Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å dykke med hai.

NYTT TEMA
LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 824
24.04.17 22:11

Det å dykke med hai, er noe spesielt.

Hvis man dykker en del er man nødt til å møte dem. De dominerer havet. Det er en slags gudegave å se at at de ser deg og svømmer forbi.  En slags gjensidig annerkjennerlese om at to rovdyr møtes.

Jeg har aldri før eller siden følt en større glede enn når de svømmer forbi. Det finnes selvfølgelig også en frykt. Men den er liten når jeg dykker og viser jeg er den at jeg er dens likebror som rovdyr.

Den respekterer. Jeg har tatt sitronhai på snuten og sett den snu for å komme tilbake for en ny "klapp."

Jeg har sett hvithai.  Jeg er ikke mann nok til å gjøre noe med det. Ei heller når jeg møtte tigerhai eller oksehai.  Jeg forholder meg i ro og lar de svømme forbi.

I mine øyne ser jeg forferdelige misforståelser hvor et ben blir bitt bort. Jeg viser ingen redsel. Jeg jobber hardt for å ikke vise redsel. Men gi innrykk av at jeg er deres likemenn. Like rovdyr. Og det verste er at det fungerer. De er ikke onde. De kan i visse tilfeller sammenlignes med hunder.

På grunn av yrke har mine aller fleste dykk skjedd utenfor San Diego I California. Når jeg har tid vil jeg bruke tid på å gi folk en forståelse av hvor fine dyr haier er. Og hvor lite aggressive de er.

Og hvor fantastisk nydelige de er.

Dette er vanskelig å forklare for de som ikke dykker.

(Innlegget ble redigert 24.04.17 22:18)

LANISTA84
24.04.17 22:30

Og kanskje jeg en dag klapper en Hvithai. En Tigerhai eller også en Oksehai. Når jeg får nok tid til å lære mer om dem også.

Jeg vet at ingen av de er onde. De er bare litt mer skremmende. Med litt tid tror jeg at jeg kan svømme rundt de uten frykt. De er tross alt som hunder. Ja, jeg tror det.

Slik en hund biter, kan en hai bite. Jeg tror ikke det er verre enn det det. Jeg mener det er en god sammenligning. Bortsett fra når en hai biter er konsekvensene betydelig verre. Men det er der respekten kommer inn. 

Når jeg lander for godt, så skal jeg leve mitt liv med dem. De er utrolig vakre.

(Innlegget ble redigert 24.04.17 22:39)

LANISTA84
25.04.17 16:37

Ingen med interesse eller erfaring fra å svømme og dykke med haier?

Har hørt jeg kan noen ganger ha enbarnslig setningsoppbygning på norsk da jeg stort sett bare praktiserer skriftlig på engelsk som er mitt førstespråk. Håper ikke det var årsaken.

Det hadde vært interessant å høre om andres erfaring med å dykke runbdt haier. Både farlige og ufarlige.

(Det siste kan vel defineres annerledes. Allehaier er ufarlige om man vet hvordan man skal nærme seg dem. Eller alle haier er farlige om man er en bølle under vann;)

Fea
FeaInnlegg: 1
17.11.17 01:48

Jeg synes det er en fin måte å se det på. Selv er jeg veldig komfortabel med hund, men har fullstendig  angst for hai. Ikke fordi jeg tror haien er ute etter meg, jeg er heller ikke redd for å bli drept av hai. Tror det går over rimelig raskt. Men jeg er så redd for å bli jakta på av hai, eller å bare se det. Hadde sikkert druknet bare av synet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg