Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Styrbord og babord

NYTT TEMA
Farmer
FarmerInnlegg: 1890
17.07.19 10:49

Dette med styrbord og babord er stadig et tilbakevendende tema, da det virker som dette er vanskelig for mange og ta inn over seg.

Tv 2 har en artikkel i dag angående dette. https://www.tv2.no/nyheter/10702865/

Her er en undersøkelse som viser at mange vil fjerne disse maritime utrykkene, og heller bruke høyre og venstre. Hvor mye vekt man skal tillegge denne undersøkelsen og artikkelen holder jeg åpen. Men den representerer vel kanskje en mening ute blant folk som går båt.

Jeg stiller spørsmål til og ha rett til og ferdes på sjøen om man har så liten innteresse for dette at man ikke orker og lære seg styrbord, babord og vikepliktsreglene.

Det kommer stadig ideer fra diverse diffuse hold om forenkling, i stede for at vi skal skjerpe lærevilligeheten. Dette er også en utvikling som vil gjøre oss dårlige og ta til oss læring.

Det første folk som går båt må skjønne er at styrbord og babord er ikke det samme som høyre og venstre. Styrbord side i båten er den samme uansett vei du står i båten. Det er viktig og ha en benevnelse som er til en side i båten, uavhengig av hvor du har din høyre eller venstre side. Dette får og unngå forvirring mellom min og din høyre/ venstre.

En annen ting enkelte i småbåt under 15 meter må bli flinkere og lære seg på havet, det er og vite når du går i Nordlig retning eller sørlig retning. Dette har noe og si for vikeplikten. 

(Innlegget ble redigert 17.07.19 10:51)

IIHJ
IIHJInnlegg: 3357
17.07.19 11:00
Farmer: En annen ting enkelte i småbåt under 15 meter må bli flinkere og lære seg på havet, det er og vite når du går i Nordlig retning eller sørlig retning. Dette har noe og si for vikeplikten.

Jeg er enig i første del men dette må du forklare nærmere.

Du tenker kanskje på sjømerkingen. At du har grønt på styrbord og rødt på babord når du går i hovedretningen av leia, som oftest er nordover og/eller inn mot havn?

Farmer
17.07.19 11:31

IIHJ: Ja, det ble feil på slutten. Skulle stå, har noe og si for navigasjon. Da tenkte jeg på sjømerker og feilmargin på GPS. Tenkte da på større småbåter, og litt forståelse for hvordan større båter navigerer. Tidligere var det også noe lokale "sedvaner" der for eksempel båter som kom fra nord i sørlig retning hadde forkjørsrett i enkelte trange sund. Etter hvert som kommunikasjon og AIS har blitt bedre og kommet, så praktiseres nok vanlige vikepliktregler og god kommunikasjon de fleste steder.

Men det er ikke dumt at småbåter i leia, eller rundt der vi fisker med ringnot skjønner litt hvordan vi navigerer, og kan ta forbehold på avstand på bakgrunn av dette.

IIHJ
IIHJInnlegg: 3357
17.07.19 11:48
Farmer: Tidligere var det også noe lokale "sedvaner" der for eksempel båter som kom fra nord i sørlig retning hadde forkjørsrett i enkelte trange sund.

Denne regelen har jeg aldri hørt praktisert. Sjøveisreglene sier at den som kommer først til et trangt sund, hvor det ikke er passering, har forkjørsrett. Ellers enig i at småbåtførere bør ta adskillig større hensyn til større fartøy og fartøy som driver med, som du sier fiske. Noe som er viktig på sjøen er å vise sine intensjoner klart og tydlig. Man må tenke over hvordan andre oppfatter deres bevegelser. Dette gjelder ikke bare mellom små og nytte fartøy men også mellom små fartøyer. Det er fryktelig irriterende å møte småbåter som vingler frem og tilbake når man er på kollisjonskurs.

Farmer
17.07.19 12:28

IIHJ: Først, eller kommunikasjon med møtende båter på plotteren.

Ja, det er usikkert. En annen ting vi opplever ofte er når vi fisker i kystnære strøk, så er det galninger som kommer helt opp til oss for og fiske fra småbåt, da dem ser vi har funnet fisken. Gjerne mens vi tømmer noten.

Det virker på meg at mange som har småbåt ikke skjønner samspillet dem er en del av. Derfor reagerer jeg på slike artikler som tar til ordet for forenkling uten noen faglige refleksjoner.

Jimmy_Stein
Jimmy_SteinInnlegg: 2815
17.07.19 12:36
Farmer: Derfor reagerer jeg på slike artikler som tar til ordet for forenkling

Det er galskap. Det er forholdsvis enkle regler på sjøen og folk må se til å lære seg disse så er det til nytte og glede for alle. 

Hva i alle verden er en ønsker å ta vekk? Vikepliktreglene er jo livsviktig for å vite hvordan en skal navigere i møte med annen trafikk. Som fritidsbåtfører med havn sammen med både ferjer, godstrafikk, supplybåter og seilbåter så er jeg avhengig å vite hvem viker for hvem (stort sett jeg som har vikeplikt he he) i lang tid før vi er i nærheten av hverandre. Og for å forstå hvordan andre båter vil navigere hvis det er flere typer båter i forskjellige retninger i området samtidig. 
Hvilke andre regler bør forenkles? Fart, som alt for få overholder. Promille som er verdens enkleste og alt for høy. Regler i forhold til sjømerking? Umulig siden merkene må bety noe uansett. Kan ikke ha et merke for alt. Nei ikke forstår jeg dette. 

Farmer
17.07.19 13:46

Jimmy_Stein: Hadde alle skjønt dette ville dem tatt seg bryet med og sette seg inn i navigering og de elementære sjøfartsreglene.

Problemet er at det er alt for mange på sjøen som ikke har såpass forståelse at dem ser viktigheten av og lære seg dette.

Det er et paradoks at enkelte fremstår som voldsomt båtinteresserte, men klarer ikke holde såpass fokus at dem husker noe så enkelt som babord og styrbord. 

Dette med Alex Rosen som har en 35 fots seilbåt. I artikkelen forteller han har vært mye på havet hele livet, men synes babord og styrbord er vanskelig. Skulle tro om det egentlig er ironi fra hans side.

(Innlegget ble redigert 17.07.19 13:47)

Langorm
LangormInnlegg: 9398
17.07.19 14:12
Farmer: en undersøkelse som viser at mange vil fjerne disse maritime utrykkene, og heller bruke høyre og venstre

Ja, hvorfor gjøre det hele vanskeligere enn det er? Venstre er selvfølgelig den siden som er til venstre for den høyre. På samme måten som at styrbord er den andre babord-siden.  

Farmer
17.07.19 14:17

Langorm: Nei, det blir ikke det samme. Om du snur deg rundt, så snur du også din høyre side. Styrbord er styrbord, uansett hvor du har høyre eller venstre. Så styrbord og babord kan være både til høyre og venstre.

(Innlegget ble redigert 17.07.19 14:18)

fargerik
fargerikInnlegg: 63354
17.07.19 18:12
Farmer: Dette med styrbord og babord er stadig et tilbakevendende tema, da det virker som dette er vanskelig for mange og ta inn over seg.

I Østfold er det lett. Vi uttaler styrbord "størbord" og der er det en Ø.

Det er også en Ø i "høyre".

Dette gjør det lett. Størbord er høyre, babord er den andre siden.

Kan dere kjerringrådene om svart og gul og piler som peker opp og ned?

Da jeg var barn, var stort sett regelen å gå sør og østapå rødt.

(Innlegget ble redigert 17.07.19 18:14)

Farmer
17.07.19 20:07

Fargerik: Hva skjer i Østfold om du har en båt med sidemontert ror, og styrbord blir i retning magen;-)

Nei, lærte lite kjærringråd på navigasjons utdanningen. Så du er hjertelig velkommen og ose av din erfaring og kunnskap :-)

Kanskje du klare få inn noe fornuftig hos noen. Jeg har aldri vært flink pedagogisk;-)

(Innlegget ble redigert 17.07.19 20:08)

fargerik
18.07.19 11:06
Farmer: Fargerik: Hva skjer i Østfold om du har en båt med sidemontert ror, og styrbord blir i retning magen;-)

Det kommer vel an på hvilken vei nesa peker. Styrbord kan man jo ha både til høyre og venstre, det spørs om man titter forover eller bakover i forhold til kjøreretningen. Jeg har i grunnen aldri tenkt over problemstillingen. Far min var sjømann, så jeg fikk det inn litt etter at jeg hadde jeg sluttet med bleier.... når vi var ute og pilket i snekka sammen med bestefar. Folk kan gjerne si høyre og venstre for min del, det er vel opp til hver og en i sin egen båt.

(Innlegget ble redigert 18.07.19 11:11)

coffin_corner
coffin_cornerInnlegg: 1990
18.07.19 11:42
fargerik: Styrbord kan man jo ha både til høyre og venstre, det spørs om man titter forover eller bakover i forhold til kjøreretningen.

mnja..sånn vil det vel egentlig alltid være..om en er i båt eller ikke..hvis vi to står ansikt til ansikt og jeg sier til deg , ta et skritt til venstre, hva gjør du da..til din venstre eller til min venstre..og hva hvis det var speil bak oss begge... ville det endret saken.. du ville skkert tenkt at hvis jeg mente du skulle ta et skritt til venstre for meg så kunne jeg like godt bedt deg ta et skritt til høyre...

(Innlegget ble redigert 18.07.19 11:44)

fargerik
18.07.19 12:15
coffin_corner: mnja..sånn vil det vel egentlig alltid være..om en er i båt eller ikke..hvis vi to står ansikt til ansikt og jeg sier til deg , ta et skritt til venstre, hva gjør du da..til din venstre eller til min venstre..og hva hvis det var speil bak oss begge... ville det endret saken.. du ville skkert tenkt at hvis jeg mente du skulle ta et skritt til venstre for meg så kunne jeg like godt bedt deg ta et skritt til høyre...

hehehe..."kast dreggen til venstre, ikke til Høyre" Og kona sto foran og tittet bakover.

Nå kom jeg til å tenke på den syke svenske filmen "att angøra en brygga"!

(Innlegget ble redigert 18.07.19 12:22)

Langorm
LangormInnlegg: 9398
31.07.19 14:17

Ka du trur om have brein, og ail kokfesken går te hælvete? :-))

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 12543
01.01.20 15:27

https://www.batliv.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=52564

Styrbord og babord ment selve båten/skipet fremfor høyre og venstre som er ment for selve mennesket. Skipperen på en båt som ser forut eller akterut, vil alltid orientere seg etter skipssiden - styrbord eller babord. Ingen endring der, og når man styrer båten, er høyre styrbord, og venstre er babord i bevegelsesretning.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg