Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bjørn Dæhlie 50 år idag 19.juni :)

NYTT TEMA
JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 8693
19.06.17 12:01

Gratulerer med dagen til vår beste mannlige langrennsløper gjennom tidene!

8 OL-Gull, 9 VM-Gull- totalt 17 Gull over bare en periode på 7 år (91-98) er utrolig sterkt!

For min del ble min interesse for vintersport vekket da Bjørn Dæhlie begynte å herje!

Ikke så mye i Val di Fiemme 1991 da han vant sitt første VM-Gull på 15 km + Stafett-Gull.

Fikk mer øynene opp for langrenn da vi tok 3-dobbelt på 3-mila i Albertville 92 og da en fantastisk stafett endte med Dæhlie baklengs over målstreken.

Interessen eksploderte derimot under Falun-VM 1993, og jaktstarten der Dæhlie og Smirnov kastet seg "samtidig" over målstreken gir meg frysninger den dag i dag.

Etter 3 Gull både i OL 92 + VM 93 endte det med "bare" 2 Gull på Lillehammer-94. Men gjorde inntrykk da seiersmaskinen Dæhlie tok til tårene etter Gullet på 10.kilometeren. Og jammen ble det ikke en 360 grader over mål på jaktstarten :)
Men like godt huskes absolutt nederlaget på stafetten! Ikke til å tro (tenkte jeg den gangen) at Dæhlie ikke klarte å ta seg forbi "den fordømte" italieneren!

Så fulgte "sølv-VM" i Thunder Bay med Stafett-Gull og 3 individuelle sølv bla.a en kjempesprekk på 5-mila som igjen endte med Gull til Silvio Fauner- denne ovennevnte italieneren fra OL-94.

Og så ble det 5 medaljer av 5 mulige i VM 1997 i Granåsen bla.a 3 Gull. Best huskes 10.kilometeren der han vant med 27,9 sekunder (!)- og hvor han på første passeringspunkt kom så fort at producer bare fikk han med seg sånn i forbifarten og Jon Herwig Carlsen utbryter: "neimen var det ikke..." og Rike fullfører: "jeg tror forsyne meg det var Bjørn Dæhlie!"

OL i Nagano 98 startet dårlig på 3.mila men fortsatte oppskriftsmessig med Gull på 10.kilometer og spurttap for Alsgaard på jaktstarten. Tok seg imidlertid opp med deltagelse på stafettlaget som fikk sin revansje mot Italia.
Noe ekstraordinært ble ikke dette OL før den avsluttende 5-mila. Ei 5-mil Dæhlie bare skulle fullføre uten å tenke for mye på hvordan det skulle ende.

Historien kjenner vi alle der han slipper Niklas Jonsson siste kilometeren- men fullfører halvveis i ørska og segner over mål 8,1 sekunder foran svensken og tar sitt siste OL-Gull og mesterskaps-Gull. Sett i ettertid: for et FANTASTISK punktum! Og om Smirre-duellen i 93 gir meg frysninger på ryggen- så kan det virkelig sies om dette øyeblikket her!

Ramsau-VM i 99 endte med sølv og bronse. Bortsett fra det var han en Gull-garantist på hele 90-tallet. Synd at et fall på rulleski stoppet karrieren høsten 00/vinteren 01. Hva han kunne ha utrettet i Lahti-VM 01 og i Salt Lake City-OL 02 blir bare spekulasjoner!

Men: 6 sammenlagtseire i verdenscupen- 3 på rad fra 95-97, og om han ikke vant VM-Gull i 99- så vant han i alle fall verdenscupen. 46 verdenscupseire bla.a 3 seire på 3-mila i Davos pynter også opp for å si det sånn.

Han vant aldri 5-mila i Kollen, men 2 OL-Gull på distansen er en "grei trøst" :)

Så gratulerer med 50-årsdagen til denne utadvendte og humørfylte "gutten fra Nannestad" (sitat JH.Carlsen)

Og JA: jeg ser bort fra de siste dagers oppmerksomhet rundt Bjørn Dæhlie og formueskatten! Det har forsvinnende lite å si for "mitt forhold" til Bjørn Dæhlie! (Noe som sikkert klart fremgår av innlegget ;)

Eksberten
EksbertenInnlegg: 19761
19.06.17 16:19

Gratulerer med dagen til Bjørn Dæhlie. Blir moro med ny runde med (gammel)gutta på tur til høsten :-)

Cabello
CabelloInnlegg: 3960
19.06.17 16:33
JODDEMM: Han vant aldri 5-mila i Kollen,

Akkurat som Jernberg. Men begge står med to OL gull på femmila. De bildene fra Nagano er utrolige, må ha vært max å følge live. 

Jompa
JompaInnlegg: 8232
20.06.17 15:10
Cabello: må ha vært max å følge live.

Et av mine mest stressende idrettsøyeblikk. Hadde som vane å starte hardt, men i dette rennet ble han hentet av Hoffmann relativt tidlig. Så hentet de inn Niklas og gikk sammen før Dæhli skrudde opp tempoet og knakk Hoffmann. Vanvittige løse forhold den dagen, så favorittene startet tidlig. 

Hetfield
HetfieldInnlegg: 17546
20.06.17 15:15

Sto ofte tidlig opp i helgene for å få med meg denne legenden i World Cup rundt midten av 90-tallet.

Fikk bare sett han live en gang, og det ble dessverre hans siste løp..

Vil gå lang tid før noen overgår hans totale meritter.

bhros
bhrosInnlegg: 10179
20.06.17 21:52
Cabello: De bildene fra Nagano er utrolige, må ha vært max å følge live.

Ja, det kan jeg love deg!
Utrolig løst på innløpet, skiene grov seg langt ned, og det var usannsynlig tungt å holde farten oppe.
Var nesten usikker på om han hadde passert målstreken før han stupte.  Og ble faktisk engstelig da han bare ble liggende, både lenge og vel.

Her snakker vi om en som hadde evnen til å ta seg ut!

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 5922
21.06.17 12:25
JODDEMM: Synd at et fall på rulleski stoppet karrieren høsten 00/vinteren 01. Hva han kunne ha utrettet i Lahti-VM 01 og i Salt Lake City-OL 02 blir bare spekulasjoner!

Var ikke 1998/99 sesongen hans siste?

Eksberten
21.06.17 12:54
Gunstein12: Var ikke 1998/99 sesongen hans siste?

Jo det ble jo det. Var høsten 1999 rulleskiulykken skjedde. La ikke offisielt opp før etter 2001-sesongen. Husker hele det første kvarteret av dagsrevyen ble satt av til Bjørn Dæhlies rulleskiulykke i 1999. Etter operasjonen reiste Dæhlie rundt om i verden på århundrets idrettskåringer. Kan umulig ha vært optimalt for rekonvalesensen. Tror det var manglende sult på nye seire som stoppet han fra comeback.

Angående det innlegget som ble slettet fra denne tråden, så har jeg vel sett noen hundre innlegg det siste året som var langt verre. Astmaekspressen fra Nannestad (ikke mine ord) ble for sterk kost for mod.

(Innlegget ble redigert 21.06.17 12:58)

rockz
rockzInnlegg: 5597
21.06.17 13:06
JODDEMM: Ikke så mye i Val di Fiemme 1991 da han vant sitt første VM-Gull på 15 km + Stafett-Gull.

Dette var et veldig markert tronskifte i langrennssporten. Dæhlie vipper Svan av tronen, og Norge blir stormakten i herrelangrenn. 

Gunstein12
21.06.17 13:21
Eksberten: Astmaekspressen fra Nannestad (ikke mine ord) ble for sterk kost for mod.

De holdt seg da innenfor lovverket.

Høydehus og koffein i store mengder (noe svenskene innrømmet å benytte seg av) var helt OK i de dager, selv om høydehusbruk ble sett på som usportslig , ovenfor de som ikke hadde disse mulighetene.

Gunstein12
21.06.17 13:22
rockz: Dæhlie vipper Svan av tronen, og Norge blir stormakten i herrelangrenn.

Svan skjønte det, og la opp..,

Ikke normalt å legge opp foran en OL-sesong...

Gunstein12
21.06.17 13:24
Eksberten: Tror det var manglende sult på nye seire som stoppet han fra comeback.

Det er godt mulig...

Men slik jeg husker det, så hadde han vel planer om et OL til?

(Innlegget ble redigert 21.06.17 13:24)

Gunstein12
21.06.17 13:32
JODDEMM: OL i Nagano 98 startet dårlig på 3.mila men fortsatte oppskriftsmessig med Gull på 10.kilometer og spurttap for Alsgaard på jaktstarten. Tok seg imidlertid opp med deltagelse på stafettlaget som fikk sin revansje mot Italia.Noe ekstraordinært ble ikke dette OL før den avsluttende 5-mila. Ei 5-mil Dæhlie bare skulle fullføre uten å tenke for mye på hvordan det skulle ende.

