Model X, er jo en SUV, altså en Sports utility vehicle. Da bør man jo kunne frakte sportsutstyret. Kanskje det er mer riktig å kalle den en MPV.
Siden den har mulighet for hengerfeste, kan man jo frakte skiene på tilhenger.
Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Model X, er jo en SUV, altså en Sports utility vehicle. Da bør man jo kunne frakte sportsutstyret. Kanskje det er mer riktig å kalle den en MPV.
Siden den har mulighet for hengerfeste, kan man jo frakte skiene på tilhenger.
Model X markedsføres av Tesla som en SUV, men er i større grad en minivan eller flerbruksbil.
Model X er på ingen måte en SUV.
Det er forøvrig få SUVer på det norske markedet.
Så en slik metallkasse, men da så det ut som om kassen var bredere enn bilen, og det kan da umulig stemme? Eller er dette på innsida lovmessig?
Ellers så er Model X angivelig kapabel til full selvkjøring, men klarer ikke engang å komme seg gjennom en garasjeport.
Den skaden der blir ikke akkurat billig...
Det tror jeg ikke.
De som kjøpe Tesla Roadster og fikk batteriet ødelagt om det ble utladet måtte betale skyhøy pris for nytt primitivt batteri.
Tesla kommer sikkert til å øke prisen på batterier til gamle Model S og Model X. Mer penger til Elon.
Jeg ser i videoen at Musk har tvitret at det ikke lenger skal hete preowned, men used.
Ellers er det smått utrolig at det skal være så komplisert å kjøpe en brukt Tesla til 90.000$ Vi snakker tross alt om biler i 7 serie og S klasse prisnivå.
Preaching to the choir :)
Tesla må spare penger og sier opp 7% av de ansatte i følge en melding fra selskapet i dag
Nå er jo dette sant å si tilnærmet et engangstilfelle. Vanligvis får man sin "preowned" etter relativt kort tid fra Tesla. Men det tar som regel langt lengre tid enn hos en vanlig forhandler. Kjenner til flere som har kjøpt brukt fra Tesla her i Norge, hvor de har måttet betale inn et solid forskudd, for så å vente både en og to og tre uker før de har kunnet sette seg inn i bilen de kjøper.
Hos andre forhandlere får du bilen enten på dagen eller etter toppen et par dager.
Tesla liker å gjøre ting på sin måte. Noe er meget bra. Noe er meget dårlig. Summa summarum er at de har en god del forbedringspotensiale.
Tradisjonen tro. De ansetter bøtter og spann en periode, og så sier de opp. Og gjentar dette. I juni 2018 sa de opp 9%. I tiden deretter har de nok mannet opp ganske mye. Tipper det ikke er så mye dramatikk i dette.
Dermed falt aksjekursen fra 347 til 302.
I videoen til Rich framgår det at de ansatte har liten eller ingen erfaring med bruktbilsalg, de ansatte er for en stor del lavtlønnede folk. Les kommentarene under videoen til Rich.
At de nå sier opp enda flere er et klart tegn på at de ikke tjener penger.
Tesla to sack over 3,000 workers amid poor profits and Model 3 production challenges
Electric car maker Tesla is planning to fire around seven percent of its full-time staff, as the road ahead will be “very difficult,” according to an email sent to employees by CEO Elon Musk.
In the letter, published on Tesla’s website, Musk cited “tiny” profits and pressure to deliver lower cost Model 3 vehicles “in all markets” as the key reasons for the decision.
(Innlegget ble redigert 19.01.19 11:04)
At 7% av de ansatte blir oppsagt har ikke overraskende ført til en god del eposter til customersupport@tesla.com
https://twitter.com/Keubiko/status/1087415307499700224
Keubiko @Keubiko
Confirmed. Tesla's customer support email bounces. This is what I got. Mailbox full. Perhaps someting to do with thousands of people being let go?
----
Interessant løsning på utfordringene rundt service og kundebehandling? Eller bare et high-tech selskap som ikke har helt kontroll på epost-kontoen sin?
Vi har vel tidligere debattert e-post og bilforhandlere/kundeservice, hvor flere mener at behandling av e-post er og burde være meget lavt prioritert flere steder.
Siden Tesla ikke opererer med forhandlere, men promoterer direkte salg via internett, så er det ikke direkte sammenlignbart med hva tradisjonelle fabrikanter gjør. De søker å framstå mer som et selskap sammenlignbart med Apple, Tesla er jo en "Iphone med hjul".
Dersom man publiserer en support-adresse på websidene børe man i det minste sørge for at eposten ikke bouncer, eller vil man framstå som hverken tradisjonell eller high-tech.
Tesla har annonsert at produksjonen av Model S og Model X skal reduseres. Dårlig etterspørsel?
“We recently announced that we are no longer taking orders for the 75 kWh version of Model S and X in order to streamline production and provide even more differentiation with Model 3,” Tesla said in an emailed statement. “As a result of this change and because of improving efficiencies in our production lines, we have reduced Model S and X production hours accordingly.”
Interessant, på grunn av øket effektivitet i produksjonen, reduseres volumet av de modellene man visstnok tjener penger på.
Tesla-kuren falt nærmere 4% idag
(Innlegget ble redigert 23.01.19 19:56)
Smart å gjøre den billigste versjonen dyrere og kalle det for "cheaper".
Den nye "cheaper" har høyere batterikapasitet, og nyere teknologi enn utgående 75kWh pakke. 310 vs. 259 miles rekkevidde (Model S), og en batteripakke som lader raskere over et større spektrum.
Raskere er bilen også, 0,3 sek. raskere til 100, for de som bryr seg om sånt.
At pakken er en softwarebegrenset 100kWh pakke gjør også at den vil være i mindre grad utsatt for praktisk reduksjon i rekkevidde grunnet degradering.
(Innlegget ble redigert 31.01.19 11:56)
Antar at man da kan lade til 100% uten fare for stor degradering. Kapasiteten er vel da ikke langt unna 80% på 100kWh pakken, som er anbefalt for å unngå stor degradering.
For meg fremstår da "cheaper" som et mye bedre kjøp en 100kWh modellen.
Så er vi tilbake til start her da, denne gangen med en Model 3.
Denne, kjørte på denne bakfra. Ikke at det hjalp. bilen ble likevel kondemnert.
Det er forsåvidt OK at det ikke vises på aktuell bil at den ikke er skadet, men å vrake den?
Er dette utelukkende pga. dyre deler siden TSLA bestemmer prisene selv? Isåfall vil det måtte bli ekstremt dyrt med forsikring på TSLA etterhvert.
Og samtidig dras Gjensidige sine motiver i tvil når de går ut og øker prisene på forsikring av elbiler.
Måtte lese twitteren en gang til. Kunne ikke tro det jeg så. Det stod ingen verdens ting om at "OMG, this car saved my life. Thank you, Elon!".
Kanskje burde Model 3-eieren være glad for at politibilen hadde mer absorpsjon av kollisjonskreftene enn hekken på hans egen bil?
Kan noen som har greie på denslags, gå inn på youtube Scotty Kilmer og 5 reasons not to buy a Tesla car og legge inn en link.
Fyren er i det minste ganske morsom.
Dette gjelder desverre alle nye biler. De er blitt så kompliserte at reparasjonskostnadene er skyhøye.
(Innlegget ble redigert 15.02.19 11:33)
Vel, du linker til en politi-rigget X5, som nok koster noe mer å sette tilbake i brukbar stand til sitt bruk, enn en vanlig X5. Her er en artikkel om disse X5'ene, som koster en del mer klar til bruk enn den du og jeg kan kjøpe hos forhandler.
Sheeeiit, virker som den bilen er ferd med å råtne opp. Den har vel tilbrakt mer tid på verksted enn på veien det siste året. Det var forøvrig noen grusomme knirkelyder det der.