Takk for svar her. Det er tydelig at det finnes tolkningsrom her som er til min fordel.
I forbrukerkjøpsloven § 29. Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Jeg har anket min sak fra forbruketklageutvalget til "småsumsrettsak" tingretten pga av disputt om retur av vindu. Jeg finner også ut etter forbrukerklage utv. dom at jeg kan eller "skulle" ha krevd erstatning for det nyinnkjøpte vinduet jeg setter inn som erstatning for defekt vare.
Diskusjonene blir vel rundt "vesentlig ulempe" Ett vindu er ikke vakkert og har heller ikke noe salgsverdi. Jeg mener at det er urimelig av selger å forvente at jeg oppbevarer ett vindu i så lang tid.
Kjøper må også koste frakt fra vestland til øst.
Jeg vil kjøre saken på at det er urimelig at jeg skal oppbevare ett gammelt vindu i påvente av en rettsprosess. Jeg varsler også selger om kasting ett halvt år før jeg har en håndverker til å skifte vindu og kaste det gamle.