Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skøytesesongen 2017/18

NYTT TEMA
Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2341
17.09.17 22:05
BorisA: hva ble tiden ?

7.03,70, så han har et stykke igjen...

staaalisen
staaalisenInnlegg: 3370
17.09.17 22:29

Kremer og leppekrem?  Skikkelig temperatur i debatten ville det nok blitt hvis Kremer hadde blitt avslørt som misbruker av anabole steroider,  men hadde nektet for alt og hadde grått og rast på alle pressekonferanser  (klask i bordet!) :)

Debatten ville nok hardnet ekstra til om forbundet hans hadde hylt opp om hans uskyld, og kommet med dårlig skjulte beskyldninger om juks blant hans konkurrenter. Samtidig som de dekket alle kostnadene hans, og opprettet en egen "Kramer-gruppe" i forbundet bestående av eksperter i jus, økonomi, kosthold, trening og helse. Alt for å legge til rette for en jukser. Og alt for å sørge for at dommen ikke får noen virkning.

Heldigvis er ikke skøytesporten slik. Vi skal være glad for at dette er en ren idrett. Da vet vi i det minste at det er de beste løperne som vinner.  Og ikke som i langrenn, hvor det er den best med.......

(Innlegget ble redigert 17.09.17 22:33)

bhros
bhrosInnlegg: 10505
19.09.17 21:01
staaalisen: Kremer og leppekrem?  Skikkelig temperatur i debatten ville det nok blitt hvis Kremer hadde blitt avslørt som misbruker av anabole steroider,  men hadde nektet for alt og hadde grått og rast på alle pressekonferanser  (klask i bordet!) :)

MÅ du forpeste denne tråden også?

FeliceGimondi
FeliceGimondiInnlegg: 1530
19.09.17 21:32

Ja, liksom framsprøyt-vennen din forpester andre tråder.

Sjaksjakbajev
SjaksjakbajevInnlegg: 970
23.09.17 00:46

6.08,06 av Bloemen i Calgary fredag.

Tullin_Thams
Tullin_ThamsInnlegg: 8426
23.09.17 00:52
Sjaksjakbajev: 6.08,06 av Bloemen i Calgary fredag.

Det var et skremmeskudd så tidlig i sesongen. Må vel være pers?

staaalisen
23.09.17 01:18

Var det sterkt? Passe, kanskje....

(Innlegget ble redigert 23.09.17 01:18)

Sjaksjakbajev
23.09.17 01:44
Tullin_Thams: Må vel være pers?

Ja, med tre og et halvt sekund.

tucan
tucanInnlegg: 19384
23.09.17 10:13

I tillegg til at Bloemen satt canadisk rekord ble det også satt juniorverdensrekord på 500 m kvinner. 37.70

bhros
23.09.17 14:52

Kikket litt på resultatlistene.
På 5000 m for menn gikk 49 løpere under 7 min. Av disse var, hvis jeg telte riktig i farten, 24 stk fra KOREA!
På 500 m for menn gikk 16 løpere under 36.00.  Av disse var 11 stk fra KOREA!
Også i andre klasser vrimler det av koreanere.
Snakker vi om en koreansk invasjon?  Må ha en voldsom bredde når det gjelder skøytesport.

Arrangeres det løp nærmest døgnet rundt? Alle disse parene må da ha tatt VELDIG lang tid.....

bhros
23.09.17 15:04
staaalisen: Heldigvis er ikke skøytesporten slik. Vi skal være glad for at dette er en ren idrett.

La oss håpe du har rett.
Men lurer på:  Hvordan kan du være så sikker på dette?
Er det garanti god nok at det ikke er norske løpere som dominerer stort?

staaalisen
24.09.17 03:06
bhros: La oss håpe du har rett.Men lurer på: Hvordan kan du være så sikker på dette?Er det garanti god nok at det ikke er norske løpere som dominerer stort?

Jeg stoler på dopingkontrollørene. Hvis de ikke finner noe, må sporten ses på som ren. Og, like viktig, om de skulle slumpe til å avsløre dopere, så aksepterer jeg at slik er det. Jeg ser ikke noe poeng i å bortforklare og bagatellisere bare på grunn av at jukserne viser seg å være norske.

Hva syns du om den nye capsen min? Du kan få en hvis jeg treffer deg på World Cup i Stavanger om noen uker. Jeg har en ny under produksjon. Den har teksten Temeno Gotti i front!! (pluss Team Staalisen, naturligvis) Du husker Nordre Sving?

(Innlegget ble redigert 24.09.17 03:17)

rocambole
rocamboleInnlegg: 268
25.09.17 13:44

Vår allerede gammelunge kjenning, sisteårsjunior MS Kim, fortsetter å indikere at han har tatt et voksent steg siden forrige sesong, nå med vinnertiden 1.44.61 i Calgary Full Classic. I samme stevne i fjor var hans tid 1.46.09, dvs. en forbedring på 1,48 sek. Med tilsvarende forbedring fra hans prestasjon på 1500 i siste enkelt-vm, ville han blitt nr. 2, foran Yuskov! Vi tillater oss allerede nå å utrope MS Kim til klar medaljekandidat i OL på hjemmebane, i skrivende stund den klareste ved siden av Nuis, Yuskov og De Haître. – For øvrig gleder vi oss over at den gamle traver Babenko synes å være i ferd med å finne tilbake til godgamle firsprang med sesongdebut på 5000 bare 4 tideler bak persen. På 1500 gikk Babenko i par med MS Kim og anvendte distansen til overbevisende fartstrening med rundetidene 27.81, 27.78 og 27.77. Dette må være skøytehistoriens beste rundetids-samling på distansen!

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3787
25.09.17 13:48

Etter å ha sett på sykkel-VM siste uka, fikk jeg ytterligere en påminning om hva skøytesporten tapte da den flyttet innendørs: kulissene. Jeg tror at skøytesporten undervurderte dette aspektet i rusen av bedre tider på distansene og mer rettferdige forhold. Den gemene hops idrettsinteresse er faktisk begrenset, men om den samme hop får tilgang til kulisser i form av natur, vær, føre, landskap og bygninger, og at det gjerne blir skapt rom for en såkalt folkefest, så blir det mer attraktivt å oppsøke idrettsarrangement. Det som burde være skøyter sin store fordel sammenlignet med f.eks. sykkel og langrenn som live idrett for publikum, er at alt foregår i umiddelbar nærhet på stadion framfor øynene på tilskueren heller enn å bli avspist med 15 sekunder mens feltet suser forbi. Likevel har dette ironisk nok blitt vendt til å være en bakdel i og med at kulissene har forsvunnet fra skøytesporten, og spesielt har dette blitt synlig og aktuelt i takt med at folk ser i stadig større grad ut til å være mer opptatte av kulisser og fest enn selve idretten. Tv-seerne av de nevnte utendørssportene blir jo heller ikke avspiste med de 15 sekundene, og da blir det jo dobbelt opp med både utøverne i kameralinsa og kulisser.

Sammenlignet med dette blir det for grått, trist og ensformig og strømlinjeformet å se betonghaller fra innsiden som til forveksling ligner på hverandre med sportslige resultat som aldri blir spritet opp spenningsmessig av at naturfenomener gjør sitt til å skape uforutsigbarhet. Jeg håper virkelig at det kommende utendørs-VM i Amsterdam viser vei inn i en ny tid der skøytesporten bryter ut av sin monotone blindgate innendørs til forfriskende bilder utendørs (kulisser!) med snølagte fjell i bakgrunnen, naturkrefter i fri dressur, snøkanter på isen, bilder fra byens arkitektur og dermed noe mer enn "bare" idrett. Også vi som tilhører grunnfjellet av skøyteinteresserte har vel ikke noe i mot å se forskjell fra bane til bane, det mer spektakulære tilknyttet utendørssport kontra innendørssport og å bli "kjent" med stedet der konkurransen pågår. Så kan det diskuteres hvor attraktivt det vil bli med skiftende vær- og isforhold, men for spenningens del og uforutsigbarhetens del vil det tilføre (sårt tiltrengt?) krydder.

Nettopp i det jeg har beskrevet tror jeg at skøytesporten har tapt terreng (hehe, bokstavelig talt) kontra andre sporter. Dermed tror jeg at det vil være langt mer fruktbart å bryte ut av innendørstyranniet som en veg ut av popularitetsblindgaten heller enn å kaste over hundreårige konkurranseformer på dynga til fordel for øvelser som ingen kjenner seg igjen i eller føler tilhørighet til.  

bhros
25.09.17 17:08
staaalisen: Du husker Nordre Sving?

"Yr og leken, sto Magne på streken....."
Jo da, jeg husker den.  Og nettopp Magne ble en liten favoritt hos meg.  Særlig da det ble slutt på det som står i neste linje i teksten.
Hadde unnet ham et mesterskap i -68.  Ikke fordi jeg hadde noe imot Maier  (hvem hadde vel det?), men syns de kunne ha delt litt på det.

World Cup i Stavanger vil nok gå uten meg, men takk for tilbudet.

bhros
25.09.17 17:19
mcclair9: Den gemene hops idrettsinteresse er faktisk begrenset, men om den samme hop får tilgang til kulisser i form av natur, vær, føre, landskap og bygninger, og at det gjerne blir skapt rom for en såkalt folkefest, så blir det mer attraktivt å oppsøke idrettsarrangement.

Tror også at det ikke nødvendigvis vil være en ulempe om det blir rom for litt ujevne forhold.
Da blir ikke alt like forutsigbart som det ofte er nå.
En overraskelse i ny og ne er ikke av veien.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 6902
25.09.17 19:52
staaalisen: Jeg stoler på dopingkontrollørene.
BorisA
BorisAInnlegg: 2650
25.09.17 20:06

Skjønner veldig godt argumentene for utendørsmesterskap på skøyter. Tenk bare på VM 1986 i Inzell, fantastiske kulisser. Ulempen for skøyter utendørs er ujevne forhold og dårligere tider.

Vi må rett og slett omstille oss og ikke fokusere så mye på rekordertider, men heller tenke at dette er utendørs og at prestasjonene er like gode.

Det kan også tenkes at det kan bli litt rokering på resultatlistene sammenlignet med det vi vært vant til de seneste årene, rett og slett fordi noen takler tunge utendørsforhold bedre enn andre.

Gunstein12
25.09.17 21:40
BorisA: Vi må rett og slett omstille oss og ikke fokusere så mye på rekordertider, men heller tenke at dette er utendørs og at prestasjonene er like gode.

Nå er vel utendørstider litt fjernt for dagens aktive også, på samme måte som jeg ikke er i stand til å gjette på hva dagens aktive kunne prestert av tider,,, la oss si på Valle:

Kramer i kalasform på en 5000m, med gode forhold på Valle?

6.....?

Tolbukin
TolbukinInnlegg: 2341
25.09.17 22:55

De norske løperne er ikke helt uvant med å gå løp utendørs. Årets allround NM går f. eks. på Jevnaker, og ellers har NM besøkt både Arendal, Asker og Frogner Stadion de siste årene. For øvrig var de jo stort sett de samme løperne som var i toppen under utendørs EM i Budapest i 2012 som under innendørs-VM i Moskva samme år, selv om det vel var litt mer vann mellom båtene. 

Tipper Kramer i kalasform under topp forhold på Valle hadde greid rundt 6.25.

(Innlegget ble redigert 25.09.17 22:58)

rocambole
25.09.17 23:34

Interessant spørsmål fra bramfritt stålisherdet hold om Bloemens 6.08 var «sterkt» eller kanskje bare «passe». Hva er det kvalitative kriterium for sammenligning her, det de gamle grekere benevnte tertium comparationis, uten at de så vidt vites arrangerte skøyteløp på Olympen (helt utrolig hva som fortsatt hemmeligholdes og exodusiseres fra den autoriserte verdenshistorie), altså dette tredje for de to som enhver sammenligning skjer med hensyn til? La oss, i det minste i første runde, gi charmant-rockede Bloemen himself æren av å representere målestaven, etter hamskiftet til canadier hvoretter han ble tentativt magisk forvandlet fra forblommet til atter blomstrende.  

I fjorårssesongens Cal-Fall Classic perset Bloemen med en medium 6.11, 3,58 sek bak sin nylige pers.  Senere i sesongen var hans beste prestasjoner 6.14.73 i enkelt-vm, 7,91 bak vinner Kramer og 3,06 bak bronsevinner Michael; verdenscup-seieren i Berlin på 6.15.84 foran Michael og Bergsma (men uten Kramer); og 4-plassen i VC-finalen i Hrv på 6.16.70 bak Kramer (6.11.44), Bergsma 6.12.74 og SLP (hurra!) 6.16.36. Min vurdering er at på distanser over 500m er SLC og Cal ca. ett tidspoeng raskere enn gode lavlandsbaner som Hamar, Hrv, Berlin etc., mens beviftede lavlandsbaner som Milwaukee og Gangneung er ca. halve tidspoenget raskere enn gode lavlandsbaner og befinner seg på Inzell-nivå. (Som en god tommelfinger-regel, halvér differansen mellom banene hva 500 angår.) Fra slike normeringer vil Bloemens beste prestasjoner på distansen i forrige sesong rangeres som følger, om vi tar OL-banen som normeringsreferanse:

6.11.70 Hrv

6.14.73Gangneung

6.15.84 Berlin

6.16.64 Cal

Bloemens nylige prestasjon kan da normeres som 6.13.06 Cal, dvs. kun 1,36 sek bak Bloemens objektivt beste prestasjon på distansen i fjorårssesongen. Objektivt sett synes dette å være hans nest sterkeste prestasjon på distansen noensinne, hvilket må bedømmes som «sterkt» så vidt tidlig i sesongen, og som mer enn «passe» ift. hans tidligere prestasjoner på distansen.

I fjorårets enkelt-vm tok Kramer gull på imponerende 6.06.82 og Michael bronse på 6.11.67. Normert 6.13.06 av Bloemen allerede nå, bør kunne bedømmes som allerede å befinne seg på godt skuddhold av medalje i OL på distansen, og for så vidt som gledelig passe. I forhold til en høyere ambisjon om gull på denne distansen i OL, gjenstår det fortsatt drøye 6 sek. I henseende representerer ikke hans løfterike forsesongs-pers en søknad sterk nok til å parkere Kramer som PTÜSSS (altså Post-Traumatic  Über-Stress Skating Syndrom) – men vi befinner oss altså fortsatt i september måned!

For å vinkle Bloemens løp mer positivt: Kramers løp i fjorårssesongens VC-finale i Hrv var om lag på nivået til hans løp i enkelt-vm, om vi legger til 5 sek banedifferanse grunnet viftefaktoren.  I nevnte finaleløp var Bloemen 5,26 sek bak Kramer. Bloemen forbedret nå sin Cal-pers med 3,58 sek fra i fjor. Alt annet likt indikerer dette at han nå befinner seg kun 1,68 sek bak nivået som, fortsatt alt annet likt, trengs for å snyte Kramer for OL-gullet på «Mr. 5000»s sterkeste distanse. Slik sett, definitivt mer enn passe. Og – selvfølgelig – det er slettes ikke opplagt at Canada-Bloemen og verdensrekordholder på manndomsdistansen vil gi mastodont-kolossen Kramer mindre kamp på kongedistansen 10k enn på den halvkronede langdistanse. Så langt synes Kramer-kolossen, nærmest meta-fysisk interessant, å ha færre sprekker enn det meste av positivistisk overarmert betong, hvis man tar brytet med å effektuere de fornødne sannsynlighetskalkyler. Men, «there is a crack in everything, that’s how the light gets in» (L. Cohen).  Her kan vi ane konturene av et skjebnetungt psykodrama allerede i forsesongens forpostfektende mannjevninger på halvdistansen i de nordamerikanske verdenscup-stevner. HVIS Kramer-kolossen skulle få seg en uventet nesestyver allerede da, fra en frafallen og forblommet-bomstrende herre, på den HALVE distanse av kongedistansen, hva vil kunne tenkes å skje?

"Forventingens glede er halve gleden".

bhros
25.09.17 23:59
Gunstein12: Også de som uteblir? http://www.vg.no/sport/doping/har-ikke-tatt-blodproever-av-skoeytekongen-kramer/a/10121340/

Ikke det at jeg skal beskylde dem for noe.
Men har nederlenderne en forklaring på hvorfor de ikke tar blodprøver?

Hadde dette vært i langrenn, ville det blitt en stor sak i våre dager.
Iallfall hvis det gjaldt norske løpere.

Sjaksjakbajev
26.09.17 00:12
rocambole: Senere i sesongen var hans beste prestasjoner 6.14.73 i enkelt-vm, 7,91 bak vinner Kramer og 3,06 bak bronsevinner Michael; verdenscup-seieren i Berlin på 6.15.84 foran Michael og Bergsma (men uten Kramer); og 4-plassen i VC-finalen i Hrv på 6.16.70 bak Kramer (6.11.44), Bergsma 6.12.74 og SLP (hurra!) 6.16.36.

Verdenscupfinalen sist sesong gikk i Stavanger, og der tok Bloemen 2.plass på 6.18,46 bak Bergsma (6.17,74). Verdenscupfinalen du skriver om fra Heerenveen gikk i 2016.

rocambole
26.09.17 00:33

For enhver skøyteoppgjenget (svensk: skridskouppadskridande;  anglo-amerikansk: speed skating transcendentalist) innebærer ultima-luksusen av tilgang til rundetidenes autentisitet ikke bare et aspekt av uforlignelig feinschmeckeri, men – dypere kontemplert – en dynamisk-eksakt inngangsportal til, og et manifestasjonssubstrat av, skøytesportens dypmetafysikk. 

I denne stund kun en sølle observasjon: Uaktet Bloemens løfterike 6.08 på 5000m fra et velberegnet løpsopplegg, oppnådde han ikke stevnets beste sisterunde på distansen. Denne æren tilfalt Babenko med en ytterst imponerende sisterunde med siste indre der han overvant makker Eom (fjorårssesongen mest løfterike julestjerne etter å ha konvertert til the real thing, men med etterfølgende skuffende etterfølgelser og nå omsider med noe mer indikasjon på å kunne begå noe reelt skøyteseriøst i og med Cal 6.21.)

(Innlegget ble redigert 26.09.17 00:36)

rocambole
26.09.17 00:44
Sjaksjakbajev: Verdenscupfinalen sist sesong gikk i Stavanger, og der tok Bloemen 2.plass på 6.18,46 bak Bergsma (6.17,74). Verdenscupfinalen du skriver om fra Heerenveen gikk i 2016.
Irsj&ursj: Beklager blamasjen, mange takk for betimelig korreksjon!
Gunstein12
26.09.17 01:11
bhros: Ikke det at jeg skal beskylde dem for noe.Men har nederlenderne en forklaring på hvorfor de ikke tar blodprøver?

De er vel muligens redd for å avsløre juks i en av de mest populære idrettene i Nederland, så derfor lar de være.

Var det ikke slik i skiskyting på nitti-tallet, når idretten virkelig var i blomst, at WADA glimret med sitt fravær, fordi de ikke ville ha noen skandaler som kunne bryte ned populariteten?

rocambole
26.09.17 01:21
Tolbukin: Tipper Kramer i kalasform under topp forhold på Valle hadde greid rundt 6.25.

Mitt tips: Ca. 6.20.

jonsalars
jonsalarsInnlegg: 271
26.09.17 07:28

Artige vurderingar av Bloemen sin 5000. Han kjenner slike baner ut og inn. Men kor mange har gått under denne tida? Ein viss nederlendar og ein sørkoreanar og ein italienar? Sistnevnte gjorde det for lenge sidan, så det er lite utvikling, Håvard hadde under 6.09 for åtte år sidan! Bergsma har vist seg å vera på dette nivået, og kva med Roest og Michael, kan verta mange om beinet (dvs sølv og bronse). Kramer vart neppe uroa av dette. Og så er det lenge til OL....

Elles ser Isabelle Weidemann solid ut på mellomdistansane, kan verta bra samanlagt. Interessant når enkelte nedprioriterer EM og VM.

Bjarne_1972
Bjarne_1972Innlegg: 462
26.09.17 11:16
jonsalars: Artige vurderingar av Bloemen sin 5000. Han kjenner slike baner ut og inn. Men kor mange har gått under denne tida? Ein viss nederlendar og ein sørkoreanar og ein italienar?

Nesten. Med 6.08,06 er han nummer 6 bak Kramer (6.03,32), Fabris (6.06,06), Bergsma (6.06,93), Lee (6.07,04) og gode, gamle Bob (6.07,43).

Skobrev, Veriheijen, Hedrick og Kuck har alle gått under Bøkkos pers på 6.09,94. SLP følger deretter på 6.10.47.

Jeg har brukt Evert Stenlunds side, men den er ikke oppdatert siden 1. juli.

staaalisen
26.09.17 21:45
Gunstein12: Også de som uteblir?http://www.vg.no/sport/doping/har-ikke-tatt-blodproever-av-skoeytekongen-kramer/a/10121340/

Der det ikke ta dopingkontroller, slipper vi heldigvis å ta et standpunkt.

Og bloddoping er nå en ting. Men du skal ikke se bort fra at også de nederlandske skøyteløperne har tatt lærdom av visse andre om at også bruk av astmamedisin og clostebol er meget virkningsfullt for alle som vil bli bedre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg