Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trimming av eldre 9,9 hk Mariner

NYTT TEMA
elninjo
elninjoInnlegg: 2
13.08.04 20:36
Noen her inne som har noen tips ang trimming av en midt på åttitallet mariner 9,9 hk? Har hørt at man kan "lage" en 15 hk av den
notlob
notlobInnlegg: 34219
13.08.04 20:38
Jepp. To årer i tillegg gjør susen.

elninjo
elninjoInnlegg: 2
14.08.04 15:05
Gud så morsom du var da.., stapp årene et viss sted
MysticPoop
MysticPoopInnlegg: 587
14.08.04 21:53
Fil opp alle kanaler i sylindere'n , og putt en diger klatt Araldit under topplokket (øker kompen no forjævlig).

Montèr turbolader, kraftigere bensinpumpe, lengre tennplugg og mere gira propell.

Skulle gjøre minst 10 Hp.

JokkeFlex
JokkeFlexInnlegg: 3930
14.08.04 23:56
Tror det sitter en oversize pakning i forgasseren, denne begrenser bensintilførselen. Bytt ut med pakning fra 15hk mariner.

esse non videri
Queter
QueterInnlegg: 4710
15.08.04 23:08
Hmm, vi måtte bytte hele forgasseren når vi skulle "ta plmoba" som mange sier...

----------------------------------------------------------------------------------------
Petter'n
JokkeFlex
JokkeFlexInnlegg: 3930
16.08.04 00:00
Er vel sannsynligvis enklere å bytte ut en komplett enhet (forgasseren) enn å åpne den, ta ut noe, sette i noe annet og lukke den igjen. Hva som er billigst er et annet spørsmål.

Det kan også være hele forgasseren som er beregnet på 9.9 hk motor, dette varierer fra produsent til produsent, jeg vet ikke i farten hvem som har 15 hk forgasser med restriktor på sine 9.9 hk, bare at vår gamle Eivinrude var ganske enkel å ta fra 25 til 30... helt til den en vakker dag hoppet ned fra kaien, ned i vannet, hvor den plutselig ble nedtrimmet til 0 hk :-)

esse non videri
Spiralis
SpiralisInnlegg: 3159
16.08.04 21:43
Ring en forhandler, motoren er en 15 Hk i utgangspunktet. Den er bare blitt strypt pga norsk avgiftspolitikk. På noen er det så enkelt at du skrur ut en skrue som hindrer fullt gasspådrag. Forhandleren kan fortelle deg hva du skal gjøre. Hvis han ikke vil skal jeg spørre en her jeg bor.
magnusm
magnusmInnlegg: 3693
18.08.04 19:19
I mange 9,9 Hk motorer er det bare å fjerne en splint eller en skrue i forgasseren.
notlob
notlobInnlegg: 34219
31.08.04 21:05
elninjo skrev:
Gud så morsom du var da.., stapp årene et viss sted

--------------

Det var da voldsomt til hårsårhet og deby her på VGD. Ja, ja, ikke alle som har like lang lunte.

God bedring!
Spiralis
SpiralisInnlegg: 3159
09.09.04 21:11
elninjo,

fikk du fikset motoren din ?
Kementari
KementariInnlegg: 59
05.10.04 12:01
Jeg har hørt at det er noe ved forgasser'n som man må utvide bare noen få millimeter... 8 millimeter er maks..? :P Er ikke helt sikker, men fatter'n tok plompa fra en yamaha 9,9Hk og den går like fort som en 15Hk.. :p

Kristine \m/\m/
When i first saw you, I was afraid to meet you. When i first met you, I was afraid kiss you. When i first Kissed you, I was afraid to Love you. Now that I Love you, I'm afraid to loose you!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg