Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
passat06
passat06Innlegg: 1229
15.05.18 15:43
Ribba: Tvert i mot, jeg har sagt at de bør innføre teknologien, men de burde ha gjennomført integreringen av slike systemer på en annen måte. Ting bør testes under kontrollerte forhold, av folk som aktivt jobber for å bedre produktet, og ikke av sluttbrukerne.

Dette er kjernen i hvorfor MobilEye som leverte AP1 kuttet leveransene til og samarbeidet med Tesla.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
15.05.18 17:02
LAVPROFIL: Og det er fortsatt logisk for deg at biler uten TeslaAP-teknologi burde forbys?

Nei, det var selvsagt sarkasme. 

Men jeg står fortsatt på at 40% reduksjon er 40% reduksjon, uansett om man bytter ut noen ulykker av "gammel" med "ny" type. 

 

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 6605
15.05.18 17:42
Amatør_1: Dagens Tesla-ulykke. Nok en fører død etter at batteriene tok fyr etter crash. Spekulasjon om autopilot. Tesla Bursts Into Flames After "Violent Crash" In Switzerland, Killing Driver Trapped Inside
LAVPROFIL
LAVPROFILInnlegg: 5147
15.05.18 19:26
MrEirik2: Men jeg står fortsatt på at 40% reduksjon er 40% reduksjon, uansett om man bytter ut noen ulykker av "gammel" med "ny" type.

I en rettsak hvor sviktende AP med dødlig utgang er tema, er det tvilsomt om Elon/forsvaret kan støtte seg på at samme AP tidligere kan ha forhindret en kollisjon.

 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15839
15.05.18 19:26

Det var en som startet en tråd her om dagen hvor han skrøt av hvor bra og flink Doug DeMuro var med sine YT anmeldelser.

Da må jo åpenbart dette her være sannheten også.

Here's Why the Tesla Model X Is an Awful Car

Vil påpeke at jeg ikke har brukt tid på videoen, men stoler på tittelen stemmer.

trew
trewInnlegg: 542
15.05.18 19:58
LAVPROFIL: I en rettsak hvor sviktende AP med dødlig utgang er tema, er det tvilsomt om Elon/forsvaret kan støtte seg på at samme AP tidligere kan ha forhindret en kollisjon.

Tesla har sikret seg veldig bra der. De gir klare instruksjoner i sine brukermanualer om at fører må følge trafikkbildet og være klar til å ta manuell overstyring hvis AP-sw ikke detektere faresituasjoner.

Kan si mye on Tesla, men at Elon er en smart og dyktig person (med tilgang på dyktige jurister) er vel udiskuterbart. Sitat fra Tesla:

"Autopilot feature can keep speed, change lanes and self-park but requires drivers to keep their eyes on the road and hands on the wheel, in order to be able to take control and avoid accidents.

Autopilot does not prevent all accidents, Tesla said, but it does make them less likely."

Det var vel disse forbeholdene som "frikjente" Tesla-AP i situasjonen der en person lagde "Tesla-Cab" i en kollisjon med lastebil.

(Innlegget ble redigert 15.05.18 20:04)

LAVPROFIL
LAVPROFILInnlegg: 5147
15.05.18 20:23
trew: Tesla har sikret seg veldig bra der. De gir klare instruksjoner i sine brukermanualer om at fører må følge trafikkbildet og være klar til å ta manuell overstyring hvis AP-sw ikke detektere faresituasjoner

Tror likevel det kan være en smertegrense for hvor mange AP-relaterte ulykker Tesla tåler uansett forbehold og generelt positive egenskaper.

Teslas utfordring er at AP fungerer bra nok til å lulle sjåføren inn i en falsk trygghet som får ham til å slappe av for mye (eller gjøre helt andre ting enn å følge med i trafikkbildet).

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30542
15.05.18 20:26
LAVPROFIL: lulle sjåføren

Med en gang det kommer noe "nytt" gjør jo folk noe dumt med det. Spørsmålet later til å ikke være om teknologien er klar for å erstatte menneskene, men om menneskene er klare for teknologien.

(Innlegget ble redigert 15.05.18 20:30)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
15.05.18 20:31
LAVPROFIL: Teslas utfordring er at AP fungerer bra nok til å lulle sjåføren inn i en falsk trygghet som får ham til å slappe av for mye (eller gjøre helt andre ting enn å følge med i trafikkbildet).

Har nok et poeng. 

Håper Tesla har 100% fokus og oppmerksomhet på å få AP til å detektere stillestående objekter i kjørebanen. Pr nå er det altfor dårlig. 

Uansett føler jeg meg relativt trygg på Autopilot, og ja, man slapper av i en annen liga enn når man styrer selv. Spesielt nå med 2018.10.4 oppdateringen, da man kan kjøre omtrent overalt på autopilot (utenom lyskryss og rundkjøringer).

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 6605
15.05.18 21:01
MrEirik2: Håper Tesla har 100% fokus og oppmerksomhet på å få AP til å detektere stillestående objekter i kjørebanen.

Det er kanskje derfor Tesla kommer til å la produksjonen av Model 3 stå helt stille i en ukes tid om ikke så lenge?

Jan
JanInnlegg: 4844
15.05.18 21:24
trew: Tesla har sikret seg veldig bra der. De gir klare instruksjoner i sine brukermanualer om at fører må følge trafikkbildet og være klar til å ta manuell overstyring hvis AP-sw ikke detektere faresituasjoner. Kan si mye on Tesla, men at Elon er en smart og dyktig person (med tilgang på dyktige jurister) er vel udiskuterbart. Sitat fra Tesla:

Problemet er ikke autopilot og assistentsystemer, men idioter som lar teknikken jobbe uten å følge med selv.

Når skipperen på et skip, bruker autopilot, er det ikke slik at han dimitterer utkikken, og går i messa for å spise, eller på lugaren for å ta seg en blund.

Jeg var så heldig å få lov til å besøke brua på en av danskebåtene en gang. Noe av det som slo meg, var hvor opptatt de var med å holde utkikk, og følge med på radaren. Dette sev om det var lite annen trafikk i nærheten.

I veitrafikken, forandrer trafikkbildet seg i løpet av et øyeblikk, så der kreves det full oppmerksomhet hele tiden.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30542
16.05.18 00:23

Et nytt, genialt produkt har kommet på banen. Autopilot buddy.

SUV
SUVInnlegg: 3761
16.05.18 02:26
FredPerry: Et nytt, genialt produkt har kommet på banen. Autopilot buddy.

Men hva er egentlig Autopilot Buddy for noe?

Slik jeg tolker det så har MrEirik2 skrevet at man etter en stund får beskjed om å ta hendene på rattet igjen og han skryter av hvor lenge han klarer å ta hendene fra rattet om gangen. Og ettersom jeg forstår så er dette et produkt for å slippe dette maset om sikkerhet som ergrer ME2. Er det rett og slett slik at Tesla registrerer om du har hånda på rattet med diverse sensorer og at man da har en (plast)hånd på rattet som forteller sensorene at man har hånda på rattet sånn at den ikke maser om dette?

Isåfall vil det jo si at Tesla bruker ressurser på å lage sikkerhetssystemer som passer på og så bruker bileierne ressurser på å koble ut dette sikkerhetssystemet.

Legg også merke til at de har sikret seg juridisk:

This device is designed for closed track use, not for use on public streets. 

"Autopilot Buddy®" is developed for closed circuit or track use only.  Disabling key safety feature of any car is dangerous and ill-advised. Keep your eyes on the road and hands on the wheel at all times while using the Autopilot Buddy®.

Det er vel svært få som driver med banekjøring samtidig som de er så lei av å kjøre at de vil overlate kjøringa til en autopilot som kjører bilen rundt på banen. Men da selger man altså et produkt som er lovlig til banebruk (men antakelig ikke på offentlig vei) og dermed lovlig å selge, men så er det kundens feil at produktet er blitt brukt på feil måte når det viser seg at noen har brukt dette i trafikken.

Også er det en ting jeg stusser over sikkerhetsmessig. Hva om man kommer borti denne så den ramler ned på gulvet og havner under bremsepedalen så man ikke får bremset? Da har man jo lett et alvorlig problem.

Men jeg mener for øvrig at enkelte sikkerhetsutstyr er noe stort tull og burde vært fjernet når man har sunn fornuft som vet når diverse utstyr bør brukes og når det er unødvendig. For eksempel har jeg varsel om at jeg må ta på setebelteet, dette begynner å mase ivei straks jeg setter på tenninga, selv om bilen ikke har begynt å bevege seg (jeg tar jo på beltt før jeg begynner å kjøre når jeg skal ut i trafikken, og det har jeg alltid gjort, også før jeg fikk slik mase-greie. Etter en stund tier det stille uansett (når man står i ro altså. Også begynner det når man er kommet opp i litt hastighet, samme om det er forover eller bakover. Det er ganske plagsomt når man har stoppet og tatt av lysbjelken og stroppene og skal rygge båthengeren ned i vannkanten, da maser den fælt. Jeg kan ikke se den helt store sikkerhetsgevinsten ved å ha på beltet ved rygging. Krasjer jeg under rygging så havner jeg ikke i rattet, men blir trøkt mer inn i seteryggen. Og hastigheten er som regel ikke så veldig stor heller ved rygging ned båtrampa (men passerer visst tydeligvis grensa for beltealarmen som vel er på ca 10 km/t). Det blir 6 sånn småkjøringer pr båttur, så da står valget mellom å spenen på seg beltet 6 ganger, høre på lyden eller å spenne på passasjerbeltet i førersetespenna (som da gjør at jeg iblant dropper setebelte når jeg skal kjøre 30 meter hvorav 10 på offentlig vei fordi det blir så tungvint å ta av og på passasjerbeltet i tilegg til den raske operasjonen med å ta på og av eget belte).

fcuk
fcukInnlegg: 15421
16.05.18 06:44
FredPerry: Et nytt, genialt produkt har kommet på banen. Autopilot buddy.

Det produktet sier alt jeg trenger å vite om Autoidoter.

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
16.05.18 10:33
fcuk: Det produktet sier alt jeg trenger å vite om Autoidoter.

Du er nok bare misunnelig for at du ikke kunne kjøpe slike til Lotusen din, og du måtte selv kjøre bilen på Spa og Nürburgring. :-)

Forresten, hvordan var turen?

MacanT
MacanTInnlegg: 10269
16.05.18 10:48
FredPerry: Et nytt, genialt produkt har kommet på banen. Autopilot buddy.

Flott, da kan Tesla sjåførene konsentrere seg om SMS og Internett surfing uten å bli forstyrret hver tredje minutt :)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30542
16.05.18 12:53

Autocar har prøvekjørt Model 3, og de syns faktisk den er ganske ålreit.

fcuk
fcukInnlegg: 15421
16.05.18 12:59
Ribba: Forresten, hvordan var turen?

Det gikk ikke så bra, en litt uheldig Tysker klarte å rygge på bilen.

Fikk kjørt noen runder på Ringen, men ingen på Spa.

C-172
C-172Innlegg: 2597
16.05.18 13:45

Hehe ja.

Men dette må da vel være mye bedre? Autopilot

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
16.05.18 17:29
fcuk: Det gikk ikke så bra, en litt uheldig Tysker klarte å rygge på bilen.

Auda, det høres ikke bra ut. Store skader?

fcuk
fcukInnlegg: 15421
16.05.18 18:29

Ble en grei sprekk, men ikke verre enn at det gikk å tape igjen.

Ville unngå videre sprekkdannelser, så jeg tok bare et par runder etter denne hendelsen. Blinklyset ble også helt løst etterhvert.

Forhåpentligvis klarer de å rette opp dette med glassfiberkunst istedet for å bytte hele fronten.

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
16.05.18 21:06
fcuk: Ville unngå videre sprekkdannelser, så jeg tok bare et par runder etter denne hendelsen. Blinklyset ble også helt løst etterhvert. Forhåpentligvis klarer de å rette opp dette med glassfiberkunst istedet for å bytte hele fronten.

Surt å høre. Hvor fikser de sånne skader? Båtverksted?

Men jeg vil anta at med en teipet Elise, det gir litt respekt ute på en bane. Så de få rundene du fikk kjørt, så flyttet vel de som fikk deg i speilet nokså raskt til høyre :-)

fcuk
fcukInnlegg: 15421
16.05.18 22:51
Ribba: Surt å høre. Hvor fikser de sånne skader? Båtverksted? Men jeg vil anta at med en teipet Elise, det gir litt respekt ute på en bane. Så de få rundene du fikk kjørt, så flyttet vel de som fikk deg i speilet nokså raskt til høyre :-)

Flaut å si det, men man kommer til kort med 122hk på ringen, det er stort sett bare i svingene man har noe man skulle sagt.

Unntaket er kanskje strekket etter Brünnchen hvor man klarer å holde tempoet oppe da det er tett på med svinger, og det går litt nedover.

Jeg er så heldig å bo et sted med høy konsentrasjon av Chevrolet Corvette, så glassfiberkunnskapen sitter også hos biloppretterne her.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
17.05.18 00:22

Håper både fører og bil kommer bra fra dette!

(Jeg klarer ikke å glemme videoen derfra med en CR-V som veltet slik av fullt av BOSS (søppel) føk ut.)

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1224
17.05.18 01:47
Jan: Problemet er ikke autopilot og assistentsystemer, men idioter som lar teknikken jobbe uten å følge med selv. Når skipperen på et skip, bruker autopilot, er det ikke slik at han dimitterer utkikken, og går i messa for å spise, eller på lugaren for å ta seg en blund. Jeg var så heldig å få lov til å besøke brua på en av danskebåtene en gang. Noe av det som slo meg, var hvor opptatt de var med å holde utkikk, og følge med på radaren. Dette sev om det var lite annen trafikk i nærheten. I veitrafikken, forandrer trafikkbildet seg i løpet av et øyeblikk, så der kreves det full oppmerksomhet hele tiden.

Enig med deg. Det blir som våpenlovene i USA. Det hadde fungert fint det, hadde det ikke vært for alle menneskene. Det vil alltid finnes tullinger som da misbruker dette og plaffer ned noen, derfor kan en ikke ha slike lover.

I veitrafikken er det jo noe av det samme, men om folk ikke har autopilot kan du banne på at mange av de sitter å knotter på en tlf. mens de kjører.

SUV
SUVInnlegg: 3761
18.05.18 01:39
fcuk: Ble en grei sprekk, men ikke verre enn at det gikk å tape igjen.
Ville unngå videre sprekkdannelser, så jeg tok bare et par runder etter denne hendelsen. Blinklyset ble også helt løst etterhvert.
Forhåpentligvis klarer de å rette opp dette med glassfiberkunst istedet for å bytte hele fronten.

Når man kjøper ny bil så kan man som kjent velge farge, min bil har en farge som er nesten gaffa :-)

Angående dette med videre sprekkdannelse så vil det oppstå en spenningskonsentrasjon akkurat i en del av sprekken som gjør at den lett går videre og en vanlig metode for å stoppe videre sprekkdannelser er å bore et hull i enden av sprekken så man får fordelt spenningen istedenfor å få en spenningskonsentrasjon videre. Fly er naglet sammen og grunnen er at da vil en sprekk bare gå til enden av den plata, ikke fortsette videre i neste plate slik den ville gjort om de var sveiset sammen har jeg hørt eller lest.

Et hull er jo ikke pent og kan by på litt ekstra jobb i opprettingen, men så får man veie det opp mot ekstrajobben med en sprekk som kanskje er blitt en del lengre enn den er nå. Siden du skal kjøre langt før du kommer til glassfiberavdelingen så kan det kanskje være lurt å spørre dem om det er en god eller dårlig ide å bore hull i enden av sprekken.

Skal man bare reparere på baksiden så kan det jo hende man helst vil unngå jobben med å tette et hull og lakkere og kanskje vil teipen din (hvis den er lagt på med nok spenn) hindre videre sprekkdannelse.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 15953
18.05.18 17:03

Tesla Bjørn forteller at han har spart 360 000kr i driftskostnader på sin Model X på 2 år.

Og sammenligner seg med XC90 og Q7. 

Heia Tesla!

https://www.youtube.com/watch?v=nwluySOR-Os

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35486
18.05.18 17:08

Heia taxfree:)

 

(NAV og andre norske greier betales på annet vis enn via Tesla.)

Ribba
RibbaInnlegg: 34833
18.05.18 17:48
MrEirik2: Tesla Bjørn forteller at han har spart 360 000kr i driftskostnader på sin Model X på 2 år. Og sammenligner seg med XC90 og Q7.

Og likevel hadde han ikke råd til å overnatte på et hotell slik som de som kjører XC90 og Q7 gjør.

SUV
SUVInnlegg: 3761
19.05.18 03:42
MrEirik2: Tesla Bjørn forteller at han har spart 360 000kr i driftskostnader på sin Model X på 2 år.
Og sammenligner seg med XC90 og Q7.
Heia Tesla!
https://www.youtube.com/watch?v=nwluySOR-Os

Og hvor stor familie har Tesla Bjørn?

Når man skal se på hvor mye man sparer så bør man se på hva slags bil man alternativt ville valgt. Har han et reelt behov for 6 seter så må han jo sammenligne med andre 6-setere, men så vidt jeg vet så hadde han BMW 5 eller 7 serie før, altså en 5-seter. På videoene så virker det som om det er bare han og kona som reiser rundt, så hvorfor han trenger så veldig mange seter vet jeg ikke.

Det kan virke som om han her rett og sett prøver å finne argumenter for at man skal sammenligne med en dyrest mulig bil bare for å få dyrest alternativ, uten at det er noe reelt alternativ hvis han skulle valgt en bil som ikke er elbil.

Og den største utgiften som han sparer er bensin. 1,3 l/mil sier han at man ville brukt hvis man hadde hatt fossilbil og trekker henger 80% av tida.

Bare sånn til sammenligning så buker min bil ca 1,0 l/mil når jeg  med min 2 tonn tunge bil (200 kg lettere enn en Model X som har 800 kg batterier) trekker henger som har mye mer luftmotstand enn den bittelille hengeren hans og som veier 7-800 kg, som nok er mer enn hans henger veier i gjennomsnitt inkludert last. Er Volvo-en så ekstremt mye dårligere på drivstofføkonomi enn min bil eller er det Tesla Bjørn som skal late som om bensin er en kjempeutgift hvis man velger det han kaller fossilbil? Og bare for ordens skyld forbruket mitt på 1,0 l/mil er når jeg ikke lader underveis (starter med fullt batteri som gir ca 30 km kjøring på strøm av hele turen på over 600 km, hvorav mye på motorvei som drar opp forbruket).

Og bensinprisen har han regnet som 15 kr/l. Sist gang jeg besøkte en bensinstasjon var det 14,09 kr/l, og gangen før der så var det enda litt billigere. Og han har jo hatt bilen i ca 2 år, så da har jo bensinen vrt enda billigere i den tiden.

Leg også merke til at han i regnestykket har med at han har stått 70 timer på betalingsladere der han betaler 150 kr/t. For det første så er det kjedelig å stå 70 timer ved ladere underveis på tur, for det andre så koster det en god del. Han har nok også tilbrakt mange timer ved Tesla sine ladere sammenlignet med hvor lite tid vi andre tilbringer ved bensinpumpa.

Skal man regne på hva bil koster så bør man før man regner på småtteri som oljeskift ta med verditap, og det er nok mye større på for eksempel Model X enn det er på min bil (som sikkert kunne passet fint for Tesla Bjørn om han skulle hatt noe annet enn elbil). Min kostet 445.000 kr, som er ganske mye mindre enn han bil som vel kostet ca det dobbelte. Så bare der så har man altså en forskjell på ca 445.000 kr i bensinbilens favør, riktignok over hele bilens levetid, men siden de fleste biler ikke går lengre enn 300.000 km i snitt så kan man vel si at Tesla-en hans med 150.000 km på telleren er halvt utslitt og at han dermed har hatt et verditap på ca 222.500 kr mer enn om han hadde hatt min bil (og ikke fått Teslaen gratis for verving).

I praksis så ville han ved å velge min bil spart inn drivstoffkostnadene (75% av det han har spart) mot lavere verditap på min bil enn hans bil. Også kunne han brukt tida til noe mer fornuftig enn å stå og glane på klokka ved ladestasjoner. 70 timer spart bare på hurtigladere, så kommer all tida på Tesla-ladere i tillegg.

Med det bensinforbruket jeg har hatt hittil siden bilen var ny hadde kjørt like langt som Tesla Bjørn så ville jeg ha brukt 71.400 kr på bensin (15.000 mil x 0,34 l/mil x 14 kr/l = 71.400 kr). Men han har altså spart 270.000 kr i bensinutgifter på å ha elbil i samme kjørelengden, det er jo imponerende. Nå har jeg riktignok en del kjøring på strøm, men likevel. Hadde jeg droppet kjøringa på strøm så hadde jeg (nesten) doblet forbruket, men likevel er bi langt unna det han har "spart".

Han har også litt over middels kjøring gjennom bomringer i forhold til en vanlig person når han fra ca Oslo har ca 35 turer til Trondheim og like mange turer til Vestlandet. Også var det voldsomt mange turer inn i bomringen i Oslo for å kjøpe dagligvarer. Vi andre som bor utafor bomringen har da klart å finne dagligvarebutikker utafor bomringen, men han kjører vel mest mulig gjennom bomringer med bilen sin for å spare mer penger. Det blir litt av samme tankegangen som at man kan spare penger på å løpe etter bussen istedenfor å ta bussen, men man sparer enda mer på å løpe etter en taxi siden taxi er dyrere enn buss.

Med min bil så har jeg mye bedre bevegelsesfrihet enn det Tesla Bjørn har med sin bil, for jeg slipper å stå og lade, men jeg har muligheten til å lade hvis jeg vil kjøre på strøm og det passer slik. Så jeg kan lade for turen jeg kjører elektrisk til jobben, men likevel ta en langtur når jeg vil det uten venting underveis.

Jeg har for øvrig spart ekstremt mye penger på å ikke kjøpe Lamborghini, men om det var et reelt alternativ da jeg skulle kjøpe bil, det er en helt annen sak.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg