Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kommer elbiler til å dominere fremtiden?

NYTT TEMA
Jan
JanInnlegg: 6919
16.05.19 20:41
bmw: Jon Winding-Sørensen

Kloke ord. Som om jeg skulle sagt det selv.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37963
16.05.19 23:35

«sosialister» som har lest klimaporno og har et stort oljefond og stor skattemengde å ta for seg av?


 


Hva kan vel gå galt. Mongstadoverskridelser? MÅNELANDINGEN til Stoltenberg & Co? Dieselbilavgiftene i CO2-tåka?


Taxfreeleken er nok i trygge hender, og bakom lurer MUSK.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37963
16.05.19 23:40

 i eventyret «keiserens nye klær» var det ett barn som ropte sannheten mens de såkalt voksne pjattet med det de fikk fortalt og det som var gjengs å si.......... «nå må vi høre på de 93-97 prosentene, flertallet, får man stadig høre.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37963
16.05.19 23:44

JWS er som en vaktmester som kommer inn på en fyllafest en kveld og minner om at noen må koste gårdsplassen nesten morgen, spørs om så mange hører på når der er rus og støy og skrål.......

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37963
16.05.19 23:50

http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleid=7193

 

 

 

Det er et interessant aspekt her – i teorien gjør dette Teslaen like møkkete som en gjennomsnitts småbil.

 

 

 

HA HA HA.

 

»Møkkete Musk»

 

 

(Innlegget ble redigert 16.05.19 23:51)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37963
16.05.19 23:51

Som Bergensene sier: —Enkelte


kvelder blir det noen pilsemenner»

MacanT
MacanTInnlegg: 13571
17.05.19 07:57
rosmebraad: Som Bergensene sier: —Enkelte
kvelder blir det noen pilsemenner»

Kjør på, det er lov å kose seg med pils på 16 mai :)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37963
17.05.19 13:32

Gratulerer med dagen!


Det er nok edruelige dager her, men planser for pils samt burgergrilling av høy klasse utover sommeren!

Someone
SomeoneInnlegg: 26422
23.01.20 07:59

Det er vel ikke umulig det blir litt sånn i gamle dager, hvor biler og lastebiler gikk på forskjellig drivstoff. Biler på bensin og lastebiler på diesel. SLik kan det jo være med elektrisitet og strøm også. Biler på el og lastebiler på hydrogen?


Uansett, har Asko satt sin første hydrogendrevne lastebil i trafikk her i landet


 


http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=52861

InternalExile
InternalExileInnlegg: 20812
23.01.20 14:22
Someone: Biler på el og lastebiler på hydrogen?

Lastebiler har jo ofte faste ruter og en hjemmebase. Krever ikke mange fyllestasjoner langs veiene. De krever jo også mye energi og kan ikke stå å ikke tjener penger i lange perioder av døgnet på lading, selv med hviletids bestemmelser, som dog bare påvirker langtransport.

perchri
perchriInnlegg: 10805
25.01.20 22:45
VG Nett: Vi ser oftere og oftere at alektriske biler kommer i ganske heftige utgaver. Men det er fremdeles en del utfordringer med elbiler. Rekkeviddde, energitilgang, ladetid og vekt for å nevne noe. Fordelene er jo selvsagt miljøgevinsten, så sant vi ikke har kjøpt strøm fra et kullkraftverk et eller annet sted ute i den store verden. Men er det likevel elbiler som er fremtiden, eller?

Elbiler har jo et potensiale, men ikke nå for tida. Batteriene må bli helt anderledes i effekt og holdbarhet, samt lite tap ved lave temperaturer. Dersom disse kravene blir infridd, samt gjennomsnitts antal km under alle forhold vil være 1000km før full lading, jo ,det har en mening med elektromotordrift. Varme problemet må også løses. En bensinbil avgir mellom 4-7kw i varme til varmeapparatet på fullt. Man kan jo tenke seg hva som skjer med en batteridrevet bil dersom det batteriet skulle avhende denne energien via batteriet alene?  Neste steg er 220volt nettet. Hva vil skje når alle biler er elektriske? Vannkrafta holder ikke, ei heller vindkraft ,om vi en så mye mener det. Da står nukliærkraft igjen for tida. det vil jo ikke folk ha, så da blir det 110v gult lys igjen i stua,da? For å ikke glemme at hovednettet fra krafstasjonene må nol 3 dobbles i kvadrat. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 41560
26.01.20 22:23
perchri: Neste steg er 220volt nettet. Hva vil skje når alle biler er elektriske? Vannkrafta holder ikke, ei heller vindkraft ,om vi en så mye mener det. Da står nukliærkraft igjen for tida. det vil jo ikke folk ha, så da blir det 110v gult lys igjen i stua,da? For å ikke glemme at hovednettet fra krafstasjonene må nol 3 dobbles i kvadrat

I Norge er det mer enn nok energi/kraftproduksjon til å forsyne bilparken med strøm. Det er effektkapasiteten i kraftnettet som kan bli for liten.

Someone
SomeoneInnlegg: 26422
10.02.20 10:16

Etter en kjøretur fra Zurich og til Arlberg i Østerrike forrige uke, så jeg temmlig nøyaktig 0 elbiler. Normalt har jeg set en Tesla eller 2.


Dog så jeg et par reklameplakater for e-Tron, men langt flere for de ymse Q-modellene til Audi. Inkludert Q8.


Og i slalombakken stod det utstilt en X7, så 2000meters høyde

Someone
SomeoneInnlegg: 26422
26.02.20 08:25

Mens det det med de fallende strømprisene har blitt endel billigere å lade hjemme de siste månedene, så ser det ut som prisen på hurtiglading påvirker null og niks av strømprisen

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10883
26.02.20 09:41

Noe som gjør de velegnet for elektrisk drift. 

 

Jeg hørte for en tid siden et foredrag av utviklingssjefen til BYD, en stor kinesisk bilfabrikant, som informerte om selskapets produkter  og utviklingsplaner. De er regnet som verdens største elbilprodusent og har lenge levert store antall personbiler og bybusser til kunder i Kina. Selskapet er nå i gang med å ekspandere i andre markeder. Her i Norge kommer de i disse dager med en SUV for oss privatbilister. De er også inne i bussmarkedet i Norge og i mange andre land. 

Utviklingssjefen fortalte at deres neste store utviklingsprosjekt er lastebiler og varebiler for bruk i varedistribusjon, dvs. biler som ikke skal gå i langtransport. De har utviklet en rekke modeller fra lette varevogner opp til mellomtunge lastebiler, og er allerede i ferd med å etablere seg i det norske vare- og lastebilmarkedet. Deres neste satsningsområde vil bli anleggsmaskiner og andre spesialiserte kjøretøy som flyplasskjøretøy etc.

 

Jeg er overbevist om at BYDs satsing vil bli vellykket fordi det er så store driftsmarginer å hente ved å gå over fra diesel til batterielektrisk drift av næringskjøretøy at dette vil tvinge seg frem. Det vil bli nødvendig for speditører og andre i transportmarkedet å hive seg på elbølgen for ikke å bli utkonkurrert. 

Jeg mener å huske at en SINTEF-utredning for bussoperatøren i Trondheim (AtB) fant at de ville spare 30 % på driften av bussene ved å gå over til elektrisk drift. Om det stemmer vil vi få svar på om litt fordi nå er de første elbussene i byen satt i drift.

(Innlegget ble redigert 26.02.20 09:42)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 10883
26.02.20 09:49
Someone: Mens det det med de fallende strømprisene har blitt endel billigere å lade hjemme de siste månedene, så ser det ut som prisen på hurtiglading påvirker null og niks av strømprisen

Det er slik markedet virker det. Enn så lenge er det underkapasitet på hurtiglading slik at tibud/etterspørselsbalansen gir selgers marked. Det utnytter selvsagt ladeopratørene for alt det er verdt.


Dette vil endre seg etterhvert som det kommer til flere aktører i hurtiglademarkedet og forskyver balansen mer mot kjøpers marked. Da må ladeoperatørene i større grad konkurrere om kundenes gunst, noe som vil presse ned prisen (og selskapenes marginer). 

Ribba
RibbaInnlegg: 36115
26.02.20 15:31
trondhjem: Jeg er overbevist om at BYDs satsing vil bli vellykket fordi det er så store driftsmarginer å hente ved å gå over fra diesel til batterielektrisk drift av næringskjøretøy at dette vil tvinge seg frem.

Vel, jeg anbefaler deg å se Engineering Explained sin video om problematikken.


Så små biler som putrer rundt i byen, så er det nok muligheter. Samme med passasjertransport. Men tungtransporten er det nok enda et godt stykke igjen.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37963
26.02.20 17:52

Hva vil skje når alle biler er elektriske? Vannkrafta holder ikke


 


**************


Tror man må lese seg opp på hvilken effekt de store vannkraftverkene har. Foreløbig bruker ikke landets 1/4 mill. elbiler mer energi enn ett eneste Peltonhjul i f. eks Sima kan levere.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17921
13.03.20 08:17

Dette før vel elbil folket til å sette frokosten i halsen?

Study Indicates Tires And Brakes Now Give Off More Pollution Than Exhaust Emissions.

For testing purposes, Emissions Analytics used a “popular family hatchback running on brand new, correctly inflated tyres.” It found the car emitted 5.8 grams per kilometer of particulate matter vs the regulated exhaust emission limit of 4.5 milligrams per kilometer. It plans on doing additional testing moving forward, claiming that it has uncovered a serious oversight in the market’s regulatory activities.

Nå skal det sies at elbiler ikke trenger å bruke bremsene like mye, men dekke kjører de på - så uansett bør dette få følger i indre byområder hvis det skal være noen mening med hva politikerene gjør.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37963
13.03.20 11:53

Påstanden fra undertegnede er at bilkjøring dessverre ikke er miljøvennlig, uansetr hbor spennende man syns det er.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 5073
13.03.20 14:45

En Elbil bruker bremsene enda mindre enn hva en bensinbil gjør, så her er det nok et pluss i favør batteribilen. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17921
13.03.20 15:07
Fernandovonarb: En Elbil bruker bremsene enda mindre enn hva en bensinbil gjør, så her er det nok et pluss i favør batteribilen.

Nå er det dekkene som står for nesten alt de omtaler i artikkelen så der stiller nok diesel, bensin, elbil osv likt. Eller kanskje dårligere for elbiler pga høy vekt.

SUV
SUVInnlegg: 5228
13.03.20 23:21
trondhjem: Jeg er overbevist om at BYDs satsing vil bli vellykket fordi det er så store driftsmarginer å hente ved å gå over fra diesel til batterielektrisk drift av næringskjøretøy at dette vil tvinge seg frem. Det vil bli nødvendig for speditører og andre i transportmarkedet å hive seg på elbølgen for ikke å bli utkonkurrert.
Jeg mener å huske at en SINTEF-utredning for bussoperatøren i Trondheim (AtB) fant at de ville spare 30 % på driften av bussene ved å gå over til elektrisk drift. Om det stemmer vil vi få svar på om litt fordi nå er de første elbussene i byen satt i drift.

Du må huske på at lønnsomhet avgjøres ikke bare av drivstoffutgifter, men av inntekter minus utgifter, hvor man må ta med alt.


Med elektrisk næringskjøretøy så sparer man noe i drivtoffutgifter sammenlignet med diesel, men:


Men man må kjøpe inn et kjøretøy som er mye dyrere, for en buss så er det vel fort snak om en million kr eller mer ekstra. Man får en del diesel for en million.


En lastebil må ofte gå ca 12 timer i døgnet for at man skal få overskudd. Om mye av arbeidstiden brukes på lading istedenfor å tjene penger så blir det verre å få dette til å gå opp. Husk at lånet skal betjenes også når bilen står stille pga lading. Og ansatte skal ha lønn selv om de må ta seg en omvei og en ellers unødig ventepause pga lading.


Man må også bygge dyre ladestasjoner for å få fylt på det billige drivstoffet.


Man har vektbegrensninger som må overholdes, så tunge batterier betyr mindre nyttelast og dermed færre kroner innkjørt.


Synes du det er greit å si til kundene: "Beklager, men i dag får du varene dine mye senere enn lovet fordi det var strømbrudd i natt så batteriene ikke ble ladet opp like mye som planlagt."?


Om elektrisk fremdriift hadde vært så lønnsom så hadde nok mange satset på det, men slik er det altså ikke. Men noen vil selvfølgelig bruke masse penger på å spare litt penger sa de kun ser deler av regnestykket og ikke helheten. For disse kan det jo se ut som om det kan lønne seg med elektrisk nyttekjøretøy, helt til de går konkurs fordi utgiftene ble større og inntektene mindre enn da de kjørte med diesel og de ikke skjønner hva som skjedde ettersom de hadde så lave drivstoffutgifter.


Det blir omtrent som å kjøpe em Model X for å spare penger fordi drivstoffet er så billig. Først når bilen har gått ca en million km har den blitt lønnsom sammenlignet med min bil om man regner innkjøp av ny bil + drivstoff. Siden de færreste biler kommer seg opp i 1.000.000 km så blir det vanskelig å få den elektriske løsningen til å lønne seg.

SUV
SUVInnlegg: 5228
13.03.20 23:26
rosmebraad: Påstanden fra undertegnede er at bilkjøring dessverre ikke er miljøvennlig, uansetr hbor spennende man syns det er.

Miljøvernerne er bare opptatt av at vi andre skal kjøre mindre bil, mens de selv kjører mye og kjører biler som forurenser mer enn oss andre.


Ei fra MDG har mange ganger uttalt seg i avisa om en del miljøsaker. Og som taxisjåfør, som vel antakelig betød dieselbil.


Når jeg tenker meg om så er det forresten blitt en elektrisk taxi også i nærmeste by (etter at MDG-dama sluttet som taxisjåfør og begynte å jobbe i butikk). Det var vist ikke så enkelt å få ladet opp den elektriske taxien viste det seg. Og jeg kan ikke huske å ha sett noe til den i trafikken. Kanskje den ikke er taxi lenger likevel?


 

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2605
14.03.20 07:33

"Helelektriske Peugeot e-2008 SUV - endelig er den her."


SUV uten AWD er vel omtrent som flaggermus uten flagg?

SUV
SUVInnlegg: 5228
14.03.20 12:22
Grammofon: "Helelektriske Peugeot e-2008 SUV - endelig er den her."SUV uten AWD er vel omtrent som flaggermus uten flagg?

Jeg har ikke sett på denne Peugot-SUV-en, men jeg synes det blir for dumt at tohjulsdreven iler kalles for SUV, og det samme med biler med dårlig bakkeklaring.


Før var det vanlig med grei bakkeklaring også på vanlige familiebiler. Så ble nye biler bare lavere og lavere og man jekket noen opp et hakk og kalte dem for SUV, og så siger disse også ned så mange SUV-er nå har dårligere bakkeklaring enn mange typiske familiebiler fra for eksempel 80-tallet. Siden vi nå er inne på Peugot så kan man jo se på en vanlig familiebil fra 80-tallet, Peugot 505:


https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_505


Ingen ville kalt den for SUV, men den hadde god bakkeklaring selv i vanlig versjon (finnes også hevet med firehjulstrekk fra Dangel allerede tidlig på 80-tallet, se bilde i linken).


Og hvor mange av dagens biler som markedsføres som SUV ville klart å følge etter en forhjulsdrevet Lada Samara?


https://www.youtube.com/watch?v=JsZELdNdGGw&t=3s


Disse er jo litt nyere, tror jeg så Lada Samara første gang i Tromsø sommeren 1992.


Men Lada Samara har jo mye av det som er viktig for god fremkommelighet, nemlig grei bakkeklaring og lang fjæringsvei. Så mangler den firehjulstrekk, men det er jo ofte mindre viktig enn bakkeklaringen på steder der man ellers ville blitt hengende på underlaget. Lettere å få en bil frem med to drivhjul og to trillenede hjul mot bakken enn fire drivhjul i lufta og buken mot bakken.

Springer1
Springer1Innlegg: 373
14.03.20 12:36
rosmebraad: Påstanden fra undertegnede er at bilkjøring dessverre ikke er miljøvennlig, uansetr hbor spennende man syns det er.

Påstanden fra undertegnede er at livet dessverre ikke er miljøvennlig, uansett hvor spennende man syns det er.


Forskjell på å barbere seg og å kutte av seg hodet.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2605
14.03.20 19:16

@SUV: Jeg har hatt Subaru Legacy og Impreza. Ikke så mye bakkeklaring, men suveren framkommelighet i glatte motbakker med asynkron AWD. Jeg kunne godt tenke meg en elbil, men ikke uten firehjulstrekk.

SUV
SUVInnlegg: 5228
14.03.20 23:59
Grammofon: @SUV: Jeg har hatt Subaru Legacy og Impreza. Ikke så mye bakkeklaring, men suveren framkommelighet i glatte motbakker med asynkron AWD. Jeg kunne godt tenke meg en elbil, men ikke uten firehjulstrekk.

Hvis det er forholdsvis jevn vei og bare glatt så trenger man naturligvis ikke særlig stor bakkeklaring, da er det firehjulstrekken man trenger.

 

Men et poeng som mange overser når det gjelder bakkeklaring er at mange tror det er bare når man dunker nedi man har for liten bakkeklaring. Men bakkeklaringen påvirker hvor lang fjæringsvei man kan ha og dermed hvor myk fjæring man kan ha og dermed hvor jevn vektfordeling man kan ha på hjulene når underlaget er litt ujevnt.

 

Man ser det jo stadig, særlig på tohjulsdrevne biler (som jo har lettere for å sette seg fast) at der det er litt på grensen med fremkommeligheten så vil en liten ujevnhet stoppe dem fordi de spiinner på ene siden.

 

Og på biler med sperrer eller lignende elektronikk koblet til bremsene vil det også være mye tyngre å løfte halve bilens vekt over ne hindring enn å bare løfte ca en fjerdedel av vekten over hindringen. Og når man pga glatt underlag og en vis friksjon mellom dekk og underlag så har man jo en begrenset kraft og da er det jo greit om man ikke trenger mer kraft for å komme over enn man har.

Firehjulstrekksystemet til Subaru fra Legacy kom rundt 89 er jo bra med senterdifferensial så man får en jevn fordeling av kreftene. Landrover fikk for øvrig dette allerede i 83 da Defender kom. Og Audi var vel omtrent samtidig (muligens litt før LR) med sitt Quattro-system.

Jeg kommer i farta bare på to stk Subaru jeg har kjørt. En 91-mod Legacy som jeg bare kjrøte på sommerføre og en 2005 Forester demobil som jeg kjørte en vinterdag, en god bil, men ikke så mye bedre at det forsvarte de 67.000 kronene jeg måtte ha betalt ekstra i forhold til bilen jeg kjøpte.

(Innlegget ble redigert 15.03.20 00:17)

Someone
SomeoneInnlegg: 26422
31.03.20 11:15

Elbiler hadde ved utgangen av 2019, nesten 10% andel av bilparken. 9,3%. Diesel er størst med 54%


 


Ellers har de laget en oversikt over hvilke kommuner hvor hver drivstofftype kom høyest på salgsstatistikken i 2019


 


https://www.nettavisen.no/livsstil/ssb-andelen-elbiler-har-okt-med-over-33-prosent-diesel-er-fremdeles-storst/3423946629.html

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg