Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kommer elbiler til å dominere fremtiden?

NYTT TEMA
Burkar
BurkarInnlegg: 8932
31.03.20 17:03

Overraskende at hybrid er høyest i Bærum.

Someone
SomeoneInnlegg: 26306
31.03.20 21:28
Burkar: Overraskende at hybrid er høyest i Bærum.

Ja, for dette er vel faktisk der bilen "bor" ikke ikke bare hva nummerskiltet sier

Someone
SomeoneInnlegg: 26306
31.03.20 21:34

Og Follo er bensin, som eneste på Østlandet

Burkar
BurkarInnlegg: 8932
31.03.20 23:30

Alle leasingbilene er kanskje med å tviste tallene litt? Flere leasingselskap i Bærum, som BMW, ALD og Santander.

(Innlegget ble redigert 31.03.20 23:37)

Someone
SomeoneInnlegg: 26306
01.04.20 08:19
Burkar: Alle leasingbilene er kanskje med å tviste tallene litt? Flere leasingselskap i Bærum, som BMW, ALD og Santander.

Ja, hvem vet hvor min bil hører hjemme: Kjøpt i Asker, jeg bor i Asker og på BU skilter. Men Møller Finans "bor" vel i Oslo?


 


Men til andre tema i tråden: Selv BMW har jo ikke helt lagt bort utviklingen av hydrogen


https://www.tu.no/artikler/bmw-viser-fram-hydrogenbil-men-tror-det-er-mange-ar-til-de-kommer-til-a-lage-en/488943

Burkar
BurkarInnlegg: 8932
01.04.20 16:20

De er vel på Frysja sammen med resten av Møllerbanden.

Someone
SomeoneInnlegg: 26306
01.04.20 20:37
Burkar: De er vel på Frysja sammen med resten av Møllerbanden.

I hvertfall kontoradressen

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17784
11.04.20 10:39

Nå har politikerene fått uventet hjelp når det gjelder problemet med å fjerne subsidiene på elbiler uten å miste for mange velgere, og hjelpen er i form av et virus.


Samfunnet blir nå påført store kostnader i forbindelse med coronaviruset, og det er lenge til vi ser sluttsummen. Vi må dekke dette inn igjen, o da bør politikerene nå gripe tak i denne muligheten.

SUV
SUVInnlegg: 5134
11.04.20 15:09
nometalhorse: Nå har politikerene fått uventet hjelp når det gjelder problemet med å fjerne subsidiene på elbiler uten å miste for mange velgere, og hjelpen er i form av et virus.Samfunnet blir nå påført store kostnader i forbindelse med coronaviruset, og det er lenge til vi ser sluttsummen. Vi må dekke dette inn igjen, o da bør politikerene nå gripe tak i denne muligheten.

Helt enig.


Dessverre så er det mange som ikke ser helheten i regnestykket og bare ser på den delen som angår sin egen personlige økonomi.


La oss si at for en vanlig familiebil så taper staten ca 200.000 kr på at det ble en elbil istedenfor en vanlig bensinbil. Mens bileieren kanskje sparer for eksempel 20.000 kr på å velge elbilen (men får samtidig en del begrensninger i bevegelsesfrihet).


Ser man kun på personlig økonomi så er det en gevinst på 20.000 kr og man roper hurra.


Men hvis man ser på et samfunn med 10 familier som kjøper seg bil og 5 av dem velger elbil og de 5 som vil velge elbil (uten å ta hensyn til resten) da skal vurdere om det er bra med elbilsponsingen eller ikke så ville de nok sagt at det var fint om de kunne blitt sponset med 20.000 kr fra fellesskapet.


Men la oss se på hele regnestykket.


Med elbilsponsing så vil staten tape 5x 200.000 kr = 1.000.000 kr. dette må tas inn medd skatter og avgiifter på andre måter, og utgjør da 100.000 kr pr familie i ekstra beskatning for å dekke elbilfordelene) dette er en utgift or alle enten man velger elbil eller ikke.


For de ten elbil så blir elbilsponsingen en rein utgift på 100.000 kr.


For de med elbil så blir regnestykket at de må betale inn 100.000 kr i ekstra skatt for å dekke dette, men får en økonomisk fordel på 20.000 kr pga statens sponsing. Det betyr at selv de som drar nytte av elbilsponsingene går kraftig i minus på dette, de taper 80.000 kr på dette (og mister en del av bevegelsesfriheten).


Men så lenge folk ikke klarer å se helheten og at staten ikke er en utømmelig pengebinge, men at pengene derfra faktisk først må kreves inn av oss så vil økonomiske elbilfordeler være veldig populært blant en stor andel av folket.


Det blir litt som borgerlønna MDG foreslår, alle skal få en ganske grei sum fra staten uten å trenge å jobbe for pengene. Det høres jo flott ut det, reint bortsett fra at pengene må komme fra et sted og hvis man skal betale inn dette i ekstra skatt så går jo vinninga opp i spinninga. Og hvordan de skal få dekket inn dette har de nok ikke tenkt på, inntektene vil ikke akkurat øke om MDG får makta, tvert imot så kutter man ut oljeinntektene så staten (vi) går på en skikkelig økonomisk smell.


Men så lenge det finnes mange med stemmerett og uten økonomisk innsikt nok til å skjønne at statens inntekter i stor grad kommer fra skatter og avgifter som vi betaler inn så kan man dessverre komme langt ved å gi slike fordeler til noen og ta inn mye større summer i skatter og avgifter for å dekke fordelene).


Og med elbil så er det ikek et sliikt 1:1 forhold mellom hva staten deler ut og hva mottaker (elbileieren) får av fordeler heller. For kravet for å få fordelen er at man velger en biltype som er mye dårligere på økonomi totalt sett (når man holder avgifter utafor).


Så er det sikkert mange elbilfanatikere som vil påstå at elbil er veldig rimelig i drift og innkjøp og alt det der også om man ser helhetlig på det  utenom avgiftsdelen. Men i så fall så kan man jo bare likebehandle elbiler og andre biler og så er det ikke noe iveien for at de fortsatt velger å kjøpe elbiler, med avgiftsnivå som andre biler. Da slipper de til og med å bli uthengt som snyltere av oss som betaler regninga.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg