Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17864
10.10.18 08:34
HarleyEarl: De fleste SUVer som selges i Norge vil få samme problemer som bilen på videoen.

Nja, problemet til den bilen i videoen er at det er batteri og elmtor bak, og fossilmotor foran.

Og siden bakhjulene gjør null nytte for seg har jeg konkludert med at batteriet var tomt. 

Det er meg kjent bare Volvo og Mitsubishi hybrider som har valgt dette konseptet. F. eks en XC70 som klarer å dra opp denne båten har ordinær Haldex kobling og bare fossilmotor.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17864
10.10.18 12:28

Nye bilder av Tesla Roadster.

Den ser helt insane ut i denne vinkelen:

https://electrek.co/2018/10/04/tesla-roadster-2020-next-gen-rare-outting-pictures/#jp-carousel-76054

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 8327
10.10.18 20:46

En av sønnene til Rupert Murdoch - James Murdoch - kan bli ny styreformann i Tesla.

Aksjekursen var såvidt under $250 igjen idag, har steget litt etterpå.

blist
blistInnlegg: 1634
10.10.18 21:58
MrEirik2: Nye bilder av Tesla Roadster.

Kjempetøff.

Synd den ikke leveres med motoralternativer uten ladebehov.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17864
10.10.18 23:09
blist: Kjempetøff.
Synd den ikke leveres med motoralternativer uten ladebehov.

Neida, du kan vel fint ha en elbil i bil-parken din?

Og med 1000km rekkevidde så tar den jo unna en tur i ny og ne :)

 

SUV
SUVInnlegg: 4387
10.10.18 23:28
rosmebraad: Om MrEirik bytter biø, får vi en ny verdens beste bil. Samme med SUV.

Jeg velger bare verdens beste bil (innafor en ok prisklasse), så derfor er det helt riktig at jeg kjører verdens beste bil.

Men bilen MrEirik2 har valgt er langt fra verdens beste. Som en grei hovedregel kan man si at til enhver tid så er den beste elbilen et dårligere valg enn bilen jeg hadde for 10 år siden. Unntaket er vel når man går så langt tilbake at bilen jeg hadde for 10 år siden ikke eksisterte, men var en sykkel (da var jo en Think bedre enn sykkelen hvis regnet høljer ned og man skal under 100 km av sted).

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17864
10.10.18 23:33

Tesla byr på land i Kina for 145 millioner $

Godt de får lukket Q3 regnskapet før dette påvirker kontantstrømmene da :)

 

SUV
SUVInnlegg: 4387
11.10.18 02:30
MrEirik2: Nja, problemet til den bilen i videoen er at det er batteri og elmtor bak, og fossilmotor foran.
Og siden bakhjulene gjør null nytte for seg har jeg konkludert med at batteriet var tomt.
Det er meg kjent bare Volvo og Mitsubishi hybrider som har valgt dette konseptet. F. eks en XC70 som klarer å dra opp denne båten har ordinær Haldex kobling og bare fossilmotor.

Problemet er ikke at batteriet er tomt, men at det er tomt under topplokket ditt. Der er det visst veldig vanskelig å lade opp med ny informasjon, for det kommer bare error når man prøver å putte inn litt info der.

Jeg har forklart deg mange ganger hvordan dette fungerer og at fossilmotoren på 120 hk leverer mer enn nok energi til å drive begge elmotorene om batteriet hadde vært tomt. Men så vidt jeg husker så var det vel ikke noe motorlyd, så da betyr det jo i så fall at det er nok strøm på batteriet til at man slipper å starte bensinmotoren for å kjøre. Så da er det altså en bil med akkurat samme fremdriftssystem som din bil, elmotor foran og elmotor bak. Bensinmotoren er ikke i bruk når den ikke trengs, så da er det egentlig det samme om den er der eller ikke. Eneste er at det blir jo litt ekstra vekt, men det kommer jo ikke opp mot batterivekta di og vekta av blafre-dørene som minner om en gribb.

Bakhjulene gjør ikke null nytte for seg, de drives rundt, men siden bilen i likhet med alle andre biler har differensial så vil det høyre bakhjulet som ligger dypt nedi ei grop spinne og blinde MrEirik2 ser ikke det og skjønner ikke hvordan en differensial fungerer (det skjønte jeg på en gård litt utpå kvelden ca 5/12-1984).

Og la oss se hva som skjer med en Model X tilhørende TeslaBjørn når den utsettes for samme skjevheten, se på 3:35 hvor han har en del forsøk hvor den bare spinner på to hjul på skrå overfor hverandre på samme måten:

https://www.youtube.com/watch?v=ie79Jk9Ob2s

Og ved 6:28 så ødelegger han bilen sin når han kjører oppå is som er sterk nok til å holde de fleste biler, med unntak av overvektige Tesla-er.

13:58, er det ikke ABS på Tesla eller har den bare sluttet å virke?

20:39, hadde det vært en annen bil enn Tesla så ville du sagt at forhjula ikke hjalp til og at bilen bare har bakhjulstrekk, men siden det er En Model X så mulig du tenker deg om og skjønner hva som skjer litt bedre og at det er ikke bare alle andre som har hjul som står i ro pga differensialen.

Og her er en annen som prøver seg offroad (han kjører på gress), se på 1:45 og legg merke til hvor mye kniriking det er fra hjulophenget hele tiden der. Den forholdsvis nye Teslaen minner jo litt om en gammel sliten Kia jeg hørte for neon år siden, bare at Teslaen er mye verre:

https://www.youtube.com/watch?v=f4NhCxm-vlE

SUV
SUVInnlegg: 4387
11.10.18 02:48
Amatør_1: Jada, og sensorene er ufeilbarlige
https://www.youtube.com/watch?v=NKxQDh7yN0k

Tenker han skulle ønske han hadde hatt vanlige bakdører når han kjørte inn i garasjen med åpen bakdør. Da ville bakdøra bare blitt dunket igjen og lukket seg og fått en liten bulk eller ripe i ytterplata og det er det, mye billigere enn ei helt skjev gribb-vinge-dør hvor alt er dratt skjevt idet 2,2 tonn moser på mot garasjetaket.

Topphengslet dør på siden som krasjer i noe under kjøring har jeg forresten sett før, men det var på en henger. Ei dame som kjørte med kioskhenger og åpen luke og så passerte hun en parkert lastebil som luka dundret inn i så det ble bråstopp og hengeren vred seg og bilens bakende ble røsket til siden.

Og da var det ikke så lenge siden en lignende ulykke i samme by som dette var nær. Da hadde ei dame med kioskvogn kjørt i et lyskryss på grønt lys og dratt med seg trafikklyset så det veltet over to personer så hvertfall ei av dem ble skadet.

Fronthengslet gir et lite dunk og så lukker dem seg, mens topphenglsede gir rett og slett bråstopp og store skader.

Ikke at jeg er helt motstander av topphengslede sidedører altså, jeg jobber jo vanligvis med slikt nesten hver uke, men de brukes av folk som normalt har mer teknisk innsikt enn Tesla-førere som bare vet hvordan det skal trykke seg frem på Ipader.

SUV
SUVInnlegg: 4387
11.10.18 03:04
MrEirik2: Forrige uke var det en Journalist som mente at elbiler var upassende som langtur bil.
Her er en artikkel fra en eier av elbil, som har brukt den til langkjøring:
Kjørte 6000 km med Tesla og campingvogn

Det går selvfølgelig an å bruke elbil, også på langtur med campingvogn, det bare krever masse ekstra styr med lading og lange ventepauser mens det lades, også blir det jo litt tungvint, se hva som stod i artikkelen du linket til:

"Dårlig plass på superlader

Blant virkelig ukurante SuC på vår vei, vant definitivt Varazze i Italia. Laderne var plassert på taket i et lite «parkeringshus», med 2 meters høydebegrensning, og absolutt ingen andre parkeringsmuligheter noe sted i nærheten. Det var heller ingen grunn for denne høydebegrensingen, utover å forhindre adgang for annet enn personbiler. Vi endte opp med å koble av vogna midt i veien (i god italiensk ånd), og stå og passe på denne frem til vi fikk ladet nok til å komme oss videre."

Jeg har aldri opplevd på bensinstasjoner at jeg må koble av hengeren for å få fylt. Jeg har riktignok vært på noen stasjoner som ikke er helt lastebilvennlige, for eksempel et sted i Oslo-området der de hadde hengt opp et reklamebanner mellom pumpene i en høyde så personbiler kunne kjøre under, men ikke lastebilen jeg kjørte. Så for å komme til pumpa så måtte jeg rygge inn under reklamebanneret siden lasteplanet var lavt nok til å gå under, men ikke førerhuset.

Også var det jo irriterende at pumpa stoppet på 990 kr så jeg måtte starte opp flere ganger selv om dette var mange år siden så dieselprisen var mye lavere enn nå. Men sånn er det jo når man har tank på 3-400 liter som skal fylles opp.

Men for å lade har jeg mange ganger koblet a hengeren. For eksempel på jobben så skal vi helst ikke parkere på hovedparkeringsplassen når vi har henger på slep (er vel i snitt en kollega som har henger med nesten hver dag omtrent), og det er bare der det er strømuttak.

SUV
SUVInnlegg: 4387
11.10.18 03:16
MrEirik2: Nei, de gjør ikke det. Har sensorer som hindrer dette.
https://www.youtube.com/watch?v=g13HLhc86eU

Disse sensorene er ike helt gode, for de hindret ham også i å åpne dørene helt når han hadde masse plass over bilen. Og elektronikken streiket jo når han sulle lukke dørene ved 3:26, så han måtte restarte skjermen for å få lukket dørene.

Tenk hvor mye enklere det er med vanlige dører, man slipper å være "dataingeniør" for å få åpnet og lukket dører og den slags.

Og når man har disse delvis åpne dørene så er de jo livsfarlige med sine skarpe kanter som er i høyde med panna, men ikke nedenfor så man ser dem når man går forbi bilen og kikker på bakken foran seg. Og sidevinduene foran er jo også uten kantramme så man kan gå på en smell der også, selv om det jo er mindre fare for det.

Og der han parkerte først så er det jo rikelig med plass på sidene, men lite høyde og da er slike gribb-vinge-dører temmelig upraktisk sammenlignet med vanlige bakdører.

Men Tesla har det jo som prinsipp at vanlige enkle ting skal gjøres vanskelig. Se bare på hanskerommet i Model 3, hvor man vel trenger kursing for å åpne det da det må trykkes på visse steder på en skjerm og man må kjenne til prosedyrene for åpning når skjermen er ødelagt i tilfelle man skal finne frem skademeldingsskjema osv etter en kollisjon.

Hvorfor ikke bare dra i et håndtak ved hanskerommet for å åpne det? Skal man åpne det så skal man sikkert bort til det likevel for å hente elelr legge fra seg noe, bortsett fra Tesla-eiere da, de skal vel åpne det for å vise hvor fancy hanskeromsåpner de har.

SUV
SUVInnlegg: 4387
11.10.18 03:20
barnimagen: Joda, som smeller i stolper, folk, andre biler, kongepudler, garasjetak etc. Er sjeleglad det er andre og langt dyktigere ingeniører som jobber i FalconX!

Før jeg leste hva det var du siterte og at det var dørene så trodde jeg det var at selve Teslaen krasjet i alt mulig. For det innlegget ditt kom jo dagen etter at en Tesla krasjet i et bord på en uteservering på et fortau så Teslaførereren mistet lappen.

I min bil er det visst neon sensorer som skal bremse bilen hvis jeg er iferd med å krasje i noe (jeg har aldri testet dem, bremser jo i tide, men har noen ganger fått opp varsel om kollisjonsfare når jeg feks nærmer med skilt om krapp sving), er det ikke slikt i Tesla eller har de bare ikke virket den gangen?

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 8327
11.10.18 06:46
MrEirik2: Tesla byr på land i Kina for 145 millioner $ Godt de får lukket Q3 regnskapet før dette påvirker kontantstrømmene da :)

Hvordan ser Q3 regnskapet ut? Hvilken vei gikk kontantstrømmen?

Tesla har 11.5 milliarder dollar i gjeld, 10% av dette må betales innen 6 måneder fra nå. Sålenge aksjekursen er lavere enn $360 må gjelden betales cash. Pr. nå er kursen $250.

 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36750
11.10.18 11:22

Du SUV jobber du natt siden du kan fyre av tekstsidene dine kl. 03? Og det uten kaffe? Insomnia?

MacanT
MacanTInnlegg: 11347
11.10.18 12:08
rosmebraad: Du SUV jobber du natt siden du kan fyre av tekstsidene dine kl. 03? Og det uten kaffe? Insomnia?

Hvis man skal skrive slike avhandlinger blir det ikke tid over til å sove, ihvertfall ikke hvis man er i fast arbeid :)

(Innlegget ble redigert 11.10.18 12:09)

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1129
12.10.18 14:18
Amatør_1: Tesla har 11.5 milliarder dollar i gjeld, 10% av dette må betales innen 6 måneder fra nå.

De skal bare ha opp Svenskesalget litt - da ordner den betalingen seg kjapt.

http://www.side3.no/motor/elbil-derfor-er-det-nesten-ingen-som-velger-elbil-i-sverige-6692318

MacanT
MacanTInnlegg: 11347
12.10.18 15:20
Kapteinhivoghoi: http://www.side3.no/motor/elbil-derfor-er-det-nesten-ingen-som-velger-elbil-i-sverige-6692318

Interessen for elbiler i Sverige er vel omtrent like liten som i andre land med normale bilavgifter, det vil si, ingen avgifter. Fritak fra bompenger kan de du jo heller ikke lokke med av samme grunn.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36750
12.10.18 15:36

Svensker flest er nok mer interessert i BILTEMAKORV enn i elbil.

MacanT
MacanTInnlegg: 11347
12.10.18 15:44
rosmebraad: Svensker flest er nok mer interessert i BILTEMAKORV enn i elbil.

Det er dem nok ja, noen litt mer enn andre :)

Skämtade om Biltema-korv – slutade med oväntad tatuering

(Innlegget ble redigert 12.10.18 15:46)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36750
12.10.18 15:47

Wow, var det du som passerte her i sted, Kapteinen? En Q7 med TILHENGER med et traktorhjul oppå!

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1129
12.10.18 17:17
rosmebraad: Wow, var det du som passerte her i sted, Kapteinen?

Nei, er fortsatt ombord

(Innlegget ble redigert 12.10.18 17:20)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16266
12.10.18 18:10
MrEirik2: Flere gode nyheter om Model 3, de bare strømmer inn i twitter feeden min :) Denne gangen angående sikkerhet: "The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) has dubbed the Long Range RWD Tesla Model 3 as the vehicle with the lowest probability of injury among all cars that the agency has tested so far." https://www.teslarati.com/tesla-model-3-nhtsa-lowest-probability-of-injury/ Gøy å se at det er Model 3, Model S og Model X som er de sikreste bilene de noen gang har testet hos NHTSA. Gratulerer til Tesla, dere lager verdens beste biler!

Og nå har NHTSA irettesatt Tesla på bloggen sin.

”Det finns inget ’säkraste’ fordon bland de fordon som uppnår 5-stjärnigt betyg”, skriver NHTSA.

Blogginlägget på NHTSA:s sajt nämner inte Tesla, men det är uppenbart vem det är riktat till med tanke på att de publicerade inlägget två dagar efter Teslas artikel som fick stor genomslagskraft över hela världen.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 8327
12.10.18 23:10
Kapteinhivoghoi: De skal bare ha opp Svenskesalget litt - da ordner den betalingen seg kjapt.

Da må de raska på....

Lurer forøvrig på når beskjeden om cashflowen i Q3 kommer, det skal som kjent bli positiv cashflow etter planen. Spørsmålet er om planen holder.

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 28956
13.10.18 21:22

Hei amatøren. Når kommer du med neste oppdatering på ukesproduksjonen? 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30761
14.10.18 01:34
Kapteinhivoghoi: Tror forresten Fred Perry vil savne friperiodene sine i Color Line, når han snart skal ta fatt på 5 dager i uka jobb innen jussen. Da sitter han igjen med kun helger og ferie periode til å nyte på egenhånd.

Det er en av flere grunner til at det er vanskelig å gi slipp på den livsstilen. Omgangskretsen og samholdet man får ombord, samt det å ha helt fri over lengre tid når man er av er veldig fint.

Nå slutter jeg nok før Erna, som aldri hadde klart å få en godkjent helseattest, setter hele mannskapet på land, men det er jo en grunn til at ansatte som har blitt truet med utflagging i årevis fortsatt elsker jobbene sine og velger å bli ombord helt til det siste.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 8327
14.10.18 10:42
MrManUtd: Når kommer du med neste oppdatering på ukesproduksjonen?

Per 14. Oktober rapporterer Bloomberg 4231 per uke som 13-ukers etterskuddsvis  løpende middel, som jo er et stykke under de forjettede 5000. Samtidig sier de:

"6,868 in the current quarter"

Med andre ord de 2 første ukene i Oktober, tilsvarende 3434 per uke i Q4 så langt.

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1129
14.10.18 12:28
FredPerry: Nå slutter jeg nok før Erna, som aldri hadde klart å få en godkjent helseattest, setter hele mannskapet på land

Ja, livsstilen er det vanskelig å gi slipp på.. Ellers er jo Norsk skipsfart politikk for de seilende tragisk de siste 30 år mere og mindre. Rederne har fine betingelser dog ! Det snodige er dog at ikke disse BI økonomene ( Blåruss som ikke har pisset på saltvann, som jeg  kaller de ) på rederi kontorene ikke gir opp noengang. Utenom en kortsiktig bedring i profitt over ett år eller to, er det ikke ETT ENESTE rederi som kan vise til suksess over tid. Etter få år har kompetansemangel og manglende yrkesstolthet fra billigere arbeidskraft på skipene begynt å bite de i ræva, og penger langt over innsparingene på mannskaps kost flyr ut. det skal nok bli verre fortsatt, innen det eventuelt snur.

jonasv
jonasvInnlegg: 320
14.10.18 12:48
Amatør_1: Per 14. Oktober rapporterer Bloomberg 4231 per uke som 13-ukers etterskuddsvis  løpende middel

 Det er en regnfri søndag, på tide at dere kommer dere ut av kjellerrommet og ut i daglyset, selv om det vil svi litt på øynene i starten. 

 

(Innlegget ble redigert 14.10.18 12:50)

jonasv
jonasvInnlegg: 320
14.10.18 12:56
SUV: Disse sensorene er ike helt gode

Du kan jo ikke være helt god i hue... Skrive disse evig lange av avhandlingene og rapportene midt på natten. 

Minner meg om en gal og mental ustabil rakettforsker som finner nye ideer ut av det blå midt på natta. I din tilfelle er det nok halvveis kopiering fra ulike negative nettsider om Tesla.

jonasv
jonasvInnlegg: 320
14.10.18 13:01
FredPerry: Det er en av flere grunner til at det er vanskelig å gi slipp på den livsstilen. Omgangskretsen og samholdet man får ombord,

Det er nok med slik at man ikke har noe andre av forholde seg til på havet, dermed må inngå kompromisser og levelige forhold med de man skal leve ombord med. Kan også kalles for "samhold".

Veldig romantisk presentert forresten. 

 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester