Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rådelager-havari - reklamasjon?

NYTT TEMA
kallenavn41
kallenavn41Innlegg: 3
24.07.13 22:31

Hei!

Min vannskuter av type SeaDoo RXT iS 260 med Rotax 4-TEC motor har fått rådelager-havari, rådebank.

Ifølge selger som nå har den på sitt verksted, er hard kjøring uten tilstrekkelig oppvarming eneste mulige årsak til at dette har skjedd. Hadde det vært fabrikkfeil ville det ikke ha kommet nå, etter nær 80 timer kjøring. Reklamasjon er altså ikke aktuelt.

Ettersom selger har økonomiske interesser i å avslå reklamasjon vil jeg høre med dere. Rådelager-havari, MÅ det være min feil, eller kan dette være en reklamasjonssak?

På forhånd takk for svar!  

(Innlegget ble redigert 24.07.13 22:34)

JonasBL
JonasBLInnlegg: 1024
25.07.13 00:46
kallenavn41: Ettersom selger har økonomiske interesser i å avslå reklamasjon vil jeg høre med dere. Rådelager-havari, MÅ det være min feil, eller kan dette være en reklamasjonssak?

Det vil jeg mene. I følge forbrukerkjøpsloven vil man ha rett til reklamasjon om varen har en såkalt "mangel". Forhandlere prøver iblant å snike seg unna med at kun fabrikkfeil/produksjonsfeil defineres som mangler, men leser man forbrukerkjøpsloven er det ikke fullt så enkelt.

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom

a)

den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a)
passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b)

svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper.

Slik jeg oppfatter det skal tingen kunne brukes til det den er ment uten å bli ødelagt med det første. Mener forhandler du har behandlet vannskuteren feil tror jeg bevisbyrden er på deres side, ikke din.

Nå er jeg ikke noe advokat så jeg anbefaler deg å forhøre deg med forbrukerrådet. De har også veiledning på hvordan man bør sende inn en skriftlig klage, og om forhandler fortsatt gjør seg vanskelig kan en klage det videre inn til forbrukerrådet.

Et godt tips kan være å referere til paragrafer når en klager.

o-segls
o-seglsInnlegg: 1179
25.07.13 07:52

at et rådelager ryker etter bare 80 timer syntes jeg hørtes rart ut.

men med mange eventuelle full pinne fra stillstand er det vel mulig! men jeg mistenker enten lite olje eller mest sannsynlig en tett oljekanal, men er litt usikker på hvordan lageret får smøring på den motoren.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7457
26.07.13 01:50
o-segls: men med mange eventuelle full pinne fra stillstand er det vel mulig!

Dette er vel også veldig avhengig av omgivelsestemperatur også?

Det er likksom ikke 15 kuldegrader når man drar igang en vannscooter..

Ville ikke egentlig toppakningen ryke før rådelagrene?

(Innlegget ble redigert 26.07.13 01:52)

o-segls
o-seglsInnlegg: 1179
26.07.13 12:34
_roffe_: Ville ikke egentlig toppakningen ryke før rådelagrene?

skulle tro det. men det er jo vanskelig å bare gjette.

mitt tips er som sagt en fabrikasjonsfeil eller feilmontering, slik at lageret ikke fikk smøring. men det blir vel vanskelig for en bruker å bevise slikt.

kallenavn41
01.08.13 20:57

Hei!

Så vidt jeg kan huske er skuteren alltid kjørt rolig en stund før det har blitt gitt gass. 

Jeg syns ting begynner å skurre litt fra selger sin side. Legger ved noe sitater fra mail:

Hele motoren viser slitasje, men jeg skal se på logg som viser turtallshistorikk og feilkoder. Problemet er at det er ikke garanti på denne lengre, videre så dekker 5 års reklamasjonsrett feil fra fabrikken som kan bevises at er fabrikkasjonsfeil. Hadde d vært et svinghjul som hadde løsnet, så hadde saken vært litt annerledes, for det har skjedd på flere. Men denne feilen har jeg aldri sett på disse motorene, og jeg skrur noen av dem i løpet av sesongen.

Motoren bærer preg av slitasje... Hvorfor den har samme slitasje mønster som en motor med kaldkjøringsskader vet jeg ikke....

Alle 2008-10 modellene har vi gått ut med informasjon om at intercooleren skal skiftes på eiers regning. Ref Facebook melding. Videre så har BRP gått ut og sagt at de dekker ny intercooler på 2011-2012 modellene. Mange eiere har allerede gått til innkjøp av ny intercooler. Noen tar sjansen på å kjøre med lekkasjen, noe vi ikke gjør siden vi har hatt motorhavri på bakgrunn av akkurat det. Jeg har dessverre noen fortvilte kunder som kommer i samme situasjon som dere. Derfor anbefaler jeg også at folk tegner motorhavari forsikring. Det skal også nevnes at det oppleves til tider en del problemer med 4-Tec motoren. Vi ser motorer som må overhales etter bare 40-50 timer. Fra neste år ser det ut til at de går tilbake til 2-takt med de nye E-TEC motorene, de er uknuselige. Jeg kommer til å sende saken inn til BRP, kanskje de kan tilby oss 35% på delene. Det har de gjort i spesielle saker. Lover intet. 
kallenavn41
01.08.13 21:05

Forresten: i øyeblikket hvor skuteren ikke ville gå lengre, så kom det opp feilkode som indikerte for lavt oljetrykk.

Klikk for å gå tilbake til toppen