Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alpint 2017/18

NYTT TEMA
jofl
joflInnlegg: 8204
17.08.17 16:39

Hirscher har brukket ankelen, og ute i lang periode.

Odds paa Pinturault og Kristoffersen til aa vinne World Cup til rundt 7-8 meget god verdi. Blir nok slashet/tatt ned rimelig kjapt.

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 7166
19.08.17 06:55

Var en vond hekt på Hirscher. Nå er han nok tilbake i WC relativt kjapt, går glipp av Sölden muligens og masse trening selvsagt. Men vil ikke utelukke Hirscher enda heller. Gleder meg til sesongen starter, har tru på de norske. Håper også at Kristoffersen/resten av gutta fikser forholdet de imellom. Må jo ikke være bestevenner men funke litt sammen. Kristoffersen har i alle fall trent hardt, følger han på Insta og virker nesten som han trener til VM i Crossfit.

Smellville
SmellvilleInnlegg: 260
20.08.17 12:55

Hva er oddsen på at Kristoffersen ikke får være med i det hele tatt i år? Bør være et spillbart objekt!

bulmerson
bulmersonInnlegg: 1795
05.09.17 12:30
janesaj: Aksel Lund Svindal, Nedre Romerike Alpinklubb

Hvis han kommer tilbake fra nok et skademareritt, så er det vel ingen stor hemmelighet om hva han har lyst til å oppnå denne vinteren. Om det så er det eneste han klarer. 

Norge hadde et "spøkelse" i langrenn i OL. 3-mila. Det ble til de grader smadret da Norge like godt vant 3 dobbelt i Albertville, og hvis jeg ikke husker feil, Erling Jevne på 5.plass.

Norge har fortsatt et "spøkelse" i herrealpint i i OL: Selv med alle de store fartsløperne gjennom 90-tallet og 20-tallet så har vi aldri vunnet OL-gullet i utfor

bulmerson
05.09.17 12:38
Biff_Byford: Synes det bare er trist uavhengig om en liker utøveren eller ikke. For at dette hemmer både laget og Kristoffersen er hevet over enhver tvil.

Spørsmålet er jo om hvis man ikke har Kristoffersen i miljøet muligens kan være tap på kort sikt, men gunstig på lengre sikt. For den oppførselen som Kristoffersen legger til grunn, bryter fullstendig med hvorfor Norge har blitt en alpinstormakt på herresiden

I dag er Svindal den suverene lederen i laget. Men gudene skal vite at den gangen han kom inn som "junior" som Kristoffersen gjorde for etpar år siden, så da var ting veldig annerledes. Da var slike som Kjus og Aamodt som vennligsinnet satte guttevalpen på plass. 

bulmerson
13.10.17 16:04

Så har alpinsirkuset taktisk nok startet promo-arbeidet for en ny sesong. For dette er helt klart et slikt tilfelle. Den kvinnelige alpinstjernen Lindsey Vonn ønsker å få prøve seg mot gutta i utfor. De norske utforgutta er politisk korrekt nok til å være vennligsinnet til et slikt tiltak

Et relevant spørsmål er jo, hvis Vonn får starte i verdenscup hos gutta, bortsett fra hvilket nummer hun skal ha, hvordan vil det påvirke synet på damealpint.

For blir det ikke sånn at hvis hun vil starte med gutta, så må hun nødvendigvis bli vurdert mot gutta. 

Og hvis slutt-tiden hennes blir noe i nærheten av denne søkkrike raringen, på snart 50 er det vel, som pleier å starte sist og ende opp der, vil ikke peke nese til damealpint. At det kan bli hånlig påpekt at nærmest enhver E-cup-kjører blant gutta hadde vært verdens beste hvis vedkommende hadde stilt i dameutfor

Hvis, og om (det første for å være politisk korrekt) det er forskjell, hvor stor tror vgd-folket at den utgjør i tid. 

Og når man er inne på "kvinner vil og kvinner kan", bør kvinner få starte i legendariske "Die Streif". Nå skal det sies at det er ikke så mange menn som får starte i "die streif" heller. Og det finns grunner, eller hva  hva Man har også f.eks  Todd Brooker fra 1987. Det finns på youtube, men gud bedre som jeg anbefaler folk  om IKKE se det.

den12mann
den12mannInnlegg: 9035
16.10.17 08:58

Reisebrev fra Jansrud

Aksel er tilbake og blir bedre og bedre hvor hver dag som går etter kneoperasjonen han hadde i Februar. Aleksander Kilde ser fryktelig sterk ut og spås en lysende sesong av undertegnede (note to self: å få han til og bytte til HEAD – samme skimerke som Aksel og meg – virker å ha vært en avgjørelse om kan bite oss i leggen.) Jeg kjører bedre enn på samme tid i fjoråret og de unge talentene vi hadde med oss denne samlingen leverte på et nivå hvor man allerede nå kan spå en bredere tropp og enda mer kommende moro for Norske alpintilhengere. Jeg er for øvrig usikker på om alpintilhenger kan brukes uten at den kobles på biler, men vi lar den stå.

Biff_Byford
Biff_ByfordInnlegg: 7166
16.10.17 20:11

Prøve å holde forventningene nede, men det ser helt klart bra ut. Fartsgutta tror jeg vil ligge i front, alle tre. Av teknikk gutta er jeg spent på om Haugen har klart å holde bra fokus i sommer. Kristoffersen tror jeg tar et steg opp i storslalom og kommer til å vinne flere ritt. Så spent på om det slår negativt ut på slalom eller ikke. Og om mangelfull matching har noe å si. Men tror vi får en morsomt vinter. Det var et veldig dårlig forsøk av meg å holde forventningene nede he he.

ParadiseDK
ParadiseDKInnlegg: 4434
16.10.17 21:55

Gleder meg vilt til storslalåm i Sölden, men dritt at Andreas Toft slutta som kommentator i fjor. Hvem tar over for han?

Diego71
Diego71Innlegg: 402
16.10.17 23:57

Tidsforskjell mellom Vonn og de beste mannlige utforløperne? Vanskelig å si, men om hun skulle kjørt i en normal World Cup-løype, så tipper jeg hun hadde vært ca. 10 sekunder bak. Gutta bruker vel ca. 1.50-2.00 minutter(110-120 sekunder) ned flere av løypene? Vil anta at de beste damene er omlag 10% langsommere, så 10-12 sekunder kanskje? 

janesaj
janesajInnlegg: 34476
17.10.17 19:06
ParadiseDK: Gleder meg vilt til storslalåm i Sölden, men dritt at Andreas Toft slutta som kommentator i fjor. Hvem tar over for han?

På NRKs nettsider står Thomas Lerdahl oppsatt som kommentator for Sölden-rennene, så det er vel en solid indikator på at det er han som ikke uventet er valgt som hovedkommentator denne sesongen. Han har kommentert en del renn de siste sesongene (mest damerenn), så her har de kjørt på det trygge, selv om jeg personlig ikke er overbegeistret for ham. Med Toft får man mer ekte engasjement og en faglig langt bedre kommentator, så helt enig i at det er synd at han gir seg.

bulmerson
17.10.17 19:19
den12mann: de unge talentene vi hadde med oss denne samlingen leverte på et nivå hvor man allerede nå kan spå en bredere tropp og enda mer kommende moro for Norske alpintilhengere

Jeg tror det faktisk er veldig gunstig for de unge at de får trene sammen med slike som Jansrud og Svindal. Og dette går trolig på det å bli voksen i hue

For en utenforstående fremstår både Jansrud og Svindal som to personer som både utfordrer talenter til å søke forbedringer nærmest på hver trening, men hvis de samme unge talenter blir høye på pæra så har de ikke problem med å sette de på plass. 

Man forklarer jo det norske alpineventyret med at det har vært en utstrakt indre justis om at uavhengig hvor bra talent du er, når du kommer inn fra "junior", så skal du vite din plass. Sånn var det med Aksel Lund Svindal i sin tid med Aamodt og Kjus. Nå er Svindal i Aamodt og Kjus-rollen

Eksberten
EksbertenInnlegg: 20493
17.10.17 19:20
Biff_Byford: det ser helt klart bra ut. Fartsgutta tror jeg vil ligge i front

Blir vel slik vi er blitt vant til de siste årene; Norsk totaldominans før jul, deretter en stor nedtur i Santa Caterina, Wengen og Kitzbühel, så marginer i mot i OL, før dem avslutter sterkt etter OL.
Til sammenligning vant Åmodt bare 1 renn før jul, for så å dominere i mesterskap.
Må jo være mulig å få vite for dagens utøvere, hvordan de skal klare å toppe formen til de store konkurransene, slik Åmodt og Kjus var mestere til å gjøre.

bulmerson
17.10.17 19:22

Er det noen som vet om Svindal eller Jansrud stiller på (i) Sølden? I så fall hvorfor? De to gutta burde vel snart innse at Sølden er ikke for dem, både fordi det er Sølden og at det er storslalom. Tiden har nok gått forbi til at de kan være storslalomkjørere. Kilde derimot. Han tror jeg kan bli vinner av etpar kombinasjonsgull med tiden. 

bulmerson
17.10.17 19:27
Eksberten: Blir vel slik vi er blitt vant til de siste årene; Norsk totaldominans før jul, deretter en stor nedtur i Santa Caterina, Wengen og Kitzbühel, så marginer i mot i OL, før dem avslutter sterkt etter OL.
Til sammenligning vant Åmodt bare 1 renn før jul, for så å dominere i mesterskap.
Må jo være mulig å få vite for dagens utøvere, hvordan de skal klare å toppe formen til de store konkurransene, slik Åmodt og Kjus var mestere til å gjøre

Det har dessverre blitt slik. Men det er jo en mann som virkelig vil ha et visst OL-gull. For trolig er dette siste sesongen til Aksel Lund Svindal.

For trolig er det slik, at hvis han pusher det særlig lenger, så vil ikke de knærne bli særlig behagelig å ha med å gjøre resten av livet. Da blir det pillepopping til den store gullmedaljen for gutten fra Kjeller for resten av livet

janesaj
janesajInnlegg: 34476
17.10.17 19:31
bulmerson: Er det noen som vet om Svindal eller Jansrud stiller på (i) Sølden?

Troppen er vel ikke tatt ut ennå, men tipper Svindal forbereder seg til Lake Louise-rennene i stedet, iallfall. Han har jo tross alt vært gjennom nok en operasjon sist vinter og prioriterer forhåpentligvis mest mulig trening inn mot fartssesongen. Jansrud er jeg mer usikker på, han ser vel på poeng i storslalåm som gull verdt i forhold til sammenlagtkampen, selv om han ikke lenger er god nok til å kjempe i toppen i disiplinen.

bulmerson
17.10.17 19:37
janesaj: Troppen er vel ikke tatt ut ennå, men tipper Svindal forbereder seg til Lake Louise-rennene i stedet, iallfall. Han har jo tross alt vært gjennom nok en operasjon sist vinter og prioriterer forhåpentligvis mest mulig trening inn mot fartssesongen. Jansrud er jeg mer usikker på, han ser vel på poeng i storslalåm som gull verdt i forhold til sammenlagtkampen, selv om han ikke lenger er god nok til å kjempe i toppen i disiplinen

Bra at Svindal ihvertfall bruker hue. Han bør innse at storslalomkarrieren er over. Hans teknikk i fart er helt i bakleksa når det kommer til teknikk.

Jansrud ser på poeng i storslalom m.t.p sammenlagtkampen. Fyren må da innse at han er ikke god nok i storslalom. For å få poeng må han komme inn blant de 30 første eter førsteomgang. Da hjelper det ikke å "skli" inn til sisteplass når det er fortsatt er 20 som vil slå deg

Smellville
SmellvilleInnlegg: 260
17.10.17 20:06

Har vært stille om Kristoffersen i det siste. Håper på flere skandaler snart, det kan virkelig blåse fart i alpintdiskusjonene her. Litt samme effekt som Edvartsen-saken hadde for diskusjonen om norske dommere! 

den12mann
den12mannInnlegg: 9035
17.10.17 21:32
bulmerson: så skal du vite din plass

Gjerne derfor det har blitt krøll med HK. Vet ikke hvor mye respekt han har for sånne etablerte rutiner og lagtenking. Kan være at der andre ser en A så ser han en i med prikk i TEAM

Framsynt
FramsyntInnlegg: 3089
19.10.17 10:30

Aksel Lund Svindal er den siste som idiotforklarer FIS-mafiabossen Gian Franco Kasper.
Og det med god grunn - nå lufter sveitseren tanken om å kutte Utfor og Super-G fra OL-programmet av økonomiske hensyn. Sveitseren er kjent for sine intellektuelle begrensninger;

Den mektige FIS-presidenten Gian-Franco Kasper har kommet med en rekke kontroversielle utspill det siste året, blant annet da han forhåndsdømte Therese Johaug og krevde en hard straff før saken var behandlet. 

Noen måneder seinere sammenliknet FIS-presidenten en kollektiv utestengelse av Russland i OL med holocaust, noe han i ettertid gikk ut og beklaget.

En slik person ville ikke hatt jobb i et annet land enn kameraderi-Sveits.
Hvor lenge holder verden ut idiotien fra FIS-bossen?

(Innlegget ble redigert 19.10.17 10:35)

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 21864
19.10.17 10:41
bulmerson: Så har alpinsirkuset taktisk nok startet promo-arbeidet for en ny sesong. For dette er helt klart et slikt tilfelle. Den kvinnelige alpinstjernen Lindsey Vonn ønsker å få prøve seg mot gutta i utfor. De norske utforgutta er politisk korrekt nok til å være vennligsinnet til et slikt tiltak
Et relevant spørsmål er jo, hvis Vonn får starte i verdenscup hos gutta, bortsett fra hvilket nummer hun skal ha, hvordan vil det påvirke synet på damealpint.
For blir det ikke sånn at hvis hun vil starte med gutta, så må hun nødvendigvis bli vurdert mot gutta.
Og hvis slutt-tiden hennes blir noe i nærheten av denne søkkrike raringen, på snart 50 er det vel, som pleier å starte sist og ende opp der, vil ikke peke nese til damealpint. At det kan bli hånlig påpekt at nærmest enhver E-cup-kjører blant gutta hadde vært verdens beste hvis vedkommende hadde stilt i dameutfor
Hvis, og om (det første for å være politisk korrekt) det er forskjell, hvor stor tror vgd-folket at den utgjør i tid.
Og når man er inne på "kvinner vil og kvinner kan", bør kvinner få starte i legendariske "Die Streif". Nå skal det sies at det er ikke så mange menn som får starte i "die streif" heller. Og det finns grunner, eller hva hva Man har også f.eks Todd Brooker fra 1987. Det finns på youtube, men gud bedre som jeg anbefaler folk om IKKE se det.

Hvis en kvinnelig alpinist først skulle prøve seg mot gutta, ville ikke da det være bedre å gjøre det i slalåm enn i utfor. Da vekt er ganske viktig i utfor, og misstenker at gutta i utfortoppen er en del tyngre enn de beste damene.

Kjetil_e
19.10.17 10:43

Noen her som skal til Kollen 1 januar da?

Har tenkt meg dit ihvertfall.

SnorreSolano
SnorreSolanoInnlegg: 3248
19.10.17 12:11
Framsynt: Glemte link til Kasper-utspillet:

Vi er uenige om det meste, Framsynt, men vi kan ihvertfall enes om at det er deilig å se Svindal lekse opp for Kasper.  Særlig dette med at han like gjerne ber ham la være å stille til valg synes jeg var strålende. Klar tale mot uklar type. 

Kjetil_e
19.10.17 12:38
Framsynt: Og det med god grunn - nå lufter sveitseren tanken om å kutte Utfor og Super-G fra OL-programmet av økonomiske hensyn. Sveitseren er kjent for sine intellektuelle begrensninger;

Nå kan jeg ikke se at dette er noe Kasper ønsker. Han tror det kan bli resultatet i fremtiden, men så vidt jeg kan se er ikke dette noe han ønsker. Hvis dette skulle skje så vil det være et resultat av en avgjørelse tatt av IOC og arrangør. Ikke av FIS. Selvsagt kan FIS gå ut og trekke fartsdisiplinene fra OL, men det er vitterlig ikke det Kasper forfekter her.

Kjetil_e
19.10.17 12:44
Eksberten: Blir vel slik vi er blitt vant til de siste årene; Norsk totaldominans før jul, deretter en stor nedtur i Santa Caterina, Wengen og Kitzbühel, så marginer i mot i OL, før dem avslutter sterkt etter OL.Til sammenligning vant Åmodt bare 1 renn før jul, for så å dominere i mesterskap. Må jo være mulig å få vite for dagens utøvere, hvordan de skal klare å toppe formen til de store konkurransene, slik Åmodt og Kjus var mestere til å gjøre.

Nå har da nordmenne hanket inn seire både i Wengen og Kitsbuhel de siste årene. SC/Bormio og Garmisch er vel løyper som tydligvis ikke passer de norske særlig bra.

Men vi har jo mye topp-plaseringer i Wengen og Kitsbuhel de siste årene. Selv om seier til Kristoffersen i Wengen var eneste seier i vinter på nevnte steder. Men da må vi og huske at utforrennet ble avlyst. Og kombinasjonen jo ble tidene bingorenn.

(Innlegget ble redigert 19.10.17 12:45)

SnorreSolano
19.10.17 12:56
Kjetil_e: Nå kan jeg ikke se at dette er noe Kasper ønsker. Han tror det kan bli resultatet i fremtiden, men så vidt jeg kan se er ikke dette noe han ønsker.

Kasper er medlem av IOC, og har vært det siden 2000. Med hans historie fra FIS er det god grunn til å tro at  hans synspunkter om nettopp FIS-idretter veier ganske tungt i IOC-sammenheng. Mulig han ikke ønsker å trekke fartsøvelsene ut av OL, men han fremstiller det ihvertfall som en naturlig følge av IOCs styrte utvikling av OL.  Alternativt kunne han jo sagt at det vil være vesentlig å legge OL til områder der hvor man har noen av de kostnadskrevende anleggene fra før.  

Kjetil_e
19.10.17 14:14
SnorreSolano: Kasper er medlem av IOC, og har vært det siden 2000. Med hans historie fra FIS er det god grunn til å tro at hans synspunkter om nettopp FIS-idretter veier ganske tungt i IOC-sammenheng. Mulig han ikke ønsker å trekke fartsøvelsene ut av OL, men han fremstiller det ihvertfall som en naturlig følge av IOCs styrte utvikling av OL. Alternativt kunne han jo sagt at det vil være vesentlig å legge OL til områder der hvor man har noen av de kostnadskrevende anleggene fra før.

Det kan du nok ha rett i, at han ser det er en naturlig utvikling fra IOC sin side. Men klarer ikke å se at FIS og Kasper ønsker å ha vekk utfor.

Utfor er tross alt den aller viktigste av FIS sine tradisjonelle øvelser. Det er den øvelsen som skaper mest blest, billett og sponsorinntekter. Så å tro at FIS og Kasper ønsker å fjerne Utfor fra OL det klarer jeg ikke å se for meg. Men at han ser at det kanskje er en retning IOC kan komme til å dra i kan nok være riktig.

SnorreSolano
19.10.17 14:47
Kjetil_e: Men at han ser at det kanskje er en retning IOC kan komme til å dra i kan nok være riktig.

Akkurat, men hvordan kan han i posisjonen han er i snakke om det som om det var den naturligste ting i verden?  Han spør om fartsøvelsene vil dø ut pga kostnadene ved å etablere nye løyper, og Svindal har 100% rett i at FIS-presidenten har helt feil premisser når han skisserer en slik løsning.  

Problemet er ikke utforkostnadene i seg selv, eller bob-banene eller skøytehallene. Problemet er at IOC har sørget for at arrangementene går på steder der det A)Ikke finnes anlegg fra før   B)Ikke finnes infrastruktur rundt  C)Ikke finnes rom for etterbruk på en måte som er tilpasset de nybygde anleggene.  

Her har vi en ski-president, som også er medlem i IOC, og i en alder av 73 har selv han insett at OL blir for dyrt.  Hva slags løsning skisserer han?   Å bruke eksisterende anlegg?  NEI, HAN SNAKKER OM Å FJERNE IDRETTENE!!!  

Godt mulig Kasper personlig ikke ønsker å fjerne utfor.  Men som skiidrettenes mektigste mann så skal han selvsagt ikke ta til orde for å fjerne en av de aller mest tradisjonstunge, spektakulære og prestisjefylte øvelsene.  Selv en pre-senil sveitser må jo se at det er 10 andre tiltak som kan gjøre regnestykkene litt mer overkommelige.  

bulmerson
19.10.17 18:36
Kjetil_e: Hvis en kvinnelig alpinist først skulle prøve seg mot gutta, ville ikke da det være bedre å gjøre det i slalåm enn i utfor. Da vekt er ganske viktig i utfor, og misstenker at gutta i utfortoppen er en del tyngre enn de beste damene.

Problemet er at da måtte man ha en annen enn Lindsey Vonn. For selv om forskjellene hos damene ikke er så store mellom fart og teknikk, så er det noen damer som er betydelig bedre enn Vonn i slalom. 

Men om man hadde brukt beste slalomdame i herreklassen, så tror jeg tidsforskjellen hadde blitt betydelig mindre.

For som kjent forskjellen i utfor og slalom hos herrer er enorm. Den siste som fortsatt kunne gjøre det bra i slalom og utfor var vel Kostelic.

For øvrig når også bror Kostelic er ute, så er vel også pappa Ante og hans "alternative" løyper borte. Husker Ante satt en 2.omgangsløype og svenskene hadde klokketro på at de ville få medalje siden de hadde så mange høyt oppe etter 1.omgang. Så røyk samtlige ut i "Ante"-løypa. Det var to mann som behersket løypa bra. Marcel Hirscher som jeg mener å huske var på 7-8.plass og selvfølgelig Henrik Kristoffersen som hadde gjort en helt håpløs 1.omg og lå nede på 13.plass

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg