Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

WC langrenn, Quebec [minitour] (17-19/3)

NYTT TEMA
ftold
ftoldInnlegg: 282
20.03.17 17:40
craaazy: Du vil elske Holmenkollen.

Jeg synes det er mye bra med løypene i Holmenkollen, men den lange nedkjørselen etter Frognerseteren synes jeg er en svakhet. Fordelen av å ligge i et felt bak en som har rykket blir litt for stor, og man må fort ha over ti sekunder på toppen for å unngå at man mister forspranget i bunn. Det gjør at løypene etter min mening ikke holder helt samme klasse som på Lillehammer, selv om den sammenhengende stigningen der ikke er så lang. Jeg synes løypene på Lillehammer er nær perfekte, det eneste måtte være at man ideelt sett skulle hatt muligheten til å bygge løypen silk at man fikk litt mindre fart med seg inn på oppløpet.

(Innlegget ble redigert 20.03.17 17:48)

bhros
bhrosInnlegg: 10462
20.03.17 18:50
george_hincapie: Nevnte Godø slo til nok en gang med dette makkverket.

Tja, var nå dette så ille, da?  Ingen direkte feil her, så vidt jeg kan se. Han roser Nilsson for et godt løp, men synes ikke at det at  hun har gått noen få sekunder fortere enn en del av de nærmeste konkurrentene, er nok til å kalle det en stor bragd. De var tre som nærmest gikk lagtempo, med Parmakoski som den som tok det tyngste lasset, og det var de tre som hadde mest å gå for, unntatt Østberg, da. Som måtte gjøre jobben alene.

Men han kunne kanskje vært litt mer raus overfor svenskene, og tilgitt dem at de tar litt av når de har sjansen, og noe å skryte av.

Dette er likevel ingen ting å snakke om, i sammenligning med hva et par svenske aviser lirer av seg. Og der er det som regel ikke det sportslige som er i fokus.
En kjenning av meg hadde tatt for seg en dag med Expressen. De hadde 8 langrennsrelaterte saker. 6 (!) av dem var om Johaug og Northug, med fokus på astma og skandaler.

Datainspektionen
DatainspektionenInnlegg: 74
20.03.17 20:04
bhros: Tja, var nå dette så ille, da?

Nej, du har rätt det är inget att skrika huvudet av sig för, men det blev liksom sista droppen för mig angående Godö och Expressen! 

Min huvudsakliga kritik mot Godö är, att när han först publicerade sin artikel igår kväll, klart och tydligt menade att Blomquist hyllat Stina Nilsson som den bästa kvinnliga längdåkerskan i alla tider. Ett faktum han också gjorde sig lustig över.

Det kan ju förstås ha varit ett ärligt fel av Godö också, eftersom Expressens artikel var lite otydlig. Å andra sidan kan man kanske, kanske som langrenns-journalist (!) lista ut vem hyllningarna riktades till, med lite god vilja :D På morgonen var artikeln korrigerad i vart fall.

Egentligen är det ju skrattretande att det är så pass lätt att vara journalist i dessa dagar, oavsett om det gäller Dagbladet eller Expressen. Just Godö har ju gått på ungefär samma koncept tre gånger nu (Klaebo, Andersson och nu Nilsson/Ingemarsdotter).

1. Läs felciterad svensk/norsk överdrivet positiv artikel.

2. Kontrollera löptiderna med FIS. Anteckna noga hur dålig målet för artikeln är tidsmässigt jämfört med andra deltagare oavsett andra faktorer.

3. Skriv din artikel och klistra in alla citat du kan finna som stöder din tes: Svenskarna (expressen) är galna av glädjerus, se så dumma de är...

4.Klart för publicering! Dags för en latte!

(Innlegget ble redigert 20.03.17 20:15)

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13261
20.03.17 20:27
ftold: Fordelen av å ligge i et felt bak en som har rykket blir litt for stor, og man må fort ha over ti sekunder på toppen for å unngå at man mister forspranget i bunn. Det gjør at løypene etter min mening ikke holder helt samme klasse som på Lillehammer,

Uenig. Rykket ikke Hellner i bakken og vant på sprinten? Han hadde ikke 10 sekunder.

Og mange av avslutningene blir vel uansett avgjort i den siste kneika og på langflaten før man kommer inn på oppløpet.

ftold
ftoldInnlegg: 282
20.03.17 22:53
SirKillalot: Uenig. Rykket ikke Hellner i bakken og vant på sprinten? Han hadde ikke 10 sekunder. Og mange av avslutningene blir vel uansett avgjort i den siste kneika og på langflaten før man kommer inn på oppløpet.

Det var ikke Hellner-bakken jeg snakket om. Den er bra. Tenkte på nedkjørselen fra Frognerseteren. Det er en grunn til at de gjorde noe om på den fra i fjor av, for at nedoverkjøringen til stadion ikke skal bli utelukkende sammenhengende.

bhros
20.03.17 23:02
Datainspektionen: Min huvudsakliga kritik mot Godö är, att när han först publicerade sin artikel igår kväll, klart och tydligt menade att Blomquist hyllat Stina Nilsson som den bästa kvinnliga längdåkerskan i alla tider. Ett faktum han också gjorde sig lustig över.

Hvis det virkelig var det han mente, så er jeg enig i kritikken din. 
Det var bare dumt.

Jeg savner en seriøs sportsavis.
I Norge hadde vi en gang "i steinalderen" en avis som het Sportsmanden. Den var god!  Kom 3 ganger i uken, det var vi fornøyd med på den tiden.
Gikk inn i 60-årene en gang.

bhros
20.03.17 23:10
Paddywhack: Samtidig skjønner jeg jo at det å styre sin egen hverdag og bare tjene et syvsifret beløp i året kan gå utover motivasjonen til noen og enhver, ikke minst en 26-åring.

Ironisk?

En kan kanskje synes at hun har en ønsketilværelse, og det er neppe grunn til å synes synd på henne.

Men det er utvilsomt også en strevsom tilværelse, det er ikke lite slit og trening som må til.
Hun har også delt skjebne med bl.a. Kalla i det å konkurrere på samme tid som Bjørgen og Johaug. Det kan muligens synes håpløst noen gang å gå HELT til topps.

Men i sine beste stunder har også Østberg vist at hun kan ha dette toppnivået inne. Håper hun fortsetter. Er jo ei trivelig jente også.

bhros
20.03.17 23:15
Progressen: OMG

Deg selv du sier dette til?

Ingen har sagt at det var flere hundre tusen på rennene i Lahti.
Men DU har sagt at det var ti ganger flere på rennene i Canada.

Så hvis det var f.eks. 40 000 i Lahti, vil det jo da si at du mener det var 400 000 i Canada.

Men kanskje var det ikke dette du mente?

bhros
20.03.17 23:29
jompsss: Stina Nilsson är redan den bättre åkaren av dom två. Hon tog fler VC-segrar än någon annan åkare den här säsongen,

Ikke flere enn Bjørgen, vel?  (Har ikke telt etter, men....)

Nilsson er selvfølgelig mye bedre enn Kalla på sprint. Men på distanse mener jeg at Kalla fremdeles er den beste.
Tror ikke det BARE er fordi jeg liker Kalla bedre.  :-)

Og så er det jo en god egenskap å kunne toppe formen til mesterskap!

bhros
20.03.17 23:35
Stracqualursi: Stina er dog "bedre" på å vifte med stavene i øyehøyde ;)

Samt 2 m til hver side......

Progressen
ProgressenInnlegg: 1582
20.03.17 23:45
bhros: du mener det var 400 000 i Canada.

Hvorfor tok du det bokstavelig?

Poenget var jo selvsagt at i Lahti var det meget glissent med publikum. Bare noen få spede heiarop: "Matti, Matti, Matti". Mens i Canada krydde det av entusiastiske folk.

Pussig! Man skulle vel kanskje forventet motsatt?

kytec
kytecInnlegg: 28163
20.03.17 23:49
bhros: Men i sine beste stunder har også Østberg vist at hun kan ha dette toppnivået inne. Håper hun fortsetter. Er jo ei trivelig jente også.

Håper og tror hun tar minst en sesong til. Går det dårlig så kan hun mer seriøst vurdere å slutte. 

Datainspektionen
21.03.17 00:12

Marit avslutade säsongen med 9 VC segrar (samtliga distans)och en tourseger (Canada). Stina fick 9 VC segrar (3 distans) och 2 tredjeplatser på tourer. Där ligger det häl i häl på varandra även om de är otroligt olika både som personer och i livserfarenhet.

Stina Nilsson är nog både missförstådd och väldigt udda som person. Hennes stela motvilja mot media tolkas som arrogans och självgodhet medan hon ju egentligen svarar på de flesta frågor som ställs men mycket sparsamt och bokstavligen (a'la Saga Norén) På en presskonferens i Stockholm frågade en reporter vad Nilsson ansåg om att huvudstaden skulle söka vinter-OS? Nilsson svarade att "hon aldrig åkt OS i Stockholm och därför omöjligen kunde ha en åsikt i frågan". Den samlade skaran journalister brast ut i skratt medan Nilsson var helt oberörd. 

kytec
kytecInnlegg: 28163
21.03.17 00:16
Datainspektionen: hon ju egentligen svarar på de flesta frågor som ställs men mycket sparsamt och bokstavligen (a'la Saga Norén)

Saga Noren, men med finere rumpe :-) 

bhros
21.03.17 01:17
Datainspektionen: Stina Nilsson är nog både missförstådd och väldigt udda som person

Kjenner henne ikke, og dømmer henne ikke.
Sier bare hvordan hun virker på meg.
Sier ikke at jeg har fasiten på hvordan hun virkelig er.

Og det er vel egentlig ikke noen diskusjon som hører hjemme her.
God skiløper i alle fall.

Datainspektionen
21.03.17 01:51

Ja, det är nog klokt att lämna psykoanalyserna åt psykologerna. Jag är ändå fascinerad över hur "personan" som idrottsmän och kvinnor presenterar för världen kan vara så olika. Jämför t.ex. Anna Haag visavi Wassberg. När man ser Haag intervjuas känns det som man är i hennes kök och dricker kaffe. Man är bekanta helt enkelt och värmen är omisskännlig. Wassberg not so much :P

(Innlegget ble redigert 21.03.17 02:01)

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 2263
21.03.17 18:15
Datainspektionen: Stina Nilsson är nog både missförstådd och väldigt udda som person

Hun framstår mer som en person som egentlig ikke har lyst å svare på dumme spørsmål. Jeg skjønner henne godt.

God stemning i langrennstrådene idag, det likes.

Cabello
CabelloInnlegg: 4222
21.03.17 19:47
ftold: Tenkte på nedkjørselen fra Frognerseteren. Det er en grunn til at de gjorde noe om på den fra i fjor av, for at nedoverkjøringen til stadion ikke skal bli utelukkende sammenhengende.

Det er tanker rundt nedkjøringen fra Hemingseter for å gjøre den mer interessant slik at man ikke blir så lett tatt igjen. Mye spennende man kan finne på, borstett fra mer klatring. Da femmilsløypa i dag er maks presset i antall høydemeter til hva  FIS tillater i dag. 

Man kan skape flater eller vanskeligere utforkjøringer. Kanskje begge deler. 

En S sving kunne vært moro. Vannet på forhånd. Kunne blitt til Kowa eller Kalla - svingen.

logiken
logikenInnlegg: 713
21.03.17 19:53

Jaktstart 15 km, fristil, WC Quebec.

FIS - “WINNER OF THE DAY “ - “Raskest" :

1. HELLNER Marcus SWE   

2. MUSGRAVE Andrew GBR  + 6,03 

3. RØTHE Sjur NOR  +11.9

4. COLOGNA Dario SUI  + 12,9 

5. LARKOV Andrey RUS  + 23.0 

6. HARVEY Alex CAN  + 25.7 

6. SKAR Sindre Bjørnestad NOR  + 25.7  

8. DYRHAUG Niklas NOR  + 26.3

9. TØNSETH Didrik NOR  + 31.6

10. PELLEGRINO Federico ITA  + 39.0

11. BJORNSEN Erik USA  + 43.40 

12. JOHANSSON Martin SWE  + 44.0 

13. BING Thomas GER  + 45.1 

14. MANIFICAT Maurice FRA  + 47.0

15. FURGER Roman SUI  + 47.7 

16. KLÆBO Johannes Høsflot NOR  + 49.0             

17. YOUNG Andrew GBR   + 51.0

18. HOLUND Hans Christer  + 1:17.4

22. KRUEGER Simen Hegstad  + 1:00.8

38. GOLBERG  Pål  + 1:28.1

53. IVERSEN Emil  + 1:57. 

73 KROGH Finn Hågen  +8:24.1

Datainspektionen
21.03.17 19:55

Vissa vinteridrottare har ju förmågan att nyttja media för sina egna syften. Att inte bara se PR som ett nödvändigt ont utan att leva i någon slags symbios med det. Petter Northug och Björn Ferry är två exempel från vintersportarenan. 

Mängden bullshit som dessa två har producerat till allmänhetens glädje (?) är ju omätbar! I fallet med Petter tror jag att det till 50% är ironi-teater, 50% politik för egna syften. Med Björn vet jag inte faktiskt- han skulle ju faktiskt kunna vara halvt från vettet på riktigt? :)

logiken
logikenInnlegg: 713
21.03.17 20:21

* korr tidigare innlegg (Krueger/Holund)

Jaktstart 15 km, fristil, WC Quebec.

FIS - “WINNER OF THE DAY “ - “raskets

løp”  

1. HELLNER Marcus SWE   

2. MUSGRAVE Andrew GBR  + 6,03 

3. RØTHE Sjur NOR  +11.9

4. COLOGNA Dario SUI  + 12,9 

5. LARKOV Andrey RUS  + 23.0 

6. HARVEY Alex CAN  + 25.7 

6. SKAR Sindre Bjørnestad NOR  + 25.7  

8. DYRHAUG Niklas NOR  + 26.3

9. TØNSETH Didrik NOR  + 31.6

10. PELLEGRINO Federico ITA  + 39.0

11. BJORNSEN Erik USA  + 43.40 

12. JOHANSSON Martin SWE  + 44.0 

13. BING Thomas GER  + 45.1 

14. MANIFICAT Maurice FRA  + 47.0

15. FURGER Roman SUI  + 47.7 

16. KLÆBO Johannes Høsflot NOR  + 49.0             

17. YOUNG Andrew GBR   + 51.0

22. KRUEGER Simen Hegstad  + 1:00.8

35. HOLUND Hans Christer  + 1:17.4

38. GOLBERG  Pål  + 1:28.1

53. IVERSEN Emil  + 1:57. 

73 KROGH Finn Hågen  +8 :24.1 

(Innlegget ble redigert 21.03.17 20:31)

Sarella
SarellaInnlegg: 9497
23.03.17 12:16
bhros: Men i sine beste stunder har også Østberg vist at hun kan ha dette toppnivået inne. Håper hun fortsetter. Er jo ei trivelig jente også.

Ser heldigvis ut som om hun fortsetter:

"– Jeg fortsetter mest sannsynlig også neste sesong.
– Jeg må fortsatt ha troen på at jeg kan bli enda bedre og ha glede av å gå på ski, både ved å trene og konkurrere, sier Østberg."

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 2263
23.03.17 17:44

Noe må jo avisene bruke for å skvise den siste safta ut av årets sesong. Da passer det som perfekt å ta opp utøvere som etter en relativt skuffende sesong nevner å legge opp.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg