Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Feire jul alene?

[ Trådet ] NYTT TEMA
fisto
fisto
18.11.07 22:20
Jeg skal ikke det, men jeg tenker at det hadde vært deilig.

Har i årevis laget jul for mange i familien, men nå er barna voksne, og det er ingen barnebarn i sikte.
Er det noen andre her som har tenkt tanken?

Det blir så voldsomt fokusert på de ufrivillige ensomme i julen, og ære være for det.
Men hva med de som faktisk ønsker stillheten?
Thyra
Thyra
18.11.07 22:51
Jeg har også mange ganger tenkt at det kunne ha vært litt deilig. Jeg skulle nok ha kost meg likevel, så sant ensomheten ikke skyldtes dødsfall, sykdom, uvennskap eller andre triste ting.
Figo7
Figo7
19.11.07 00:12
Hvis man har lyst og feire stilt og rolig, uten familie og venner, bør man reise til utlandet, langt vekk fra norge...............tror jeg ?
Bonnie_Maria
Bonnie_Maria
19.11.07 16:04
Ja, jeg har feiret jul bare sammen med moren min et par ganger, det var kjempedeilig. Stille og rolig, og en stund etter middagen var det fram med joggebuksene, puh, det var godt... ;-)
Yousof
Yousof
19.11.07 20:26
Kjedelig å sitte helt alene på julaften? Er jo kjekt når familie samles og det er god stemning!
sumal
sumal
19.11.07 23:01
Jeg tror at for de som vil feire rolig skal få gjøre det.Tenn lys lag noe godt og sitte med et glass vin og finn kjærligheten sammen på nytt.Noen har dette med familie og masse uro som jule frd,men jeg tror mange par som er ferdig med barn som har flytta ut fra redet trenger å finne ro sammen.

Kanskje er det godt å være kjærester uten at man på død og liv trenger huset fult av barn og barnebarn!
Jeg tror ekteskapet trenger julefred og finne ut hvem er nå denne partneren min i en travel hverdag..kanskje det rett og slett er deilig å gå naken i stua på julaften og bare elske hverandre..

Jul er ikke nødvendigvis bare for familie det kan godt være nok å være to..
Jeg kunne godt tenke meg en julekveld bare for å kjenne litt på det og være bare oss to..vi lurer faktisk på det..
Jeg lurte på det med ost og vin,deilig brød og godt pålegg og en enkel ribbe i ovnen uten alt ståket!
Man kan jo deffinere en ensom jul på mange vis..
Figo7
Figo7
19.11.07 23:25
Det der med å gå naken på julaften sumal " det va som fan !
DrSchwei
DrSchwei
20.11.07 06:41
Nuvel, sumal, nå tror jeg du bommer litt på intensjonen med denne tråden - det står da "alene" her, og det betyr ikke sammen med partner. Det er da ganske mange som bare er to i jula, eller kanskje tre om man er en liten familie.

Det som ofte blir fremhevet som den "ekte" jula i Norge er nok som du er inne på -med storfamilie, med barn og barnebarn, osv. Men med nye familiestrukturer - bl.a. flytter jo folk mye mer på seg nå, så er nok ikke dette det "normale" mer.
muzzIe
muzzIe
20.11.07 06:44
Jeg har en deltidsjobb som i verste fall kunne medført at jeg ble sittende alene i byen jeg studerer i på julaften. Det hadde nok vært litt vedmodig, men også litt koselig, og jeg skulle nok fint klart å hygge meg på egenhånd. Jeg tror derimot både foreldrene og besteforeldrene mine ville tatt det ganske ille opp.
Pus_43
Pus_43
20.11.07 09:53
sumal skrev:
Jeg tror at for de som vil feire rolig skal få gjøre det.Tenn lys lag noe godt og sitte med et glass vin og finn kjærligheten sammen på nytt.Noen har dette med familie og masse uro som jule frd,men jeg tror mange par som er ferdig med barn som har flytta ut fra redet trenger å finne ro sammen.

Kanskje er det godt å være kjærester uten at man på død og liv trenger huset fult av barn og barnebarn!
Jeg tror ekteskapet trenger julefred og finne ut hvem er nå denne partneren min i en travel hverdag..kanskje det rett og slett er deilig å gå naken i stua på julaften og bare elske hverandre..

Jul er ikke nødvendigvis bare for familie det kan godt være nok å være to..
Jeg kunne godt tenke meg en julekveld bare for å kjenne litt på det og være bare oss to..vi lurer faktisk på det..
Jeg lurte på det med ost og vin,deilig brød og godt pålegg og en enkel ribbe i ovnen uten alt ståket!
Man kan jo deffinere en ensom jul på mange vis..
---------------------------------------------------
Lille julaften feirer mannen min og jeg alene - den er VÅR julaften!
(Men vi går ikke nakne rundt i stua da, he-he, det har kanskje litt med alderen å gjøre.......?) ;-)

På julaften kommer de voksne barna og et barnebarn, og da er de her til 1. juledags kveld!
Kjempekoselig!
Objektiva
Objektiva
20.11.07 12:04
Jeg tror det er mange som godt kunne tenke seg å være alene i jula og la julefreden senke seg. De fleste er utslitte når julaften kommer, og disse familieselskapene som ingen ende vil ta, er hyggelig men slitsomt. Det topper seg ofte med at en annen gren av familien inviterer til 1.juledags koldtbord.

Enig med deg, til tross for både familie og venner, det hadde vært godt å hatt julaften for seg selv.
solitude
solitude
20.11.07 13:40
DrSchwei skrev:
>Nuvel, sumal, nå tror jeg du bommer litt på intensjonen med denne tråden - det
>står da "alene" her, og det betyr ikke sammen med partner.

Det var også det jeg tenkte og jeg tror denne Julen blir siste gang jeg reiser tilbake til familien. Kanskje en uke eller to utenlands eller noe neste år. Kan ikke si jeg stortrives hverken Jul eller nytårsaften sammen med henholdsvis familie og venner. Har holdt nytårsaften helt selv de sidste årene da man bare føler seg langt mere ensom hvis man er omgitt av venner som alle kommer som par. For en jævli tid på året dette er.
sumal
sumal
20.11.07 15:39
Jeg tror ikke jula er bare for familie og venner..jeg tror heller ikke jula er bare for to.

Det kan godt være at man føler seg bedre med jula alene også.
Ensomhet trenger ikke å være noe negativt.

Det kan hende at for veldig mange er jul også et mas og jag.Jeg tror at mange mennesker i dag opplever at jula ikke er ment for dem.Jeg selv hata jula i mange år.

Kunne ikke forstå det der med glede og familie greia.Men så er jula noe man ikke kommer utenom.

For mange er den værste tida og at man føler at dette ikke er ei tid alene også.
Jeg tror vi mennesker har godt av å kjenne på hva man selv har behov for og at man skal ikke gjøre noe man ikke har lyst til.
Så til deg som er alene og vil være det i jula så er det ikke noe galt i det.

Slapp av og kos deg og ikke få dårlig samvittighet for at man velger det som passer seg best.
wingswest
wingswest
20.11.07 22:52
muzzIe skrev:
Jeg har en deltidsjobb som i verste fall kunne medført at jeg ble sittende alene i byen jeg studerer i på julaften. Det hadde nok vært litt vedmodig, men også litt koselig, og jeg skulle nok fint klart å hygge meg på egenhånd. Jeg tror derimot både foreldrene og besteforeldrene mine ville tatt det ganske ille opp.

- Det er det jeg tenker også, familien ser kanskje helst at jeg er der, selvom det bare innebærer at jeg er med på middagen og selskapet 30 minutter tilsammen.

Jeg vurderte faktisk og kjøre i jula, ta semi-trailern til spania eller noe annet gøy for å oppleve noe nytt. Last med gode priser er ikke noe problem å fikse i jula. Da kan jeg innrede bilen med lysende juletre på dashbordet, julemusikk, og jeg hadde kost meg veldig tror jeg.

Savner egentlig å ha en kjæreste eller samboer - når jeg begynner å tenke i slike baner - merker jeg, men likevel, det hadde unektelig vært godt å oppleve jula alene også.
Heffalompa
Heffalompa
22.11.07 00:03
Jeg har vært alene julaften, frivillig ! Spiste når jeg ville, åpnet pakker når jeg ville og hørte på radioen eller musikk !
Det virket som at familien min og de vi pleier og feire sammen med hadde det verre enn meg, de syntes litt synd på meg som var alene selv om det var selvvalgt og jeg hadde det ganske fint ;-)

Men, med små tanteunger vil jeg være tilstede, for da blir også jeg "fyra opp" når det banker på døren ved 19 tiden julaften og julenissen kommer inn, og vi må synge "På låven sitter nissen" før han deler ut pakker til alle !

Men, ellers i jula går det jo ann og bremse litt ned !
WTRiker
WTRiker
24.11.07 20:32
Det ville vært helt utenkelig for meg å ikke feire jul med mine nærmeste.
Julaften alene må være forferdelig trist.
kansas00
kansas00
24.11.07 23:50
Jeg synes det iallefall er litt tåpelig å fly rundt og spise masse middager i jula/romjula med familiemedlemer man knapt ser ellers i året.. Så litt ensomhet hadde ikke vært å forakte i deler av jula.
svixen
svixen
27.11.07 07:38
WTRiker skrev:
Det ville vært helt utenkelig for meg å ikke feire jul med mine nærmeste.
Julaften alene må være forferdelig trist.

-----------

Neida, det er meget trivelig å feire julaften alene, slik jeg (mann) har gjort de siste 3-4 år!

Jeg ble dritt lei at folk i nære familie som du nesten ikke så ellers i året men de dukket opp på julaften; kanskje mest for å få pakker og god mat. Siden jeg har et romslig hus ble de til neste dag, kanskje ohså til 2.dag. Siden jeg også er generøs av meg vanket det en god pakke til alle.

Siden jeg ikke så dem ellers i året synes jeg jukaften ble et "spill", et falskt spill. Julegaver - med unntak av mitt barnebarn - både "til og fra" - sa jeg definitivt nei til for
4 år siden. De pakkene jeg da fikk ligger uåpnet på loftet den dag i dag.
Men julegrøyen og julemiddagen er høytidelig. Dekker fint på og nyter tradisjonell jukemiddag; tibbe, pølser, sut- og rødkål, samt poteter og tyttebær. Og øl oh aquvit!
jeg unnlater heller ikke nevne kaffe og konjakk etter middagen, før jeg da går løs på Stomperud og Vangsgutane. Tradisjonene har jeg beholdt!

De som feiret her tidligere . inkl. min samboerske og hennes botyskjemte sønn, hennes foreldre og søster med samboer "flakker bp litt rundt til hverandre i steden" - med den bortskjemte sønnen på snart 30 som midtpunkt. Jeg ble kvalm av å se på det.

Derfor velger jeg en fredelig juk alene, fri for pakker som "takk for året som er gått".
MagicPie
MagicPie
27.11.07 19:04
Kan ikke tenke meg noe verre enn å være alene på julaften.
I år skal det feires med verdens beste kjæreste!
----------------------------------
Don`t Believe The Truth!
Heffalompa
Heffalompa
27.11.07 21:04
Det går helt fint når det er frivillig ;-)
Da har man gjerne innstilt seg på det, og jeg hadde familie såpass nære at jeg bare kunne komme hvis jeg følte for det !
fisto
fisto
27.11.07 21:31
MagicPie skrev:
Kan ikke tenke meg noe verre enn å være alene på julaften.
I år skal det feires med verdens beste kjæreste!
---------------------------------------------------------
Kjære deg, jeg og mange andre har vært der, kanskje opp til flere ganger!!
Vi har holdt familiejuler og gledet oss med barna. Men etter diverse år med full speed julaften og etterhvert store barn, kan det for noen oppstå et ønske om stillhet og ro på julaften.
Kose seg med god mat og musikk- lese- høre musikk mutters alene. Hvorfor er noen helt livredd for å være alene, når det er frivillig?
Jeg er enig i at det kan være fælt for noen som stort sett er ensomme bestandig. Det skal vi ikke kimse av.
Men for meg ville det vært luksus..
chico
chico
01.12.07 05:49
Hadde ikke vært meg imot hvis det ikke var for alle de som (helt sikkert) hadde trodd jeg hadde tørna helt og lurt på hva i alle dager det er som går av meg.

Og hvis jeg kunne gjort det uten at muttern ble dårlig av det.

Jeg tør ikke ;p

Er så jævlig mye stress i jula, så mange man egentlig burde besøkt og så mange man bare "må" hilse på når de først er hjemme. Rekker jo ikke å kose seg, og før man vet ordet av det så er alle borte igjen og jula over.
For denne gang.

Også er det samme greia neste år, hvis jeg ikke drar til Taiwan eller noe.

På mange måter er julen i Libanon som FN soldat den beste jeg har hatt. Minst stress iallfall ;)

Håper ikke muttern er på VGD...

solitude
solitude
01.12.07 12:56
fisto skrev:
>Hvorfor er noen helt livredd for å være alene, når det er frivillig?

Ehh.. frivillig å være enslig, og i tilleg enslig på Juleaften? Nei, det er nok ikke noe noen velger frivillig skal du se, men det er nok vanskelig for ikke-enslige å sette seg inn i den problematikken. Uanset, det er ikke tilfeldigt at selvmordsraten er høyest nettopp i juletiden - det er den desidert vanskeligste tiden på året for enslige.
cochisedied
cochisedied
01.12.07 14:15
Jeg tror det kan være nyttig å skille litt mellom begrepene her.
Enslig - alene - ensom.

Jo, svært mange er frivillig enslige - inkludert meg selv. Av og til vil jeg være alene også - men jeg trenger ikke være det bare fordi jeg er enslig. Har jeg trang til å være sammen med andre, men ikke får det til - da kan jeg føle meg ensom.

Det er ihvertfall sånn ca hva jeg legger i disse ordene.

cochise-
Erin Go Bragh
kelisa
kelisa
03.12.07 01:21
De som ønsker stillheten i julen, bør selvfølgelig få være alene om de ønsker det! Er ikke så rart at fokuset på de ufrivillige ensomme i julen er stort. Å feire en jul ufrivillig alene må være forferdelig trasig! De som ønsker stillheten, finner den om de ønsker det. Det er vanskeligere, og for noen kanskje umulig, å finne noen å dele jula med!

Jeg mener det er bra å få tid for seg selv i jula, slappe av og kose seg med de tingene man liker å gjøre. Men jeg kunne aldri feiret en hel jul alene, uten å treffe familie og venner!
MagicPie
MagicPie
03.12.07 18:52
fisto skrev:
Kjære deg, jeg og mange andre har vært der, kanskje opp til flere ganger!!
Vi har holdt familiejuler og gledet oss med barna. Men etter diverse år med full speed julaften og etterhvert store barn, kan det for noen oppstå et ønske om stillhet og ro på julaften.
Kose seg med god mat og musikk- lese- høre musikk mutters alene. Hvorfor er noen helt livredd for å være alene, når det er frivillig?
Jeg er enig i at det kan være fælt for noen som stort sett er ensomme bestandig.

Jeg ser den fullt ut.
Jeg hadde mer det å bli gammel i tankene, man vet jo hva den eldre garde i mange tilfeller sitter med på julaften.
Don`t Believe The Truth!

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg