Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Langrennssesongen 2017/18

NYTT TEMA
axce
axceInnlegg: 16466
22.11.17 19:48

Hetland tar ut Krogh til sisteetappen i OL-stafetten tidlig på høsten. Håpløst, da ting kan endre seg fram til OL, samtidig en start på aksjon "utelukkelse av Northug til OL".

Neste utspill var Hetland sine krav til Northug om topplasseringer på Beitostølen. 

I fjor vant Sundby sammenlagt i Kuusamo, mens Northug ble nr. 2. Såvidt jeg husker deltok ikke Sundby på Beitostølen, mens Northug hadde plasseringer 74 på 15 km klassisk og 15 på 15 km fristil. Northug deltok visstnok ikke på sprinten.

Dette viser at løpere ikke er avhengig av å gjøre det godt på Beitostølen for å bli tatt ut til Kuusamo, og være helt i toppen der.

Skiforbundets utspill vedr. sisteetappen i OL og vrakingen av Northug til Kuusamo, lukter meget sterkt ønsket om at Northug ikke skal til OL.

Kanskje på tide for Northug å søke om annet statsborgerskap?

george_hincapie
george_hincapieInnlegg: 9898
22.11.17 19:51

Axce: Northug deltok ikke i Kuusamo i fjor, etter 15. plass som best på Beito. I 2015/16-sesongen ble han nummer 2 i Kuusamo bak Sundby, da var han 2 og 4 på Beito.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 13987
22.11.17 19:53

axce: Northug deltok ikke i Ruka/Kuusamo i fjor. Du mener nok 2015

(Innlegget ble redigert 22.11.17 19:54)

Diego71
Diego71Innlegg: 488
22.11.17 20:03

https://www.vg.no/sport/langrenn/vintersport/landslagstreneren-om-northug-et-grovt-overtramp/a/24193681/

«Et grovt overtramp’, sier Hetland om instagrambildet. Tror nok det er flere lagkamerater som har reagert negativt her. Ikke så bra det Northug. 

axce
axceInnlegg: 16466
22.11.17 22:54

Til George og Oddvar:

Dere to har rett, beklager at det gikk for fort i svingene her. 

Var det ikke slik at Kong Olav la inn et godt ord for Håkon Brusveen engang på 60-tallet, hvormed Håkon ble ettersendt til et OL i USA? Og tok medalje?

Vi får legge press på Harald, slik at Northug kan komme seg til OL i vinter. Er vel eneste muligheten til å se Pettern i Pyeongchang.

(Innlegget ble redigert 22.11.17 22:55)

dickenzz
dickenzzInnlegg: 634
23.11.17 00:14
axce: Vi får legge press på Harald, slik at Northug kan komme seg til OL i vinter. Er vel eneste muligheten til å se Pettern i Pyeongchang.

Hærregud har det blitt slik nå ja.  Er det ingen ende på denne farsen Folk er blitt klin kokos, skal noen starte en sultestreik på Karl Johan snart?

(Innlegget ble redigert 23.11.17 00:19)

Berger57
Berger57Innlegg: 65
23.11.17 00:21

De siste dagers hendelser sett med dikterske øyne:

Når gutta i Finland går første distansen
så går mine tanker til Mosvika-bamsen
Som nok kunne vært der og kjempet om pallen
hvis Løfshus og Hetland hadde mer vett i skallen

Med Løfshus og Hetland i skileder-stolen
blir eneste trøst sikkert alkoholen
Til helga når gutta skal ut for å sloss
for Norge og mannen som vil være boss

Han Hetland har sørget for sinne og harne
og utelatt Petter fra landslagets varme
i hvertfall i Finland, hvor langt skal det vare
jeg håper det beste men skimter en fare

Den gutten som hittil har sørget for gull
han finner som regel på mye tull
Men la han nå tulle og tøyse med sitt
i skisporet er han legende blitt

Han burde man velge på gamle meritter
det skjønner vi ganske langt inne sitter
Men kanskje han burde i Finland få sjansen
så Hetland kan sole seg litt i glansen ?

Det skjønte de ikke og sparket ham ut
og framstår som tulling, som idiot og stut
De hates av mange blir ei populære
de har ganske mye igjen å lære

Nei Petter får heller bli svensk eller finne
da kan det jo hende han atter vil vinne
Ta OL-medalje i blått og i gult
det syns hvertfall jeg hadde vært jævla kult

Med ønske om en fabelaktig skivinter

Berger

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 8868
23.11.17 00:42
Berger57: De siste dagers hendelser sett med dikterske øyne:

Når Løfshus og Hetland herr Northug terger
Da fikk vi et fint lite dikt av Berger
Fra min side var det ei noe sommel
Du fikk i fra meg sporenstreks en tommel :)

Det får være nok "dikting" fra min side ;)

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 14355
23.11.17 02:21
Xavi7: tidenes gullgrossist

Bjørn Dæhlie?

FooDog
FooDogInnlegg: 2245
23.11.17 03:47
Tjaaah: Bjørn Dæhlie?

Ja, Bjørn Dæhlie er tidenes beste.

Petter Northug er på nivå med Gunde Svahn og Sixten Jernberg.

Men måten Northug har tatt sine gull, f.eks. på 5-mila i Falun-VM 2015, kan ingen matche etter min mening. 

Han har innfridd gang etter gang, også når det har sett nærmest umulig ut. Det er disse egenskapene som har gjort ham så populær.

På minussiden har en del barnslige utspill fra skistjerna bidratt til at totalbildet har sine riper i lakken. 

MCyess
MCyessInnlegg: 45
23.11.17 08:48

Helt meningløs vraking. Toppidrett handler om å dyrke enere og skape resultater/vinne medaljer. Ingen har gjort det mer enn Petter Northug.

Selv i fjor med sykdom hele sesongen og frasa seg VM-plass så leverte Petter meget gode resultater på de to distansene han hadde friplass så leverte han 5 plass på spriten og 8 plass på 50 km. Hvis ikke det er gode resultater etter en sesong spolert av sykdom hva er da resultater?

Utover det taler disse resultatene for seg selv. Det sier seg selv at en mann som Petter Nordthug skal det legges til rette for å lykkes og er mer en god nok for en 10 manns tropp til Finland.

Northug slo gjennom i 2006 og har vunnet tretten VM-gull, hvorav sju av dem er individuelle, og han har vunnet alle VM-distanser. I tillegg har han to OL-gull og 38 enkeltseire i verdenscupen, og han vant verdenscupen sammenlagt i 2009/2010 og i 2012/2013.

https://www.vg.no/sport/langrenn/vintersport/pakk-vekk-pisken-hetland/a/24193735/

dickenzz
dickenzzInnlegg: 634
23.11.17 11:48
FooDog: Men måten Northug har tatt sine gull, f.eks. på 5-mila i Falun-VM 2015, kan ingen matche etter min mening.

Nei ingen kan matche det, men måten han vant på var ikke så imponerende. Var litt pokerflaks også som gjorde at han vant. Northug hadde slettes ikke noe kontroll på seier her, han hang på løpere bak i nesten 5 mil men klarte en utrolig spurt og vant med noen 10deler på 5 mil.  

Synes han svensken som gikk fra 5-mils feltet tidlig i et mesterskap (sånt holder vanligvis aldri lenge)  ,  men som klarte å holde seg foran og vinne ,  var en større prestasjon

(Innlegget ble redigert 23.11.17 11:50)

HLund
HLundInnlegg: 3348
23.11.17 11:50
dickenzz: Synes han svensken som gikk fra 5-mils feltet tidlig i et mesterskap (sånt holder vanligvis aldri lenge)

Med til historien hører at Cologna falt (som jeg er overbevist om at egentlig var den sterkeste den dagen.) og at feltet ikke egentlig tok det ordentlig på alvor før det var for sent. Trolig fordi noe sånt aldri hadde gått inn før. Tror neppe den taktikken hadde gått i dag. Nærmeste som kunne klart det er vel Sundby slik jeg ser det.

Tjaaah
TjaaahInnlegg: 14355
23.11.17 11:55
FooDog: Ja, Bjørn Dæhlie er tidenes beste. Petter Northug er på nivå med Gunde Svahn og Sixten Jernberg. Men måten Northug har tatt sine gull, f.eks. på 5-mila i Falun-VM 2015, kan ingen matche etter min mening. Han har innfridd gang etter gang, også når det har sett nærmest umulig ut. Det er disse egenskapene som har gjort ham så populær. På minussiden har en del barnslige utspill fra skistjerna bidratt til at totalbildet har sine riper i lakken.

Bare mente at tidenes gullgrossist vel må bety flest gull. Det er det Dæhlie som har, på herresiden i langrenn, vel å merke.

logiken
logikenInnlegg: 715
23.11.17 12:03

Landslagsutøvere har i et hemmelig møte diskutert Petter Northugs oppførsel med Norges Skiforbund.

Skiledelsen ønsket å vite hva utøverne, via tillitsvalgte, mener om Petter Northugs Instagram-stunt i begynnelsen av uken – ikke minst hva som skulle være budskapet til skistjernen om dette temaet i senere møter.

Meldingen fra utvalget – etter at skistjernen kom med stikk til både lagkamerater, landslagssjef- og trener – var:

Flertallet i utøvergruppen har reagert svært negativt på Northugs utspill. De mener også at det ikke rimer med det løperne har bestemt med tanke på retningslinjer i sosiale medier. Dette skal også være regler Northug er klar over. 

(VG)

Framsynt
FramsyntInnlegg: 3380
23.11.17 12:09
HLund: Med til historien hører at Cologna falt (som jeg er overbevist om at egentlig var den sterkeste den dagen.) og at feltet ikke egentlig tok det ordentlig på alvor før det var for sent. Trolig fordi noe sånt aldri hadde gått inn før. Tror neppe den taktikken hadde gått i dag. Nærmeste som kunne klart det er vel Sundby slik jeg ser det.

Desto mer fortjent var det at Olsson vant på den måten.
Dét løpet endret herrelangrenn (i kvinnelangrenn har det vært slik siden Johaug gjorde det samme i Kollen -11) - og det skal vi være takknemlig for.

Sundby hadde muligheten tidligere i samme VM på 30 km - men feiget som vanlig ut. Ble nervøs av å ligge front og lot seg kjøre inn igjen. Derfor står han fremdeles uten mesterskapsgull på tampen av sion karriere. Og kommer til å avslutte karrieren uten ett eneste gull, individuelt. 

HLund
HLundInnlegg: 3348
23.11.17 12:13
Framsynt: Sundby hadde muligheten tidligere i samme VM på 30 km - men feiget som vanlig ut. Ble nervøs av å ligge front og lot seg kjøre inn igjen. Derfor står han fremdeles uten mesterskapsgull på tampen av sion karriere. Og kommer til å avslutte karrieren uten ett eneste gull, individuelt.

Nja, jeg tror vel ikke han var sterk nok til å gjøre det samme den gangen. Men om han hadde fått de forholdene i Lahti på 5-milen som det var i 2013 i Val Di Fiemme, da tror jeg han kunne klart det. Men med de forholdene som kom får vi dessverre aldri svar på det. Nå ble det en møkkjedelig femmil i stedet.

Framsynt
23.11.17 12:21
HLund: Nå ble det en møkkjedelig femmil i stedet.

Det var ingen femmil i ordets rette forstand.
Et skandaleløp som var lagt opp til at man ikke skulle skille de med best utholdenhet fra de nest beste.

Astonstian
AstonstianInnlegg: 2359
23.11.17 13:14

Noen som vet om NC sendes noen plass i helgen?

Zanick
ZanickInnlegg: 3446
23.11.17 13:42

''Kraftig overtramp'' faktisk.. Hehehe.

Hadde vært enig i om Northug f.eks kun hadde nevnt Fossli eller mesterskapflopp nr 1 Brandsdal - men her nevner han jo alle som ble tatt ut etter Beitøstølen.  Åpenbart ikke ute etter å henge ut noen, kun skåre et enkel humorpoeng.

Disse utøverne har sikkert selvironi nok til å se forskjellen på sin og Northugs merittliste, skulle man tru.

Jeg vil si at Bjønegaards ''Skal pensjonere Bjørndalen''-utspill var verre - selvfølgelig helt uproblematisk dét også.

(Innlegget ble redigert 23.11.17 13:48)

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 3337
23.11.17 14:12
Framsynt: Et skandaleløp som var lagt opp til at man ikke skulle skille de med best utholdenhet fra de nest beste.

Ja, forbannede finner som sørget for at været førte til knallharde og raske forhold den helgen. 

Framsynt har 3105 innlegg på VGD, men i praksis så er det bare en 3-4 stk som er gjentatt med ørsmå variasjoner. 

oddvar_kjempebra
23.11.17 14:14
SnorreSolano: Ja, forbannede finner som sørget for at været førte til knallharde og raske forhold den helgen.

Kan aldri stole på disse finnene.

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7197
23.11.17 14:19
logiken: Flertallet i utøvergruppen har reagert svært negativt på Northugs utspill.

Kanskje de egentlig ikke brydde seg, eller syntes det var helt ok humor, men at ledelsen har lagt press på de til å ta avstand fra dette.

oddvar_kjempebra
23.11.17 14:26
LANGEMANN-1968: Kanskje de egentlig ikke brydde seg, eller syntes det var helt ok humor, men at ledelsen har lagt press på de til å ta avstand fra dette.

Det var jo en artig konspirasjonsteori. Helt virkelighetsfjern selvfølgelig, men det skal jo en konspirasjonsteori være.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 4265
23.11.17 14:47

Det er ganske uvanlig at man ikke prepper løypene før renn. Tror det er det herren ovenfor sikter til.

knut_m
knut_mInnlegg: 1248
23.11.17 16:11

Dette bildet/innlegget var ment som kritikk av trenerne etter et latterlig laguttak. Det var ikke et stikk til noen av utøverne selv om enkelte velger å tolke det slik. Northug (evt. de som lagde bildet om man synes det er viktig å presisere) ramset opp noen umeritterte utøvere for å vise hvor merkelig laguttaket var, ikke for å kritisere nevnte utøvere. Et laguttak er på mange måter (når man har fornuftige trenere) en rangering av utøvere med tanke på hvor gode de er, hvor de som blir tatt ut rangeres over de som ikke blir tatt ut. Det er ingen som kritiserer trenerne for å implisitt si at Chris Jespersen ikke er god nok til å få være med. Det er heller ingen som kritiserer utøvere som er tatt ut for å implisitt si det samme hvis de mener at de fortjener en plass på laget.

Men når Northug mener at han fortjener en plass på laget og oppgir den eneste saklige grunnen som eksisterer i forbindelse med et laguttak, så blir det tatt ille opp. Man kan godt si hvem man mener er gode nok for laget, men hvis man sier hvem man mener ikke er gode nok for laget, er det mobbing og et grovt overtramp, som Hetland kaller det. Hadde det vært bare én utøvere som ble nevnt, kunne det vært lettere å oppfatte dette som uthenging, men så er ikke tilfellet her.

Når dette er sagt, så tillater jeg meg også å påpeke at jeg ikke synes det var noe spesielt smart av Northug å poste dette. Han vet godt at trenerne leter etter ting de kan bruke mot ham og han vet også at han før eller siden er avhengig av å bli tatt ut av disse trenerne. Da er det lite strategisk av Northug å gi dem ammunisjon som de kan bruke mot ham.

DrDrax
DrDraxInnlegg: 603
23.11.17 16:47

Litt om Cologna (google translate French-English):

"In the pre-season physical tests, he still broke all his records", says the head of the Swiss, Hippolyt Kempf.

"This season, he has given up altitude preparation courses, which have not always been successful in the past".

oddvar_kjempebra
23.11.17 16:56
knut_m: Man kan godt si hvem man mener er gode nok for laget, men hvis man sier hvem man mener ikke er gode nok for laget, er det mobbing og et grovt overtramp, som Hetland kaller det.

Nå går jo overtrampet først og fremst på at Hetland mener han har brutt de interne reglene som utøverne i fellesskap har kommet fram til. Så kan du være uenig i disse reglene men det er uansett et overtramp å bryte disse. At det er grovt er jeg derimot ikke enig i.

Hetland har ikke kalt dette mobbing. Det har heller ingen andre i ledelsen eller noen av løperne gjort.

Men at det er på grensen til uredelig oppførsel er jeg enig i. Å prate ned andre for å fremme sin egen sak er alltid en vanskelig øvelse. Når det da blir gjort et poeng ut av at disse utøverne ikke har X-faktoren og ikke vinner medaljer fremstår det noe vel oven fra og ned.

Og som Sundby sier: Hvis det er noen som faktisk ikke synes det her var greit så har man nådd en grense. I en gruppe må det være slik at sjargongen er av en slik type at man vet den ikke sårer.

I min vennekrets sier vi mye verre ting enn det dette, men kun fordi vi vet at det oppfattes positivt. Og jeg kan ikke komme på en eneste gang noen av oss har gått over streken. Det er fordi vi kjenner hverandre og vet hvor grensen går.

Ting kan tyde på at Northug ikke har kjent til denne grensen. Og det kan han kun takke seg selv for da han har valgt å stå utenfor hele forsesongen og det i mange år nå.

(Innlegget ble redigert 23.11.17 16:57)

Framsynt
23.11.17 18:16
SnorreSolano: Ja, forbannede finner som sørget for at været førte til knallharde og raske forhold den helgen.  Framsynt har 3105 innlegg på VGD, men i praksis så er det bare en 3-4 stk som er gjentatt med ørsmå variasjoner.

Det var stor kritikk mot arrangøren for at den flate traséen ikke var preparert - og dermed de kritikkverdige forholdene.

Men jeg har forlengst skjønt at du ikke liker kritikk av FIS - og det bunner sikkert i spesielle årsaker.

Hvem av oss som har størst spennvidde i tema og kommentarer er det ingen tvil om. Nå dummer du deg ut.

knut_m
knut_mInnlegg: 1248
23.11.17 18:33
oddvar_kjempebra: Men at det er på grensen til uredelig oppførsel er jeg enig i. Å prate ned andre for å fremme sin egen sak er alltid en vanskelig øvelse. Når det da blir gjort et poeng ut av at disse utøverne ikke har X-faktoren og ikke vinner medaljer fremstår det noe vel oven fra og ned.

Jeg mener det er ganske langt unna grensen til uredelig. Laguttaket og begrunnelsen for dette, derimot, virker ikke veldig redelig. Jeg mener det er ganske åpenbart at Northugs budskap dreier seg om laguttaket og ikke direkte handler om de andre utøverne. Men siden et laguttak går ut på å velge enkelte utøvere fremfor andre, er det i realiteten ingen vei utenom å "prate ned" andre om man vil begrunne sitt syn på et laguttak. Hvis man mener at Northug er god nok til at han burde bli tatt ut, så må man samtidig mene at minst én av dem som er tatt ut ikke er god nok.

Dersom utgangspunktet ikke hadde vært at Northug ble vraket, kunne man tolket meldingen ganske annerledes, men her er det helt klart at Northug rett og slett er skuffet over å ha blitt vraket. Det er også helt klart at det ikke er realistiske sportslige vurderinger som ligger til grunn for vrakingen. Hetland og Løfshus har helt åpenbart valgt ut løpere som ikke kan forventes å gjøre det spesielt bra verken i Ruka eller i OL, på bekostning av en som gang på gang har vist at han er god for gull. Men så fort man skal være konkret og begrunne et slikt synspunkt, er det et grovt overtramp i Hetlands øyne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg