Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Velger Hagen Jens eller Bondevik?

NYTT TEMA
Sjøfareren
SjøfarerenInnlegg: 775
16.08.05 12:22
Hvis de rød-grønne alternativet ikke får flertall. Er det slik at den sittende regjering blir "pekt på" av kongen om å prøve å danne ny regjering, hvis de er større enn Frp tilsammen.

Hvis jeg har fortsått det rett vil Hagen da måtte velge om han vil støtte Bondevik eller Jens?
Jeg er klar over at Hagen vil bli invitert i forhandlinger med Bondevik. Hovedspørsmålet i de forhandlinger blir nok at Hagen får valget mellom Jens eller Bondevik.

HildeS
HildeSInnlegg: 15
16.08.05 12:47
Hagen kommer aldri til å velge Jens, fordi Hagen støtter en borgerlig regjering og ikke en sosialdemokratisk regjering.

Dette med at Hagen forsøker å skremme med dette handler kun om spill for galleriet. Det er rett&slett bare lureri (les: forhandlingsteknikk) for å få bedre kort på hånden når han skal i forhandlinger med Høyre.
Tandem
TandemInnlegg: 4638
16.08.05 12:49
Han velger ingen av delene.
Trodde det var klart nå.
Sjøfareren
SjøfarerenInnlegg: 775
16.08.05 13:25
Tandem skrev:
Han velger ingen av delene.
Trodde det var klart nå.
-------------------------------------------------
Hagen tror at han selv kan velge ut en statsminister kandidat for samarbeidsregjeringen. Regjeringen har allerede valgt ut sin kandidat i Bondevik. Selv om jeg ikke er noen tilhenger av Bondevik, forstår jeg såpass at Hagens reelle valg står mellom Bondevik og Stoltenberg.
Tandem
TandemInnlegg: 4638
16.08.05 14:00
Sjøfareren skrev:

Hagen tror at han selv kan velge ut en statsminister kandidat for samarbeidsregjeringen. Regjeringen har allerede valgt ut sin kandidat i Bondevik. Selv om jeg ikke er noen tilhenger av Bondevik, forstår jeg såpass at Hagens reelle valg står mellom Bondevik og Stoltenberg.

>> Det gjør det vel ikke!
Hagen er da tydelig nok på at det er uaktuelt å støtte Bondevik III, like tydelig som han sier det er uaktuelt å støtte en rødgrønn regjering ved borgerlig flertall.
Bondevik har derved ikke parlamentarisk grunnlag for å fortsette og må tre av, forutsatt at han ikke klamrer seg til makten og må felles ved et mistillitsforslag.
(Det tviler jeg på at han gjør)
Han må gi sitt råd til Kongen, som sannsynligvis er en rødgrønn regjering.
Men vil Stoltenberg overta (midlertidig) ved borgerlig flertall? Det tviler jeg sterkt på. Erfaringene fra forrige gang er ikke gode!

Dermed får FrP i oppgave, forutsatt å være største borgerlig parti, å stable på beina en regjering. Det vil nok være for fristende for Høyre til å kunne motstå og sammen kan de danne regjering med sak til sak - støtte fra Krf og V.
Klikk for å gå tilbake til toppen