3 gull og en sølv i et OL, der han på langt nær var i toppform...

Står respekt av det...

10 km var spesiell, med vanskelige "snøforhold", der det klabbet og fraus under skia.

Dæhlie var så revansjesugen og giret at han sikkert hadde vunnet dette løpet med mine gamle Aasnes turlangrennsski.

Eksberten
21.06.17 13:43
Gunstein12: Svan skjønte det, og la opp.., Ikke normalt å legge opp foran en OL-sesong...

Spesielt ikke når det er VM på hjemmebane året etter og nytt OL i nabolandet året etter der..

Da er det mer forståelig at flyskrekkrammede Linda Grubben la opp året før VM i Korea og to år før OL i Canada.

(Innlegget ble redigert 21.06.17 13:45)

kansas00
kansas00Innlegg: 18474
23.06.17 17:35
JODDEMM: 8 OL-Gull, 9 VM-Gull- totalt 17 Gull over bare en periode på 7 år (91-98) er utrolig sterkt!

Vist var han god, men alltid litt fornuft å se litt bak tallene og kanskje skille på rene individuelle gull, jaktstarter og stafetter. For dæhlies del er jo 10 av ol/vm-gullene hans jaktstart eller staffett.

(Innlegget ble redigert 23.06.17 17:36)

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 8122
23.06.17 21:59
kansas00: Vist var han god, men alltid litt fornuft å se litt bak tallene og kanskje skille på rene individuelle gull, jaktstarter og stafetter. For dæhlies del er jo 10 av ol/vm-gullene hans jaktstart eller staffett.

Og hadde det vært renn med individuell start i stedet for jaktstartene, ville han nok vunnet ha vunnet dem også. Han hadde vel beste tid på jaktstarten både i 1992 og 1994, til tross for at han gikk ut som nr. 4 og nr. 1. I 1993 hadde han også beste tid på jaktstarten, og jeg tror det samme gjelder 1997, hvor han startet først. 

BorisA
BorisAInnlegg: 2592
23.06.17 23:35

All ære til Dæhlie, men for meg vil alltid Ole Uteligger Ellefsæter være den største (etter Hjallis da).

knut_m
knut_mInnlegg: 942
23.06.17 23:54
kansas00: Vist var han god, men alltid litt fornuft å se litt bak tallene og kanskje skille på rene individuelle gull, jaktstarter og stafetter. For dæhlies del er jo 10 av ol/vm-gullene hans jaktstart eller staffett.

Hvorfor mener du det er viktig å skille på dette? Jeg er jo enig i at det er forskjell på individuelt gull og stafettgull, men så vidt jeg kan huske, fikk aldri Dæhlie noen "gratis" gull verken i stafett eller jaktstart. De fleste gullene Dæhlie vant, om ikke alle, kom etter at han hadde gått raskest på ski av samtlige. Eller kan du nevne noen eksempler stafettgull eller jaktstartgull som Dæhlie har tatt uten å gå fortest på ski? Kan du nevne et eneste eksempel?

Jeg kan jo begynne med å eliminere noen kandidater. Jeg husker f.eks. at han økte forspranget han hadde da han gikk jaktstarten i OL på Lillehammer. Dette er en kandidat fordi Dæhlie vant 10 km klassisk og startet dermed først på 15 km fri. Men han var raskest på 15 km fri også. Så har vi jaktstarten i OL i 1992, hvor Dæhlie startet som nummer 4 og vant jaktstarten med nesten et minutt ned til nummer 2. Jeg har ikke noen komplett resultatliste foran meg, men jeg tviler på at noen gikk fortere enn Dæhlie den dagen. For meg er dette et rene individuelle gull.

På stafetten i OL i 1998, begynte Dæhlie sin etappe på andreplass 12.6 s bak Italia, 1.3 s foran Russland og 10.3 s foran Finland. Før det hadde gått 5 km hadde Dæhlie tatt igjen Italia, men italieneren greide å henge på ham inn til veksling. Finland ble imidlertid parkert og vekslet et minutt bak Norge. Dæhlie hadde altså gått ifra med 50 sekunder. Russeren som begynte etappen sammen med Dæhlie vekslet 1 minutt og 20 sekunder bak. Dæhlie gikk altså en gulletappe.

Ikke at det betyr noe, det mer som en fun fact, men da Norge tapte stafetten i OL i 1994 (dvs. tok den sureste sølvmedaljen i norsk idrettshistorie), gikk Dæhlie den raskeste sisteetappen, 0.2 s raskere enn Fauner som begynte etappen 0.6 s foran Dæhlie.

JODDEMM
24.06.17 01:28

Jeg er nok ganske så god til å ta forbehold rundt ulike prestasjoner- også når det kommer til Bjørn Dæhlie :)

Men som flere skriver så godt her- så kan man i alle fall ikke si at et eneste stafett-Gull har kommet på tross av Bjørn Dæhlie!

Han sikret Gullet i Falun 93 etter variabel innsats fra sine 3 "sjuklinger" av noen lagkamerater (sitat Sportsboken 1993), og var den som sikret den avgjørende luken på 40 sekunder på VM-stafetten i 1995- da på 3.etappe.

Og så kan man godt poengtere antall Jaktstart-Gull og at han startet med forsprang på de fleste utfordrerene.

Men ikke glem at han også måtte ta igjen folk på vei til sine Gull i OL-92 og VM-93. Rett nok ikke mange sekunder opp fra 4.plassen i Falun-93. Litt mer var det til Vegard Ulvang under OL i Albertville- cirka 25 sekunder.

Det må i alle fall nevnes i forbindelse med disse jaktstart-Gullene. Større vekt kan det legges i at han gjerne gikk raskest i disse løpene også og antagelig ville vært "godt innpå pallen" om det så hadde vært vanlige individuelle løp.
Særlig i Granåsen 1997 var han jo en gigant da han økte fra 27,9 sekunder til cirka 1 minutt etter jaktstarten (!)

Uavhengig av stafetter og jaktstarter så var han i alle fall en Gull-Garantist på 90-tallet! Uten disse 2 omtalte øvelsene ville han uansett tatt Gull i alle mesterskap mellom 91 og 98 unntatt VM 95- der han altså avgjorde stafetten.

JODDEMM
24.06.17 01:39
knut_m: Jeg kan jo begynne med å eliminere noen kandidater.

Vi kan også eliminere VM-Stafetten i Granåsen 1997 der Norge vant med 2 minutter og 11 sekunder- hvor alle de 4 norske hadde raskest tid på sin etappe :)

Angående OL-stafetten på Lillehammer: som tidligere sagt helt utrolig å tenke på! Istedet for å bli inderlig irritert og skuffet- noe som ville vært naturlig- så mener jeg å huske at jeg bare satt å måpte og ikke skjønte noenting sånn med en gang i alle fall! Det var ikke til å forstå at selveste seiersmaskinen Bjørn Dæhlie kunne tape et stafett-Gull (!)

Men selvfølgelig utrolig skuffende at det gikk som det gikk den gangen! Ikke av de mest kjærkomne sølvmedaljene for å si det sånn.

JODDEMM
24.06.17 02:10
rockz: Dæhlie vipper Svan av tronen,

Han har vel sagt selv at 15.kilometers-Gullet i 1991 var et meget stort øyeblikk da han kunne stå øverst på pallen og se ned på Gunde Svan og Vladimir Smirnov på trinnene under seg.

Særlig det å slå Gunde Svan før han la opp var stort.

Har ellers sagt det tidligere her inne- Men nok en gang: tenk at Gunde Svan valgte å legge opp etter 91-sesongen- foran 3 sesonger med 2 Vinter-OL og et VM på hjemmebane innimellom der (!) I forbindelse med OL-omleggingen var 91-sesongen den første av 5 strake mesterskaps-sesonger- og så velger han å legge opp bare 29 år gammel (!)

Mulig han følte det begynte å gå tyngre etter det eventyrlige 80-tallet. 3mils-Gullet fra Val di Fiemme 1991 var vel hans første seier den sesongen. (?)

knut_m
knut_mInnlegg: 942
24.06.17 16:19
JODDEMM: Vi kan også eliminere VM-Stafetten i Granåsen 1997 der Norge vant med 2 minutter og 11 sekunder- hvor alle de 4 norske hadde raskest tid på sin etappe :)

Jeg har ikke etappetidene foran meg, men jeg tror vi også kan eliminere stafetten i OL 1992, hvor Norge vant med nesten ett og et halvt minutt ned til andreplassen og nesten 2 minutter ned til tredjeplassen.

For å oppsummere, så er 6 av Dæhlies gullmedaljer stafettgull. Men jeg har tilgode å se informasjon som viser at ikke Dæhlie som regel (for ikke å si alltid) var raskest av alle han gikk sammen med på sin etappe og dessuten best av de norske, det vil si at han var den nordmannen som i størst grad styrket norges posisjon tidsmessig de gangene det ble gull.

4 av Dæhlies gullmedaljer kom på jaktstart. 2 av disse gangene startet han først, begge ganger på hjemmebane, men begge disse gangene økte han forspranget sitt og gikk fortere enn alle de andre tetløperne. De to øvrige jaktstartene han vant (OL 1992 og VM 1993) gikk han også klart fortest av alle løperne i teten.

staaalisen
staaalisenInnlegg: 2897
25.06.17 01:24
JODDEMM: Gratulerer med dagen til vår beste mannlige langrennsløper gjennom tidene!
8 OL-Gull, 9 VM-Gull- totalt 17 Gull over bare en periode på 7 år (91-98) er utrolig sterkt!
For min del ble min interesse for vintersport vekket da Bjørn Dæhlie begynte å herje!
Ikke så mye i Val di Fiemme 1991 da han vant sitt første VM-Gull på 15 km + Stafett-Gull.
Fikk mer øynene opp for langrenn da vi tok 3-dobbelt på 3-mila i Albertville 92 og da en fantastisk stafett endte med Dæhlie baklengs over målstreken.
Interessen eksploderte derimot under Falun-VM 1993, og jaktstarten der Dæhlie og Smirnov kastet seg "samtidig" over målstreken gir meg frysninger den dag i dag.
Etter 3 Gull både i OL 92 + VM 93 endte det med "bare" 2 Gull på Lillehammer-94. Men gjorde inntrykk da seiersmaskinen Dæhlie tok til tårene etter Gullet på 10.kilometeren. Og jammen ble det ikke en 360 grader over mål på jaktstarten :)Men like godt huskes absolutt nederlaget på stafetten! Ikke til å tro (tenkte jeg den gangen) at Dæhlie ikke klarte å ta seg forbi "den fordømte" italieneren!
Så fulgte "sølv-VM" i Thunder Bay med Stafett-Gull og 3 individuelle sølv bla.a en kjempesprekk på 5-mila som igjen endte med Gull til Silvio Fauner- denne ovennevnte italieneren fra OL-94.
Og så ble det 5 medaljer av 5 mulige i VM 1997 i Granåsen bla.a 3 Gull. Best huskes 10.kilometeren der han vant med 27,9 sekunder (!)- og hvor han på første passeringspunkt kom så fort at producer bare fikk han med seg sånn i forbifarten og Jon Herwig Carlsen utbryter: "neimen var det ikke..." og Rike fullfører: "jeg tror forsyne meg det var Bjørn Dæhlie!"
OL i Nagano 98 startet dårlig på 3.mila men fortsatte oppskriftsmessig med Gull på 10.kilometer og spurttap for Alsgaard på jaktstarten. Tok seg imidlertid opp med deltagelse på stafettlaget som fikk sin revansje mot Italia.Noe ekstraordinært ble ikke dette OL før den avsluttende 5-mila. Ei 5-mil Dæhlie bare skulle fullføre uten å tenke for mye på hvordan det skulle ende.
Historien kjenner vi alle der han slipper Niklas Jonsson siste kilometeren- men fullfører halvveis i ørska og segner over mål 8,1 sekunder foran svensken og tar sitt siste OL-Gull og mesterskaps-Gull. Sett i ettertid: for et FANTASTISK punktum! Og om Smirre-duellen i 93 gir meg frysninger på ryggen- så kan det virkelig sies om dette øyeblikket her!
Ramsau-VM i 99 endte med sølv og bronse. Bortsett fra det var han en Gull-garantist på hele 90-tallet. Synd at et fall på rulleski stoppet karrieren høsten 00/vinteren 01. Hva han kunne ha utrettet i Lahti-VM 01 og i Salt Lake City-OL 02 blir bare spekulasjoner!
Men: 6 sammenlagtseire i verdenscupen- 3 på rad fra 95-97, og om han ikke vant VM-Gull i 99- så vant han i alle fall verdenscupen. 46 verdenscupseire bla.a 3 seire på 3-mila i Davos pynter også opp for å si det sånn.
Han vant aldri 5-mila i Kollen, men 2 OL-Gull på distansen er en "grei trøst" :)
Så gratulerer med 50-årsdagen til denne utadvendte og humørfylte "gutten fra Nannestad" (sitat JH.Carlsen)

Det var litt av en hyllingstale, mann! En mer nøktern og objektiv skribent ville nok trukket frem flere faktorer som gjør at glansen av alt gullet kunne bleknet en del.

Jeg har vel også gledet meg litt over noen av Dæhlies tidlige triumfer. Og jeg husker femmila i Nagano godt, men i motsetning til deg opplevde jeg det som en stor skuffelse at Nicklas Jonsson fra Piteå ikke klarte å vinne.

Jeg mener det blir feil å bare telle medaljer for å avgjøre hvem som er stor, og hvem som er liten. Faktum er at langrenn er en mikroidrett med altfor mange like øvelser. De har lagt opp løpsprogrammet slik at samme løper kan vinne både "sprinter" og maratondistanser. Og Dæhlie dro store fordeler av de tøvete jaktstartene fra den tiden. Da delte de jo ut gull etter halvgått distanse også. Og i tillegg kommer at vinter-OL ble arrangert annethvert år tidlig på 90-tallet.

Om skihopperne hadde 8-10 gullmedaljer å konkurrere om i hvert eneste mesterskap, ville nok mange hoppere blitt vel så "store" som Bjørn Dæhlie.

Jeg mener at Hallgeir Brenden var en større skiløper enn Bjørn Dæhlie. Hans to OL-gull fra 1950-åra var virkelig store prestasjoner. Oddmund Jensen mente at Brenden var et multitalent som kunne hevdet seg godt i flere idretter.  Og så var Brenden en trivelig kar - uten noe negativt fokus mot en "urettferdig" formuesskatt som bare rammer milliardærer!

Populariteten til Dæhlie kan ikke på noen måte måle seg med det som Gjermund Eggen opplevde på 1960-tallet. Folk kunne ikke få nok av han, og det ble arrangert sightseeings turer til hans hjem i Engerdal.

Eggen kunne ikke synge skikkelig, men en periode solgte han flere plater enn de største popstjernene.

På 1950- og 1960-tallet måtte nordmennene finne seg i å konkurrere på like vilkår med alle andre. Da var det gjerne slik at de beste finske og svenske løperne hadde bedre betingelser enn de beste norske.  Likevel vant løpere som Brenden og Eggen viktige løp.

Men gratulerer med dagen Bjørn Dæhlie. Tross alt.

HarryH
HarryHInnlegg: 24444
25.06.17 01:32
staaalisen: det ble arrangert sightseeings turer til hans hjem i Engerdal

Det blir det jo fortsatt.

Og jeg synes du skal holde deg for god til å rakke ned på sangstemmen til Gjermund.

Man kan sikkert si mye rart om hedersmannen fra Engerdalen, men synge, det kunne han.

staaalisen
staaalisenInnlegg: 2897
25.06.17 01:54
HarryH: Det blir det jo fortsatt.
Og jeg synes du skal holde deg for god til å rakke ned på sangstemmen til Gjermund.
Man kan sikkert si mye rart om hedersmannen fra Engerdalen, men synge, det kunne han.

– Jeg er den eneste, som har solgt 25 000 plater uten å ha sangstemme, sier Gjermund Eggen selv.

Ja, fortsatt reiser det folk til Engerdal for å få et glimt av stjerna. Men fansen blir eldre, og det verste hysteriet har vel lagt seg nå. Endelig, etter vel 50 år.

De ville tilstandene rundt Gjermund Eggen, og hans stjernestatus, er noe som Dæhlie aldri har fått oppleve.

HarryH
HarryHInnlegg: 24444
25.06.17 02:10
staaalisen: De ville tilstandene rundt Gjermund Eggen, og hans stjernestatus, er noe som Dæhlie aldri har fått oppleve.

Og det er vel kanskje noe av forklaringen til at Eggen hevdet seg i bare ett mesterskap, mot Dæhlies åtte.

Cabello
CabelloInnlegg: 3960
25.06.17 02:22
staaalisen: finske

De drev vel med bloddoping allerede den gang selv om de ikke ble avslørt før første gang  på 1980 tallet. Blir spennende i årene fremover og følge finsk langrenn. Kyrø er tilbake internasjonalt, innstilling fra det finske skiforbundet til FIS om å heve hans utestengelse på livstid som trener er tatt til følge. 

Mannen som synes det var en ære og ta vare på dopingmidler for sin nestor, som da var landslagssjef har altså fått ny lisens. Hans nestor, Pekka, som han ser opp til, er Kerttu Niskanen sin nye trener. 

Dette synes sikkert Herr Staalisen er helt ok. Siden Kyrø & co har sin vendetta mot norsk langrenn.

(Innlegget ble redigert 25.06.17 02:28)

kansas00
kansas00Innlegg: 18474
25.06.17 09:27
JODDEMM: Men som flere skriver så godt her- så kan man i alle fall ikke si at et eneste stafett-Gull har kommet på tross av Bjørn Dæhlie!

Ta det helt med ro.. har da overhodet ikke skrevet at Dæhlie var en dårlig utøver. (Virker som noen tar på seg boksehansken uansett hva man skriver på vgd). Nå hadde vel ikke jeg giddet å tatt meg bryet med å sjekke ut detaljen omkring hver eneste staffet og jaktstart.. noe andre så fint har gjort her.. Mitt aspektet f.eks med staffet går jo i retning av det å ha et lag rundt seg som setter en i stand til å vinne mer. En av mine favoritter fra den tiden (V Smirnov) hadde jo f.eks ikke noe slikt. For min del er nå uansett alle w-cup trofeene selve symbolet på dæhlie. Å spisse seg mot ol og vm kan være en ting, men å ha det gående hele tiden krever nå sin mann.

Diego71
Diego71Innlegg: 306
25.06.17 11:55

Steinsliping av skiene ga vel også det norske landslaget en fordel tidlig på 90-tallet. Bjørn Dæhlie mener selv at forspranget man hadde på glid først ble utlignet i OL på Lillehammer: 

https://www.aftenposten.no/norge/Slik-lurte-Norge-langrennsverden-550969b.html

JODDEMM
25.06.17 12:27
staaalisen: En mer nøktern og objektiv skribent ville nok trukket frem flere faktorer som gjør at glansen av alt gullet kunne bleknet en del. Jeg har vel også gledet meg litt over noen av Dæhlies tidlige triumfer. Og jeg husker femmila i Nagano godt, men i motsetning til deg opplevde jeg det som en stor skuffelse at Nicklas Jonsson fra Piteå ikke klarte å vinne. Jeg mener det blir feil å bare telle medaljer for å avgjøre hvem som er stor, og hvem som er liten. Faktum er at langrenn er en mikroidrett med altfor mange like øvelser. De har lagt opp løpsprogrammet slik at samme løper kan vinne både "sprinter" og maratondistanser. Og Dæhlie dro store fordeler av de tøvete jaktstartene fra den tiden. Da delte de jo ut gull etter halvgått distanse også. Og i tillegg kommer at vinter-OL ble arrangert annethvert år tidlig på 90-tallet. Om skihopperne hadde 8-10 gullmedaljer å konkurrere om i hvert eneste mesterskap, ville nok mange hoppere blitt vel så "store" som Bjørn Dæhlie. Jeg mener at Hallgeir Brenden var en større skiløper enn Bjørn Dæhlie. Hans to OL-gull fra 1950-åra var virkelig store prestasjoner. Oddmund Jensen mente at Brenden var et multitalent som kunne hevdet seg godt i flere idretter. Og så var Brenden en trivelig kar - uten noe negativt fokus mot en "urettferdig" formuesskatt som bare rammer milliardærer! Populariteten til Dæhlie kan ikke på noen måte måle seg med det som Gjermund Eggen opplevde på 1960-tallet. Folk kunne ikke få nok av han, og det ble arrangert sightseeings turer til hans hjem i Engerdal.

Jeg har da både i åpningsinnlegget + et senere innlegg vært fullstendig RASENDE på Dæhlie fordi han valgte å forære stafett-Gullet på Lillehammer til 4 italienere.

Neimen huffda! Er virkelig ikke langrenn en av verdens største og mest profilerte idretter? Min verden har nett fallet i grus :O

Og så regner jeg med at han "trøster seg med" sine 8 OL-Gull og 9 VM-Gull siden han ikke får lov til å oppleve busslast på busslast med norske og tyske turister som valfarter hjem til ham :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg