Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Volvo V70 DRIVe familiefrakter :)

NYTT TEMA
trialmaster
trialmasterInnlegg: 312
11.04.12 09:40

Ja jeg satte et lite smil bak, for det er det jeg sitter igjen med etter endt påskeferie. Vi har nå valgt å bytte ut en for liten V50 1.6d med denne, og handlet fredag før påske.

Hvorfor V70 DRIVe? Vi har hatt mange runder på valg av erstatter. De største kriteriet var å få plass til 3 barneseter i bredden, og det skulle IKKE være en MPV og ikke allt for dyrt, men kunne ha litt følelsen av premium alikevel.

Vi er veldig glad i Volvo, og fikk et kjempedilemma, da jeg fort fant ut at en D3 eller D5 ble allt for dyrt. DRIVe modellen gadd jeg ikke prøve en gang. Synes nå ikke V50 er no lyn med liten diesel, så en V70 må vel bli en sneile.

Så begynte jeg å tenke meg om noen ganger.

Hva er alternativene?

Hadde det ikke blitt V70, hadde vi falt på Touran elle S-Max med henholdsvis 105d og 115d hester for å holde prisen nede, og fordi ingen andre stasjonsvogner enn kan måle seg i bredden med nye V70. Konklusjonen vil uansett bli å sitte igjen med en sneile.

Hvorfor da kjøre "varebil" når man kan kjøre mere komfortabelt i en V70 (etter min smak)

Jeg går til nærmeste Volvoforhandler og spør om å få prøve en DRIVe. Selvfølgelig ikke no problem. Det er nesten så jeg kvier meg, for jeg er redd for å bli fryktelig skuffet over det "underdimensjonerte" motoralternativet, men den gang ei. 240 Nm kan umulig stemme. Sterk nok i massevis, etter mine kriterier. Det skjer jo noe når jeg trykker inn gassen. Det tar ikke lang tid før vi er overbevist, og bestemmer oss for V70 DRIVe.

Enda mer fornøyd er vi etter endt påskeferie. Før fyldte vi opp V50'n opp til taket. Nå hadde vi samme oppakning ink trille, under rollon:) Ungene hadde før 10 ting de kranglet om i baksete. Nå har vi bedre plass, så ungene er nede i 9 ting :)

En annen ting som imponerte meg var forskjellen i trekkraft mellom full og tom bil. Den var overaskende liten etter forholdene.

Volvo V70 DRIVe ER absolutt å anbefale som familiefrakter. Ikke mange har over 3 barn i dag. Ingen familiefrakter trenger 200 hester. Redd for forbikjøringer? tenk over hvorfor du trenger å kjøre forbi. Fordi du har det travelt? Det er høy risiko forbunnet med hyppige forbikjøringer og høy hastighet på norske veier for andre og deg selv. Når du igjen en traktor, går den så sakte at hva som helst kjøretøy kan kjøre forbi. Har du 7 seter, har du jobben med å kjøre alle andre unger i tillegg til dine egne. Hvem har noen gang fått betalt for dette?

Velger man en Summum, som vi har gjort, får man premium med på kjøpet. Det føler jeg ikke man får i en MPV, selv om den har skinn og masse utstyr.

Litt av poenget mitt med dette innlegget, er å hylle "undermotoriserte" kjøretøy, for de er ikke så rævva som alle vil ha det til.

Selv som meget bilinteressert, ser jeg ingen grunn til å ha stor motor i bil i Norge. Fartsgrensen er max 100. Veiene er dårlige og svingete. her er somregel grensa 70 eller 80 maks. Jo større motor du velger, jo mer penger får staten til å sløse bort på svada. Du får de aldri igjen, i form av en autostrada med fri fart, man kan utnytte de ekstra hestekreftene.

1800ES
1800ESInnlegg: 214
11.04.12 09:50

Jeg ser faktisk noen av poengene dine. Men en ting stusser jeg på: Jeg leser av det du skriver at du har kjøpt en splitter ny V70 Drive. Hvorfor ikke en 2-3 år gammel V70, gjerne med forhandlergaranti og noe mer krutt under panseret? Etter mitt skjønn burde det være i pose & sekk. Og den ene gangen du faktisk trenger de ekstra kreftene er vel argument godt nok?

arirug
arirugInnlegg: 704
11.04.12 09:54

Gratulerer med ny bil! Jeg har selv en Octavia med 105 dieselhester, og den virker mye sprekere i praktisk bruk enn den gjør på papiret. Jeg tror mange av de som uttaler seg om at de små dieselmotorene ikke er brukbare, rett og slett ikke har prøvd dem. Og det er en helt egen følelse å ha splitter ny bil. Jeg selv kommer aldri til å kjøpe brukt mer.

(Innlegget ble redigert 11.04.12 09:57)

Learka
LearkaInnlegg: 3240
11.04.12 09:55

Folk har nok veldig forskjellige preferanser. Jeg har prøvekjørt V70drive og er enig i at bilen går greit med tanke på motorstørrelse. Men den gir meg svært lite kjøreglede og er et mareritt å kjøre i byen, med utpreget dieselknatring og korte gear. Jeg kjøpte nylig stor stasjonsvogn og vurderte en stund brukt V70drive. Valget falt på BMW 525iat. Både billigere og langt mer morsom enn V70. I tillegg sparte jeg ihvertfall 70 000 kr kontra en nøkternt utstyrt V70 av nyere årgang. 

trialmaster
11.04.12 09:58

Det kommer desverre ikke så bra frem i innlegget mitt.

Kjøpte brukt fra Leaseplan i Sverige. 2011 model reg 07.2010.

Fikk med de siste oppdateringene før det nye "V60"konsollen for 2012 kom :)

trialmaster
11.04.12 10:00

Kjøpte også en 3 års garanti i tillegg.

trialmaster
11.04.12 10:08
Learka: Valget falt på BMW 525iat. Både billigere og langt mer morsom enn V70. I tillegg sparte jeg ihvertfall 70 000 kr kontra en nøkternt utstyrt V70 av nyere årgang.

BMW er ikke brei nok bak. Kjempeflott bil, men for dyrt for oss.

Cobber
CobberInnlegg: 6133
11.04.12 10:11
trialmaster: 240 Nm kan umulig stemme. Sterk nok i massevis, etter mine kriterier. Det skjer jo noe når jeg trykker inn gassen. Det tar ikke lang tid før vi er overbevist, og bestemmer oss for V70 DRIVe.

Jeg var skeptisk til Tiguan 2,0 TDI med 110 hk/ 280 nm og ble (som du) positivt overasket over den lille motoren. Jeg ble derimot skuffet over Octavia 1,6 TDI 105 hk.

Cobber
11.04.12 10:15
Learka: Valget falt på BMW 525iat

Hvordan var det med deg og bil nå igjen? F10 i bestilling og 525iAT som reservebil? Lexus solgt?

trialmaster
11.04.12 10:21
arirug: Gratulerer med ny bil! Jeg har selv en Octavia med 105 dieselhester, og den virker mye sprekere i praktisk bruk enn den gjør på papiret. Jeg tror mange av de som uttaler seg om at de små dieselmotorene ikke er brukbare, rett og slett ikke har prøvd dem. Og det er en helt egen følelse å ha splitter ny bil. Jeg selv kommer aldri til å kjøpe brukt mer.

Helt enig.

Personlig er jeg ganske lut lei, at alle biljournalister går så mye opp i 0-100, hestekrefter og toppfart. Det er liksom det man skal være opptatt av som journalist. Ensidig journalistikk. Sikker pga det er det selger. Det er det flertallet av bilintrersserte vil høre om. Det har så og si ingen betydning under Norske forhold. Sving og fjæringsegenskaper har derimot mye betydning.

Norsk bilinteresse er ensidig og kjedelig. Hvor har det blitt av fornuften i folk. Å velge motorsvake premiumbiler for en entusiast er som å banne i kirken.

Jeg er lut lei...

ferrek
ferrekInnlegg: 15623
11.04.12 10:32

Gratulerer så mye! Farge utvendig og innvendig?

trialmaster
11.04.12 10:38
ferrek: Gratulerer så mye! Farge utvendig og innvendig?

Oyster Grå metallik. Sort innvendig. Er navigasjon i den også.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10950
11.04.12 10:48
Cobber: Jeg ble derimot skuffet over Octavia 1,6 TDI 105 hk.

om de så hadde stappa V6'en på 250HK ned i Octavia ville du vært skuffet over den.

trialmaster
11.04.12 10:49

Har de ikke gjort det i superben? 3,2 liter!

Morsomt det :)

maxg
maxgInnlegg: 6636
11.04.12 11:09
trialmaster: Volvo V70 DRIVe ER absolutt å anbefale som familiefrakter. Ikke mange har over 3 barn i dag. Ingen familiefrakter trenger 200 hester. Redd for forbikjøringer? tenk over hvorfor du trenger å kjøre forbi. Fordi du har det travelt? Det er høy risiko forbunnet med hyppige forbikjøringer og høy hastighet på norske veier for andre og deg selv.

Hmm, virker som du rasjonaliserer etter beste evne alle "fordelene" med så liten motor som mulig?

Trodde nesten de var min bestemor som argumenterte her, hva skal man med bil som går fortere en 100 km/t, det er jo fartsgrensen :-)

Jeg ser helt klart det økonomiske aspektet. Pga av HK/vekt avgiftene. Men det stopper liksom der. Vi har en eldre V70 med D5 motoren på 163hk, 340Nm.

Om jeg skal snu det litt på hodet. Hvorfor gå for mindre motor? 1900 omdr. i 100 km/t lite støy og mindre stress, mye moment og lite giring. Kommer forbi traktorer i 45 km/t i motbakker med AC på. Forbruket på D5 ligger marginalt over 1.6D. Vår manuelle D5 ligger på ca.0.5-0.55 pr. mil i årsgjennomsnitt. Og det er mye skole/barnehage/SFO kjøring med der.

Og den dagen du er på veg mot legoland og ligger på motorvegen i 130 km/t med feriepakket bil gjennom Sverige, da finnes det ikke for store motorer :-)

Kan trekke tunge tilhengere/campinvogn. Noe 1.6D ikke kan. Og den dagen du skal selge bilen må du konkurere med 500? andre 1.6D på finn.no. I en verden hvor minste motoralternativ ikke er det mest sexy argumentet.

Ny bil er knall det, og ærlig talt er jeg glad andre tar det økonomiske løftet. Men hadde heller gått for 2-3 år eldre bil med mer kraft.

har du kjørt V70 med større motor og sammenlignet?

piezo
piezoInnlegg: 5202
11.04.12 11:12
trialmaster: Å velge motorsvake premiumbiler for en entusiast er som å banne i kirken.

Her inne mener man selvsagt det, hvilket er høyst beklagelig. For enkelte er åpenbart RWD, bensin og sekser det eneste man kan eie om man skal kunne kalle seg entusiast. 

Men familiefaren som må prioritere annerledes er selvsagt ingen entusiast uansett hvor glødende interessert han er i bil, dersom han velger dieseldrevet fremhjulstrekker. 

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10950
11.04.12 11:15
trialmaster: Har de ikke gjort det i superben? 3,2 liter!

3,6 - faktisk. :)

Grattis med familiefrakteren. Hvis man, som du og jeg, kan leve med "norsk" motor mangler den kun automatkasse etter mine preferanser. Jeg hadde valgt en ny/nyere DRIVe med auto over en eldre brukt D5 med menge km på telleren 10 av 10 ganger. En kompis med en XC70 D5/auto leverte tilbake "driten" etter 2 motorhavarier ila de første 2 årene...

maxg
11.04.12 11:18
Larsabal: En kompis med en XC70 D5/auto leverte tilbake "driten" etter 2 motorhavarier ila de første 2 årene

Foreløpig 5 år og 80.000 km uten motorhavari så langt ;-)

arirug
arirugInnlegg: 704
11.04.12 11:20
trialmaster: Kjøpte brukt fra Leaseplan i Sverige.

Artig at du kjøpte fra Sverige. Jeg handlet også bilen min derfra (Ny Octavia 2010 mod). Nærmere bestemt Nilsson Bil i Strømstad. Importen foregikk uten noen problemer. Jeg sparte også mye penger på det. Når det gjelder V70, så synes jeg det er en av de penere bilene som går på veien idag. 

t109
t109Innlegg: 3331
11.04.12 11:21
trialmaster: Norsk bilinteresse er ensidig og kjedelig. Hvor har det blitt av fornuften i folk. Å velge motorsvake premiumbiler for en entusiast er som å banne i kirken.

Først av alt vil jeg gratulere deg med fin bil. Tittet på en maken selv ved siste korsvei, men det ble ikke V70 (denne gangen hvertfall).

Jeg er også enig med deg i at bil er så uendelig mye mer enn motorkraft. Jeg har hatt samme motor ("gamle"varianten med 109 hk) i flere biler, og fant den "tilstrekkelig" i de fleste tilfeller. Den ble litt sløv i C5, men det var nok mest pga at 1. gearet var for høyt.

Eneste problemet med innstegsmotoren er - som maxg er inne på - at de er godkjent for svært lav vekt på kroken. For oss som av og til ønsker å drasse med oss campingvogn eller en middels stor båt, får vi raskt problemer. Har en ikke dette behovet, finner en nok 1.6 literen i V70 som helt grei, og sterk nok der det gjelder.

maxg
11.04.12 11:35
piezo: Men familiefaren som må prioritere annerledes er selvsagt ingen entusiast uansett hvor glødende interessert han er i bil, dersom han velger dieseldrevet fremhjulstrekker.

Missforstå meg rett. Som 3 barnsfar så forstår jeg avveiningen og har V70 selv.

Poenget mitt er at man alltid kommer i dilemaet motor vs alder på bil når man har en begrenset sum kr.

Om det er økonomisk lurt å gå for minste motor i ny bil, vs nyere bruktbil med større motor veit man ikke før bilen selges og regnskapet gjøres opp. Men når jeg setter meg inn i en bil og skal kjøre ønsker jeg at motoren skal ha litt overskudd ;-)

Og små innstegs motorer er ikke bare fordeler.

t109
t109Innlegg: 3331
11.04.12 11:50
maxg: Om det er økonomisk lurt å gå for minste motor i ny bil, vs nyere bruktbil med større motor veit man ikke før bilen selges og regnskapet gjøres opp.

Der peker du på et av dilemmaene. En noe eldre bil med mer kilometer på nakken vil vel i hovedsak koste mer i vedlikehold (dyrere servicer) og utskifting av rene slite/ og forbruksdeler (som f.eks dekk osv). Man får heller ikke den sikkerheten i forhold til uforutsette utgifter som lang nybilgaranti stort sett gir....

Men så var det verditapet da.... Det kan hende man tjener inn igjen mye av "ekstrautleggene" ved å kjøpe en brukt 2.0 liter eller 2.4 liter ila en normal eietid pga mindre verditap? Jeg ser også problematikken med å selge en 1.6 liters V70 om noen år - i konkurranse med 500 andre - deriblant Bilia som brukimporterer disse bilene i bøtter og spann - og derigjennom hjelper godt til å redusere bruktverdien på disse bilene.   

trialmaster
11.04.12 12:07

Masse interessante innlegg, her.

Ikke alle har fått med seg at bilen er tatt inn brukt fra Sverige. Fgr 12.07.2010.

Det kommer mange gode argumenter for større motor, og det med hengervekt er jo selvfølgelig viktig for de med campingvogn osv. der kan jeg se at en 1,6d blir snau, om den i det heletatt klarer å dra den hehe.

Det med verditap på stor bil med liten motor, er jeg ikke så sikker på vil slå ut negativt. Jeg kan se trenden om miljø, og driftsøkonomi vil bli mer og mer aktuelt for folk. Ikke bare forde man ønsker det selv, men at man faktisk i fremtiden blir "tvungen" til å tenke i de baner. I den forbinnelse tror jeg økomodellene vil bli populære. PSA's økodiesel er en premiert motor, den har knapt nok intervaler på regreim (230000 km / 10 år) I V70 skaper den bedre vektbalanse i bilen. Når garantien utløper, er det ikke noe problem å få 138 hester og 320 Nm fra PPC Tuning.

Jeg ønsker at folk må vite om alternativene, for de er gode nok for de fleste, med en liten henger til hageavfald, og en 16 foter liggenes i hagen :)

Someone
SomeoneInnlegg: 24614
11.04.12 12:14

Jeg ser godt argumentene dine og ikke minst prioriteringer. Mitt ankepunkt er dog hvordan man skal kunne ta raske og sikre forbikjøringer når aksellerasjonen blir såpass dårlig?

Men det skal sies, en slik bil vil sikkert være blant kandidatene skulle jeg smelle min kjære på tjukka og behovet for bil med plass til barn melder seg....men inntill da får jeg heller være full av "ungdommelig overmot" ;)

trialmaster
11.04.12 12:24

Jeg har selv en kjempefin Neon jeg jobber med. Så der har jeg enda min virile ungdomspotens lagret i kamaksler og eksosanlegg :)

Morro med morrobil :)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13026
11.04.12 12:42
trialmaster: Veiene er dårlige og svingete. her er somregel grensa 70 eller 80 maks.

At stor motor kun er meningsfylt på motorveier er en oppfatning som jeg overhodet ikke forstår. Allikevel er det mange som lever i den villfarelsen.

Svingete veier med 80 km/t innbyr til morsom kjøring og krefter under panseret gjør det enda morsommere. Men om en bil kun skal brukes med kvalme unger i baksetet stiller saken seg selvsagt annerledes.

(Innlegget ble redigert 11.04.12 12:57)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13026
11.04.12 12:44
trialmaster: Personlig er jeg ganske lut lei, at alle biljournalister går så mye opp i 0-100, hestekrefter og toppfart.

Bilinteresserte leser bilblader og bilstoff. Det er disse journalistene skriver for. De som bare skal frakte kroppen sin og familen bestiller Avensis eller noe lignende usett.  

trialmaster
11.04.12 12:57

Ja, da jeg skjønner det, men bilinteresse handler fortsatt om mer enn HK og 0-100. Kanskje de hadde fått med seg enda flere lesere, flere som etterhvert ble entusiaster. Vi trenger jo et sterkt bilfolk som omfatter alle.

maxg
11.04.12 13:07
trialmaster: Det med verditap på stor bil med liten motor, er jeg ikke så sikker på vil slå ut negativt. Jeg kan se trenden om miljø, og driftsøkonomi vil bli mer og mer aktuelt for folk. Ikke bare forde man ønsker det selv, men at man faktisk i fremtiden blir "tvungen" til å tenke i de baner

Der tro jeg du tenker feil.

Ja, man blir i fremtiden tvunget til å tenke i de baner med mindre og mindre motor. Men det er pga ved avgifter nybilkjøp. Det betyr at de få med stor motor finnes igjen vil bli ettertraktet. Sammenlignet med armadaen av 1.6 (eco, lean, blue, ditt og datt)utgaver i forskjellige farger. Fra VW,Peug, citroen, volvo, ford osv.

Forbruket på 1.6D og 2.0D er så minimalt at om 1.6D bilen ryker en lyspære mer en 2.0D så vil bilholdet bli dyrere totalt sett over 1 år. Så driftsutgifter er ikke et argument.

Det er ikke høyere årsavgift på 2.0 enn 1.6, parkering, bompenger etc. Som gjør at bruken av 2.0 er mer kostbart å drifte til daglig.

Så den "ene" grom V70 vil stå seg bedre i det lange løp en 13 på dussinet 1.6 utgaver som alle andre fabrikker har.

Se historisk på det, gromt holder seg alltid bedre i pris en fornuftig.

383 vs 440 :-)

Cobber
11.04.12 13:12
trialmaster: Har de ikke gjort det i superben? 3,2 liter!

Jo, men Larsabal er litt sur siden jeg ikke synes Octavia er en drømmebil ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg