Du kaller det jul?
Vil bare nevne at en (av flere) mulige forklaringer på ordet jul er et av Odins navn: Yulir.
Julenek? En hedensk ofring til fruktbarhetsgudene.
Pepperkaker? En romersk skikk fra Saturnalia-feiringen.
Julegaver- Praktisert ved vintersolverv til alle tider i hele Europa ,- lenge før kristendommen ble innført.
Julegrøt, - Godt :-)
Risengrynsgrøt- bare for de rike, festmat. - Men også grøt er et fruktbarhetssymbol, og ikke minst mandelen og mandeltreet som i middelhavslandene er selve livstreet.
Svineribbe. Det står vel noe i GT om at man ikke skal blande seg med de som spiser svinekjøtt. Jeg vet jo at de kristne sier at GT ikke gjelder lenger etter at Jesus kom, ( i hvert fall de sitatene som ikke passer). Men det er jo unektelig litt rart at vi feirer bursdagen til en jøde med å spise det mest urene kjøttet en jøde kan tenke seg. (Selv foretrekker jeg juletorsk :-)
Juletre? - Fysj og fy!
Kirken prøvde lenge å forby denne hedenske skikken. Siden det var den katolske kirken som var ivrigst i å forby juletreet, ble skikken ekstra poulær i det protestantiske Tyskland, hvor vi adopterte den fra. Så sent som da jeg var ung, på 1970-tallet var det uaktuelt å ha juletre i kirka der jeg bodde. Tror de begynte med det rundt 1980.
24.12 har også sammenheng med den romerske Saturnalia-feiringen. Siden de kristne ikke fikk bukt med skikken, overtok de den. If you can't beat them, join them!
Lucia,- Har egentlig ikke noe med saken å gjøre, men- et opptog av unge hvitkledde jomfruer med lyskrans og fruktbarhetskaker, - det virker nokså "ukristent" for meg. (liker ikke ordet hedent, det har så negativ klang)
Spiser du marsipan?
Det kan du gjøre med god samvittighet. Marsipan kommer av Marci panes som betyr Markus' brød. Dette skulle vel så nødig jeg enn vil innrømme det, være en helt igjennom kristen tradisjon.
Jesus- himmelkongen - født av en jomfru, befruktet av en gud. -En kjent legende i hele middelhavsområdet, lenge før Jesus angivelig skal ha blitt født. Det er mulig at det en gang har levd en Jesus fra Nasaret, men legenden om hans opprinnelse er nok i best fall en sammensmelting av fakta og urgamle legender.
Så, hvis du klarer å se bort fra siste punktet, som for deg jo må være ren blasfemi. Hvordan feirer du jul?
Med vennlig hilsen og ønske om en fredelig og hyggelig jul!
ulyanov