello eller at Thomas skulle parkere Vanzetta greit. Eller Sivertsen gå (ytterligere) fra gamlisen De Zolt for den del. Han så vel ikke på en spurt som sannsynlig i det hele tatt.

Ingen så på spurt som sannsynlig, men italienerne var jo ikke veldig langt bak i VM året før (16 sekunder eller noe sånt ble det, var vel heller nærmere 25 siden Dæhlie feiret litt på oppløpet), så man kunne ikke utelukke fullstendig at det ville være jevnt fram til siste etappe. Ulvang var dessuten i betydelig bedre form i 1993.

Jeg tviler på at Bråthen så for seg at Ulvang skulle gå fra Albarello i 1994. Albarello var jo blant de aller beste på 10 km klassisk, en distanse han spesialiserte seg på. Derimot burde Sivertsen slått de Zolt med mer enn de 12 sekundene han kom foran. Hadde Kirvesniemi/Ulvang fått den dobbelte avstanden, kunne nok Alsgaard og Räsänen fått gå ut med et forsprang til Vanzetta.

Når det ble som det ble, er jeg litt skuffet over at Alsgaard ikke rykket direkte ut fra stadion etter veksling. Han fikk jo faktisk ei luke som Vanzetta og Räsänen slet med å tette. Husker han prøvde seg med noen rykk i bakkene senere på etappen, men de ble ikke lange nok og kom ikke tett nok. At Dæhlie hadde gått fra på tredje etappe er jeg 99% sikker på. Og hadde han først kommet løs, ville nok luka raskt blitt ganse stor.

kenrojo
08.01.14 00:36

Det du glemmer helt nå Tullin er at Alsgaard ikke var helt i form og at det faktisk hersket usikkerhet i forkant om han skulle gå. Han var svært usikker på hvordan kroppen fungerte og turte helt sikkert ikke å gå ut tøft på sin etappe. Han hadde nok mednå henge på, noe han imidlertid var flink til. Dette tatt i betraktning var det slett ikke usannsynlig med spurt. Hadde Dæhlie gått tredje ville han helt sikkert skaffet luke ned, mens Alsgaard jo aldri ville sluppet Fauner på siste når/hvis han da hadde kommet opp igjen.Det vi dessuten visste var at Fauner var ekspert i å henge. Villevært mye lettere for vår beste motor (Dæhlie) å gå fra Vansetta, enn Fauner som vi visste ville kunne klare å bite seg fast. Har aldri skjønt dette uttaket, verken før eller etter løpet...

KONG_FU
KONG_FUInnlegg: 4414
08.01.14 10:15
Tiki-Taka: EDIT: Fikk denne opp, kjipt.

Gode dokumentarer, uten tvil. Synd de ikke blir liggende ute på nett-tv. Skiskytterdokumentaren går igjen i kveld 19:05 på NRK2. Flott oppbygning, der vi følger utviklingen til hvordan skiskyting ble den tv-idretten den er i dag. Det var noen pionerer inne der, blant annet han som på Elverum i 65, mente at alle burde skyte på samme sted (og fikk laget en felles standplass), slik at man ikke kun så dem på vei ut fra start og inn i mål. 

(Innlegget ble redigert 08.01.14 10:18)

Sandaas
SandaasInnlegg: 10810
08.01.14 10:31
jeangabin: Visste du at 25% av alle skiløpere i verden er norske? Det er kanskje naturlig at vi vinner mange løp. Hadde hver fjerde fotballspiller vært norsk, hadde vi sikker vunnet fotball VM.

noen poeng å spre faktafeil i denne tråden? Påstanden din er tatt rett ut av luften og er selvsagt feil (ei heller er den spesielt ny, lignende påstander har kommet tidligere på dette forumet).

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 15074
08.01.14 10:49
Krylatskoye: Helt enig. Regner med Dæhlie innsisterte hardt på å få gå ankeretappen og så for seg at den skulle bli en 10 km. lang parademarsj.

Obs! Feil fra min side. Ingen kommentar fra meg.

(Innlegget ble redigert 08.01.14 10:54)

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 9301
08.01.14 11:46
KONG_FU: Flott oppbygning, der vi følger utviklingen til hvordan skiskyting ble den tv-idretten den er i dag.

Spesielt å se smakebiter fra denne Kvalfoss-kampanjen på NRK i forkant av Lillehammer-OL. Der var til og med telefonavstemning :D (Som endte 84% JA til Kvalfoss i OL)

I ettertid var det kanskje like greit at han ble vraket til fordel for denne unggutten på 20 år som dermed fikk sin første mesterskapserfaring. "Unggutten" som altså var Ole Einar Bjørndalen :)

Gunstein
GunsteinInnlegg: 9367
08.01.14 13:11
Krylatskoye: Ok, så var det Bråtens generaltabbe.
Her har vi det; 'naturlig at kapteinen avsluttet'.
Maken til sprøyt, enn å ikke tenke lenger enn nesetippen. Alle vet da vel at et spurtoppgjør KAN skje, selv om det ikke var så vanlig. Bråten burde også vite hvor mye lettere det er å henge i skøyting enn i klassisk.
Omtrent som å sette Johaug på sisteetappen i OL om 1 mnd....skulle tatt seg ut!

Man var vel ikke klar over Alsgaards spurtegenskaper , dessuten hadde vel Bråten kalkulert med ledelse til Norge etter tredje veksling. 5 sekunder hadde vært nok , det hadde Fauner aldri klart å ta igjen.
Men slik som det utartet seg ,at Italia klarte å henge såpass godt med på klassisken, hadde det nok vært lurere med Alsgaard på siste etappe.

oddvar_kjempebra
08.01.14 13:14
Gunstein: Man var vel ikke klar over Alsgaards spurtegenskaper

Jo, det var man. Dæhlie og Alsgaard testet spurter dagen i forveien og Alsgaard vant hver gang.

Gunstein
GunsteinInnlegg: 9367
08.01.14 13:19
oddvar_kjempebra: Jo, det var man. Dæhlie og Alsgaard testet spurter dagen i forveien og Alsgaard vant hver gang.

De hadde vel ikke gått 10km i forkant av disse "duellene"?
Alsgaard var en meget god ankermann for Norge , og har vunnet utallige spurtdueller .,likevel hadde han store problemer med i det heletatt å komme seg videre fra prologen i rene sprintrenn , så disse interne duellene betyr ikke all verden.

(Innlegget ble redigert 08.01.14 13:28)

Nat
NatInnlegg: 4306
08.01.14 13:19
6347: Dæhlie sa i dokumentaren at han ville at Alsgaard skulle gå sisteetappe, men Bråten ville det altså anderledes.

Det er litt den gamle norske, skal spare de unge. 

oddvar_kjempebra
08.01.14 13:25
Gunstein: De hadde vel ikke gått 10km i forkant av disse "duellene"?

Nei, det har du rett i. Men de måtte jo forholde seg til hva de visste. Og de visste at Alsgaard var naturlig raskere enn Dæhlie.

(Innlegget ble redigert 08.01.14 13:29)

Tiki-Taka
Tiki-TakaInnlegg: 7955
08.01.14 13:49
KONG_FU: Gode dokumentarer, uten tvil. Synd de ikke blir liggende ute på nett-tv. Skiskytterdokumentaren går igjen i kveld 19:05 på NRK2. Flott oppbygning, der vi følger utviklingen til hvordan skiskyting ble den tv-idretten den er i dag.

Ja, fikk med meg den og syntes den var strålende. Ble hypp på litt mer kvalitets-TV, men har vel bare meg selv å takke. Det vil gå lang tid før jeg vil stole fullt og helt på Nett-TV igjen.

Nat
08.01.14 13:59

Har sett begge episodene. Historien om vårt "sikreste" gull på Lillehammer. Tenk det, den gangen så var ikke spurtegenskaper på stafetten særlig viktig. Selv om det var noen "smådrypp". Men slik sluttresultatet ble, så ble det fort et tema. 

Andre episode med skiskytingens utvikling var veldig interessant. Her kan man snakke om en idrett som har vært innovative og forstått hva som er viktig for å vekke interesse. Og slik det kom frem i nyere tid, så var det visst Kjell Kristian Rike som gjorde langt mer enn bare å kommentere. Jon Hervig Carlsen fortalte vel at på 80-tallet så skulle de kommentere skiskyting UTEN å ha mulighet til å se skytingen. Da kommenterer man veldig i blinde. 

Og når man kommer til en sport som har vært innovative ikke bare når det gjelder å utvikle øvelsene (jaktstart, fellesstart, man gikk ned fra å starte 1 minutt mellom utøverne til 30 sekunder), så var det innovative når det kommer til å bygge "ansiktet" til sporten. Selv om Bjørndalen har slått omtrent det som er av tyskere i snart 20 år, så er han veldig populær i Tyskland). På damesiden i nyere tid hadde man i flere år svenske Forsberg, så gikk det over til ei gromjente fra Hålandsdalen. Før det ble Neuner. Hun hadde alt. Hun vant mye, veldig utstråling og karisma. Men i hennes tilfelle så fikk man se baksiden av å være innovative når det kommer til utøvere. For det er trist når en utøver som aldersmessig knapt har kommet skikkelig i gang med karrieren, velger å legge opp. Det er jo en overgang i livet når man kommer fra Wallgau med sine 1500 innbyggere til å være i en situasjon at det muligens er 1500 mennesker som vil møte deg hver dag

Ikke at jeg tror det skjer, men kanskje kan Neuner finne interessen igjen. For etter denne sesongen så vil både Tora Berger og Andrea Henkel gi seg

Siden Tyskland er veldig viktig når det kommer til skiskyting, så skulle det ikke forundre meg om de vil pushe for at det er Laura Dahlmeier som skal bli ansiktet utad. Kort fortalt: Den nye Neuner. 

Jeg for min del håper det blir denne kvinnen

For de blant mine landsmenn som syns det var da upatriotisk, så vil jeg minne om hva som gjør idretten interessant også utenfor landets grenser. Man kan minne om den snøen som ikke fantes i Oberhof under TdS, den kom plutselig på plass 2 dager senere når det var skiskyting. 

Krylatskoye
08.01.14 23:12
Nat: Siden Tyskland er veldig viktig når det kommer til skiskyting, så skulle det ikke forundre meg om de vil pushe for at det er Laura Dahlmeier som skal bli ansiktet utad. Kort fortalt: Den nye Neuner.

Regner med at Gøssa kommer sterkt tilbake neste sesong :-)

Nat
12.01.14 20:02

Det går et program på tv2 akkurat nå med samme navn. Hvor langrennslandslaget møter unge skitalenter. 

Nat
12.01.14 20:05

De utvalgte fra landslaget er

Eldar Rønning

Kristin Størmer Steira (pokker som jeg unner hun en individuell medalje)

Maiken Caspersen Falla

Finn Hågen Krogh

Øistein Pettersen

Edit: Sistnevnte som ikke bare ligner Eirik Brandsdal, men faktisk er Eirik Brandsdal

(Innlegget ble redigert 12.01.14 20:08)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg