Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fremtiden for Europas bilfabrikker

NYTT TEMA
nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16746
09.02.12 21:14

Det er nok mange sjefer for bilprodusenter i Europa som har dårlige dager nå i 2012. 

Automotive News antyder at bilindustrien samlet har kapasitet til årlig å produsere 20 millioner biler, mens salget optimistisk forventes å ende på 12,6 millioner enheter i år. Altså utnyttes kun 63 prosent av kapasiteten. Det kan ikke bilindustrien leve med over tid. Automotive News antyder at kapasitetsutnyttelsen må over 80 prosent for å gjøre bilfabrikkene profitable. 

Nå er snart siste Colt og Outlander produsert hos NedCar i Nederland. Den nye Outlander(skrekk og gru) skal produseres i Asia.

Ford Europa og GM Opel leverer røde tall, og spesielt Opel nærmer seg vel snart samme liga som Saab.  Så har vi Fiat som  hadde en 
utnyttelsesgrad i fabrikkene i fjor på 50 prosent, og tapte ca 4 milliarder kroner i fjor. Stort bedre er det heller ikke i Frankrike.

Da sitter vi igjen med VW, MB og BMW som ser ut til å fortsette ganske upåvirket av nedgangen som har rammet så mange andre.

Så det blir spennende år fremover for bilprodusentene i Europa. 

piezo
piezoInnlegg: 5289
09.02.12 23:31
nometalhorse: Den nye Outlander(skrekk og gru) skal produseres i Asia.

Hahaha! Du tuller? Den skal ikke se slik ut? 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16746
09.02.12 23:36
piezo: Hahaha! Du tuller? Den skal ikke se slik ut?

Det ser slik ut, og den skal vises i Geneve. Du løper og bestiller? ;-)

piezo
piezoInnlegg: 5289
09.02.12 23:41
nometalhorse: Du løper og bestiller? ;-)

Jeg kan godt løpe og kjøpe den første utgaven av Outlander. Turboutgaven burde være interessant.
Men dette var jo fullstendig krise. Mon tro om ikke Nissan Puke har fått en utfordrer. Det virker ikke som om noe som helst stemmer med dette her, og fargen gjorde virkelig ikke saken noe bedre.

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
10.02.12 08:07
nometalhorse: Det ser slik ut, og den skal vises i Geneve.

Det slår meg stadig at Mitsubishi har et veldig uforutsigbart designspråk. Når nå alle bilene (med unntak av Pajero) hadde fått denne stygge kopien av Audi-grillen går de nå altså fra dette på denne bilen? Inkosekvent.

 

colombo
colomboInnlegg: 16838
10.02.12 08:26

Vel, bilbransjen har jo til de grader levd i en boble så det er ikke rart at virkeligheten tar dem igjen. Og hvis ikke myndighetene i Tyskland, Frankrike og alle de andre landene med bilproduksjon ikke hadde gått inn med kunstig åndedrett, så hadde de møtt veggen allerede et par år siden. Det eneste landet hvor myndighetene nektet å hjelpe bilbransjen sin var Sverige, og der har vi jo sett hvordan det gikk...

Nå som Europa begynner å få sirup under finansskia, så kommer nok mange land til å gjøre noe med de store leasingfordelene, og da merker nok de teutoniske merkene også det...

Someone
SomeoneInnlegg: 25262
10.02.12 08:27
nometalhorse: Automotive News antyder at bilindustrien samlet har kapasitet til årlig å produsere 20 millioner biler, mens salget optimistisk forventes å ende på 12,6 millioner enheter i

Er 12 millioner salget i Europa eller produksjonen? Husk at endel eksporteres også

 

Ellers er det neppe unkt for Europa at fabrikkene sliter med overkapasitet

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14118
10.02.12 09:10
colombo: kunstig åndedrett

Da finanskrisen i 2008 slo inn over Europa betalte Tyskland alle eiere av eldre biler for å vrake bilen. Det resulterte i en voldsom økning i salget av Fiat, koreanske og andre billige biler. Audi, BMW og Mercedes tjente minimalt på den ordningen.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16746
10.02.12 09:13
Someone: Er 12 millioner salget i Europa eller produksjonen?

Det er nok forventet salg i Europa, men vi må huske at det kommer biler hit som er produsert andre steder også.

Her er orginalen: Europe has capacity to make more than 20 million vehicles in a market where sales are expected to fall to 12.6 million this year. That means the use of sale incentives will rise and the profit made on each new car sold will fall.

colombo
colomboInnlegg: 16838
10.02.12 09:20
Iseran2770: Audi, BMW og Mercedes tjente minimalt på den ordningen.

En skulle nesten tro at du har belegg for den påstanden...

Faktum er at det ble ihverksatt mange økonomiske tiltak, og mange av disse stimulerte også de 3 merkene du nevner. I tillegg støtter tyske myndigheter fabrikkene sterkt bak kulissene, sist observert da BMW presenterte sin el-bil satsning, med tyske ministre luskende i bakgrunnen.

Spartana
SpartanaInnlegg: 5776
10.02.12 10:15

Noen legger ned mens andre ekspanderer i samme marked. Slik er kapitalismen.

(Innlegget ble redigert 10.02.12 10:15)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5671
10.02.12 10:17
colombo: En skulle nesten tro at du har belegg for den påstanden...

Ren logikk og forstand tilsier at folk som kjører rundt med biler som er klar for dynga (de er villige til å skrape bilen sin for € 2500), kjøper rimelige biler når denne skal erstattes. Disse menneskene velger da biler som Fiat, Kia, VW, Ford og andre folkebiler, ikke Mercedes, Audi eller BMW, noe salgstallene fra denne perioden selvsagt understreket.

Burkar
BurkarInnlegg: 8732
10.02.12 10:48

Hvilke land i Europa har personbilproduksjon nå, og hvilke bilmerker lages der?

Etter minne er det følgende, (la oss se bort ifra de som lager under 1000 biler pa):

Sverige (Volvo)
Finland (Fisker)
Tyskland (VW, Audi, Opel, Porsche, MB, BMW)
Frankrike (Renault, Citroen, Peugeot, Toyota)
Belgia (Ford, Volvo)
UK (Vauxhall, Opel, Nissan, Toyota, Mini, Jaguar, Land Rover, Bentley, Rolls Royce, Aston Martin, Morgan, Lotus, McLaren, MG)
Italia (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Ferrari)
Spania (Seat, Opel, Renault, Audi)
Portugal (VW, Seat)
Østerrike (MB, Peugeot, Mini, Aston Martin)
Polen (Fiat, Ford, Opel, Chevrolet?)
Tsjekkia (Skoda, Toyota, Citroen, Peugeot, Hyundai, Kia)
Slovakia (Porsche, Audi, VW, Kia, Hyundai)
Ungarn (MB, Suzuki)
Romania (Dacia, Renault, Ford)
 

(Innlegget ble redigert 10.02.12 10:48)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14118
10.02.12 11:00

MG blir vel ikke produsert nå? Du glemte også Lamborghini.

Nick_Name
Nick_NameInnlegg: 5930
10.02.12 11:16
Burkar: Hvilke land i Europa har personbilproduksjon nå, og hvilke bilmerker lages der?

Russland produserer en rekke merker.
Det samme gjør Tyrkia.

Burkar
BurkarInnlegg: 8732
10.02.12 11:37
Iseran2770: MG blir vel ikke produsert nå? Du glemte også Lamborghini.

MG er i gang igjen i Longbridge, med kinesiske eiere:

http://www.mg.co.uk/

Stygg sak å glemme Lambo!

Russland og Tyrkia har selvsagt også stor bilproduksjon, ja.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
10.02.12 11:49
colombo: Vel, bilbransjen har jo til de grader levd i en boble så det er ikke rart at virkeligheten tar dem igjen. Og hvis ikke myndighetene i Tyskland, Frankrike og alle de andre landene med bilproduksjon ikke hadde gått inn med kunstig åndedrett, så hadde de møtt veggen allerede et par år siden.

Kanskje man rett og slett skulle snudd på flisa.

I mange nyindustrialiserte land har myndighetene pålagt biler tilnærmet norsk engangsavgift, denne kan sløyfes helt eller delvis om bilen blir produsert eller satt sammen i det enkelte land.

CBU (Completely  Built Up/Unit) og CKD (Completely Knocked Down)  er måter og veier for helt eller delvis unngå vechicle excise dutys.

Malaysia har f.eks. ingen engangsavgift på egne merker (Proton og Perodua), noe engangsavgift på merker helt eller delvis produsert i ASEAN og full engangsavgift på modeller fra andre land. Slik går det til at en Perodua Myvi (Sirion) 1.5 koster 97 000kr, en Toyota Vios 1.5 koster 143 000kr og en VW Polo 1.2TSI koster 218 000kr.

Thailand har samme regime, men har ingen egne merker og selger dermed Toyota, Honda, Ford og Chevrolet til gunstige priser og har takket være sitt bilprogram blitt 3 største bilprodusent i Asia (etter Japan og Korea). Favoriseringen av enkeltkabin-pickups har også gjort dem til nest største marked (og produsent) av pickuper.

(Sør-)Korea nyter godt av et nøytralt politisk bilde i verdenssammenheng og selger store mengder biler til både USA, Kuba, Irak, Norge og Tyskland. De frie markedskreftene de selv har nytt godt av råder imidlertid ikke på hjemmemarkedet. Her har man lagt til en sjablongmessig avgift på importbiler som dobler prisen på disse - effektivt, utenlandske biler står tilsammen for under 8 % markedsandel. Til sammenligning har Hyundai alene i USA en markedsandel på 10 %!

Slik som disse landene er beskrevet, fungerer mange land i verden idag. Det er åpenbart noe europeiske myndigheter må ta høyde for, har man ingen kortsiktig løsning burde man kanskje pålegge utenlandsk bilproduksjon de samme restriksjonene? I det minste til land som opererer slik idag lar markedskreftene få råde fritt.

colombo
colomboInnlegg: 16838
10.02.12 12:55
Burkar: Tyskland (VW, Audi, Opel, Porsche, MB, BMW)

Ford har vel en "liten" fabrikk i Køln?

Burkar
BurkarInnlegg: 8732
10.02.12 15:45
colombo: Ford har vel en "liten" fabrikk i Køln?

Selvfølgelig - og ikke minst i Saarlouis der de spyr ut Focus. My bad.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16746
17.02.12 21:27
Renault og PSA: "Det er for dyrt å produsere biler i Frankrike"

Det gjelder spesielt de mindre bilene. I følge Carlos Tavares, ad for Renault, så koster det 12000 svenske kroner mer å produsere en av merkes småbiler i Frankrike enn i Tyrkia.

hh_6
hh_6Innlegg: 5888
28.02.12 20:45
nometalhorse: Ford Europa og GM Opel leverer røde tall, og spesielt Opel nærmer seg vel snart samme liga som Saab.

Ford og GM sine europeiske fabrikker utvikler motorene, teknologien og de beste bilene for Ford og GM. Uten dem har Ford og GM bare skrot å selge.

Buick-Riviera
Buick-RivieraInnlegg: 15149
29.02.12 08:41
hh_6: Ford og GM sine europeiske fabrikker utvikler motorene, teknologien og de beste bilene for Ford og GM. Uten dem har Ford og GM bare skrot å selge.

Herlig innlegg. La oss få høre mer om dette. Kom gjerne med eksempler.

sabre2
sabre2Innlegg: 12799
29.02.12 13:38
Buick-Riviera: Herlig innlegg. La oss få høre mer om dette. Kom gjerne med eksempler.

Likte også denne påstanden, han kan jo starte med Vortech.

mrpink1069
mrpink1069Innlegg: 6275
29.02.12 14:40
PassatGL: (Sør-)Korea nyter godt av et nøytralt politisk bilde i verdenssammenheng og selger store mengder biler til både USA, Kuba, Irak, Norge og Tyskland. De frie markedskreftene de selv har nytt godt av råder imidlertid ikke på hjemmemarkedet. Her har man lagt til en sjablongmessig avgift på importbiler som dobler prisen på disse - effektivt, utenlandske biler står tilsammen for under 8 % markedsandel. Til sammenligning har Hyundai alene i USA en markedsandel på 10 %!

Sjokkerende!

Hadde jeg styrt i Tyskland ville jeg lagt på 100% avgifter på alt Koreansk.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 14118
29.02.12 18:16
mrpink1069: Hadde jeg styrt i Tyskland ville jeg lagt på 100% avgifter på alt Koreansk.

Jeg og.

Asiatene er sleipe og de som styrer i vesten er naive. Det er riktignok noen år siden jeg var i Japan, men det var en tankevekker. Japanerne pøser ut sine riskoere i enorme mengder i Europa og USA uten nevneverdige hindringer. De selv lager så store hindringer i importen at det knapt var en eneste europeisk bil å se der borte.  

hh_6
hh_6Innlegg: 5888
01.03.12 23:31
Buick-Riviera: Herlig innlegg. La oss få høre mer om dette. Kom gjerne med eksempler.

Chevrolet SIDI-turbo er stjålet fra Saab. Ford EcoBoost er utviklet av Fords europeiske motorfabrikk i Bridgend i Wales. Amerikanerne hadde ikke hatt disse motorene uten Europa. Chrysler/Dodge kjører på for fullt med moderne fine Fiat-motorer. Som heller ikke hadde eksistert uten Europa.

Buick-Riviera
Buick-RivieraInnlegg: 15149
02.03.12 01:00
hh_6: Chevrolet SIDI-turbo er stjålet fra Saab. Ford EcoBoost er utviklet av Fords europeiske motorfabrikk i Bridgend i Wales. Amerikanerne hadde ikke hatt disse motorene uten Europa. Chrysler/Dodge kjører på for fullt med moderne fine Fiat-motorer. Som heller ikke hadde eksistert uten Europa.

De har neppe stjålet noe som helst. Er en turbo det eneste du kommer opp med angående GM? Men ja, dette er fra Europa, men hva er poenget? Mesteparten av det som sitter under panseret på europeiske og amerikanske GM / Ford er utviklet i USA.

Vortec, Northstar, Hydramatic-automater osv. er amerikansk.

Chrysler har i en årrekke brukt bla. dieselmotorer fra Italia, med vekslende hell, men 2.5 TD motoren fra VM satt i både Voyager og Jeep. En motor med problemer med bla. støtstenger, topper og register (Voyager, ikke Jeep, den har drev), men som satt i ganske mange Moparprodukter her til lands.

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
02.03.12 14:40
nometalhorse: Det er nok forventet salg i Europa,

Det blir jo meningsløst å henge seg opp i salget i Europa når Kina ikke får nok av europeiske (Tyske) biler. Hindringen ligger i å skaffe nok bilskip til befraktning.

hh_6
hh_6Innlegg: 5888
05.03.12 19:18
Buick-Riviera: Vortec, Northstar, Hydramatic-automater osv. er amerikansk.

Dette gamle grumset holder ikke mål lenger. Heller ikke i USA. Som har holdt skrotet kunstig i live med gratis bensin.

Nå er det Fiat Multiair, Chevrolet (Saab) SIDI-turbo, Ford EcoBoost motorer og Ford Powershift girkasser som gjelder i USA. Alt sammen utviklet i Europa. Amerikanerne klarer seg ikke uten.

hh_6
hh_6Innlegg: 5888
05.03.12 19:29
Buick-Riviera: Chrysler har i en årrekke brukt bla. dieselmotorer fra Italia

Chrysler faser inn Fiat bensinmotorer. Cryslers godbil Dodge Dart R/T eller SRT4 får Alfa Romeo 1750. 1,8 direkteinspruter turbo. Ca 250 hk. Mangler litt mot Cruze SS og Focus RS sine 300 hk. Men det holder til å dra i fra 400 kubikktommers 60-talls muskelbiler.

Men selvfølgelig: Hele bilen er Alfa Romeo Giulietta 1750, kamuflert i et amerikansk cowboyskall. Utviklet i Europa og tapetsert i USA.

(Innlegget ble redigert 05.03.12 19:31)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg