Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Guide for import av bruktbil.

NYTT TEMA
ferrek
ferrekInnlegg: 15672
02.11.10 22:28

Flere med meg her inne lurer muligens på hvordan man går frem dersom man ønsker å importere en bil fra eksempelvis Tyskland på egenhånd. Dersom noen som har prøvd dette egenhendig hadde det vært fint og fått oppskriften her.

Jeg har skjønt at man finner den aktuelle bilen, helst med mulighet for å refundere tysk mva (som er på 19%?), men hva skjer videre? Jeg forutsetter at man skal hente bilen hos forhandler selv og skal fortolle den på grensen. Så nå er det bare å komme med erfaringene deres!

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
02.11.10 22:48

Det er piece of cake.

I Tyskland:
Må du innom Zulassungsstelle ("biltilsynet") og Zollamt (Tollvesenet). Zulassungsstelle må se rammenummeret på bilen og hvis bilen er noen år, at den er EU-godkjent. Mer ser de ikke på. De lager et "nytt" vognkort (skriver deg inn som eier).

Zollamt sørger for at du får igjen eventuell moms.

Jeg har gjort en av delene på en dag (en gang Zollamt, en gang Zulassungsstelle) - men ikke begge deler da forhandleren gjorde en av delene de forskjellige gangene.

Etter at du har fått endret vognkortet må du få et rødteksportskilt, det kan du få laget hos en lokal skiltmaker i nærheten av Zulassungsstelle. COC-papirer (forhandler skaffer som regel dette) er livsviktige ved eksport, det er dette man tidligere kalte typegodkjenning(spapirer). Det er også dette dokumentet det norske tollvesenet bruker når han skal beregne avgiftene.

Før du forlater eurosonen må du få stemplet tolldokumentet en gang til, for å bekrefte utførselen. Dette gjøres f.eks. i Danmark, i Kiel eller lignende.

Så er det tut og kjør til Norge. Kjør på rødt, så blir du bedt om å kjøre til tollbua. Så får du transitdokumenter. Du må betale momsen innen få dager, avgiften kan du evt. betale siden. For å få registrert bilen må den innom ditt lokale biltilsyn - etter at du har betalt momsen, men før avgiften kan betales og bilen skal registreres. Jeg hater virkelig trafikkstasjonen her i Trondheim og dets ansatte - men det er ikke viktig. Etter at en ansatt her har sett på bilen kan du betale avgift hos tollvesenet, så må du innom trafikkstasjonen igjen hvor du får laget skilt.

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
02.11.10 23:14

Tusen takk skal du ha PassatGL!

veegee
veegeeInnlegg: 4159
03.11.10 08:46

En importør jeg kjenner her bruker Øyvind jonansen transport (ojt.no) til å hente bilene i tyskland hos forhandler, betaler mellom 4000-6000 (alt ettersom hvor i Tyskland bilene befinner seg) ferdig levert Drammen med alt av "tysk"papirarbeid gjordt, synes ikke det er så dyrt.

Kan tenke meg at jeg lett hadde svidd av minst like mye om jeg skulle sullet rundt i Tyskland et par dager.

Timmelsjoch
TimmelsjochInnlegg: 18893
03.11.10 09:11
veegee: synes ikke det er så dyrt. Kan tenke meg at jeg lett hadde svidd av minst like mye om jeg skulle sullet rundt i Tyskland et par dager.

Det var billig. Men noen synes kanskje det er litt moro å gjøre jobben selv og å kjøre hjem på tollskilter.

Porsche Center Oslo skulle ha 50.000 for å bare hente en bil der forhandler i Tyskland sto som selger, og 100.000 om de skulle stå som selger.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
03.11.10 13:37

@ferrek:

No problem. Mulig det var litt lite detaljert, men dette er hovedgangen. For å få igjen momsen bør du få et spedisjonsfirma som ligger i nærheten av tollkontoret til å skrive et dokument for deg, uten dette dokumentet blir tollbetjenten grinete (selvopplevd). Men som sagt kan forhandler kanskje være behjelpelig med besøk enten på Zulassungsamt, Zollamt, eller begge deler.

Det er mange som kjører med gule skilt, men røde skilt er de som er gyldige utenfor EU-sonen. Forsøk å få din framtidige forsikring på bilen til å dekke forsikringen på turen oppover - det er kjedelig med bare ansvar.

@veegee: 4-6000kr for alt av arbeid hørtes rimelig ut, snodig at det er butikk i sånt. For min del var jeg på Oktoberfest sist år og tok med meg bilen hjemover etter feriens slutt. Året før benyttet jeg anledningen til å utforske litt byer m.m. Det kan også være av stor, for ikke å si uvurderlig fordel å se bilen i levende live før man har kjøpt og betalt.

Pathduck
PathduckInnlegg: 522
03.11.10 17:15
veegee: En importør jeg kjenner her bruker Øyvind jonansen transport (ojt.no) til å hente bilene i tyskland hos forhandler, betaler mellom 4000-6000 (alt ettersom hvor i Tyskland bilene befinner seg) ferdig levert Drammen med alt av "tysk"papirarbeid gjordt, synes ikke det er så dyrt.

Jeg har brukt Øyvind Johansen et par-tre ganger. Mener de tok 5000 til 7000 for å ta bilen inn til Norge. For å gjøre ferdig registrering og levere den på norske skilt tok de rundt 3500. Dvs ca 10000 for å lever bilen ferdig på Norske skilt. Problemet i forhold til å hente den selv er at du ikke får sett bilen hos forhandler før den kommer til Norge. Det gjør det mye vanskligere å klage på bulker/riper og andre mangler på bilen. En annen fordel med å hente selv er at du får med alle viktige papirer, var en gang et papir ble borte og transportselskapet og forretningen skyldte på hverandre.

Pathduck
03.11.10 17:17

Det finnes mye god info om import på denne adressen:

www.tyskland.org

(Innlegget ble redigert 03.11.10 17:20)

Pathduck
03.11.10 17:19

Forresten - bruker du transportselskap må du huske på at en del papirabeid uansett må gjøres av deg i forkant - du må betale bilen, sørge for at nødvendige fullmakter er fylt ut osv slik at alt er ok ved overlevering fra forhandler til transportselskap.

Tror også at prisene fra mitt forrige innlegg kan justeres opp litt. Det er sikkert to år siden jeg sist tok inn en bil via transportselskapet.

veegee
veegeeInnlegg: 4159
03.11.10 17:46
Pathduck: Det gjør det mye vanskligere å klage på bulker/riper og andre mangler på bilen

Enig. Men 1-2år gamle biler hos merkeforhandler hadde jeg glatt kjøpt usett.

trheim11
trheim11Innlegg: 5742
03.11.10 17:51
veegee: Kan tenke meg at jeg lett hadde svidd av minst like mye om jeg skulle sullet rundt i Tyskland et par dager.

Dæven, nå fikk jeg lyst til å sulle rundt i Tyskland ett par dager på jakt etter bil!

En felles VGD-tur hadde vært tingen og med PassatGL som innførselskonsulent. Hadde sikkert blitt et voldsomt kjøpepress og ingen hadde kommet hjem med fwd-diesel :-)

JHOL
JHOLInnlegg: 1515
03.11.10 19:21

Jeg har hørt at man fra enkelte forhandlere kan kjøpe biler til nettopris. Dvs at du kjøper den uten tysk mva og forhandleren sørger da for å få tilbake disse pengene selv.

Noen som vet hvordan dette er?

Pathduck
03.11.10 19:57
JHOL: Jeg har hørt at man fra enkelte forhandlere kan kjøpe biler til nettopris. Dvs at du kjøper den uten tysk mva og forhandleren sørger da for å få tilbake disse pengene selv. Noen som vet hvordan dette er?

Jeg vet bare at Mercedes ikke vil selge sine til nettopris, hverken hvis du kjøper selv eller hvis man bruker norsk transportselskap. 

Husk også på at du må betale mva av mva på norsk grense dersom det ikke kommer særdeles tydelig frem av kjøpekontrakten at tysk mva vil bli refundert av forhandler i etterkant. Du må da søke (med en haug av dokumentasjon) om å få igjen denne summen av norske tollmyndigheter etter at den tyske mva er refundert.

(Innlegget ble redigert 03.11.10 19:58)

Klikk for å gå tilbake til toppen