Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VW diesel dyser

NYTT TEMA
drillern
drillernInnlegg: 6429
17.11.10 19:59

Nå kjøpte en kompis en 2007mod passat,disel.Den hadde gått 140 000 km.Så en dag bråstoppet bilen like etter start og ei dyse måtte skiftes,pris 27 000,så etter noen dager skjer det samme ny dyse må skiftes,og nye 27 000 kr.Heldigvis dekket importør halve regninga,men nå er han livredd for at også de 2 andre vil svikte,også sønnen hans har en passat og der har det gått ei dyse.Disse bilene må da være farlig å kjøpe brukte.Takke meg til en bensin med innsprøytning,framfor en slik turbodisel,sjøl om den er litt dyrere i bruk.

rallysport
rallysportInnlegg: 3345
17.11.10 20:41

Om dette er en 1.9tdi/2.0tdi pumpedyse så koster det ca 5500,- for en slik dyse. Og det er ikke all verdens arbeid å bytte. Hvertfall ikke rundt 12-15 arbeidstimer. Jeg vil kalle det lureri. Autodata beregner 2.5time på en eldre pumpedyse, for alle. (2004 passat tdi pd)

Kompressor
KompressorInnlegg: 15375
17.11.10 20:53

Kan ikke fatte at folk kjøper diesel. Ikke nok med at motorlyden er stygg og kjøregleden drept, men det er også dyrt å eie i lengden, selv om det går billigere drivstoffmessig.

(Innlegget ble redigert 17.11.10 20:53)

blist
blistInnlegg: 1671
17.11.10 22:28

Mercedes ( ikke minst på nyeste E-klasse )  er vel den produsenten som har hatt mest problemer injektorene ( dysene ) sine.

Kompressor
17.11.10 23:11

Det er jeg kjent med. Riktignok kun dieselfirerne som har problemer med dette. Dieselfirere er jo som kjent motorer som ikke har noe som helst å gjøre under panseret på en skikkelig Mercedes-Benz eller annen bil som skal være en premiumsmodell, eller noe ekstra fint.

Det er mange som har hatt problemer med dyser. MB gir det på garanti, men det er den manglende driftsikkerheten som er irriterende. Det gjør det enkelt å velge bort dieselfirer i samtlige Mercedes-Benz. Skulle jeg valgt en E-klasse som drosje og 220 cdi var et alternativ hadde jeg faktisk valgt bensinutgaven E 200 Kompressor, da også pga disse dyseproblemene.

Dieselbiler er dyrere å drifte i lengden og når VAG lager bilene så dyre å reparere at en dyse koster 27 000kr så er det ubrukelig.

Hva er egentlig fordelene med en dieselbil hvis man ikke kan spille på det økonomiske?

(Innlegget ble redigert 17.11.10 23:13)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
17.11.10 23:15
Kompressor: Det er jeg kjent med. Riktignok kun dieselfirerne som har problemer med dette. Dieselfirere er jo som kjent motorer som ikke har noe som helst å gjøre under panseret på en skikkelig Mercedes-Benz eller annen bil som skal være en premiumsmodell, eller noe ekstra fint.

Fremtiden blir tøff for deg. S250 cdi er bare starten på firer-hirerarktet :=)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37094
17.11.10 23:43
Kompressor: Dieselfirere er jo som kjent motorer som ikke har noe som helst å gjøre under panseret på en skikkelig Mercedes-Benz

Men likevel er de jo under panseret på (minst?) 90 % av dagens E-klasser her til lands, og de er motorene folk flest kjenner E-klasse gjennom!

Buick-Riviera
Buick-RivieraInnlegg: 15149
17.11.10 23:47

Vi gratulerer "ingeniørene" der nede i Tyskland med dette. En dyse er faktisk dyrere enn en komplett 5.7 liters Chevrolet (350 cid) motor på 250-300 hk her i Norge.

Kompressor
17.11.10 23:52
MrEirik2: Fremtiden blir tøff for deg. S250 cdi er bare starten på firer-hirerarktet :=)

Mercedes-Benz har "alltid" tilbudt møkkamotorer (trege bråkete dieselmotorer) i både C, E og S-klasse (les: S-klasse med 300 femmer og gamle trege E-klasser som både W123-serier, W124 og W210 220 d _uten_ turbo). Folk får gjerne kjøre cabriolet med traktormotor, men det skal ikke jeg gjøre.

Men så lenge det finnes bensin V8 og bensin 6'ere så er det hva jeg har tenkt å kjøre rundt i.

At resten av verden vil seg selv så vondt at de kjører dieselfirer er ikke mitt problem :-)

(Innlegget ble redigert 17.11.10 23:55)

Hi-Po
Hi-PoInnlegg: 3456
17.11.10 23:57
Buick-Riviera: Vi gratulerer "ingeniørene" der nede i Tyskland med dette. En dyse er faktisk dyrere enn en komplett 5.7 liters Chevrolet (350 cid) motor på 250-300 hk her i Norge.

Skulle faktisk til og skrive det samme, men du klarte det akkurat like bra. Hvordan i mørke helvete er det mulig å få en dyse til å bli så dyr?

Sitter og ser at bytteinjectorer til 01-04 Duramax 6.6 liter ligger på rundt 2,250.- kroner. Og kroner 2,400.- for samme til 5.9 Cummins for 03-04 modeller.

Dyser til eldre 6.2 / 6.5 Chevy diesel koster 398.- per stykk

Hva er greia som gjør disse VAG-dysene så himla dyre. Levetiden er det tydeligvis i hvert fall ikke...

(Innlegget ble redigert 17.11.10 23:58)

rallysport
18.11.10 17:42
Hi-Po: Skulle faktisk til og skrive det samme, men du klarte det akkurat like bra. Hvordan i mørke helvete er det mulig å få en dyse til å bli så dyr? Sitter og ser at bytteinjectorer til 01-04 Duramax 6.6 liter ligger på rundt 2,250.- kroner. Og kroner 2,400.- for samme til 5.9 Cummins for 03-04 modeller. Dyser til eldre 6.2 / 6.5 Chevy diesel koster 398.- per stykk Hva er greia som gjør disse VAG-dysene så himla dyre. Levetiden er det tydeligvis i hvert fall ikke...

Vag dysene koster 5500,- Det er nå sånn at jeg ikke helt tror på totalprisen trådstarter har lagt ut. Det er helt unaturlig høyt for å bytte 1 dyse. Jeg tipper de har byttet alle for 27000,- Da vil dyseprisen være ca 22000,- og 5000,- i arbeid.

rosmebraad
18.11.10 17:48
Hi-Po: Hva er greia som gjør disse VAG-dysene så himla dyre.

Formuen til Møller og andre "VAG-topper" skal jo ivaretaes!

rosmebraad
18.11.10 17:50
Kompressor: At resten av verden vil seg selv så vondt at de kjører dieselfirer er ikke mitt problem :-)

Hele grunnlaget for E-klasse hadde jo falt bort i land som Norge om de ikke ble levert som traktorer!

drillern
drillernInnlegg: 6429
18.11.10 18:32
rallysport: Vag dysene koster 5500,- Det er nå sånn at jeg ikke helt tror på totalprisen trådstarter har lagt ut. Det er helt unaturlig høyt for å bytte 1 dyse. Jeg tipper de har byttet alle for 27000,- Da vil dyseprisen være ca 22000,- og 5000,- i arbeid.  

Nå var bilen ferdig reparert,og prisen ble 18 000 kr for dyse nr 2 ,da de skiftet første dysa hadde de også byttet et kretskort.Han vurderer nå å skifte de 2 siste i Sverige om det er mye billigere der.

rallysport
18.11.10 19:15
drillern: Nå var bilen ferdig reparert,og prisen ble 18 000 kr for dyse nr 2 ,da de skiftet første dysa hadde de også byttet et kretskort.Han vurderer nå å skifte de 2 siste i Sverige om det er mye billigere der.

Da vil jeg nesten si at kompisen din ble lurt på prisen. Da har de tjent godt på jobben.

Da ville jeg feks hørt med Nilsson Bil AB i strømstad om det er på østlandet han bor. Er ofte ca halv pris der.

gorgus
gorgusInnlegg: 2759
18.11.10 20:14
Hi-Po: Hva er greia som gjør disse VAG-dysene så himla dyre. Levetiden er det tydeligvis i hvert fall ikke...

Det ligger vel i navnet - pumpedyse. Det er ikke bare en dyse så vidt jeg vet, men også en form for dieselpumpe som pumper opp trykket intil 2400 bar trykk i hver sylinder i riktig mengde og til rriktig tid. Trykkoppbygingen skjer mekanisk med en pumpe som er koblet til kamakselen som en ventilløfter. Trykket blir veldig mye hurtigere pumpet i dette systemet en med en gammeldags dieselpumpe med rør til hver sylinder. Så er det en magnetventil som lukker for trykket ultrahurtig før trykkoppbygging starter.  
Ventilløfteren er utformet slik at stempelet beveges med høy hastighet, slik at det ønskede høytrykket bygges opp raskt. Innsprøytingsprosessen tidsstyres ved hjelp av en magnetventil. Trykkoppbyggingen skjer først når magnetventilen lukkes elektrisk. Den raske lukkingen av magnetventilen sørger for at innsprøytingen slutter brått. Det er svært viktig for fullstendig og ren forbrenning.

Altså ett mer avansert og bedre system, en en gammeldags dieselpumpe, som heller ikke var veldig billig å overhale.

Buick-Riviera
18.11.10 20:25
gorgus: Det ligger vel i navnet - pumpedyse. Det er ikke bare en dyse så vidt jeg vet, men også en form for dieselpumpe som pumper opp trykket intil 2400 bar trykk i hver sylinder i riktig mengde og til rriktig tid. Trykkoppbygingen skjer mekanisk med en pumpe som er koblet til kamakselen som en ventilløfter. Trykket blir veldig mye hurtigere pumpet i dette systemet en med en gammeldags dieselpumpe med rør til hver sylinder. Så er det en magnetventil som lukker for trykket ultrahurtig før trykkoppbygging starter.  
Ventilløfteren er utformet slik at stempelet beveges med høy hastighet, slik at det ønskede høytrykket bygges opp raskt. Innsprøytingsprosessen tidsstyres ved hjelp av en magnetventil. Trykkoppbyggingen skjer først når magnetventilen lukkes elektrisk. Den raske lukkingen av magnetventilen sørger for at innsprøytingen slutter brått. Det er svært viktig for fullstendig og ren forbrenning. Altså ett mer avansert og bedre system, en en gammeldags dieselpumpe, som heller ikke var veldig billig å overhale.  

Nå har vel alle dieselmotorer både en fødepumpe og en trykkpumpe så vidt jeg veit. Så dette er vel ikke akkurat revolusjonerende.

LUP
LUPInnlegg: 54
18.11.10 20:51
Buick-Riviera: Nå har vel alle dieselmotorer både en fødepumpe og en trykkpumpe så vidt jeg veit. Så dette er vel ikke akkurat revolusjonerende.

Virker ikke som du skjønte poenget her.

det han sier er at en slik dyse ikke kan sammenlignes med den du finner på en gammel konvensjonell dieselmotor.

Her er det snakk om en injektor som har både dieselpumpens og dysens funksjon. Men dette hadde de selvsagt for hundre år siden i amerika.

Billbabba
BillbabbaInnlegg: 10955
18.11.10 21:04
blist: Mercedes ( ikke minst på nyeste E-klasse )  er vel den produsenten som har hatt mest problemer injektorene ( dysene ) sine.

Jeg trudde det var Rangrover/Landrover. Dem sliter jo med olje lekasje til dysene, og det gir kraftig fusking, og voldsom soting.

rosmebraad
18.11.10 22:52
Buick-Riviera: Nå har vel alle dieselmotorer både en fødepumpe og en trykkpumpe

Det høres ut som ting de fleste jordmødre har også!

gorgus
18.11.10 23:27
rosmebraad: Det høres ut som ting de fleste jordmødre har også!

den du få tommel for.......

Buick-Riviera
19.11.10 00:21
LUP: Virker ikke som du skjønte poenget her. det han sier er at en slik dyse ikke kan sammenlignes med den du finner på en gammel konvensjonell dieselmotor. Her er det snakk om en injektor som har både dieselpumpens og dysens funksjon. Men dette hadde de selvsagt for hundre år siden i amerika.

Jeg skjønte selvsagt dette. Dette er akkurat det samme som på Duramaxen, Navistaren eller Cummins motorene. "Problemet" er vel heller det at det koster vesentlig mindre til sistnevnte, selv om også det er dyrt synes jeg.

Injektoren har vel ikke akkurat trykkpumpa sin funksjon, men den åpner og lukker utrolig mange ganger, i likhet med eldre dieseler. Forskjellen her er vel først og fremst trykket inne i dysa i forhold til eldre sugedieseler.

LUP
19.11.10 07:39
Buick-Riviera: Jeg skjønte selvsagt dette. Dette er akkurat det samme som på Duramaxen, Navistaren eller Cummins motorene. "Problemet" er vel heller det at det koster vesentlig mindre til sistnevnte, selv om også det er dyrt synes jeg. Injektoren har vel ikke akkurat trykkpumpa sin funksjon, men den åpner og lukker utrolig mange ganger, i likhet med eldre dieseler. Forskjellen her er vel først og fremst trykket inne i dysa i forhold til eldre sugedieseler.

Det er ikke som du sier. Pumpeenheten sitter i dysen.  Tror ikke det er denne løsningen på de andre motorene du nevner.

http://www.volkswagen.no/no/no/Innovasjon_og_miljo/Teknikk_leksikon/pump-nozzle_injection.index.html

Buick-Riviera
19.11.10 07:45
LUP: Det er ikke som du sier. Pumpeenheten sitter i dysen.  Tror ikke det er denne løsningen på de andre motorene du nevner. http://www.volkswagen.no/no/no/Innovasjon_og_miljo/Teknikk_leksikon/pump-nozzle_injection.index.html

Hvis så er tilfelle er det jo direkte latterlig. HDi motorene til PSA har da bare en høytrykkspumpe, og dette er motorer som både bruker mindre drivstoff og i tillegg går penere....

gorgus
19.11.10 08:11
Buick-Riviera: Hvis så er tilfelle er det jo direkte latterlig. HDi motorene til PSA har da bare en høytrykkspumpe, og dette er motorer som både bruker mindre drivstoff og i tillegg går penere....

Hvis det er noen som er latterlig her nå, så er det noen som kommenterer noe de ikke har særlig peiling på. At motorlyden på dieselmotor har med drivstoffsystemet å gjøre, er også nytt for meg.

Hvordan har det forresten gått med omskoleringen din til bilmekaniker. Du spurte jo her på VGD i full offentlighet  for en tid tilbake, hvordan du skulle forholde deg for å få ett fagbrev. Har du begynt på teoridelen ennå?

Buick-Riviera
19.11.10 08:19
gorgus: Hvis det er noen som er latterlig her nå, så er det noen som kommenterer noe de ikke har særlig peiling på. At motorlyden på dieselmotor har med drivstoffsystemet å gjøre, er også nytt for meg. Hvordan har det forresten gått med omskoleringen din til bilmekaniker. Du spurte jo her på VGD i full offentlighet  for en tid tilbake, hvordan du skulle forholde deg for å få ett fagbrev. Har du begynt på teoridelen ennå?

For å bli mekaniker trenger man ingen særlig teori akkurat. Det meste sier seg selv. Selvsagt har innsprøytningssystemet noe å si for lyden. Det er jo nettopp lyden av dysene som åpner og lukker seg som gir dieselknakkingen. En pumpedysemotor har en vesentlig verre lyd enn en HDi motor.

Jeg spurte hvordan jeg skulle få et fagbrev uten å behøve å¨gå opp igjen videregående. Det kunne ingen svare på. Å bli mekaniker via videregående krever ikke akkurat all verden. For å si det slik er det ikke akkurat det høyeste karaktersnittet der..... Jeg trenger et fagbrev om jeg skal enten kjøpe et verksted eller starte et for meg selv.

Timmelsjoch
TimmelsjochInnlegg: 18893
19.11.10 08:31
Buick-Riviera: Hvis så er tilfelle er det jo direkte latterlig. HDi motorene til PSA har da bare en høytrykkspumpe,

Det er systemet som kalles Common Rail. Også VAG har gått over til CR, men deres pumpedysemotorer hadde en pumpe pr.dyse. 

LUP
19.11.10 09:00
Buick-Riviera: For å bli mekaniker trenger man ingen særlig teori akkurat. Det meste sier seg selv.

Her viser du ditt sanne annsikt. Du kommer med det villeste påstander om tekniske løsninger som du ikke har den minste peiling på. Det er absolutt en fordel å vite hva mann snakker om i stedet for å komme med dine bedreviter kommentarer om alle tekniske løsninger. 

Du har jo ikke respekt for noen, det eneste du maser om er hva som ble gjort på 60 tallet i Amerika. Denne tiden er over og utviklingen har gått videre de de holdt på med der er ikke aktuelt lenger.

rallysport
19.11.10 10:34
Buick-Riviera: Jeg spurte hvordan jeg skulle få et fagbrev uten å behøve å¨gå opp igjen videregående. Det kunne ingen svare på.

Jeg kan svare på ditt spørsmål

For å få fagbrev så må du oppfylle § 3-5 i Opplæringslova og §4A-3.

§ 3-5. Fag- og sveineprøve utan læreforhold og skole

Det er mogleg å ta fag- og sveineprøva på grunnlag av allsidig praksis i faget som er 25 prosent lengre enn den fastsette læretida. Fylkeskommunen avgjer om den praksisen kandidaten viser til, kan godkjennast, og kan i særlege tilfelle godkjenne kortare praksis.

§ 4A-3. Rett til vidaregåande opplæring for vaksne

Vaksne som har fullført grunnskolen eller tilsvarande, men som ikkje har fullført vidaregåande opplæring, har etter søknad rett til vidaregåande opplæring. Første punktum gjeld vaksne frå og med det året dei fyller 25 år. Opplæringa for vaksne skal tilpassast behovet til den enkelte. Retten kan oppfyllast mellom anna ved fjernundervisningstilbod. Departementet gir nærmare forskrifter, mellom anna om kven retten omfattar, om inntak, rangering og førerett.

Vaksne som er tekne inn til vidaregåande opplæring, har rett til å fullføre opplæringsløpet. Dette gjeld sjølv om dei ikkje har rett til vidaregåande opplæring etter første leddet.

I fag der læreplanen føreset lengre opplæringstid enn tre år, har dei vaksne rett til opplæring i samsvar med den opplæringstida som er fastsett i læreplanen.

Opplæringa i offentleg vidaregåande skole eller i lærebedrift er gratis. Fylkeskommunen har ansvaret for å halde vaksne som får vidaregåande opplæring, med nødvendige trykte og digitale læremiddel og digitalt utstyr. Vaksne som får vidaregåande opplæring, kan ikkje påleggjast å dekkje nokon del av utgiftene til dette utover det som følgjer av forskrift. Fylkeskommunen kan påleggje vaksne som får vidaregåande opplæring, å halde seg med anna individuelt utstyr som opplæringa til vanleg gjer det nødvendig å ha. Departementet kan gi nærmare forskrifter.

Vaksne som har rett til vidaregåande opplæring har rett til vurdering av realkompetansen sin og til kompetansebevis. Personar som ikkje har rett til vidaregåande opplæring, skal få vurdert realkompetansen sin om dei blir vist til dette av kommune eller Arbeids- og velferdsetaten. Departementet kan gi nærmare forskrifter.

Fylkeskommunen skal gi kompetansebevis på grunnlag av realkompetansevurdering på vidaregåande opplærings nivå. Departementet kan gi nærmare forskrifter.

Dette betyr at du må ta praksis i ca 2.5 år før du kan få godskrevet praksis. I tilegg så må du opp til eksamen som privatist. Fagprøven er det siste du må gjennom. Eksamen og Fagprøven koster noen få kroner.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med dette:

her

og

her

Disse kan hjelpe deg videre på "veien"  mot fagbrevet. Kjenner flere som har gjort det på denne måten. Og det er hjemlet i loven..

JHOL
JHOLInnlegg: 1515
19.11.10 12:31
gorgus: Altså ett mer avansert og bedre system, en en gammeldags dieselpumpe, som heller ikke var veldig billig å overhale

VAG begynte med pumpedyse på et tidspunkt andre merker begynte med common rail. Nå har også VAG gått over til common rail.

De gamle motorene fra 90 tallet før p-dyse kom var jo langt mere vedlikeholdsvenlige. Pumpedyse motorene er vel de motorene som støyer mest av alt av alle forbrenningsmotorer som noen gang er produsert.

(Innlegget ble redigert 19.11.10 12:47)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg