Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Propeller Evinrude 9.9

NYTT TEMA
primerab
primerabInnlegg: 583
23.05.13 13:07

Hei. Hvilken propeller er det som står som standard på disse ? ( Eldre to-takt) Skal kjøre med en lett planende jolle og tenker å øke stigningen. 

Speciale
SpecialeInnlegg: 6419
23.05.13 19:59
primerab: Hei. Hvilken propeller er det som står som standard på disse ? ( Eldre to-takt)

Hvilke felger er det som står på en eldre Mercedez 190? Beklager, spørsmålet ditt må nedskaleres mer på modell og årstall. En båtmotor fra 1975 har neppe samme turtallsregister som en båtmotor fra 1995, selv om begge er eldre motorer... 

primerab
24.05.13 10:57

He he-  Det gikk litt fort. Trodde dette var med : Evinrude 9.9 to-takt, prod. år - 78  Belgisk produsert.  Dette er gromme maskiner.

Diameteren på propellen er 9"  ( Det er vel det vanlige )  Er det mest vanlig at disse som standard er utstyrt med propeller med  9 el. 10 " stigning ?  Dersom det  for eksempel er 9" så vil jeg vel kunne  ha bra nytte av å gå opp til 11" på en gammel helplanende With-jolle ?  

Har jeg også forstått det rett at det ikke nødvendigvis er så mye å hente på å styre med å finne en forgasser for 15 hk ?

primerab
24.05.13 11:05

Og dette, serie og modellnr :

108b62m     ( Dette indikerer vel 1978 laget i Belgia ? )

b16643

Denne jolla gikk med en 18 hk Evinrude Fastwin i gamle dager. Det funket, men det frister tross alt å prøve med litt lettere utstyr.  

Denne 18 hk ble satt til sides for 35 år siden pga problemer m undervannshuset. Den gikk nesten bare i ferskvann. Nå ser jeg at man får slikt for ca 3000 brukt hos en forhandler. Da tenker jeg at jeg skal ta den fram og se om den ikke går fortsatt,- så blir det gøy. Den har stått tørt.

primerab
24.05.13 20:14
Speciale: En båtmotor fra 1975 har neppe samme turtallsregister som en båtmotor fra 1995, selv om begge er eldre motorer...

Evinrude 9.9 to-takt ble produsert ganske uendret fra 78 og langt forbi 95. Kanskje var arbeidsområdet ganske likt før den tid også - det vet ikke jeg.  

Tipper det ble satt på stort sett samme propellen ved ny-salg her i Norge. i alle fall etter - 78 Men hvilken ? Tipper 8" el. 9" stigning og 9" diameter. Men er det noen som noe om  dette ? Hvor ble det av deg hr ekspert ? 

Kjemi
KjemiInnlegg: 398
25.05.13 09:40

Still spørsmålet ditt her i stedet:

Det er ikke en kjeft på VGD som kan noe om båt.

primerab
25.05.13 14:55

Ja, det er nok stedet, jeg ser det. Blir ikke snakket noe mer her om slikt fra min side.  Og eksperten Speciale lot som han hadde peiling men det er tyst foreløbig .

Speciale
SpecialeInnlegg: 6419
26.05.13 03:09
primerab: Og eksperten Speciale lot som han hadde peiling men det er tyst foreløbig .

Jeg så det ikke, og når folk kommer med hersketeknikker som du begynte med, før jeg fikk se det, så gir jeg fullstendig blaffen i hva de har til spørsmål. Har man ikke vett til å vente på tur, så kan man  finne annet å gjøre.

primerab
26.05.13 10:03
Speciale: Hvilke felger er det som står på en eldre Mercedez 190? Beklager, spørsmålet ditt må nedskaleres mer på modell og årstall. En båtmotor fra 1975 har neppe samme turtallsregister som en båtmotor fra 1995, selv om begge er eldre motorer...

Bløffmaker 

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
27.05.13 23:44
primerab: Evinrude 9.9 to-takt, prod. år - 78 Belgisk produsert. Dette er gromme maskiner.

Er du så sikker på at dette? Jeg trodde 9,9 hk var noe som dukket opp noe senere pga regelverk om at motorene til unger skulle være under 10 hk.

Og hvis båten skal benyttes av unger under 16 år er det  vel så husk på at det også er en begrensning i toppfart for at de skal kjøre lovlig.

primerab
28.05.13 15:36
SUV_4WD: Er du så sikker på at dette? Jeg trodde 9,9 hk var noe som dukket opp noe senere pga regelverk om at motorene til unger skulle være under 10 hk.

Ja det er vel så. Sikker og sikker fru Blom. Det er ikke noe poeng for meg å være sikker  på dette. Det er ikke meg i mot at motoren evt. er nyere. Men enhver får se på dette og gjøre sine konklusjoner. 

Serie og modellnr :

108b62m     ( Dette indikerer vel 1978 laget i Belgia ? )

b16643

Tema her er hvilke propeller som er blitt satt på som standard. Jeg har funnet ut det jeg trenger tror jeg. 

Forfun
ForfunInnlegg: 5871
28.05.13 15:56
SUV_4WD: Er du så sikker på at dette? Jeg trodde 9,9 hk var noe som dukket opp noe senere pga regelverk om at motorene til unger skulle være under 10 hk.

Det er hk avgift fra 10 hk, det har det vært siden 80 tallet eller mye før. Dermed er 9,9 billigere.

Forfun
ForfunInnlegg: 5871
28.05.13 15:57
Kjemi: Det er ikke en kjeft på VGD som kan noe om båt.

Enig i at spørsmålet om båt bør stilles på www.baatplassen.no. Men det er en del som kan noe om båt her på VGD, men så lenge forumet ikke er aktivt er det heller ingen som svarer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg