Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vannjet - fordeler og ulemper?

NYTT TEMA
macGrath
macGrathInnlegg: 48
28.05.08 17:22
Har ingen erfaringer med vannjeter. Noen som kan hjelpe... Generelle fordeler og ulemper ift påhengser og "vanlige" innenbordsmotorer?
2400ie
2400ieInnlegg: 318
28.05.08 18:35
Svaret på spørsmålet ditt blir litt sammensatt.

Det kommer alt an på hele installasjonen - først og fremst: Er skroget konstruert for vannjet fra starten av? Hvis ikke blir det sjelden optimalt i forhold til den type framdrift som konstruksjonen i utgangspunktet var beregnet på. Når du leser tester av båter med vannjet er det sjelden at dette taes med i beregningen når det snakkes om at jeten gir så vidt dårligere effekt en eksempelvis hekkaggregat med konvensjonelt drev. Når du sier "vanlige" innenbordsmotorer, så er det slik at også vannjeten drives av en "vanlig" innenbordsmotor.

Generelt kan man si at du nok vil tape noen få knop på topphastighet - men så har du jo dette med manøvrèrbarheten og dypgående da... Jeten stikker ikke dypere enn skroget, du kan kjøre helt inn på grunna. Det er en lek å snu båten rundt sin egen akse - selv med single installasjon og null baugpropell. Stopplengden er i enkelte jet-tilfeller ned mot et par båtlengder (kan være direkte skummelt for passasjerer som ikke er obs...)

Er du opptatt av holdbarhet på motor, er det jo også greit å være klar over at jet i praksis er ei stor vannpumpe - motor går med jevn belastning - ikke de store påkjenningene som når en propell skal drives rundt. Av samme årsak blir også ganglaget mer kultivert - mindre preget av vibrasjoner.

Mvh.
macGrath
macGrathInnlegg: 48
28.05.08 19:04
Takker for info...

Er på let etter noe morsomt til sommeren. Som for eks hydrolift x-17 eller en vannscooter. Lest mye positivt om de seneste scooterene til seadoo som skal være tilnærmet vedlikeholsfrie iflg selgere. Kjennskap til forbruket med jet, mye likt motorer med hekkaggregat og lik effekt eller?

Som du sikkert forstår er ikke det motor-tekniske min sterke side, men glad i fart og morro.;)
2400ie
2400ieInnlegg: 318
28.05.08 19:26
Kan vel ikke skryte på meg å være motormann sjøl, og det jeg skrev gjelder vel i første rekke litt større båter enn de du nevner. Men det med skrog/hydrodynamikk, er nok gjeldende uansett.

Lykke til!
Kompressor
KompressorInnlegg: 15375
28.05.08 22:32
Vanjet på X-17 har følgende fordeler og ulemper:

Fordeler:
-Svært bra aksellerasjon
-Veldig lett å manøvrere om man blir vant til den (går fort)
-Stikker bare 8-10 cm ned i vannet ved planing, altså mindre sjanser for å kjøre på grunner "de du ikke ser kan du kjøre over omtrent... osv..."
-vannjeten på X-17 sitter i en båt som er konstruert for det fra starten av. Mens mange jet'er har vanninntak i skroget så har X-17 inntaket bak skroget. Altså lugger det ikke spesielt selv i større bølger og høye hastigheter.
-Bråstopp på kort avstand er mulig.

Minus:
-lavere ytelser i forhold til antall hestekrefter
-mer støynivå i noen hastigheter
-dyrere om noe først skulle bli ødelagt av "drevet"
-plastikkposer som flyter i sjøen finner du ut at det er en del av. De setter seg fast i "drevet" og må hentes ut manuelt. Enkelt å hente ut igjen, men en drittjobb om det er i mørket og kaldt i vannet...
-båtene er morsomme å kjøre og derfor ofte hardt kjørt. Flere har byttet motorer etter 8-10 år, trolig av den årsaken.
-høyt bensinforbruk i forhold til størrelse og ytelse.


Tipper bensinforbruket ligger på mellom 15 og 30 liter i timen, avhengig av hvordan du kjører.
Gjesper89
Gjesper89Innlegg: 1261
28.05.08 23:42
En ting til det kompressor sier her: Den støyer som verst ved aksellerasjoen, men ved høye hastigheter hører du vedlig lite om du sitter i båten. I tillegg lager den en vedlig spesiell lyd, som er mye deiligere enn firetakterlyden.
Kompressor
KompressorInnlegg: 15375
28.05.08 23:58
Det er vel bare to-taktere som sitter i X-17.
Gjesper89
Gjesper89Innlegg: 1261
29.05.08 10:42
Jeg vet ikke, men det er sikkert riktig.
mattisjo1
mattisjo1Innlegg: 6
29.05.08 17:53
Det stemmer, det sitter kun 175 totakts mercury motorer i X-17. Det skal sies at Stormway(lillehydrolift) har laget et par eksemplarer med 200 hester, men toppfart og lignende er omtrent ett fett.. Litt mindre forbruk på de nye 200 hesterene.. Jeg har selv en vannjet båt, og har hatt den siden jeg var rundt 13 år! Det er sinnsykt morsomt, som leketøy vel og merke. Er du ute etter fart, så er feks en T-17 med 150 hester et mye bedre alternativ, da du mister veldig mye effekt av vannjet systemet.. Toppfarten på de forskjellige ligger på omtrent det samme (48-50 knop) med 175 hester!
Så konklusjonen er at det helt klart kan anbefales som et leketøy, det heftigste på fjorden.. Men altså ikke noe SUPERkjappe greier, sett bort fra akselerasjon.. Nå skal det jo sies at 50 knop er respektabelt på en 17 fots båt
Gjesper89
Gjesper89Innlegg: 1261
29.05.08 18:30
Ja, akkurat. 50 knop er mer enn bra nok for en 17-foter. DU sier du har vannjett mattisjo1, hvilken båt har du?
Kompressor
KompressorInnlegg: 15375
29.05.08 20:44
X-17 ble levert helt i starten med tre ulike motoralternativer:

120hk Mercury-jet med 3 sylindre - toppfart ca 39 knop
140hk Mercury-jet med 4 sylindre - toppfart ca 43 knop
175hk Mercury-jet med 6 sylindre - toppfart ca 50 knop

Av disse tre er modellen med 4 sylindre mest bråkete, men det er en fin lyd i samtlige selv om de har forskjellig type lydbilde.

Stormway har 200hk Mercury Yet, men de er også tyngre enn Hydroliftene og toppfart er dermed likevel bare 48-50 knop.

Noen har tunet sine 175 hestere til 225hk. Da skal visst H X-17 gjøre noe mellom 53-55 knop, men da tåler nok ikke skroget mer fart, da det kun er 17 fot, og i tillegg relativt liten lengde ved vannlinjen for å være 17 foter.
Gjesper89
Gjesper89Innlegg: 1261
29.05.08 21:05
Jeg snakket med en kar fra Hydrolift i vinter og de hadde planer om en mye større motor i X-17, som skulle løfte den nærmere 60 knop, men jeg klarte ikke ta det for god fisk, da det er fryktlig mye i en åpen 17-foter.
gudhenri
gudhenriInnlegg: 1
22.03.18 17:24

Har kjøpt en eldre båt,cleopatra 1000 33 fot.Trenger litt faglig hjelp for hvilke fremdrift system som kan passe.Det vil dreise seg om 2 alternariv,vannjet eller fast akslig/propell.Ønsker og kunne oppnå en hastighet ca.20-25 knop.Tenker motor ca.400 hk? Volvo eller?     Skrog er vel å betegne som havlplaner.Båten vil nok veie ca.7-7500 kg ferdig rigget.

Klikk for å gå tilbake til toppen