Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utøvere som legger opp

NYTT TEMA
nanonils
nanonilsInnlegg: 2111
19.02.17 10:52

Har lurt litt på hvordan det ser ut med etterveksten i norsk vintersport. Ser for meg at mange velger å legge utstyret på hylla etter neste års OL. 

Tipper følgende er i tenkeboksen på å avslutte etter OL sesongen

Skiskyting:
Ole Einar Bjørndalen
Emil Hegle Svendsen
Tiril Eckhoff 

Langrenn:
Marit Bjørgen
Astrid Uhrenholdt Jacobsen
Petter Northug
Martin Johnsrud Sundby

Alpint:
Aksel Lund Svindal

Kombinert:
Magnus Moan
Mikko Kokslien
Håvard Klemetsen
Jan Schmid

Eksberten
EksbertenInnlegg: 19598
19.02.17 14:41
george_hincapie: Johan OlssonLukas BauerAnders SødergrenGiorgio Di CentaCeline Brun Lie
Legger mest sannsynlig opp(/trapper ned i Ski Classics):Eldar RønningDaniel RickardssonDevon KershawStephanie BöhlerKristin Størmer SteiraAino Kaisa SaarinenKikkan RandallClaudia NystadIvan BabikovMartin JohanssonUsikre:Emil JönssonAnna HaagMarit BjørgenLiz Stephen (vurderer en maratonsatsing mot OL i Rio)
Mulige:Toni LiversCurdin PerlRoland ClaraJean Marc GaillardChris JespersenNikolay Morilov

2 år senere så er vel flesteparten av disse med, mer eller mindre for fullt :-)

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 2168
19.02.17 17:11

Hvorfor i alle dager skulle Tiril Eckhoff legge opp etter OL?

sexxes
sexxesInnlegg: 11436
19.02.17 17:54

Stusser også litt på at Eckhoff skal legge opp etter OL 2018. Hadde regnet med at hun ville satse ihvertfall mot OL 2022.

Eksberten
19.02.17 18:16
nanonils: Har lurt litt på hvordan det ser ut med etterveksten i norsk vintersport. Ser for meg at mange velger å legge utstyret på hylla etter neste års OL. Tipper følgende er i tenkeboksen på å avslutte etter OL sesongen
Skiskyting:Ole Einar BjørndalenEmil Hegle SvendsenTiril Eckhoff Langrenn:Marit BjørgenAstrid Uhrenholdt JacobsenPetter NorthugMartin Johnsrud SundbyAlpint:Aksel Lund SvindalKombinert:Magnus MoanMikko KokslienHåvard KlemetsenJan Schmid

Tipper at i alle fall flertallet av disse blir å satse mot VM i 2019. Toppidrettskarrierene blir lenger og lenger og utøvere som snakker om å gi seg om et par år, fortsetter langt ut over dette.

Som jeg var inne på i forrige innlegg, nesten alle langrennsløperne som "skulle legge opp" i 2015 henger fortsatt med.

nanonils
19.02.17 19:06
Stracqualursi: Hvorfor i alle dager skulle Tiril Eckhoff legge opp etter OL?

Grunnen til at jeg har ført henne opp er at jeg er usikker på om hun har viljen som skal til for å holde på lenge. Jeg ser for meg at hun kanskje gir seg like tidlig som sin bror om resultatene fortsetter å være middels. Når hun i tillegg har gull fra VM og OL er det kanskje lett å miste gnisten. 
Rene spekulasjoner selvsagt, men jeg blir ikke overrasket om det skjer.

nanonils
19.02.17 19:14
Eksberten: Tipper at i alle fall flertallet av disse blir å satse mot VM i 2019. Toppidrettskarrierene blir lenger og lenger og utøvere som snakker om å gi seg om et par år, fortsetter langt ut over dette.

Jeg håper du har rett, og at alle legger opp etter samme sesong er selvsagt ikke så sannsynlig. VM2019 er jo som du sier sikkert aktuelt for mange, men så er det mesterskapsfri etter det.

tooommm
tooommmInnlegg: 23322
19.02.17 19:17
nanonils: Rene spekulasjoner selvsagt, men jeg blir ikke overrasket om det skjer.

Ikke jeg heller. Og det vil jo ikke være første gang at en kvinnelig skiskytter legger opp tidlig.

Når det gjelder de som legger opp etter OL, så har Bjørndalen sagt at han er ferdig da. Tror nok også at OL-sesongen blir den siste for Bjørgen og Svindal. Litt mer usikker på Svendsen. En ny dårlig sesong, så tror jeg han mister all motivasjon til å satse videre.

Eksberten
19.02.17 19:18
nanonils: men så er det mesterskapsfri etter det.

Når har jo Henrik Kristoffersen de siste dagene belært oss nordmenn, at verdenscupen er viktigere enn mesterskap, så dem vil nok ha med seg 2020-sesongen, siden den ikke blir avbrutt av et mesterskap ;-)

JudasT
JudasTInnlegg: 5167
21.03.17 07:21

Ingvild Østberg tenker på å legge opp. Hun har vel kommet for lett til suksess, og takler ikke at hun nå får 6. plasser i stedet for 3. plasser. 
Vel vel. Det fins dusinvis av jenter som ville blitt overlykkelige for en 6. plass, så det er helt i orden at andre får sjansen.

Eksberten
21.03.17 09:21
JudasT: Ingvild Østberg tenker på å legge opp. Hun har vel kommet for lett til suksess, og takler ikke at hun nå får 6. plasser i stedet for 3. plasser. Vel vel. Det fins dusinvis av jenter som ville blitt overlykkelige for en 6. plass, så det er helt i orden at andre får sjansen

Finnes ganske mange utøvere som vurderer å gi seg når de møter motgang, men når de har fått tenkt seg om så går de på ny sesong. Ganske naturlig at man blir lei og sliten etter en lang sesong, særlig hvis en møter uventet motgang. Saken mot Johaug er nok også med å påvirke motivasjonen negativt.

Noen idrettsutøvere er jo mer emosjonell enn andre. Tiril Eckhoff har vel vurdert å legge opp flere ganger bare det siste halvåret. Mistet først motivasjonen i treningsarbeid i høst, spurte seg selv hvorfor hun drev på med dette, nå som hun hadde vunnet VM på hjemmebane? Kunne noe av det hun opplevde der oppleves på nytt, eller vil alt føles som en nedtur etter dette?
Sykdomsperiode rundt nyttår og elendig skyting i VM fikk henne også til  vurdere å gi seg. Men så vant hun et par renn etter VM og da er hun ovenpå igjen.

Ikke overrasket i det hele tatt at Ingvild kommer med en slik "trussel" nå, men blir svært overrasket om hun gjør alvor av det.

bhros
bhrosInnlegg: 10080
21.03.17 11:17
JudasT: Ingvild Østberg tenker på å legge opp. Hun har vel kommet for lett til suksess,

Ingvild var juniorstjerne, har i alt 7 gull og 3 sølv i junior-VM, i årene 2008-2010.
Men så gikk det flere år uten den store suksessen. Hun jobbet imidlertid målbevisst videre i skyggen av stjernene, og i 2014 ble det OL-gull i lagsprint.  Det var først i forrige sesong hun ble god nok til å kunne hevde seg også på distanse (etter at hun ble senior).

Å si at hun nå har kommet lett til suksess, er derfor bare tullprat. Hun har sannelig slitt i flere år for å komme dit hun var i fjor. At hun nå, etter en sesong med tilbakegang, begynner å tvile, er forståelig. Og hun er fremdeles litt i skyggen av de aller beste.

Men håper, og tror, at hun finner igjen motivasjonen til å satse videre. Kanskje er det god lærdom å hente ut fra årets sesong?

bhros
bhrosInnlegg: 10080
21.03.17 11:20
JudasT: Vel vel. Det fins dusinvis av jenter som ville blitt overlykkelige for en 6. plass, så det er helt i orden at andre får sjansen.

Mener du at Ingvild har hatt noe skyld for at andre ikke har fått sjansen?

Datainspektionen
DatainspektionenInnlegg: 50
21.03.17 13:31

Det var väl egentligen den senare halvan av säsongen som Ingvild gick in i sin störtdykning formmässigt? FIS har inte uppdaterat statistiken än, men har jag räknat rätt har hon 3 ind. VC segrar och det är ju inte så illa. Marit har 8 men Pärmäkoski som anses haft en god säsong har bara 2 st. Visst är det sämre än föregående säsong men ändå långt från "bryta-ihop-klass" väl?

Kanske Ingvild med lite distans till det hela kan lägga VM-besvikelsen bakom sig och komma igen nästa säsong.

(Innlegget ble redigert 21.03.17 13:32)

JudasT
JudasTInnlegg: 5167
21.03.17 14:45
bhros: Mener du at Ingvild har hatt noe skyld for at andre ikke har fått sjansen?

Jeg forstår ikke hva du mener.
Alle langrennsløpere i verden har naturligvis fått sjansen. Men det er bare én som kan lykkes i den grad at hun oppnår 3. plassen. Også 6. plassen i verden er så klart en utmerket prestasjon. Jeg mener det er noe galt med realitetsorienteringen om man ikke ser at formen naturlig varierer såpass som mellom 3. og 6. plass. I tillegg kommer det faktum at langrenn er føreavhengig – det finnes knapt andre idretter som er så uforutsigbare som langrenn.

Jeg synes at Ingvild Østberg har hatt en bra sesong. Er hun uenig i det, burde hun justere sine forventninger.

malvolio
malvolioInnlegg: 25296
21.03.17 17:29
bhros: Ingvild var juniorstjerne, har i alt 7 gull og 3 sølv i junior-VM, i årene 2008-2010.Men så gikk det flere år uten den store suksessen. Hun jobbet imidlertid målbevisst videre i skyggen av stjernene, og i 2014 ble det OL-gull i lagsprint. Det var først i forrige sesong hun ble god nok til å kunne hevde seg også på distanse (etter at hun ble senior).

Jeg synes den utviklingen Østberg hadde (til og med i fjor) har vært ganske lik den Marit Bjørgen hadde (begynte som sprinter, ble etter hvert bedre og bedre på distanse) - inkludert det som nå skjer: stagnasjonen etter en stund. Mistenker at det både for Bjørgen og kanskje også Østberg skyldtes overtrening. Bjørgen kom (enda) sterkere tilbake, har god tro på Østberg også om hun står på.

elsennerb
elsennerbInnlegg: 58
21.03.17 18:08
JudasT: Det fins dusinvis av jenter som ville blitt overlykkelige for en 6. plass

Syntes synd på Musgrave som ble forært 4. plassen i VM av en sur Sundby. Han hadde nok blitt gladere for en 5. plass der alle gjorde sitt beste.
Hva tenker barn som ser voksne sutre når de ikke vinner? Skal de legge seg ned og føle seg mislykket om de ikke er best i klassen?

HLund
HLundInnlegg: 1899
21.03.17 18:12
malvolio: Jeg synes den utviklingen Østberg hadde (til og med i fjor) har vært ganske lik den Marit Bjørgen hadde (begynte som sprinter, ble etter hvert bedre og bedre på distanse) - inkludert det som nå skjer: stagnasjonen etter en stund. Mistenker at det både for Bjørgen og kanskje også Østberg skyldtes overtrening. Bjørgen kom (enda) sterkere tilbake, har god tro på Østberg også om hun står på.

Østberg har et enormt potensiale, vil nesten si hun har et høyere potensiale enn Weng. Det så man prov på i fjor da hun var den som var nærmest Johaug. Helt sikker på at hun vil komme fryktelig sterkt tilbake. Tror hun hadde hatt godt av å f.eks. droppe Tour de Ski og satse mer på mesterskap.

Bjørgen har vel sagt at det skyldtes feiltrening, så du er nok inne på noe. I tillegg til at hun la om kostholdet litt.

Stracqualursi
21.03.17 18:18

Østberg eier jo ikke taktikk. Bare kjører full fart. 
Hvis ingen tar tak i dette så spiller ikke potensialet noen rolle.

HLund
21.03.17 18:31
Stracqualursi: Østberg eier jo ikke taktikk. Bare kjører full fart. 
Hvis ingen tar tak i dette så spiller ikke potensialet noen rolle.

Det samme kunne man sagt om Johaug. Hun kjører som regel samme taktikk som Østberg. Med den vesentlige forskjellen at hun er sterkere selvsagt.

Stracqualursi
21.03.17 18:36
HLund: Det samme kunne man sagt om Johaug. Hun kjører som regel samme taktikk som Østberg. Med den vesentlige forskjellen at hun er sterkere selvsagt.

Så Østberg skjønner altså ikke at den taktikken ikke fungerer? Er det noe som er i hennes favør?

HLund
21.03.17 18:44
Stracqualursi: Så Østberg skjønner altså ikke at den taktikken ikke fungerer? Er det noe som er i hennes favør?

Nei, det handler jo om å være sterk nok til å lykkes med den taktikken. Johaug er et eksempel på at det går an å lykkes med den taktikken om man bare er sterk nok. Der er ikke Østberg foreløpig. Så enten må hun bli det, eller så må hun satse på å bli en bedre spurter.

AalesundsFK
AalesundsFKInnlegg: 10962
21.03.17 18:50
HLund: Østberg har et enormt potensiale, vil nesten si hun har et høyere potensiale enn Weng. Det så man prov på i fjor da hun var den som var nærmest Johaug. Helt sikker på at hun vil komme fryktelig sterkt tilbake. Tror hun hadde hatt godt av å f.eks. droppe Tour de Ski og satse mer på mesterskap. Bjørgen har vel sagt at det skyldtes feiltrening, så du er nok inne på noe. I tillegg til at hun la om kostholdet litt.

Høyere potensiale enn Weng er nok å ta i. Weng har veldig mye å gå på i mine øyne, både fysisk (styrke) og spesielt taktisk. Og så må hun lære seg å kjøre nedoverbakker m/svinger. Kan tjene mye på en 10 km bare på å optimalisere teknikken her, synes det er rart hun ikke fokuserer mer på det. Eller, kanskje feil av meg å si at hun ikke fokuserer på det, men det vises i hvert fall ikke på renndagen. Synes Østberg er langt mer ferdigutviklet, men vi fikk jo se i fjor hvor god hun kan være. 

Stracqualursi
21.03.17 19:41
HLund: Der er ikke Østberg foreløpig.

Så hvorfor kjøre en taktikk som, eventuelt, kan fungere i fremtiden men ikke gjør det nå?

HLund
21.03.17 21:02
AalesundsFK: Synes Østberg er langt mer ferdigutviklet, men vi fikk jo se i fjor hvor god hun kan være.

Mye som kan skje på en sommer da. Parmakoski er f.eks. et veldig godt eksempel på det.

Østberg var jevnt over veldig god i fjor, men gikk stort sett det som var av renn i fjor, noe hun har fortsatt med i år. Kan rett og slett være noe så enkelt som at hun har tøyd strikken for langt. Nå har riktignok Weng i stor grad konkurrert like mye, men det kan tenkes at Weng tåler et tøft konkurranseprogram. Det blir bare spekulasjoner.

Ellers lå Weng mye lenger fremme enn Østberg ved 22-23 årsalderen. De siste par årene synes jeg ikke Weng har blitt mer enn litt bedre. Østberg har blitt ganske mye bedre enn hun var da hun var 22-23 til sammenligning. Når det gjelder det taktiske har de vel begge en del å gå på, men her vil jeg nesten si Østberg har mest å gå på.

HLund
21.03.17 21:05
Stracqualursi: Så hvorfor kjøre en taktikk som, eventuelt, kan fungere i fremtiden men ikke gjør det nå?

I løpet på lørdag i Quebec f.eks. gikk hun veldig merkelig. Gikk perfekt taktisk til det var 1,5 km igjen ca. Da gikk hun plutselig frem og oppnådde ikke så mye annet enn å kjøre seg selv stiv. Uten det hadde hun sikkert blitt nummer tre, men nummer fire i steden.

Datainspektionen
21.03.17 22:06
HLund: Når det gjelder det taktiske har de vel begge en del å gå på, men her vil jeg nesten si Østberg har mest å gå på.

Helt enig. Weng är ju erkänt disträ, men om hon inte har en dag då hon har huvudet under armen tycker jag väl ändå hon är hyfsat ok taktiskt. Annars skulle hon aldrig vara en så bra all-rounder.

Östberg har ju haft många år på sig och verkar inte kunna/vilja ta in råd från tränare. Jag antar att man har försökt ge henne feedback genom åren, annars är det ju riktigt illa. Som svensk får man väl vara tacksam varje gång Östberg agerar draglok för Nilsson i sprint. ;)

Jag har för övrigt alltid tyckt om Östberg. Det är sällan man sett henne så förtvivlad som i år, vilket smärtar en del.

(Innlegget ble redigert 21.03.17 22:13)

Cabello
CabelloInnlegg: 3925
21.03.17 22:21
Datainspektionen: Weng är ju erkänt disträ

En sannhet med visse modifikasjoner som det heter. Weng er noe av det mest fokuserte som er når det kommer til trening og konkurranse på landslaget. Den greia i i Finland er unntaket som bekrefter regelen. 

Utenom sporten kan det hende hun ville blitt en del av teamet til Aamodt og Kjus. Dream Team.

(Innlegget ble redigert 21.03.17 22:23)

Datainspektionen
21.03.17 22:44

https://www.youtube.com/watch?v=xyXiAmdXMtc

Weng har kört fel två gånger i Finland. 2013 och 2015. 2013 tog hon av och svängde höger medan resten av fältet körde rakt fram. Inte lika spektakulärt som i Ruuka, men fortfarande förödande förstås. Jag har ju inte lika bra koll på Weng som jag har på svenskarna så jag tar dig på orden.

(Innlegget ble redigert 21.03.17 22:48)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg