Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

De ikke-kristne bør ikke feire jul, selvfølgelig

[ Trådet ] NYTT TEMA
68er-skeptikeren
68er-skeptikeren
09.12.08 13:48

Den 24.12. er satt til å være Jesus sin fødselsdag.  Synes det er merkelig at såpass mange "hedninger" og små-satanister - (blitt mange av dere etter hvert dessverre, men så ser man jo hvordan samfunnet utvikler seg også da, ref. nyhetene...)  - liksom velger å kaste seg på denne ´bursdagsfeiringa´, gitt.  Og de som maser om at jula er noe utgammelt for å feire sol-snu, ja, de får da heller feire den 21. desember.  Alle dere som håner kristendommen, hold dere unna markeringa den 24., og alle dere ulve-tilhengere, hold dere for all del unna pinnekjøtt og smala-hovud......

HoldPusten
HoldPusten
09.12.08 16:38

Hvorfor bruker du det hedenske ordet "jul"?

SMAtti
SMAtti
09.12.08 16:42

Om man velger å feire jul nå til dags handler det sort sett om tradisjoner man har vokst opp med, det har null med lille Jesusgutt å gjøre lenger.

Jeg har ikke spist sau på mange år, det kan ulven gjøre.

bkar89
bkar89
09.12.08 21:53
68er-skeptikeren: Den 24.12. er satt til å være Jesus sin fødselsdag.  Synes det er merkelig at såpass mange "hedninger" og små-satanister - (blitt mange av dere etter hvert dessverre, men så ser man jo hvordan samfunnet utvikler seg også da, ref. nyhetene...)  - liksom velger å kaste seg på denne ´bursdagsfeiringa´, gitt.  Og de som maser om at jula er noe utgammelt for å feire sol-snu, ja, de får da heller feire den 21. desember.  Alle dere som håner kristendommen, hold dere unna markeringa den 24., og alle dere ulve-tilhengere, hold dere for all del unna pinnekjøtt og smala-hovud......

du har fullført grunnskolen, ikke sant?

Wizziac
Wizziac
09.12.08 22:52
68er-skeptikeren: Den 24.12. er satt til å være Jesus sin fødselsdag.  Synes det er merkelig at såpass mange "hedninger" og små-satanister - (blitt mange av dere etter hvert dessverre, men så ser man jo hvordan samfunnet utvikler seg også da, ref. nyhetene...)  - liksom velger å kaste seg på denne ´bursdagsfeiringa´, gitt.  Og de som maser om at jula er noe utgammelt for å feire sol-snu, ja, de får da heller feire den 21. desember.  Alle dere som håner kristendommen, hold dere unna markeringa den 24., og alle dere ulve-tilhengere, hold dere for all del unna pinnekjøtt og smala-hovud......

all i can say is LOL!!

Carebear
Carebear
10.12.08 03:48
68er-skeptikeren: og alle dere ulve-tilhengere, hold dere for all del unna pinnekjøtt og smala-hovud......

Hadde ikke spist hverken pinnekjøtt eller smalahove om jeg fikk betalt for det... Her i huset er det kalkun som er julemat, og de blir sjelen tatt av ulv her i landet eller?

Jeg feirer forresten jul den 26. desember i år pga ungene, er det ok for deg eller? Siden det ikke er Jesus' fødselsdag liksom?

hedninge1
hedninge1
10.12.08 09:20

Feier at sola snur.Feier du kristendomen på min dag ? Fusja meg. Men jeg skal tillate det om du er snill gutt. Det viktigste er at man er snill og grei. Da får man å en belønning fra nissen.

(Innlegget ble redigert 10.12.08 09:22)

Bobbyv
Bobbyv
11.12.08 02:17

Jesus fødselsdag, ja, hvem er faren? Iflg. bibelen er han "sønn" av Abraham og David, som igjen er forfedre av Josef. Men Josef var jo ikke faren! Hallo!

Julen feires kun pga. gaver og litt god mat og drikke, og så har vi jo fri fra jobben, det er jo godt da :-)

Irene_3
Irene_3
11.12.08 12:56

Så om du er kristen og feirer ordentlig jul, så regner jeg med at du holder deg for god til å kjøpe inn julegaver og diverse? Som ikke har noe med den kristne julen å gjøre?

Om man skal feire jul som en skikkelig kristen, skal man ikke leve i overflod med god mat og dyre gaver.Men minne den tiden da jesusbarnet og maria og josef ikke fikk husrom...

Ta en titt du på kristen tradisjoner og da vil du se at kristen jul har INGENTING med dagens kjøpepress og måten å feire det på.

Så da tar du vel inn noen pilgrimmer og gir av det som er ditt, for å feire skikkelig jul!

KiloWatt
KiloWatt
11.12.08 13:39

Ribbe, ribbe, ribbe...namnam.

Ribbe er forøvrig et godt ord å bruke i denne sammenhengen da det er kristne som har "ribba"  (les stjålet) tradisjoner fra hedensk feiring.

kosvines
kosvines
11.12.08 16:58

Folk må vel gjøre hva de vil i dette tilfellet. For min del skal jeg spise pinnekjøtt, spille salmer og takke Gud, og så kose meg med familien.

Jalla2
Jalla2
11.12.08 17:21
68er-skeptikeren: Den 24.12. er satt til å være Jesus sin fødselsdag.  Synes det er merkelig at såpass mange "hedninger" og små-satanister - (blitt mange av dere etter hvert dessverre, men så ser man jo hvordan samfunnet utvikler seg også da, ref. nyhetene...)  - liksom velger å kaste seg på denne ´bursdagsfeiringa´, gitt

Jul/Jol kommer fra feiringen av at sola snur midtvinters. Jesu fødselsdag var absolutt ikk 24/12, men kirken fant det oportunt å slå sin store høytid sammen med en feiring som betydde veldig mye for hedningene (if you can't beat them - join them...)

(Innlegget ble redigert 11.12.08 17:22)

niconi
niconi
12.12.08 15:41
68er-skeptikeren: Den 24.12. er satt til å være Jesus sin fødselsdag. 

Snakker om skivebom!

Jeg feirer JUL, ikke kristmesse. I Norge har vi feiret jul siden lenge før kristnedommen kom til landet. Jula er en feiring av at sola snur. Jula feires med julegaver, julenek, juletre, og nisser. Julekaker, juleøl, lutefisk, ribbe, pinnekjøtt og juledram.

På de gamle primstavene var symbolet for jul et drikkehorn. Etter gulatingsloven hadde alle gårder plikt til å brygge øl til jul. Det var straffbart å ikke brygge juleøl. Det vitner om julas EGENTLIGE innhold. Det er en høytid hvor øldrikking og fråtsing i feit mat skal stå i sentrum.

I løpet av de siste århundrer har det i tillegg sneket seg inn en del kristne effekter i vår norske julefeiring. Derfor ser vi at mange pynter til jul med julekrybber, stjerner og engler. De synger kristne julesanger og leser juleevangeliet. Personlig mener jeg dette er en uting, men må akseptere at dette nå er en integrert del av norske juletradisjoner. 

Av nisser finnes det to typer. For det første har vi den opprinnelige norske nissen. Fjøsnissen eller hans slektinger fra skogen eller fjellet. I tillegg har vi de siste 100 år fått en ny nisse - en større utgave med hvite render langs frakken og på lua. Det er Coca Cola-nissen.

Tøffeline
Tøffeline
13.12.08 02:32

Det var da veldig til krigersk og dårlig humør her da gitt!  :-)

Nå er det vel ikke opp til deg å bestemme åssen de forskjellige skal feire sin jul, og vi har det nå en gang sånn at ikke alle feirer jul etter de samme kriterier.

Feir jul på din måte med dine og kos deg med det og la de andre få feire på sin måte uten at du behøver å gi deg selv hodepine av den grunn.

Det er så mange andre ting du kan engasjere deg i at la nå jula få være det den er for de forskjellige.

Nå tror jeg at når det gjelder jul så er det faktisk ikke så mange ikke-kristne som håner den som du skriver - faktisk har jeg opplevd at det har kommet frem "gamle" kristne tradisjoner i jula hos de som til daglig ikke er kristne i den forstand.

En annen ting, pinnekjøtt og smala-hovud er vel ikke akkurat noen kristen mat og bare forbeholdt jul - ser og hører ikke annet enn at disse rettene og gjerne andre typiske juleretter blir spist ellers i året også.

Nei, kos deg og ha en koselig og fredfull jul og håp at de andre også kan få lov å ha det - med og uten kristendom osv.

puma1
puma1
13.12.08 03:04

Her er det jo noen misforståelser. For det første: Hvem har satt Jesu fødselsdag den 24.12? Du mener vel 25.12?

Og det var 25.12 som i oldtiden ble regnet som alle solguders fødslesdag, idet en kunne merke at solen hadde begynt å snu. (Egentlig er det jo jorden som snur, men det er en annen historie).

I rommerriket var det spesielt guden Mithra som ble feiret den 25.12.

puma1
puma1
13.12.08 03:07

Og PS:Bibelen sier jo ingenting om hva som var Jesu fødselsdag, så hvorfor så opphengt i 24.12?

paulinoalcantara
paulinoalcantara
14.12.08 05:25

jul har blitt en høytid som ikke har en shitt å gjøre med kristendommen. Jul er blitt en tradisjon, vestlig især, som kun går ut på å få/gi materielle goder og å drekke seg dritings på julebord.

Jul skal handle om familie, samhold og slike ting. De som baserer jula si på det, kan for all del feire jul. Samma om du er muslim, jøde, buddhist, hindu, svart, hvit, brun, gul...

Trådstarter burde skamme seg over påstanden sin.

hilsen en katolikk

Jalla2
Jalla2
16.12.08 13:57

Som nevnt tidligere har det versert mange mulige datoer for jesu fødsel: 6 Januar (som blir holdt for jesu fødselsdag av den Ortodokse kirken - de aksepterte aldri omleggingen til 25 Desember), men også 19.april, 20.mai og 17.november har vært inne i bildet. Holdt sammen med at "hyrdene var på marken" tilsier det at desember IKKE var riktig dato (det kan som kjent være kaldt i områdene der Betlehem ligger på den tiden av året - desember altså.).

Det var et kirkemøte ca. år 350 som vedtok at Jesu fødselsdag var 25 desember.

Nok om det; for meg er Julen en fin anledning til å være sammen med familien (eldstebarnet som er student i en annen by kommer hjem og familien samles rundt et godt måltid). Utover det får man fylle det med det man ønsker selv: at det går mot lysere tider, å gå i kirken osv. Men jula er ikke noe kun de kristne har enerett på, 68-skeptikeren!

Pana
Pana
18.12.08 14:29

Jeg er agnostiker, men gifter meg i kirka likevel fordi det er hyggelig og tradisjon.
Heh.. der fikk du noe å irritere deg over tenker jeg ;)

Jul er ferie. Tradisjonen i juleferien når alt er stengt, - er å sitte inne å kose seg med familien. Det er kjempeflott det, har ingen verdens ting med jesus å gjøre for min del.

Ja jeg inrømmer lett at jeg plukker det som passer meg fra forskjellige levesett, uten at jeg har noen anna grunn enn "sånn vil jeg også". Hva er problemet?

Jeg håner for øvrig ikke kristendommen heller, eller noen annen religion. Folk får tro på hva de vil for meg, så lenge de ikke plager meg med det. (Sånn tenker jeg om homofile også).
Jeg bare skjønner ikke generellt hvorfor folk går rundt å tror på ting som ikke grunngis bedre enn "fordi det er sånn".

(Innlegget ble redigert 18.12.08 14:35)

tommy_cowan
tommy_cowan
18.12.08 19:28
68er-skeptikeren: alle dere ulve-tilhengere, hold dere for all del unna pinnekjøtt og smala-hovud......

Hvorfor det? Er man pro-ulv, så er man vel automatisk anti-sau, eller? Jeg feirer ikke jul, jeg gir og tar imot pakker, that's it. Og "Jesus" har ikke bursdag på julaften.

ondoro
ondoro
18.12.08 19:53

Jeg forbeholder da med seriøst retten til å feire Jul som er feiret lenge før noen fant på denne "kristendommen". 

Jula feires som i alle tider fordi sola snur, det går mot lysere tider.. i tusener av år har folk feiret midtvintersblot lenge før de kristne stjal jula fra oss.

Dere kristne er også selvsagt hjertelig velkommen etter, men husk dere driver avgudsdyrkelse om dere går rundt Juletreet..

Ja dere har jo til og med funnet ut at dette treet skal være Jesus Kristus...  tror neppe han ville vært fornøyd med å bli samenlignet med et grantre med kuler, glitter og lys på!

Canucks
Canucks
19.12.08 07:22
ondoro: Ja dere har jo til og med funnet ut at dette treet skal være Jesus Kristus...  tror neppe han ville vært fornøyd med å bli samenlignet med et grantre med kuler, glitter og lys på!

Er det noen kristne som tror at grantreet er jesus-kristus? 

niconi
niconi
19.12.08 12:55
Canucks: Er det noen kristne som tror at grantreet er jesus-kristus? 

Var det ikke Jesus sang at "Jeg er granen, jeg har bjeller på"?

ondoro
ondoro
19.12.08 19:54
Canucks: Er det noen kristne som tror at grantreet er jesus-kristus? 

Hmm.. hva tror de da?  Uansett er juletreet en hedens skikk.. så de burde jo avstå fra dette.

Du grønne glitrende tre, god dag!
Velkommen, du som vi ser så gjerne,
med julelys og med norske flagg
og høyt i toppen den blanke stjerne!
Ja den må skinne
for den skal minne
oss om vår Gud.

Ja det var om selveste Gud det da, men siden Jesus i følge dem er Guds sønn så er han vel sønn av et juletre da. eller kanskje bare av stjerna. ikke vet jeg.  Konklusjonen er vel at vi alle kan feire Jul med god samvittighet.

Når det gjelder juletre foresten kan jeg fortelle deg i Litauen i de gode gamle dager så startet salget først den 25. desember! Det var for å temme de gjenstridige katolikkene. Men mange skaffet seg jo tre før det da. Det var mange trær i statens skoger og staten er jo folket så why not.

Nå starter juletresalget lenge før da.. som i Norge. Men enda er det slik her at juletrær selges for fult helt fram til nyttårsaften.  Enda er det også slik at selv blandt mange av de innfødte litauere er det nyttårsaften som er den dagen gavene ligger under juletreet.. men det endrer seg fort.

Canucks
Canucks
20.12.08 04:34
ondoro: Hmm.. hva tror de da?  Uansett er juletreet en hedens skikk.. så de burde jo avstå fra dette.

Faktisk ikke. Det som dem tror er at juletreet skal symbolisere korset, altså et symbol på korsfestelsen. Det var det jeg fant ut med et par google-søk. Jeg visste faktisk ikke før jeg spurte. Sjekket det opp senere. Alle tingene som pyntes med har også ymse symbolske verdier. 

Ellers er jeg faktisk ganske enig med deg, og jula kan vi alle feire, Canucks som heller ikke er religiøs av seg.

-kai-
-kai-
20.12.08 15:03

Kristendom har - slik jeg ser det - ingenting med Jul å gjøre. Denne Jesus er vel også påvist å være født en helt annen tid.

puma1
puma1
20.12.08 15:18
Canucks: Faktisk ikke. Det som dem tror er at juletreet skal symbolisere korset, altså et symbol på korsfestelsen. Det var det jeg fant ut med et par google-søk. Jeg visste faktisk ikke før jeg spurte. Sjekket det opp senere. Alle tingene som pyntes med har også ymse symbolske verdier. 

I så fall virker det ganske grotesk. Å dra inn i stua et symbol på tortur og død. Blir vel ingen gledens høytid for folk med slike symboler.

Bobbyv
Bobbyv
20.12.08 16:30
kosvines: Folk må vel gjøre hva de vil i dette tilfellet. For min del skal jeg spise pinnekjøtt, spille salmer og takke Gud, og så kose meg med familien.

Jeg vet ikke hva du vil takke Gud for, all krig og elendighet i verden? I dag 20/12 har Jesus' ættefar Abraham navnedag, han ble jo 175 år. Tror du på det også?

Canucks
Canucks
20.12.08 17:43
puma1: I så fall virker det ganske grotesk. Å dra inn i stua et symbol på tortur og død. Blir vel ingen gledens høytid for folk med slike symboler.

Nå er det vel ganske vanlig blandt flere kristne med krusifixer og slitk med jesus på korset, er et viktig symbol for mange kristne.

ulyanov
ulyanov
21.12.08 10:20

Du kaller det jul?
Vil bare nevne at en (av flere) mulige forklaringer på ordet jul er et av Odins navn: Yulir. 

Julenek? En hedensk ofring til fruktbarhetsgudene.

Pepperkaker?  En romersk skikk fra Saturnalia-feiringen.

Julegaver- Praktisert ved vintersolverv til alle tider i hele Europa ,- lenge før kristendommen ble innført.

Julegrøt, - Godt :-)
Risengrynsgrøt- bare for de rike, festmat. - Men også grøt er et fruktbarhetssymbol, og ikke minst mandelen  og mandeltreet som i middelhavslandene er selve livstreet. 

Svineribbe.  Det står vel noe i GT om at man ikke skal blande seg med de som spiser svinekjøtt.  Jeg vet jo at de kristne sier at GT ikke gjelder lenger etter at Jesus kom, ( i hvert fall de sitatene som ikke passer).  Men det er jo unektelig litt rart at vi feirer bursdagen til en jøde med å spise det mest urene kjøttet en jøde kan tenke seg.  (Selv foretrekker jeg juletorsk :-)

Juletre?  -  Fysj og fy!
Kirken prøvde lenge å forby denne hedenske skikken.  Siden det var den katolske kirken som var ivrigst i å forby juletreet, ble skikken ekstra poulær i det protestantiske Tyskland, hvor vi adopterte den fra.  Så sent som da jeg var ung, på 1970-tallet var det uaktuelt å ha juletre i kirka der jeg bodde.  Tror de begynte med det rundt 1980.

24.12 har også sammenheng med den romerske Saturnalia-feiringen.  Siden de kristne ikke fikk bukt med skikken, overtok de den.  If you can't beat them, join them!

Lucia,- Har egentlig ikke noe med saken å gjøre, men- et opptog av unge hvitkledde jomfruer med lyskrans og fruktbarhetskaker, - det virker nokså "ukristent" for meg.  (liker ikke ordet hedent, det har så negativ klang)

Spiser du marsipan?
Det kan du gjøre med god samvittighet.  Marsipan kommer av Marci panes som betyr Markus' brød.  Dette skulle vel så nødig jeg enn vil innrømme det, være en helt igjennom kristen tradisjon.

Jesus- himmelkongen - født av en jomfru, befruktet av en gud.  -En kjent legende i hele middelhavsområdet, lenge før Jesus angivelig skal ha blitt født.  Det er mulig at det en gang har levd en Jesus fra Nasaret, men legenden om hans opprinnelse er nok i best fall en sammensmelting av fakta og urgamle legender.

Så, hvis du klarer å se bort fra siste punktet, som for deg jo må være ren blasfemi.   Hvordan feirer du jul?

Med vennlig hilsen og ønske om en fredelig og hyggelig jul!
ulyanov

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg