Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er dere snille med clutchen?

NYTT TEMA
xorcist
xorcistInnlegg: 2508
17.01.12 20:45

Ja, hvor snille er dere med clutchen? Er det rett i fri ved enhver anledning dere står stille i trafikken eller setter dere bilen i 1. gir og bruker clutchen mens dere venter på å kjøre videre?

Selv bruker jeg clutchen ved f.eks. venting på rødt lys, og har egentlig gjort det slik helt siden jeg tok førerkortet og det er ingen som har påpekt noe negativt ved det. Jeg kjører ikke daglig og når jeg først kjører er det sjelden i rushtid så det blir ikke så fryktelig mye køkjøring heller, men når det først er saktegående kø som går litt i rykk og napp så blir det jo nødvendigvis noe sluring, men kun på lavt turtall. Jeg har verken opplevd behov for bytte av clutch på biler jeg har disponert eller den berømte lukten av svidd clutch så jeg tror ikke jeg har et kjøremønster som sliter ekstremt på clutchen i alle fall.

Hva med dere andre?

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17068
17.01.12 20:48
xorcist: Ja, hvor snille er dere med clutchen? Er det rett i fri ved enhver anledning dere står stille i trafikken eller setter dere bilen i 1. gir og bruker clutchen mens dere venter på å kjøre videre?

Alltid, eller bortimot 99% av gangene er det clutch - fri - clutch - førstegir. En god vane å legge seg til.

xorcist
17.01.12 20:51
Allegerita: Alltid, eller bortimot 99% av gangene er det clutch - fri - clutch - førstegir. En god vane å legge seg til.

Ja, jeg vurderer å øve inn det, men gammel vane er vond å vende osv. Jeg har i alle fall kvittet meg med vanen å kjøre med hånda på girspaken. Så fri når bilen står stille er vel et naturlig neste steg ;)

torstein_
torstein_Innlegg: 5452
17.01.12 21:01

Slipper problematikken med automatgir, men setter den gjerne i fri ved lyskryss jeg vet jeg må stå lenge ved, pga mindre vibrasjoner

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17068
17.01.12 21:07
xorcist: Så fri når bilen står stille er vel et naturlig neste steg ;)

Ja, er det ikke ganske "Hjørdis i en sliten Micra", det å holde clutchen inne?

xorcist
17.01.12 21:13
Allegerita: Ja, er det ikke ganske "Hjørdis i en sliten Micra", det å holde clutchen inne?

Haha, mulig det altså. Jeg har egentlig aldri tenkt over det før, og det var aldri et tema under føreropplæring. Hvis noen ser en Alfa på grønt lys som ikke kommer seg av flekken er det altså bare jeg som står i fri og har glemt å sette bilen i gir! Da er det viktig å få ned turtallet før man hiver seg på clutchen, såpass kan jeg ;)

Timmelsjoch
TimmelsjochInnlegg: 18893
17.01.12 21:22
xorcist: Er det rett i fri ved enhver anledning dere står stille i trafikken eller setter dere bilen i 1. gir og bruker clutchen mens dere venter på å kjøre videre?

Nei, jeg pleide alltid å holde cluchen inne og bilen i gir mens jeg ventet på grønt lys. Men siden 2006 har jeg nesten utelukkende kjørt biler med tomat. Jeg har ikke fått den litt merkelige ide å sette disse i N mens jeg venter på grønt heller.

Da jeg kjørte blunk ny 911 i Tyskland var clutchen såpass hard at jeg slapp den ut i lyskryssene av og til.

(Innlegget ble redigert 17.01.12 21:23)

torstein_
torstein_Innlegg: 5452
17.01.12 21:51
Timmelsjoch: Jeg har ikke fått den litt merkelige ide å sette disse i N mens jeg venter på grønt heller.

Hadde det ristet nok i dine 8 sylindre i "drive" stillestående, hadde du revurdert dette :)

gråskjegg
gråskjeggInnlegg: 13375
17.01.12 22:41
xorcist: Ja, hvor snille er dere med clutchen? Er det rett i fri ved enhver anledning dere står stille i trafikken eller setter dere bilen i 1. gir og bruker clutchen mens dere venter på å kjøre videre? Selv bruker jeg clutchen ved f.eks. venting på rødt lys, og har egentlig gjort det slik helt siden jeg tok førerkortet og det er ingen som har påpekt noe negativt ved det. Jeg kjører ikke daglig og når jeg først kjører er det sjelden i rushtid så det blir ikke så fryktelig mye køkjøring heller, men når det først er saktegående kø som går litt i rykk og napp så blir det jo nødvendigvis noe sluring, men kun på lavt turtall. Jeg har verken opplevd behov for bytte av clutch på biler jeg har disponert eller den berømte lukten av svidd clutch så jeg tror ikke jeg har et kjøremønster som sliter ekstremt på clutchen i alle fall. Hva med dere andre?

Når det ikke er forventet en lengre stopp i trafikken, enn litt venting i et kryss, så holder jeg clutchen inne. Hvorfor clutche to ganger, med påfølgende sluring mellom platene, bare for å sette bilen  i fri???

Er det stopp pga bruåpning, jernbaneovergang og andre situasjoner der ventetiden blir lang og tydelig, så setter jeg bilen i fri.

Å holde clutchen inne sliter heller ikke på den. Det er sluringen ved inn og utkobling som sliter på den.

gråskjegg
17.01.12 22:42
torstein_: Hadde det ristet nok i dine 8 sylindre i "drive" stillestående, hadde du revurdert dette :)

Hadde heller vurdert  å sjekke tomgangshastigheten :-D

WastedYears3
WastedYears3Innlegg: 2542
18.01.12 00:31

stå i kø med sportslig clutch er ikke noe gøy hvertfall. 

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
18.01.12 05:17
xorcist: Ja, hvor snille er dere med clutchen? Er det rett i fri ved enhver anledning dere står stille i trafikken eller setter dere bilen i 1. gir og bruker clutchen mens dere venter på å kjøre videre?

I lyskryss så pleier jeg bare å hold den inne da deter det enkleste. Og det sliter jo ikke noe ekstra på clutchen heller, da det som en annen skriver er sluringen som sliter, ikke at et svinghjul roterer et lite stykke unna et stillestående clutchbelegg. Skal mansi noe om slitasje ved å holde inne pedalen eller sette den i fri så er det helelr ting som slites fortere ved åsette den i fri og slippe pedalen, for da får du litt sluring idet du slipper pedalen og den delen av clutchen skal igang igjen.

Så eneste grunnen til å sette bilen i fri for korte stopp som lyskryss må være om man har en bil med veldig tung clutch. Ettersom mine bein greit bærer 100 kg har jeg faktisk null problem med å holde inne en clutch med en kraft tilsvarende 9,5 kg (målt med badevekt på min bil).

t109
t109Innlegg: 3331
18.01.12 07:33

Det er vel et tegn på at jeg begynner å dra på årene, men "lærdommen" (eller noen vil si "vranglæra") fra øvelseskjøring med min far, bestefar og grandonkler sitter fortsatt i. Både bestefar og et par grandonkler tok lappen før 1930, og var nok preget av det... Jeg ble hvertfall opplært til å sette bilen i fri når jeg skulle vente på klar bane, i stedet for å sitte å "slite" på clutsjen. I tillegg ble jeg opplært til å kjøre mykt, dvs la motoren bremse i stedet for å slite på bremsene. Det har vel vist seg at - ihvertfall det siste - ikke er måten å gjøre det på lenger. Clutsjene tar helt sikkert ikke skade av at man holder den inne og lar bilen stå i 1 gear mens man venter på klar bane lenger heller - men du verden hvor lang tid det tar å endre vaner.

Jeg er også av de som setter bilen i N eller P ved lengre pauser når jeg kjører automat. Må bare tilføye at kjørestilen forøvrig er "aktiv nok", og ved bykjøring f.eks i Oslo praktiseres ikke verken forsiktighet med clutsjen eller motorbremsing i særlig grad...

xorcist
18.01.12 08:17

Det er nok køkjøring som er det som sliter mest på clutchen ja. Når trafikken såvidt beveger seg fremover og du må hjelpe 1. giret med litt clutch for at du ikke skal kjøre inn i bilen foran.

varg_
varg_Innlegg: 136
18.01.12 10:45
Allegerita: Alltid, eller bortimot 99% av gangene er det clutch - fri - clutch - førstegir. En god vane å legge seg til.

Jeg gjør det samme. Start/stopp funksjonen på bilen fungerer best om man gjør det sånn. Om man holder clutchen og bremsen stopper motoren bare ca et gjennomsnitt rødt lys intevall, som holder på de fleste lyskryss, men ikke de litt større kryssene med lengre intervaller.

Jeg blir også litt irritert på meg selv hver gang jeg ikke matcher turtall perfekt ved innkobling av clutchen for å slure minst mulig fra stillestående, køkjøring og bakkestart osv. Er det bare jeg som legger litt ære i å slite minst mulig på clutchen? ;)

e505
e505Innlegg: 1409
18.01.12 11:14
varg_: Jeg blir også litt irritert på meg selv hver gang jeg ikke matcher turtall perfekt ved innkobling av clutchen for å slure minst mulig fra stillestående, køkjøring og bakkestart osv. Er det bare jeg som legger litt ære i å slite minst mulig på clutchen? ;)

Enig. Jeg fordrar ikke de gangene jeg klundrer det til her.

Forøvring liker jeg også godt å sette bilen i fri og clutche ut så sant det finnes en mulighet.

Det er billigere å bytte bremser enn clutch har jeg alltid tenkt. Jeg håper det stemmer, for bremsene har jeg da bytte to ganger og clutchen er fortsatt den samme på bilen jeg kjører nå.

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
18.01.12 11:16

Et "ikke problem", aldri hatt behov for å skifte clutch pga slitasje..

Hadde en 2002 i mange år og kjørte 400 000 på samme clutcplate.

gråskjegg
18.01.12 12:16
WastedYears3: stå i kø med sportslig clutch er ikke noe gøy hvertfall.

Mener å ha sett, en gang, en type trykkplate for clutcher som må være harde.

Denne har,i tillegg til fjærene, vekter som presses ut ved  noe mer turtall enn tomgang, og presser ytterligere ved økende turtall, for å assistere fjærene, som da ikke behøver  å være ubehagelig harde når en står med clutchen inne.

piezo
piezoInnlegg: 5250
18.01.12 12:19

Aygo går for å ha en noe skrøpelig clutch, men min oppfører seg fint foreløpig. Og ja, det er rett i fri og clutch ved enhver anledning. Jeg orker ikke å sitte med clutchen nedtrykket hver gang jeg står stille. 

Brum-Ole
Brum-OleInnlegg: 2366
18.01.12 12:21
SUV_4WD: å holde inne en clutch med en kraft tilsvarende 9,5 kg (målt med badevekt på min bil).

Er det noe du ikke har prøvd med bilen din?

Dieselolds
DieseloldsInnlegg: 1886
18.01.12 22:01

Skal ikke slite noe på clutchen å holde den inne i lyskryss og lignende.  Det som slites er utløserlageret men det vil jeg tro er laget for å tåle det....    Det som skjer når man setter bilen i fri er at clutchen får samme fart som motoren så når man setter den i 1 gir igjen er at da må den stoppes for å ikke skrape i gir å den jobben er det synkroniseringen på 1 giret som har.  Med tiden blir synkroniseringen på 1 giret så slitt at giret skraper eller blir hard å få i 1 gir å da blir trikset å kjapt sette bilen i 2 gir og rett over i første for da bruker man synkroniseringen på 2 giret til å stoppe clutchen.

Dieselolds
DieseloldsInnlegg: 1886
18.01.12 22:05
sabre2: Et "ikke problem", aldri hatt behov for å skifte clutch pga slitasje..

Min erfaring er at defekte clutcher skyldes at man slurer seg avgårde med høyt turtall, trekker tunge hengere med underdimmensjonert motor/clutch eller at folk hviler foten på clutchpedalen hele tiden. 

Wreck
WreckInnlegg: 6151
18.01.12 22:29

Kjører automat til vanlig, men på arbeidsbilene er det jo manuelt, og der er jeg nok ikke flink nok. Holder vel nesten uten unntak inn clutchen mens jeg står i 1.gir i lyskryss og andre nødvendige stopp i trafikken. Er nok jobb å gire som det er, om man ikke også skal begynne å legge inn enda 3 bevegelser pr.lyskryss.

Forundrende
ForundrendeInnlegg: 6
18.01.12 23:58

Ved rødt lys pleier jeg bare stoppe (brems + clutch), gire ned til første og holde clutchen inne til det blir grønt. Er det kolonnekjøring (kø) med lav men jevn fart, pleier jeg å bruke et slags triks. Jeg holder god avstand til forankjørende og bilen i første gir uten gasspådrag. Bilen trekker da på tomgang i lav hastighet, faktisk også i slake oppoverbakker. Blir det stopp i køen så må jeg naturligvis inn med clutchen :)

(Innlegget ble redigert 19.01.12 00:00)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36282
19.01.12 03:49

Jeg kjører meget lite manuell for tiden, men når jeg gjør så liker jeg å "ri" på den!

t109
t109Innlegg: 3331
19.01.12 07:19
Forundrende: Er det kolonnekjøring (kø) med lav men jevn fart, pleier jeg å bruke et slags triks. Jeg holder god avstand til forankjørende og bilen i første gir uten gasspådrag.

I følge trafikkforskere er det slik køer forverres, dvs når det oppstår store luker mellom bilene som ligger på rekke og rad...

gråskjegg
19.01.12 11:55
Forundrende: Ved rødt lys pleier jeg bare stoppe (brems + clutch), gire ned til første og holde clutchen inne til det blir grønt. Er det kolonnekjøring (kø) med lav men jevn fart, pleier jeg å bruke et slags triks. Jeg holder god avstand til forankjørende og bilen i første gir uten gasspådrag. Bilen trekker da på tomgang i lav hastighet, faktisk også i slake oppoverbakker. Blir det stopp i køen så må jeg naturligvis inn med clutchen :)

Fungerer stort sett fint det :-)

Men ofte siger jeg sakte fram, nærmere og nærmere idioten foran, som ikke følger på, og må til slutt stoppe..i samme sekund som idioten endelig finner ut at han skal fortsette! og følge køen!

Samme med disse som stopper to billengder bak han foran. Når jeg endelig har stoppet, så finner vedkommende ut at bilen ikke hadde så langt panser likevel!! Da blir det unødig slitasje på clutchen.

gråskjegg
19.01.12 11:59
t109: følge trafikkforskere er det slik køer forverres, dvs når det oppstår store luker mellom bilene som ligger på rekke og rad...

Luker på flere titalls meter i en kø som går i ganghastighet er ikke gunstig.

Tresekundersregelen er grei den og funker fint, uansett hastighet.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36282
07.07.18 03:09

Noe i ettertid kan man jo spesifisere at når clutchpedalen holdes inne så sliter man på utløserLAGERET.

Med DSG og lignende girkasser så kobler den ifra når man står stille og holder på.bremsen. Eneste grunn til å sette disse i N (og brekket på) er om man vil skåne bilen bak fra å se bremselysene.

Automat med momentomformer står og spinner/slurer på oljen når man står stille i D. Men systemer med god kjøling skal tåle dette fint om det ikke er snakk om evigheter man står slik.

perchri
perchriInnlegg: 8242
07.07.18 08:22
xorcist: a, hvor snille er dere med clutchen? Er det rett i fri ved enhver anledning dere står stille i trafikken eller setter dere bilen i 1. gir og bruker clutchen mens dere venter på å kjøre videre?

Alldri på manuelle biler jeg har hatt (36stk) skiftet eller trøbbel med klutchen. Svaret blir Nei. Klutchen er enten inn eller ut,ingen sluresekvenser, og frikopples ved enhver anledning. La trustlageret få en omtanke, overgangen reguleres med turtallet på motor. I samme slengen kan jeg si jeg svært sjelden bruke å bremse med motor girkasse. Det er billigere med service på bremser en motor/girkasse. Det var litt utenom, dette da. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg