Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mercury 50 med varierende kjølevannstemp, varmgang

NYTT TEMA
noelurt

noelurt
23.04.21 13:09

Hei! Har en Merc 50 EFI firetakter som jeg kjøpte fra privatkunde, men solgt via forhandler, i fjor sommer. Dette er den første påhengeren jeg har hatt siden tidlig 90-tall, da jeg var tenåring.

Det er en 2007-modell, så ganske gammel, firesylindret.

I fjor merket jeg store turtallsvariasjoner (RPM falt i noen sekunder og tok seg opp igjen) når jeg kjørte med lavt rpm, men ikke på tomgang. 

Jeg mistenkte dårlig bensin, da jeg kjørte på den bensinen som fulgte med :)

Etter et par turer med ny bensin gikk den helt jevnt.

Så hadde jeg et par småturer hvor alt fungerte perfekt.

Deretter kjørte jeg en tur på 20-30 min med veldig lav fart, typ dorgefart, og fikk da en konstant buzzeralarm da jeg nesten var tilbake i havn.

Det var en bruktgaranti på motoren, og forhandler har byttet en rekke deler som reklamasjon i vinter, blant annet impeller. De er også obs på at det er et vanlig problem på disse motorene at korrosjon kan føre til en innsnevring i stigrøret for vann, og de skal ha kontrollert/utbedret dette.

Da jeg kjørte båten fra utsettingspunktet til båtplass (ca 4 min kjøring med moderat turtall) tidligere i vår, fikk jeg ingen alarm.

Neste gang jeg startet opp (et par dager senere) fikk jeg imidlertid den samme alarmen (konstant tone) som i fjor etter omlag 5 min. på tomgang. Jeg merket meg også at det tok lang tid før det kom vann fra "tell tale" ved kaldstart, og strømmen var veldig svak, ikke konstant stråle.

Ved pådrag (lå stille og ga motoren frigass) gikk ikke alarmen selv etter at motoren hadde vært i gang i 8-10 minutter. Det jeg syntes var litt merkelig, var at temperaturen på kontrollstrålen varierte _mye_, varm, kald, varm, kald … med intervaller på ca 10-30 sekunder; ved kald kjentes vannet kjølig på hånda (ikke så kald som sjøvannet i april men ikke så langt unna heller?, og ved varm var det slik at jeg ikke klarte å holde fingrene under i mer enn 2-3 sekunder ?? Strålen varierte også i intensitet.

Når jeg senket turtallet, gikk det 1-2 min. før alarmen da hørtes.

Jeg fjernet termostaten og prøvde start, men den eneste forskjellen var at det kom en jevnere vannstrøm på tomgang. Fortsatt alarm, etter samme tidsrom. Termostaten var temmelig grønn. Jeg har ikke testet den i varmtvann enda. Ny termostat er på vei.

Båten og motoren virker å være dårlig servet, med irr på batteripolene (jeg har byttet batteri nå.) Temmelig misfornøyd med dette. 

Jeg tenkte på overtrykksventil ("poppet valve"), men jeg har fått tak i et delediagram som stemmer med serienummeret på motoren, og jeg finner ikke noen slik del der. Tror jeg har funnet ut hvordan jeg tar av det lavere dekslet, hvis det skule være aktuelt.

Kan det lønne seg å prøve å kjøre motoren i en bøtte med sitronsyre- eller eddikoppløsning for å renske opp i kanalene? Noen andre tips?

Edit: Jeg har fortalt forhandleren om den siste "utviklingen", men ønsker litt flere synspunkter.

(Innlegget ble redigert 23.04.21 13:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg