Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alfa Romeo sine planer fremover

NYTT TEMA
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15832
16.09.11 15:38

Sikkert noen som er interessert. ;-)

Og da kan vi ta med AMS sin test av kompakte biler hvor de tester Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm, BMW 120d, Mazda 3 2,2 DE och VW Golf GTD. Hvem tror du vinner, og hvem kommer sist?

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17036
16.09.11 15:52
nometalhorse: Hvem tror du vinner, og hvem kommer sist?

Gjetting gidder jeg ikke, så jeg gikk rett på fasiten. Og de må gjerne synes Alfa'n er minst bra, men det var noen merkelig bedømminger.
F.eks. får ikke Giulietta top score på sikkerhet, selv om den er den sikreste bilen etter nye 5-serie i EuroNCAPs historie?
Og så gir de høyere karakter til Golf enn for Giulietta på karisma?
At styringen skal være så elendig at Giulietta fortjener karakter 2, og lavere totalkarakter på kjøreglede virker merkelig. Ellers er den jo topp, liksom.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
16.09.11 16:20

De lar åpenbart skuffelsen gå utover karismaen:

Men besvikelserna sänker karisman mot mitten

Golfen er jo en GT(D) og det trekker noe opp:

Golf blir tuff i GTDkläder och finfina 

displayer hjälper till 

att ge dyr ”feeling”.

Sikkerheten forklarer de med manglende førerergonomi, montro om det går på synsfeltet/sikten til føreren eller hvor myke interiørdetaljene er?

Overraskende at BMW holder så godt unna kun kort tid før avløsning.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15832
16.09.11 16:54
Allegerita: Gjetting gidder jeg ikke

Og datoene for Alfa kjente du fra før? Det er jo bra.
4C lanseras 2013 och blir första modellen att inta USA-marknaden för Alfa Romeo. Småbilen MiTo får en facelift 2013 och kommer i femdörrarsversion 2014. Golfkonkurrenten Giulietta fräschas upp 2014 och en taklös Spiderversion baserad på 4C debuterar 2014

Allegerita
16.09.11 17:05
nometalhorse: Og datoene for Alfa kjente du fra før? Det er jo bra.

De kom vel ut etter pressekonferansen på tirsdag, og nevner en SUV og Giulia, pluss 4C. Og MiTo som 5-dørs ja. Men det har visst også blitt bekreftet at en større sedan enn Giulia (E-segment) kommer. Det likte jeg å høre.

Her er planen.

Angående svensketesten - Golf er verst på støy utfra data (men ikke sikkert det er subjektivt slik) uten at det trekker ned noe. Hadde Alfa'n vært verst på støy hadde det blitt 2-karakter ;)
Ser også at Giulietta er best der det gjelder - slalom og filbytte!

(Innlegget ble redigert 16.09.11 17:09)

piezo
piezoInnlegg: 5207
16.09.11 18:20
nometalhorse: Småbilen MiTo får en facelift 2013

Dette passer meg veldig dårlig. Jeg akter ikke å kjøpe enda en bil som får facelift rett etter at jeg har fått den.

Elektrojet
ElektrojetInnlegg: 23495
16.09.11 19:04
Allegerita: Her er planen.

Ny Spider i 2014. 4C cab?

Elektrojet
16.09.11 19:11
piezo: Dette passer meg veldig dårlig. Jeg akter ikke å kjøpe enda en bil som får facelift rett etter at jeg har fått den.

Et hav av tid. Begynn å spare til noe grommere :-)

veegee
veegeeInnlegg: 4159
17.09.11 12:08
Allegerita: Ser også at Giulietta er best der det gjelder - slalom og filbytte!

Gleder meg også at Bmw'n er best på viktige punker, morsomst å kjøre og 1 sekund raskere till 100 enn de andre. 

mrpink1069
mrpink1069Innlegg: 6275
17.09.11 22:46
nometalhorse: Og da kan vi ta med AMS sin test av kompakte biler hvor de tester Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm, BMW 120d, Mazda 3 2,2 DE och VW Golf GTD

AMS er et reinspikka audiblad. Derfor sa jeg opp abonnementet. :)

piezo
piezoInnlegg: 5207
18.09.11 20:43
Elektrojet: Et hav av tid. Begynn å spare til noe grommere :-)

Jeg orker på ingen måte å valse rundt i en fransk-japansk fiskebolleboks ut 2012. Men jeg kan selvsagt kjøpe Giulietta i stedet for. Det gjør meg absolutt ingenting.

Allegerita
03.11.11 12:29

Sergio Marchionne avslører litt om tankegangen for Fiat-Chrysler fremover - blant annet skal Alfa Romeo og Jeep stå for den globale spydspissen for konsernet, og dermed få førsteprioritet til å utvikle plattformer og motorer. Det begrunnes med at disse merkene er mest kjent og har såkalt DNA og historikk som trengs for å oppnå global suksess. Fiat skal fokusere på Europa og Latinamerika, samt prøve å klore seg fast globalt med Fiat 500. Chrysler, Dodge og Lancia nevnes ikke.

"We need to continue to globalize Jeep and Alfa, so the development of architectures and engines that are designed to support these two brands is crucial, and everything else becomes almost secondary," he said.

Og som en bonus for de som nyter å kritisere italienske og amerikanske biler:
It's evident that with the plethora of crappy brands that are bogging him down, some will eventually be doomed to hit the scrap heap if he wants to keep the ship afloat.

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2327
03.11.11 12:53
piezo: Men jeg kan selvsagt kjøpe Giulietta i stedet for. Det gjør meg absolutt ingenting.

Giulietta er nyyyydelig! Bruker å stå en parkert utenfor kontorvinduet mitt, rød som jeg mener Alfaer skal være. Fantastisk fin bil, helt klart finest i sin klasse!

eddard
eddardInnlegg: 14530
03.11.11 14:14
Allegerita: At styringen skal være så elendig at Giulietta fortjener karakter 2, og lavere totalkarakter på kjøreglede virker merkelig. Ellers er den jo topp, liksom.

Det er jo typisk at de kjører helt forskjellig dekkutrustning på testbilene, sånt er en uting. Kan jo skjønne at styringen på golfen føles mer presis med 2 tommer større hjul.

Biltester virker oftere og oftere som de er kjøpt og betalt av de store merkene.

Allegerita
03.11.11 14:26
eddard: Biltester virker oftere og oftere som de er kjøpt og betalt av de store merkene.

Det tror jeg ikke, i alle fall ikke direkte. Men indirekte er det kanskje de med størst muskler som vinner anmeldernes gunst - altså at de har lansering av ny bilmodell annenhver måned hvor de pleier journalistene med hotell, middag og jippo - mens de små produsentene ser journalistene en gang eller to i året, og kanskje har en langt mer moderat profil på lanseringene.

PassatGL
03.11.11 15:50

Er det ikke dumt å utpeke Alfa og Jeep som spydspisser når som det ble publisert her er Chrysler som står for 65 % av resultatet i Chrysler-Fiat-konsernet?

Allegerita
03.11.11 16:05
PassatGL: Er det ikke dumt å utpeke Alfa og Jeep som spydspisser når som det ble publisert her er Chrysler som står for 65 % av resultatet i Chrysler-Fiat-konsernet?

Der var det Chrysler-konsernet det var snakk om (Chrysler-Jeep-Dodge), som berget resultatet. Mens merket Chrysler mener Marchionne ikke har samme resonans globalt som f.eks. Jeep eller Alfa Romeo. Og det kan han ha rett i.

PassatGL
03.11.11 16:10

(Innlegget ble redigert 03.11.11 16:11)

PassatGL
03.11.11 16:11

Fiat raised its target for 2011 trading profit to more than 2.1 billion euros on the strength of Chrysler’s earnings. Chrysler’s third-quarter trading profit contributed 65 percent of overall results.

Mulig eierstrukturen er komplisert, men det ser ut som om Chrysler tjener penger. Fiat eier 53,5 % av Chrysleraksjene?

(Innlegget ble redigert 03.11.11 16:12)

Allegerita
03.11.11 16:25

Chrysler (merket) skal nok selge i bøtter og spann fremover, men jeg tolker Fiat-sjefen dithen at det er Jeep og Alfa Romeo som skal prioriteres når plattformer og drivlinjer og annen teknologi skal utvikles - siden disse merkene gjenkjennes over hele verden og har god klang i markedene. Jeg tolker det ikke slik at Chrysler skal legges ned og kun Alfa, Fiat og Jeep gjenstår.

Timmelsjoch
TimmelsjochInnlegg: 18893
03.11.11 19:42
Allegerita: Jeep og Alfa Romeo som skal prioriteres når plattformer og drivlinjer og annen teknologi skal utvikles

Jeep er da kun forbundet med SUV og Offroad. Skal Fiat-konsernet satse mest på SUV fremover?

Allegerita
03.11.11 19:46
Timmelsjoch: Jeep er da kun forbundet med SUV og Offroad. Skal Fiat-konsernet satse mest på SUV fremover?

Ikke glem Alfa nå da.

Elektrojet
03.11.11 19:54
Timmelsjoch: Skal Fiat-konsernet satse mest på SUV fremover?

Dunvold først og verden etterpå.

eddard
04.11.11 01:47
Allegerita: Det tror jeg ikke, i alle fall ikke direkte. Men indirekte er det kanskje de med størst muskler som vinner anmeldernes gunst -

Suzuki Baleno terningkast 6 i VG. Er det nødvendig å si mer ?

Allegerita
04.11.11 01:51
eddard: terningkast 6 i VG

VG sitt bilstoff er det de færreste som tar seriøst, vel. Selv når de innser at de ikke har peiling på bil og henter inn konsulent fra NAF hangler det...

eddard
05.11.11 20:28
Allegerita: VG sitt bilstoff er det de færreste som tar seriøst, vel. Selv når de innser at de ikke har peiling på bil og henter inn konsulent fra NAF hangler det...

Trenger ikke være kunnskapsløs for å la seg bestikke ! Ellers ser man jo f.eks. i top gear hvor mye følelser har å si i forbindelse med bil. Det er synd at folk lar seg styre av tester, i stedet for å se og prøve selv, og vurdere utfra det. Ta f.eks. diesel vs. bensin. Hvor mange nybilkjøpere de siste årene prøvde bensinutgaven før de gikk for det trendige alternativet dieselbil ?

Allegerita
05.11.11 21:05
eddard: Det er synd at folk lar seg styre av tester, i stedet for å se og prøve selv, og vurdere utfra det.

Jeg tror de færreste styres av biltester. De styres av trygghet, hva naboen velger, og skremselspropaganda.

eddard
05.11.11 21:59
Allegerita: Jeg tror de færreste styres av biltester. De styres av trygghet, hva naboen velger, og skremselspropaganda.

Biltester tror ihvertfall jeg er viktig i byggingen av det image de fleste merker har. Men kanskje det bare er oss bilinteresserte som bryr oss. Dårlige forhandlere er jo også noe, se på mitsubishi-forhandlerne som solgte alfa ved siden av - de prioriterte ikke akkurat alfa, prøvde heller å pushe kjipe lancere på folk.

Allegerita
05.11.11 22:07
eddard: Biltester tror ihvertfall jeg er viktig i byggingen av det image de fleste merker har.

Forklar da hvorfor Avensis, Auris og Yaris selger så godt - de har aldri noensinne vært i nærheten av å vinne noen tester :)
Og om en Alfa eller Citroën skulle vinne en eller flere norske tester (ja det skulle tatt seg ut!), ville det heller ikke påvirket salgstallene i noen som helst grad.

Burkar
BurkarInnlegg: 8541
05.11.11 22:22
eddard: Dårlige forhandlere er jo også noe, se på mitsubishi-forhandlerne som solgte alfa ved siden av - de prioriterte ikke akkurat alfa, prøvde heller å pushe kjipe lancere på folk

Oh yes - for noen år siden var jeg innom en forhandler som solgte nye Kia og tittet på en brukt Saab 9-5 med bensinturbo. Selgeren dro meg med og skulle prakke på meg en ny Cee'd med liten dieselmotor i stedet.

Takk og farvel.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg