Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
MacanT
MacanTInnlegg: 10371
13.06.18 08:55
MrEirik2: TSLA startet i dag på 345$ og er nå på 342$ I påsken var den på 250$

Og for 1 år siden var den på 383$

Altså markant ned samtidig som omtrent alle børser har gått så det suser. NASDAQ, der Tesla er notert, har i samme periode hatt en oppgang på solide 25%

MacanT
MacanTInnlegg: 10371
13.06.18 09:15
InternalExile: Regnes vel som en høyrisiko-investering. "Klokken 20.30 har aksjen droppet over 14 dollar, fra 354 til 340 dolla. Dermed har den gode børsdagen for Tesla blitt visket bort i løpet av minutter." "Tesla sparker tusenvis Elbilprodusenten Tesla sparker ni prosent av de ansatte. Elon Musk sier avgjørelsen var tung å ta, men nødvendig for å bli lønnsomme."

Interessant kommentar under artikkelen.

"Saab gikk konkurs i 2012. De hadde ca 3500 ansatte og produserte på det meste 125000 biler og tapte 2-3 milliarder i året. Tesla med 5000 biler i uka vil på ett år produsert 260k til 300k biler. Med 46000 ansatte. Det er 6,5 bil per ansatt mens Saab hadde 35 biler produsert pr ansatt. Svenskene er betydlig mer effektive. Tesla med den arbeidsstokken bør ha produsert 1,6 millioner for å være like effektiv. Tesla = ett tapsprosjekt med subsidiert produkt."

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35617
13.06.18 09:21

Interessante tall....... som sikert dementeres av dem som lever på godene av skattefritakene.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17045
13.06.18 09:47
MacanT: Det er 6,5 bil per ansatt mens Saab hadde 35 biler produsert pr ansatt.

Det frister ikke å forsvare Tesla, der gjør Musk-fansen en iherdig jobb. Men kan det tenkes at Saab benyttet hyllevarer fra GM, Bosch osv til å skru sammen bilene sine, mens Tesla ser seg nødt til å produsere en stor andel av bilens komponenter selv - og dermed blir det mange ansatte?

blist
blistInnlegg: 1326
13.06.18 10:07
MrEirik2: nappa løken

Hvis du hadde holdt deg til napping av løken hadde du unngått mange problemer ;

du hadde sluppet behovet for alle barnesetene, sluppet å låne så mange penger for å kjøpe en bil  og , ikke minst , sluppet å utsette alle rundt deg ( og oss her på VGD ) for gnålet om Tesla, Musk og Trump.

Kort sagt ; du kunne hatt et lykkeligere liv.

 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13276
13.06.18 10:13
MrEirik2: Hvordan vet du at 90% reduksjon i salget gitt 25% økning i pris. Hvor kommer priselastisitet du har brukt her fra?

Det vet jeg selvsagt ikke. Men dersom det er slik at de fleste som kjøper Tesla hadde gjort den også med 25% moms er fritaket enda mer idiotisk. 

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2066
13.06.18 11:21
Allegerita: Men kan det tenkes at Saab benyttet hyllevarer fra GM, Bosch osv til å skru sammen bilene sine, mens Tesla ser seg nødt til å produsere en stor andel av bilens komponenter selv - og dermed blir det mange ansatte?

Neppe. Husk at en Tesla (eller elbiler generelt) er mye mindre komplisert (om du lytter til menigheten) enn fossilbilene. For eksempel argumentet med at en Model S har mindre enn 10 bevegelige deler, mens en fossilbil har flere tusen.

Men, siden jeg er en del av menigheten selv (riktignok for tiden med en fossil og pålitelig lånebil grunnet en stakkar Model S som ikke vil ta imot lading), får jeg vel ta Tesla litt i forsvar. Saab hadde sine ansatte for det meste i det produksjonsrelaterte samt R&D. Tesla har sine ansatte i tillegg også i salgsleddene, verkstedene, og team for å drifte superladerne. Samt at de vokser litt for raskt til å kunne ha en effektiv organisasjon. Robotene som skal revolusjonere produksjonen og gjøre mennesket nær sagt overflødig, lar vente på seg. Når det er sagt så har produksjonsteknologien fra Saabs dager utviklet seg mot mer og mer roboter, så det burde jo strengt tatt ha bikket i favør at Tesla har færre ansatte.

Men, all den tid Tesla har verdens verste delelogistikk, verkstedene flyter over av mangelfullt kvalitetskontrollerte biler, vil de nok ikke kunne komme ned på Saab-nivå på en god stund.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4011
13.06.18 11:39

Nå er det vel slik at Tesla består av en rekke deler som er hyllevare. Mye er «byggesett» og sammenlapping.

Rattet er et Mercedes W211 E 63 AMG ratt bare med dårligere skinnkvslitet. Betjeningen til sidevinduer og sidespeil er likt som i 2010 modell Mercedes E og SL. 

Girspaken er lik som i utgående MB A-klasse. Designet er meget likt Jaguar XF bare med deler fra Mercedes og Toyota. Bsklysene på Model S er merkelig like de på prefacelift E-klasse W212 sedan. De hsr hentet deler fra Mercedes-hyllene der de var i ferd med å utgå. Dette da Mercedes og Toyota eide en del av Tesla sammen med flere i starten.

Så har vi luftfjæringen som ligner på et byggesett fra Bosch(?) som er lignende det mange andre bruker. Tror Porsche bruker det samme i utgåtte Cayenne og Panamera bare at de tuner det annerledes og har annen teknikk. De kjører selvsagt veldig forskjellig likevel ds fintuningsegenskapene til ingeniørene er meget forskjellig. Setene må være fra en eller annen Chrysler eller Toyota, for de er ikke gode.

Første Tesla roadster er vel i grunn en Lotus Elise/Opel Speedster basis. Teslabilene er egentlig langt på vei byggesett av deler fra flere hold med en egen drivlinje og egne ladestasjoner og online-oppdateringer. Og ikke-ferdigoppretter serviceapparat. Mye er på bets-stadiet enda.

(Innlegget ble redigert 13.06.18 11:40)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16094
13.06.18 11:51

VGD fortsetter i full retard i dag også, når meglere som aldri har sett en bilfabrikk, langt mindre SAAB og Tesla sine uttaler seg om hvor mye hyllevare en Tesla er siden de har tatt 3 brytere og ett ratt fra en Mercedes. 

Jeg er så imponert over kunnskapsnivået her at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg :P 

Kan det være at det er litt mer å fokusere på at Tesla bygger sine egne seter? Det er jo en ganske mye mer komplisert prosess enn å bygge en plastikkbasert bryter.

Eller hva med batteriene?

Drivlinjen?

MCU?

osv osv.

Hei og god dag mann økseskaft. 

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16094
13.06.18 11:53

For øvrig så er det helt irrelevant å sammenligne med SAAB basert på dette kunnskapsnivået. For alt vi vet så fikk SAAB ferdig monterte motorer og girkasser / drivlinjer levert fra GM, som de satte sammen med andre ferdigproduserte moduler. 

For alt vi vet så kan hele SAAB bilen ha kommet som et byggesett bestående av en håndfull store deler. Som skulle lakkes og monteres. 

At de kan gå konk med slik "supereffektiv produksjon" som er henvist over, viser bare at det var andre kostnader. F. eks å kjøpe disse modulene fra GM.

 

(Innlegget ble redigert 13.06.18 11:54)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5524
13.06.18 12:15
InternalExile: "Tesla sparker tusenvis Elbilprodusenten Tesla sparker ni prosent av de ansatte. Elon Musk sier avgjørelsen var tung å ta, men nødvendig for å bli lønnsomme."

10 % av arbeidsstokken.

Pussig manøver fra et selskap i en ekspansjonsfase.

 

''Ettersom Tesla aldri har tjent penger de 15 årene vi har vært i drift, er det åpenbart at det ikke er profitt som driver oss. Det som motiverer oss er å akselerere overgangen til fornybar og ren energi''

Håper denne innstillingen deles av investorene.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2066
13.06.18 12:46
KingsRoad: 10 % av arbeidsstokken.
Pussig manøver fra et selskap i en ekspansjonsfase.

Det er vel mer et signal om at de har vokst altfor raskt, og nettopp har altfor mange ressurser som gjør samme jobben. Frem til nå har de måttet gjøre mye av Model 3 manuelt, og det har jo selvsagt krevd mye ekstraressurser. Nå er vel målet at de skal kunne klare seg uten mange av disse ressursene pga robotene.

Men helt enig i at det skurrer litt. Dog tror jeg dette kan være vel så mye et sunt trekk. Færre ansatte som brenner penger, og mer effektiv produksjon.

Jan
JanInnlegg: 4948
13.06.18 13:14
MrEirik2: For øvrig så er det helt irrelevant å sammenligne med SAAB basert på dette kunnskapsnivået. For alt vi vet så fikk SAAB ferdig monterte motorer og girkasser / drivlinjer levert fra GM, som de satte sammen med andre ferdigproduserte moduler.

For en gangs skyld må jeg gi deg helt rett.

Det meste av motorer, alle automatkasser, og det meste av deler kom fra underleverandører. 

Setene, f.eks ble laget utenfor huset av et amerikansk selskap som het Lear. Disse hadde rigget seg til i nærheten, for nettopp å levere til SAAB, og en viss grad til Volvo.

I grove trekk er det vel slik alle bilprodusenter lager biler.

Det vel ingen som lager hver minste skrue selv. Selv om noen få, som f.eks Mercedes lager det meste av motorer og girkasser selv.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5524
13.06.18 13:52
barnimagen: Det er vel mer et signal om at de har vokst altfor raskt, og nettopp har altfor mange ressurser som gjør samme jobben. Frem til nå har de måttet gjøre mye av Model 3 manuelt, og det har jo selvsagt krevd mye ekstraressurser. Nå er vel målet at de skal kunne klare seg uten mange av disse ressursene pga robotene. Men helt enig i at det skurrer litt. Dog tror jeg dette kan være vel så mye et sunt trekk. Færre ansatte som brenner penger, og mer effektiv produksjon.

Ekstraressurser for en kortere, definert periode med unntakstilstand (Model 3 / Gigafactory) leier man normalt inn, selv om / på grunn av at man opererer i et område med tilnærmet 0 jobbsikkerhet (You're Fired). 

Dersom man ønsker å kutte kostnader kvikt, og ikke ser behov for disse ekstraressursene ifm. ytterligere ekspansjon, det være seg utvikling av Model Y eller etablering av flere fabrikker, så vil det være naturlig å kvitte seg med arbeidsstokken. Spesielt hvis man brenner penger.

Spørs om ikke noen av disse sparkede har relasjoner til UAW også. Tesla er som kjent aktiv & innbitt motstander av fagbevegelsen.

blist
blistInnlegg: 1326
13.06.18 14:41

Sitat fra  Teslaforumet 12.6.18 :

" går ofte tur forbi Tesla på Rud.... Der ser nesten ut som en bil kirkegård.... Står biler der med reg# over EK6**** så godt Tesla folket er et tolmodig folkeslag "

Tålmodighet er en dyd i disse ( snart ) ferietider..

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35617
13.06.18 14:59

Noen ser kirkegårder, fysisk og økonomisk, mens andre ser strålende biler og en bedrift so. gjør det strålende teknisk, økonomisk og miljømessig og e uhyre fremtidsrettet.

 

Kommer veldig an på hvem som ser.

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1255
13.06.18 16:08
MrEirik2: Nei, jeg tror faktisk ikke det. Dette forumet har jeg funnet ut i dag består av en mengde retards. Du er tydeligvis en av dem. Som tror en Tesla er som en sykkel. Jeg ler ass, flatt og korte avstander meg i ræva. Si det til Tesla Bjørn, som har kjørt 150 000km på så vidt 2 år. At det er så dumt med elbil i Norge fordi det er så mye fjell. retard.

Du er ikke særlig bereist du? I Danmark bor folk flest i tilknytning eller i byer. Det er korte avstander som gjør at du kan bruke EL-bilen på samme måte som du bruker en bil med forbrenningsmotor i dag. I Norge derimot, så er det langt større avstander. Du kan jo prøve å kjøre Oslo-Bergen en vinterdag med EL-bil på samme måte som en forbrenningsmotor. Selv om mange nordmenn bor i byer også her, er avstandene større og svært mange bor veldig grisgrendt til.

Ellers er det jo litt spesielt at en som har såpass mange skrivefeil og problemer med å skrive norsk, kaller alle andre for retard. En glimrende strategi, spesielt i barnehagen når noen har tatt lekebilen din i sandkassa.

(Innlegget ble redigert 13.06.18 16:08)

fcuk
fcukInnlegg: 15429
13.06.18 16:57

Mengden elbiler på veiene i Norge må jo stå som bevis på at:

1) De egner seg svært godt til daglig kjøring

2) Folk er villige til å leve med ulempen med tanke på rekkevidde og ladestyr dersom det er et økonomisk incentiv.

Tesla lager bilene myndighetene ikke så for seg når de gikk inn for disse incentivene. Det får så være, brorparten av elbilene på veiene er tross alt biler med kort rekkevidde men som likevel bidrar godt til å redusere dagligdagsutslipp.

Skjønner ikke problemet dere har med det, dere poengterer jo gang på gang ulempen med elbiler ... det er den som prises inn i håp om at folk velger elbil likevel.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 6845
13.06.18 17:05
M-T: Greit at bakenden ikke fungerer som deformasjonssone når det sitter mennesker der.

Da har du kanskje ikke helt forstått poenget med deformasjonssone..?

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 6845
13.06.18 17:08
barnimagen: Husk at en Tesla (eller elbiler generelt) er mye mindre komplisert (om du lytter til menigheten) enn fossilbilene

Eventuelt uendelig mye mer komplisert, siden "fossilbiler" ikke eksisterer.

(Innlegget ble redigert 13.06.18 17:09)

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1255
13.06.18 22:25
fcuk: Mengden elbiler på veiene i Norge må jo stå som bevis på at: 1) De egner seg svært godt til daglig kjøring 2) Folk er villige til å leve med ulempen med tanke på rekkevidde og ladestyr dersom det er et økonomisk incentiv. Tesla lager bilene myndighetene ikke så for seg når de gikk inn for disse incentivene. Det får så være, brorparten av elbilene på veiene er tross alt biler med kort rekkevidde men som likevel bidrar godt til å redusere dagligdagsutslipp. Skjønner ikke problemet dere har med det, dere poengterer jo gang på gang ulempen med elbiler ... det er den som prises inn i håp om at folk velger elbil likevel.

Ja, hvis det er meg du sikter til er jeg ikke motstander av EL-biler i det hele tatt, og for mange fungerer det fint. Jeg bare påpeker at det kan ligge bedre til rette for massiv bruk av EL-bil i andre land enn Norge. Men det er klart, i land der det ikke er så massive incentiver for å kjøpe EL-bil selger de heller ikke veldig bra. At EL-bilene er voldsomt mye bedre enn en bil med forbrenningsmotor er jeg dog ikke enig i, men det kommer an på motoriseringen av ice-bilen. En bensinåtter som snurrer pent og pyntelig på lave turtall er det beste for meg. Dessuten er det ingen EL-biler som kan trekke 2500 kg og samtidig kjøre i rimelig ulendt terreng.

Eneste ulempe jeg kan se med EL-bil er hvordan utvinningen av f.eks. Lithium forurenser grunnvannet der det skjer. Det er ikke bra, mange er faktisk avhengig av dette som drikkevann.

trew
trewInnlegg: 563
13.06.18 23:07
barnimagen: Neppe. Husk at en Tesla (eller elbiler generelt) er mye mindre komplisert (om du lytter til menigheten) enn fossilbilene. For eksempel argumentet med at en Model S har mindre enn 10 bevegelige deler, mens en fossilbil har flere tusen.

Tror det er en "våt" drøm. Min personlige (og kostbare...) erfaring er at de store utgiftene når du har gammel (men relativt ny) bil ikke er mekaniske deler, men de elektroniske systemene. "Rugga" elektronikk er generelt vanvittig overpriset da dette er moduler som ikke kan repareres men bare skiftes.

PS: 10 bevegelige deler er vel bare en brøkdel av det du finner i mekanismen for dører på en Tesla S.

 

(Innlegget ble redigert 13.06.18 23:09)

Andropov
AndropovInnlegg: 33131
13.06.18 23:50

Hva er straffen for å snakke stygt om Tesla her inne?

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18117
14.06.18 00:04
Andropov: Hva er straffen for å snakke stygt om Tesla her inne?

MrEirik2 viser deg sin ASCII-finger ;-)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
14.06.18 17:14
MacanT: DA er det vel bare å se frem til at den endeløse kveruleringen fortsetter med uforminsket styrke.

Jeg syns ikke du skal bedrive den kveruleringen din uansett jeg. 

 

 

 

Jeg har lagt frem flere linker som viser at det i det minste er støtte for mine tall. 

 

Registrerer at noen nå har endret fra Autobahn til Autobahn i Tyskland. 

Morsom taktikk når kart og terreng ikke passer. 

 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
14.06.18 17:16
Jan: For det første, er det Tyskland vi snakker om, og ikke hele Europa.

Jeg har hele tiden vært tydelig på at VI snakker om Autobahnnettet, med sine naturlige samhørighet med nettene i Østerrike og Sveits. 

Dette er første påstanden din om at "det kun er i Tyskland" DU snakker om. 

 

Men duverden, du kan jo se hva jeg har skrevet om Autobahnnettet i Tyskland spesielt og andelen der. KANSKJE noe går opp for deg der. 

 

Å endre premissene for en diskusjon underveis er uansett et uredelig trekk fra deg. 

Jan
JanInnlegg: 4948
14.06.18 17:35
RickiBK: Å endre premissene for en diskusjon underveis er uansett et uredelig trekk fra deg.

I og med at diskusjonen gjaldt fri hastighet, har både jeg og andre her tatt det for gitt at det var Tyskland det var snakk om hele veien.

Alle her, er vel såpass opplyste at vi vet at Tyskland er det eneste landet med veier uten fartsgrenser.

Hvis du skal trekke inn Sveits og Østerrike i diskusjonen, kan du like gjerne ta med hele kontinentet inklusiv Danmark. 

Man kan kjøre på Autobahn over det meste av Europa.

Jan
JanInnlegg: 4948
14.06.18 18:01
C-172: Poenget mitt består fortsatt. Og når man ser hvor mye el-bil fanatikerne skryter av 0-100 ytelsen så ville jeg tro at det var andre ytelser som gjelder også. Du kan jo prøve deg en tur på fri-fart motorveiene i Tyskland og se hvor langt du kommer før du må stoppe for å lade. Med mindre du skal kjøre under 100

Til Rick BK.

Her ser du starten på diskusjonen. Tyskland er sentralt i innlegget.

Du må antagelig være den eneste som ikke har fått med deg, at det handlet om hvor stor del av det tyske Autobahnnettet som var uten fartsgrenser.

Det var også en som linket til en sak på engelsk som gjaldt German autobahn.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18117
14.06.18 18:23
RickiBK: Jeg har hele tiden vært tydelig på at VI snakker om Autobahnnettet, med sine naturlige samhørighet med nettene i Østerrike og Sveits.  Dette er første påstanden din om at "det kun er i Tyskland" DU snakker om.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg antar de fleste av oss tenker på Tyskland når det er snakk om Autobahn og fri fart.

For meg så fremstår det som du er ut på en veldig lang rotur. 

(Innlegget ble redigert 14.06.18 18:27)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 67311
14.06.18 18:48
InternalExile: Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg antar de fleste av oss tenker på Tyskland når det er snakk om Autobahn og fri fart. For meg så fremstår det som du er ut på en veldig lang rotur.

Ta gjerne ting for gitt der ting ikke er oppgitt på en slik måte at det kan svare seg med enten å stille et enkelt tilleggsspørsmål, eventuelt forholde seg til hva som faktisk er skrevet. 

HVIS jeg skal trekke inn Østerrike og Sveits i diskusjonen? 

Igjen LES hva som blir skrevet før du kastet eder og galle rundt deg. 

Her er en link igjen på hva jeg refererte til. Om du scroller deg litt ned så finner du enhver referanse til hva jeg har skrevet. 

Som sagt: Du endrer premissene for en diskusjon og føler deg forurettet. Leit nok det, og jeg beklager at du ikke evner å lese hva som faktisk skrives. 

 

EL-Bil er fantastisk til det behovet de aller aller fleste bilister har i hverdagen. (Polemikk og uredelig semantikk kan dere bare dra dere med) At man syns det er gøy og moro å "dra ut" til rødstreken på fossilbilen sin har jeg da all forståelse for, men det er jo søtt at du til og med her snakker om at "jeg og flere", som i en flertallsbetraktning, blir så til de grader indignert over at en løsning som passer for den absolutte majoritet av bilistene

Reaksjonene til deg og et par andre her er infame og totalt grunnløse. Det har hele veien vært mer enn klart om hva jeg har snakket om. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg