Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

De ikke-kristne bør ikke feire jul, selvfølgelig

[ Trådet ] NYTT TEMA
puma1
puma1Innlegg: 2905
23.12.08 19:41
Exuptro: Å gi hverandre gaver er et symbol som de tre vise menn har konstruert.

Det står vel ingen steder i bibelen at det var tre av de. Vi vet ikke hvor mange de var (eller hvor vise de var). Men: Det var tre ulike gaver.

Exuptro
ExuptroInnlegg: 87
23.12.08 20:00

Alikevel, du skjønte poenget. Men man tror det var tre konger som kom og ga disse gavene.

Å si at gaver ble gitt i hytt og pine før jesu fødsel, er ikke et argument for at julen var funnet opp lenge før. Gaver har alltid eksistert, men det er nok takket være kristendommen at det blir gitt ut gaver enten det er fra de tre vise menn eller St. Nikolas (han var jo tross alt kristen han og).

Aktivisten
AktivistenInnlegg: 3
23.12.08 21:14

Du burde sette deg ned å lese litt mer for du har tydeligvis ikke kunnskaper nok til å uttale deg om hvem som bør feire eller ei. Du tror vel juletreet og rødjulenisse også har med religion å kjøre. Når det gjelder din røde nisse så kan du ringe Coca Cola Company og de kan belære deg om hvem som oppfant hva, og de vil at alle skal drikke colo, også satanister! Dessuten så trodde jeg at dere kristne skal være glad i alle mennnesker uansett, Jesus var jo glad i alle. Tror ikke din gud og Jesus blir glad over at du vil nekte noen å feire, hehe !! Dumme dumme folk, du tror vel på Adam og Eva også og at vi mennesker har levd side om side med dimosaurene også vel. Jula er for alle!

malacay3
malacay3Innlegg: 7767
23.12.08 21:18
68er-skeptikeren: Den 24.12. er satt til å være Jesus sin fødselsdag.

Er satt til å være hans fødselsdag ? Hadde han ikke en reell fødselsdag ? Julaften, eller julablot har vært feiret lenge. Kan dere ikke sette hans fødselsdag til å være 1. april i stedet ?

Malacay

SoFo-83
SoFo-83Innlegg: 1
23.12.08 21:27
68er-skeptikeren: Den 24.12. er satt til å være Jesus sin fødselsdag.  Synes det er merkelig at såpass mange "hedninger" og små-satanister - (blitt mange av dere etter hvert dessverre, men så ser man jo hvordan samfunnet utvikler seg også da, ref. nyhetene...)  - liksom velger å kaste seg på denne ´bursdagsfeiringa´, gitt.  Og de som maser om at jula er noe utgammelt for å feire sol-snu, ja, de får da heller feire den 21. desember.  Alle dere som håner kristendommen, hold dere unna markeringa den 24., og alle dere ulve-tilhengere, hold dere for all del unna pinnekjøtt og smala-hovud......

Hva tror du julen du kjenner til kommer fra? Om du er så naiv at du tror at det ikke er kapitalismen som har skapt den julen du elsker å ta til deg i dag, så tar du nok desverre grundig feil.. Vi kan heller si at vi feirer kapitalismen. Naturligvis er nok disse jødehavsrullene selve opphavet til denne feiringen, men det er nok kapitalismen som har skapt julen vi kjenner i dag. En annen ting; om du er så opptatt av å kjempe for denne troen din, så kan du ta oppgjør med deres egen pave. Gikk nylig ut og forømte homofile. Det som er komisk med det hele, er at jeg er mer belest i det gamle testamentet enn paven selv. Jeg har nemlig lest at, i følge bibelen var Adam og Eva de to første menneskene i verden, og de fikk to sønner... hvordan utviklet dette seg videre uten homfili mon tro...? Jeg har også lest videre å sett at disse to dro ut i verden og fant seg koner, men ærlig talt...

Til slutt: Takket være kapitalismen er endelig julen blitt multikulturel! Dette er jo fantastisk, da kan alle delta i denne fine happeningen! :D

GOD JUL alle sammen!

Exuptro
23.12.08 21:36
Aktivisten: Dessuten så trodde jeg at dere kristne skal være glad i alle mennnesker uansett, Jesus var jo glad i alle. Tror ikke din gud og Jesus blir glad over at du vil nekte noen å feire, hehe !! Dumme dumme folk, du tror vel på Adam og Eva også og at vi mennesker har levd side om side med dimosaurene også vel. Jula er for alle!

Selvfølgelig er kristne glade i alle mennesker, men det jeg tror er at han prøver å si at han er lei av at folk vil forby kristendommen utenom høytider.. For da får man fri fra jobben sin! Men nå får vel SV'erene som de vil, de vil jo fordrive kristendommen fra landet, så hipp hurra for alle dere som vil slippe å feire jul og påske!!

Johnny-come-lately2
Johnny-come-lately2Innlegg: 1124
23.12.08 21:37
Exuptro: Selvfølgelig er kristne glade i alle mennesker

Helt sikker på dette? Har endel motstridende informasjon.

Exuptro
23.12.08 21:44

Det ble kanskje litt feil sagt, men de jeg kjenner er jo glad i alle mennesker, vi vil jo bare at folk skal ha det godt, men vi er litt lei av å bli hakket ned på hele tiden bare pga. troen vår?

Får vi ikke lov til å tro på noe? Og la oss for en gang skyld få si at julen er vår høytid, for den er jo på en måte det. Selvom dere kverrulanter sier at han ikke ble født den 24. desember, la oss få tro at han ble det!

khyber
khyberInnlegg: 715
23.12.08 21:55
68er-skeptikeren: Den 24.12. er satt til å være Jesus sin fødselsdag.  Synes det er merkelig at såpass mange "hedninger" og små-satanister - (blitt mange av dere etter hvert dessverre, men så ser man jo hvordan samfunnet utvikler seg også da, ref. nyhetene...)  - liksom velger å kaste seg på denne ´bursdagsfeiringa´, gitt.  Og de som maser om at jula er noe utgammelt for å feire sol-snu, ja, de får da heller feire den 21. desember.  Alle dere som håner kristendommen, hold dere unna markeringa den 24., og alle dere ulve-tilhengere, hold dere for all del unna pinnekjøtt og smala-hovud......

Nå er man jo langt fra sikre på at Jesus er født nå i slutten av desember. Historiske kilder tyder vel mot at han er født tidligere på høsten en gang. Grunnen til at feiringen av hans fødsel er lagt til 24-25 desember er jo for at det skulle passe inn med lokale høytider i den perioden man utviklet læren om kirkeåret. (Det samme gjelder forøverig for påsken). Det er en grunn til at en del av de ortodokse kirkene feirer jesus fødsel ¨på 6.januar (epifania), fordi det passet inn med lokale høytider.

vidic85
vidic85Innlegg: 78
23.12.08 21:56

Kan ikke dere Kristne finne på deres egen tradisjon, enn å stjele vår nordiske/norrøne vinterfest. God Jul

khyber
23.12.08 22:00
vidic85: Kan ikke dere Kristne finne på deres egen tradisjon, enn å stjele vår nordiske/norrøne vinterfest. God Jul

Hadde det vært "dere" som kom senere. så hadde dere sikkert stjålet kristne høytider. Det er ganske åpenbart at men er nødt til å legge helligdager til fester som allerede eksisterer. Ellers ville man ikke hatt mulighet til å feire dem, samtidig som det gjør det lettere for folk å omvende seg. Dette har skjedd i alle deler av verden og til alle tider der en ny religion har oppstått.

Exuptro
23.12.08 22:00

Skal jeg si deg noe? For 2000 år siden visste man ikke at sola snudde her oppe i nord! Da trodde man at midgardsormen lå rundt kysten vår. Så hvis du hadde hatt litt IQ visste du at vi i Norge hadde ikke hjernekapasitet til å vite at sola ikke snudde akkurat da! De hadde jo ikke datoer en gang. Da talte de vårer og vintre.

Så gå på jobben på julaften og la oss kristne få feire vår dag!

God arbeidsdag!

Shamron
ShamronInnlegg: 3
23.12.08 22:02

Jeg feirer Jul fordi jeg tror på julenissen. Hvorfor spiller det noen rolle hvilken av nissene man velger å tro på? Min deler ut gaver til de som er snille, den andre og mer kjente nissen, deler ut evig pinsel og smerte i helvete til selv de aller snilleste menneskene, så lenge de ikke klarer, med sin beste forstand og velvilje, å tro på ham.

Hvem fortjener tilbedelsen mest? hmm...

Exuptro
23.12.08 22:04

Ja, så hvilke "viktige" fester foregår i påsken da? Jeg klarer ikke telle noen? Kristendommen kommer til å forbli her i Norge, thats it.. Uansett hvor mye dere kverrulerer på jesufødsel og død, vi kristne kommer til å være her som kakerlakker uansett..

Jeg skjønner det er fristende med flere fridager, men hvis dere er så imot disse kristne tradisjonene, pell dere på jobb da!

(Innlegget ble redigert 23.12.08 22:04)

malacay3
23.12.08 22:05
Exuptro: Så gå på jobben på julaften og la oss kristne få feire vår dag!

Og du har fortsatt ikke fått med deg at det ikke er deres dag ? Det våre ukristeliges dag. Og dere har prøvd å rappe den.

Hvis julaften er Jesus fødselsdag hvorfor feirer man da nyttårsaften ? Er det også hans fødselsdag ? Er han født 2 dager ?

Malacay

AlbertineKS
AlbertineKSInnlegg: 1
23.12.08 22:05

Vi hedninger feirer solsnu og kirken mente det var like lurt å slå to fluer i en smekk og SATT bursdagen til Jesus da.(Etter forsking viser det seg at Jesus ble født på sommeren - men du tror vel ikke på sånn.. Vitenskapen altså. Men du kan jo ha en liten makering da rundt juli, vist du vil være "ekte kristen"!)

alars
alarsInnlegg: 2299
23.12.08 22:08

Eg skal eta sau i morgon, og den dumme sauen skal smaka forbanna godt! Men takk for jobben, den skal den ha!

SMAtti
SMAttiInnlegg: 6087
23.12.08 22:10
alars: Eg skal eta sau i morgon, og den dumme sauen skal smaka forbanna godt! Men takk for jobben, den skal den ha!

Kos deg! Jeg har av prinsipp ikke spist sau på mange år, men forventer ikke at folk skal gjøre det samme pga mine prinsipper.

Sam1975
Sam1975Innlegg: 6
23.12.08 22:10

På tide å friske litt opp i historien, når det gjelder gaver, og symboler (som grantrær og videre). 

Nissen (eller Santa Claus) som vi assosierer julegaver med i "moderne" tid, har sitt utspring i oldtidens Spania - en prest, som var engasjert i å hjelpe fattige og hjemløse barn (m.a.o. barnehjemsbarn) hjalp disse utenforsatte med gaver som han gav dem i form av klær, sko, mat og annet som barna trengte i stor nød - om han virkelig gav dem "gavene" (om du vil kalle dem dette) på juledagen, er forsåvidt ikke helt perfekt bevist, men man regner med at dette er tilfellet, i og med at han var en høytstående prest, og visstnok ville gi dem gavene i en tid da man skulle ta vare på sine neste, og i kristen tro, ville denne tiden passe best. (I og med de tre konger kom med gaver til jesus-barnet). MEN, før denne tid, som presten altså begynte med dette, er det ingenting som tyder på at vi har latt noe som helst bygge på dette som en tradisjon. 

SÅ, denne spanske presten het Nicholaus(!) og på grunn av sitt gode lune og og hjelpsomhet overfor fattige i en tid da andre egentlig brydde seg mere om hjemløse og fattige barn enn en hjemløs katt på et gatehjørne, ble han etter sin død en helgen, og ble dermed kalt SAINT NICHOLAUS! Altså, med andre ord, som vi har arvet det i vår moderne tid, Santa Claus... 

Når det gjelder juletreet, så er dette så enkelt som følgende: Julegranen vi drar inn i stua vår ( noe som jeg for min del anser som rett og slett nydelig flott) er en TYSK TRADISJON med et opprinnelig opphav som går ikke lenger enn knapt hundre år tilbake i tid... Hvorfor man gjorde dette første gang aner ikke jeg, men derfra, kommer denne tradisjonen altså.... 

Vi feirer oftest jul for å vise at vi er glad i de rundt oss, det er en tid for å spre glede, varme og et god budskap om at vi tar vare på vår neste. Gavene, maten og det meste i denne tradisjonen, er for å unne oss noe godt, og andre det samme. Julen er for gode tanker, håp og glede, uansett hvor man kommer fra, er kristen eller ikke, rik eller fattig. Ut fra dette, er julen akkuratt det som vi selv lar den bli - for min del en tid der man kan vise at man bryr seg, i form av handling...

En riktig god jul til alle sammen - uansett hvem eller hvor dere er i verden.

Exuptro
23.12.08 22:14

1. Jeg aner ikke når Jesus ble født, ingen gjør det. De hadde ingen spesielle datoer, MEN vi tror han ble født den 24. desember. At vi "rapper" de ukristlige sin dag er bare tull. Kristendommen er basert på TRO, ikke nødvendigvis fakta. Vi TROR at han ble født den 24. Siden du vet han ikke ble født 24. desember, kan du si meg klokkeslettet han ble født og eller? Siden du kan dette her?

2. Nyttårsaften ferier en fordi man feirer et nytt år, og starten på noe nytt, eller med andre ord; vi følger den gregorianske kalenderen. Og for at året skal gå rundt, er det nødvendig å starte på nytt år.

SMAtti
SMAttiInnlegg: 6087
23.12.08 22:14
Sam1975: SÅ, denne spanske presten het Nicholaus(!) og på grunn av sitt gode lune og og hjelpsomhet overfor fattige i en tid da andre egentlig brydde seg mere om hjemløse og fattige barn enn en hjemløs katt på et gatehjørne, ble han etter sin død en helgen, og ble dermed kalt SAINT NICHOLAUS! Altså, med andre ord, som vi har arvet det i vår moderne tid, Santa Claus... 

Det er nå så, men det bildet vi har av julenissen i dag er et produkt av the Coca Cola company, og har vel stort sett bare gaveutdelingen til felles med Saint Nicholaus.

Sam1975
23.12.08 22:17

Sant nok at det er blitt som et CocaCola produkt det vi bygger vår nisse på, men ta en titt på bilder på nett, der du googler på Saint Nicholaus - og da mener jeg de gamle bildene, fra malerier og ekte tegninger av denne presten - så kan du jo se hvem VÅR CocaCola-nisse har arvet sitt utseende etter ;-)

Lykke til! 

khyber
Sam1975: Nissen (eller Santa Claus) som vi assosierer julegaver med i "moderne" tid, har sitt utspring i oldtidens Spania - en prest, som var engasjert i å hjelpe fattige og hjemløse barn (m.a.o. barnehjemsbarn) hjalp disse utenforsatte med gaver som han gav dem i form av klær, sko, mat og annet som barna trengte i stor nød - om han virkelig gav dem "gavene" (om du vil kalle dem dette) på juledagen, er forsåvidt ikke helt perfekt bevist, men man regner med at dette er tilfellet, i og med at han var en høytstående prest, og visstnok ville gi dem gavene i en tid da man skulle ta vare på sine neste, og i kristen tro, ville denne tiden passe best. (I og med de tre konger kom med gaver til jesus-barnet). MEN, før denne tid, som presten altså begynte med dette, er det ingenting som tyder på at vi har latt noe som helst bygge på dette som en tradisjon.    SÅ, denne spanske presten het Nicholaus(!) og på grunn av sitt gode lune og og hjelpsomhet overfor fattige i en tid da andre egentlig brydde seg mere om hjemløse og fattige barn enn en hjemløs katt på et gatehjørne, ble han etter sin død en helgen, og ble dermed kalt SAINT NICHOLAUS! Altså, med andre ord, som vi har arvet det i vår moderne tid, Santa Claus... 

Jeg vil bare legge til en liten ting her. Det er riktig som du sier at geistlige på den tiden hadde et ideal om å dele ut til de trengende. Og at nok mange gjorde det. Men at Nicholaus var noe bedre enn andre motstrides vel av religionshistorikere. Det de ofte gjorde var at det gikk parader gjennom byen, der de underveis på ruta kastet småpenger eller lignende til menneskemassen. (merk likheten med romerske triumftog). Det var veldig lite direkte kontakt med de fattige, og man kan på mange måter si at utdelingen av penger skjedde med "egoistiske" motiver. Altså gjøre gode gjerninger. Det er vel mest trolig at Saint Nicholaus fikk den status han fikk fordi en fjær ble til ti høns ettersom tiden gikk.

Ellers er det riktig at "julenissen" dermed stammer fra kristen tradisjon og det samme er gavekulturen.

malacay3
Exuptro: 1. Jeg aner ikke når Jesus ble født, ingen gjør det. De hadde ingen spesielle datoer, MEN vi tror han ble født den 24. desember. At vi "rapper" de ukristlige sin dag er bare tull. Kristendommen er basert på TRO, ikke nødvendigvis fakta. Vi TROR at han ble født den 24. Siden du vet han ikke ble født 24. desember, kan du si meg klokkeslettet han ble født og eller? Siden du kan dette her? 2. Nyttårsaften ferier en fordi man feirer et nytt år, og starten på noe nytt, eller med andre ord; vi følger den gregorianske kalenderen. Og for at året skal gå rundt, er det nødvendig å starte på nytt år.

Så når man sier at vi i dag lever år 2008 etter kristi fødsel mener du det er feil ? Siden han ikke ble født på nyttårsaften ?

Malacay

khyber
23.12.08 22:19
malacay3: Så når man sier at vi i dag lever år 2008 etter kristi fødsel mener du det er feil ? Siden han ikke ble født på nyttårsaften ?

Historiske kilder viser at Jesus ble født i år 3 eller år 4 f.vt. Grunnen til at dette ble feil er fordi man ikke hadde nok kilder når man regnet seg frem til Jesu fødsel en gang på 400-tallet, da dette ble gjort.

PS: Det er nå vanlig å bruke f.vt ( før vanlig tidsregning) og ikke f.kr (før kristi fødsel)

Sam1975
23.12.08 22:21
Sam1975: Sant nok at det er blitt som et CocaCola produkt det vi bygger vår nisse på, men ta en titt på bilder på nett, der du googler på Saint Nicholaus - og da mener jeg de gamle bildene, fra malerier og ekte tegninger av denne presten - så kan du jo se hvem VÅR CocaCola-nisse har arvet sitt utseende etter ;-)   Lykke til! 

SÅ, denne spanske presten het Nicholaus(!) og på grunn av sitt gode lune og og hjelpsomhet overfor fattige i en tid da andre egentlig brydde seg mere om hjemløse og fattige barn enn en hjemløs katt på et gatehjørne,

Der var det ett ord som manglet gitt (hehe), det skal selvfølgelig stå: "i en tid da andre egentlig IKKE brydde seg mere om hjemløse og fattige barn enn en hjemløs katt på et gatehjørne"...

SÅ da ble det rett :)

Exuptro
23.12.08 22:23

Jeg aner ikke når han ble født, men vi TROR (igjen av en eller annen grunn) at han ble født for rundt 2000 år siden. Ingen vet jo nøyaktig når han ble født som jeg har nevnt for deg noen ganger nå, men vi mener han ble født for om lag 2000 år siden, ja.

Jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn nytt årsaften stadig vekk, men det er jo pga året skal gå opp. Jeg har ingen gode svar på de spørsmålene, siden jeg hverken er prest eller levde på den tiden.

Det eneste jeg vet, er at jeg er en troende, og troen min går til Gud.

malacay3
23.12.08 22:23

Jeg vet man har byttet betegnelse på dette. Poenget mitt er at Jesus ikke kan ha vært født både på julaften og nyttårsaften. Dersom man insisterer på at julaften er hans fødselsdag sier man samtidig at nyttårsaften ikke er det. Og da kan de kristne pelle seg på jobben 1. nyttårsdag mens vi andre har fri.

Siden de insisterer på at vi ikke skal ha fri i jula.

Malacay 

Sosialdemokraten
SosialdemokratenInnlegg: 6343
23.12.08 22:25

Ble ikke Jesus født en gang på høsten da?

Nå er jo julen en hedensk høytid som er blitt adoptert av kristenfolket. Det er en hedenske midtvinterfest hvor mange skikker i forbindelse med feiringen er en videreføring av tradisjoner fra hedensk tid. Julen var en fest rundt vintersolverv for å ønske solen velkommen tilbake igjen.

For de som vil vite mer: http://www.caplex.no/web/Magazine.aspx?id=Juletid 

Exuptro
23.12.08 22:26

Ja, det kan vi godt gjøre, hvis dere går på jobben i påsken! For dere klager jo ikke over at vi feirer påske? Det er jo helt greit ifølge ikke-kristne-folk!

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg