Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9516
16.04.19 09:30
Jan: Utrolig lesning. Her har folk betalt flere uker før bilen skulle leveres, og likevel ikke fått bil. Jeg har kjøpt en del biler i mitt liv. I gamle dager betalte jeg med sjekk når jeg hentet bilen, sist gang overførte jeg pengene via nettbanken når jeg så at bilen var klar.

Ditto, dette er sunn fornuft. Dessverre er det mange naive sjeler som ikke har forstått at man ikke kan stole på noen. Etter at man har betalt står man bakerst i køen bak alle de potensielle kundene som ennå ikke har betalt.


Får håpe han får pengene tilbake før Tesla går konkurs.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3322
16.04.19 11:04
KingsRoad: Ikke fulgt med i timen? Dette er da selvsagt nøye vurdert av økonomer, og sier noe om kostnadene til elbiler kontra lønnsomheten (og størrelsen på malusen). FCA kom med en elbil omtrent samtidig som Model S var på veien, og har tapt penger på hvert eneste eksemplar. Liten digresjon, men; Hydrokarbon-festen har resultert i at gravplassen for disse Cali-bilene er saltsuppa her oppe i nord.

Selvfølgelig har de ikke fulgt med i timen. Det blir som en baker må kjøpe brød hos en konkurrent, for å kunne selge resten av sortimentet sitt. At de prøvde men ikke lykkes med sitt bidrag på fronten gjør det heller ikke noe bedre. Det de gjør er som å pisse i buksa for å holde det varmt på vinterstid. At myndighetene skal slacke opp utslippskravene er ren utopi, de blir heller strengere i årene som kommer. Beløpet de betaler Tesla, burde heller vært brukt til å utvikle renere drivlinjer. De er på etterskudd.


Forøvrig tror jeg det kan komme flere produsenter og banke på døren til Tesla etterhvert. Ikke bare FCA som er på etterskudd.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37356
16.04.19 12:34

Hvorfor burde FCA utvikle egne elbiler?


'Badge engineering' er jo velkjent, og med Tesla-kvote har de jo de beste på elbiler med på laget.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3322
16.04.19 12:53
rosmebraad: Hvorfor burde FCA utvikle egne elbiler?

Hva med den dagen de ikke kan lage biler med utslipp. Hva skal de selge da? Tesla?


Markedet for biler med store utslipp krymper stadig, og det vil si at kampen om disse markedsandelene vil bli veldig hard. Det letteste for disse produsentene er om de allerede i dag vil pense utviklingskostnader over på renere drivlinjer. Ikke sminke noe som er på vei mot døden uansett. Mange har skjønt det, men langt fra alle.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37356
16.04.19 13:15

Ja,,rebadge Tesla. 


Citroën har jo en pålitelig knøttebil som lages av Toyota....


jeg minne stadig om at SUV og pickup med bensinmotor stadig er det store på salg og bensinforbruk i USA og at elbiler fortsatt er nisjer for spesielt interesserte, pengesterke og/eller for handlende i taxfree-smutthull.


Vedr. om elbiler er ‘det neste store’ så var det også spørsmålet for 120 år siden........ og et spørsmål konsulentene behandler mot et stort antall millioner i honorar. 


Jeg ser ikke det store poenget i at FCA skal utvikle egne elbiler, de kan like godt rebadge/inkorporere Teslaer DERSOM elbiler blir det store. 


USA-tur anbefales: Oljefyrt fly bort, og massiv andel bensinbiler på highways/motorveier og V6 og V8 SUV dominerer, samme hvor mye klimaporno Oslo-politikerne har lest i Norge.


(Jeg er miljøinteressert selv, og bidrar bla. ved å kjøre svært lite, parkert bensinbil har null utslipp, i motsetning til kjørende elbil som krever strøm og støyer og støver med dekkslitasje og oppvirvling av veistøv.)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37356
16.04.19 13:20

Surf på nettsider som RAMtrucks og GMC og få et blikk i hvordan bensinverdenen ser ut utenfor LAN Marie og Skei Grandes jurisdiksjon.......  


 


amerikanere utenfor knappenålshodene NYC og Silicon Valley drømmer om RAM og GMC og F150 og Silverado, IKKE om taxfree elbiler!

Burkar
BurkarInnlegg: 8718
16.04.19 13:58
rosmebraad: Toyota

TPCA er et joint venture i Tsjekkia, ikke en Toyota-fabrikk. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37356
16.04.19 14:31

Jeg hadde nok Honest Johns utsagn i tankene: "How does Citroën make a reliable car? Let Toyota build it".


Skal man høre på Scotty Kilmer så er problemet til FCA mer at bilene de selger er 'piles of junk that fall apart as you drive down the road' mer enn manglende sterk elbilstrategi..........    det virker noe absurd å forestille seg amerikanske mekanikere av den typen mase om at produsentene har for få elbiler!

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5658
16.04.19 14:54
Fernandovonarb: Selvfølgelig har de ikke fulgt med i timen. Det blir som en baker må kjøpe brød hos en konkurrent, for å kunne selge resten av sortimentet sitt. At de prøvde men ikke lykkes med sitt bidrag på fronten gjør det heller ikke noe bedre. Det de gjør er som å pisse i buksa for å holde det varmt på vinterstid. At myndighetene skal slacke opp utslippskravene er ren utopi, de blir heller strengere i årene som kommer. Beløpet de betaler Tesla, burde heller vært brukt til å utvikle renere drivlinjer. De er på etterskudd.
Forøvrig tror jeg det kan komme flere produsenter og banke på døren til Tesla etterhvert. Ikke bare FCA som er på etterskudd.

Du viser med all mulig tydelighet at du ikke har studert økonomi, hvilket er greit nok. En mer treffende analogi er at en bolle-baker må etablere et kooperativ med en rundstykke-baker, fordi kongen har fått for seg at det burde brukes mindre sukker - og ilegger alle bakere en sukkeravgift som baserer seg på hvor mye sukker som er anvendt pr. bakeverk.

Bolle-bakeren har riktignok noe erfaring med rundstykker, men disse selges kun i California - og da med tap. Årsaken er dyre ingredienser, og manglende etterspørsel. Halvspiste California-rundstykker, signert bolle-bakeren, blir fraktet til Norge, for å spises opp der (fråtse fråtse).

Bolle-bakeren regner på dette, og mener det er fordelaktig å gå inn i union med rundstykkebakeren, fremfor å lage egne rundstykker - enn så lenge.

Hadde bollebakeren vært involvert i en større sukker-skandale, ville den nok vurdert å være litt mer aktiv på rundstykkefronten, ikke ulikt en viss tysk kringlebaker.

Hører med til historien at rundstykkebakeren har tilgang på ekstraordinære Nevada-subsidier, som gjør at rundstykkene kan selges rimeligere.

Bollebakeren vil sikkert vurdere rundstykker når lønnsomheten av rundstykker er forsvarlig (eller sukkeravgiften økes). For teknologisk sett er det ikke akkurat et kvantesprang vi snakker om her. Og på sikt er det nok ingen fremtid i å kun tilby sukkerholdige boller.

---

Det er lenge siden markedet kastet mer penger etter TSLA enn FCA, selv om sistnevne har vært involvert i en ikke ubetydelig utslipps-skandale (dog ikke i VW-proporsjoner). Men for all del; Du sitter nok på svarene her. ELBILER NÅ!!!

Så kan vi bare spekulere i hvor mye pengeoverføringer som må til før Tesla kan tilby denne USD 35K Model 3-varianten.

(Innlegget ble redigert 16.04.19 14:56)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3322
16.04.19 15:52
KingsRoad: Bolle-bakeren har riktignok noe erfaring med rundstykker, men disse selges kun i California - og da med tap. Årsaken er dyre ingredienser, og manglende etterspørsel. Halvspiste California-rundstykker, signert bolle-bakeren, blir fraktet til Norge, for å spises opp der (fråtse fråtse). Bolle-bakeren regner på dette, og mener det er fordelaktig å gå inn i union med rundstykkebakeren, fremfor å lage egne rundstykker - enn så lenge. Hadde bollebakeren vært involvert i en større sukker-skandale, ville den nok vurdert å være litt mer aktiv på rundstykkefronten, ikke ulikt en viss tysk kringlebaker.

Jeg tror jeg har mer peiling på boller og økonomi enn du innbiller deg. Forøvrig var den analogien du kom med morsom, for deg selv. Har heller ei relevans for en så skjevfordelt byrde som FCA nå kommer opp i.


Når du må gå til det skritt å kjøpe deg fri fra utslippkravene så har du sovet i timen. Elbiler eller ei. Det er flere produsenter som ikke produserer rene elbiler som slipper å gå til det skrittet(Toyota, Mazda etc). Ved neste kutt i utslippene så begynner det brenne et blått lys for de også. I alle fall om de skal selges i Europa.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37356
16.04.19 16:18

Mange kafé/bakeri/restauranteiere har ihvertfall ikke skjønt ligningen 


«God mat = $$» og klage over alt fra kundemangel til lokasjon.


Se bare på bakeriet i Lom og lignende. Noen steder har lite kunder mens andre tidvis har kø og utsolgt til ganske så høye priser, og folk kommer langveisfra. 


Så fantastisk som Tesla er iflg. fansen må jo det være genialt av FCA å tilknytte seg disse!

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18599
16.04.19 16:49
Fernandovonarb: Det er flere produsenter som ikke produserer rene elbiler som slipper å gå til det skrittet(Toyota,
InternalExile
InternalExileInnlegg: 18599
16.04.19 16:54
rosmebraad: Så fantastisk som Tesla er iflg. fansen må jo det være genialt av FCA å tilknytte seg disse!

Jeg har i det minste fått litt mer positivt syn på Tesla. Når jeg ser en nå, så tenker jeg at den er med på å sikre at jeg kanskje kan kjøpe en Maserati i fremtiden.

(Innlegget ble redigert 16.04.19 16:57)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3322
16.04.19 17:01

Her er listen over CO2 utslipp for merker som selges i Europa. En god del der har en jobb å gjøre hvis ikke de kommer med elbiler som drar snittet voldsomt ned. Tesla er selvfølgelig ikke på denne listen, siden de ikke produserer biler med forbrenningsmotorer. Toytota er fremst her, men det er mulig de ikke har så mye å gå på siden hele drivlinjen deres er av den "selvladende"(forferdelig begrep) typen allerede. 


Både VAG og Mercedes kommer med flere rene elbiler som kan trekke snittet ned mye. Mange produsenter kommer til å slite med å klare kravene. 

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 491
16.04.19 20:24
rosmebraad: Ja,,rebadge Tesla.

For å gjøre det klart, det er ikke snakk om rebagde eller annet samarbeid. Det er kun kjøp av kvoter for å vanne ut utslippene på merker som ikke klarer utslippskrav, og som ville kunne få betydelige bøter. Man selger en Maserati med 180 g/km og en Tesla med 0 g/km noe som gir i snitt 90 g/km per bil. Maserati slipper bøter og Tesla får penger, en så kalt vinn-vinn. Forøvrig er det jo et spørsmål om elbiler bør ha 0 g/km i og med at de vel bruker en eller annen form for energi, som nødvendigvis ikke er helt ren, men det er en litt annen debatt.

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 491
16.04.19 20:35
Fernandovonarb: Når du må gå til det skritt å kjøpe deg fri fra utslippkravene så har du sovet i timen. Elbiler eller ei.

Hva som er lurt eller ikke er jo et åpent spørsmål. Nå er det jo ikke slik at elbil-produksjon er veldig lønnsom, og verden ser ikke helt ut som den gjør i Norge. Med billigere batterier, krav om reduserte utslipp og ulike lands ulike initiativer for å få en utslippsfri bilpark gjør det nå mer aktuelt. Spørsmålet er jo markedet, det er ikke køer i Tyskland, Frankrike eller Italia for å kjøpe elbil. Da er det spørsmål om hvilke marginer man kan ha på elbiler for man i det hele skal ha salg som monner for å redusere flåteutslippet.

Man ser jo at en pioner innen elbil, Nissan, som knapt selger annet enn Leaf her i landet er langt unna å klare målet også. Det viser at det som skjer i Norge har svært lite å si for totalutslippene. Andre land har verken bilavgifter på andre biler eller moms-fritak, og det er i dette markedet man må selge betydelige mengder elbiler, noe som ikke er helt enkelt, i alle fall om man vil ha en smule fortjeneste på det man driver med.

Man kan også inkludere hybrid, en konstruksjon som er populær i Norge, ikke først og fremst pga. lavt forbruk, men gunstig pris, og det er på langt nært slik i andre markeder. Ta f.eks. Golf GTI vs GTE, så hadde nok ikke så mange valgt en 230 kg tyngre og tregere bil med 100L mindre bagasjerom om man i tillegg skulle betale 10% høyere pris, som i Tyskland.

Problemet er rett og slett å selge nok lavutslippsbiler uten politisk initiativ, og hvor mange biler en produsent kan forsvare å "gi bort" for å selge noe man tjener (mer) penger på. 

 

(Innlegget ble redigert 16.04.19 20:35)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37356
17.04.19 15:48

Haha. 


Scotty Kilmer sier ‘junk’ og viser bilder av Chevrolet.


Venter stadig på ‘debattmøte’ mellom Scotty Kilmer og Mary Barra.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4909
17.04.19 20:55

Refresh på Model S og Model X skulle egentlig være i høst. 

 

Kan bli fremskyndet og oppdateringe kan bli mye større enn antatt. Nytt interiør til bare en i-pad midt i som i Model 3 stil og batteripakker som er i samme liga som Model 3 bare større enn dagens kommer trolig også.

Helt tydelig at Tesla jobber hardt for å holde aksjonærene i sjakk etter salgssvikten. Men vil vi kjøpe Model X og Model S med bare en i-pad midt i dasjbordet og miste instrumentpanelet tro? Head up display kan være en mild erstatning.

(Innlegget ble redigert 17.04.19 20:57)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18599
17.04.19 21:04
Kompressor-V8: Men vil vi kjøpe Model X og Model S med bare en i-pad midt i dasjbordet og miste instrumentpanelet tro?

Vel, nå blir det faktisk to skjermer, men jeg synes det minimalistiske interiøret ikke er særlig pent. 

Et skritt frem og to tilbake synes jeg, og ingen oppgradering av det yrte av betydning?

BjarneMotor
BjarneMotorInnlegg: 240
18.04.19 02:41
Kompressor-V8: bare en i-pad

Det er ikke en iPad.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37356
18.04.19 11:18

Og kaffekannen er heller ikke en Thermos, det er en vakuumflaske......


 


(MIN kaffeflaske er en Thermos i stål fra Kina.)

Jan
JanInnlegg: 6214
18.04.19 19:21
BjarneMotor: Det er ikke en iPad.

Ipad er etterhvert blitt et så innarbeidet begrep for nettbrett med berøringsskjerm at mange bruker det enten det er fra Samsung eller Apple. 


Dermed synes jeg det er dekkende for skjermen i Tesla.

På samme måte som termos,som er avledet av varemerket Thermos, er et innarbeidet begrep. Man har også det engelske Hoover, som står for å støvsuge, selv om det egentlig er et varemerke.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16718
19.04.19 12:12

Nå er det vel noen som setter påskelammet i halsen.....

Å kjøre Tesla er verre for klimaet enn å kjøre diesel-bil. Det er konklusjonen til det tyske Ifo-instituttet, Tysklands ledende og mest anerkjente forskningsinstitutt.

(Innlegget ble redigert 19.04.19 12:13)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4909
19.04.19 13:23

Er jo så mye forsking i begge retninger. Og masse uenighet. Virker som det er lett å påvirke resultater i den retningen man ønsker det. Vet liksom ikke helt hva man skal tro på til slutt. Akkurat som presidentvalg i USA med drittkasting på begge sider og masse oppspinn man må skille ut fra fakta. Av og til får jeg følelsen av at det er litt som å diskutere hva som er bak verdensrommet. Eller om det finnes en gud. Man finner liksom aldri ut av det og kan holde på i evigheter og finne like mange argumenter og forklaringer i alle retninger.

= kjør den bilen eller de bilene man liker med god samvittighet og gi bengen i ting du ikke får gjort noe med.

(Innlegget ble redigert 19.04.19 13:26)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10453
20.04.19 09:34
Kompressor-V8: Er jo så mye forsking i begge retninger. Og masse uenighet. Virker som det er lett å påvirke resultater i den retningen man ønsker det.

Leser man hele undersøkelsen og ikke bare ingressen, så er det ikke så vanskelig. Håpløse Nettavisen som er avhengige av å tjene penger på antall klikk kjører selvfølgelig sjokk-faktoren til MAX for å tjene mest mulig penger. Clickbait kalles det. 

Konklusjon: Elbil i Tyskland er foreløpig ikke særlig miljøvennlig fordi Tyskland får sin energi fra kull og gass. Elbil i Norge ser derimot annerledes ut fordi vi i stor grad får energi fra vannkraft. 

Vi har forøvrig diskutert denne problemstillingen før her på forumet, med utgangspunkt i denne artikkelen som sto i tu.no mars 2018. 

(Innlegget ble redigert 20.04.19 09:35)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37356
20.04.19 09:48

Og er man overhodet interessert i å være miljøvennlig med bil, så er eneste gode botemiddel å stå parkert.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2753
20.04.19 09:48
Hollabaloo: Konklusjon: Elbil i Tyskland er foreløpig ikke særlig miljøvennlig fordi Tyskland får sin energi fra kull og gass. Elbil i Norge ser derimot annerledes ut fordi vi i stor grad får energi fra vannkraft.

Du blander vel her ordene klima og miljø. For miljøets del dvs. luftkvalitet og støv, så kan elbil være gunstig både i Tyskland og Norge. For det globale klimaet er betydningen null. Totalt sett litt lavere CO2-utslipp her i Norge forutsatt at man kjører bilen noen hundre tusen km. før den skrotes, sannsynligvis litt høyere totale CO2-utslipp i de fleste andre land.


Forskjellene i CO2-utslipp er så små at det er et blindspor å tro elbiler vil ha noen avgjørende effekt på jordens klima, uansett hva man mener om CO2s rolle som klimagass.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37356
20.04.19 09:54

Oppsiden med elbil i Norge er jo at man unngår en del bompenger og kan hylle MUSK samt glede seg over å ha nyoppdaget strøm.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3322
20.04.19 14:56
Hollabaloo: Leser man hele undersøkelsen og ikke bare ingressen, så er det ikke så vanskelig. Håpløse Nettavisen som er avhengige av å tjene penger på antall klikk kjører selvfølgelig sjokk-faktoren til MAX for å tjene mest mulig penger. Clickbait kalles det.  Konklusjon: Elbil i Tyskland er foreløpig ikke særlig miljøvennlig fordi Tyskland får sin energi fra kull og gass. Elbil i Norge ser derimot annerledes ut fordi vi i stor grad får energi fra vannkraft.

Denne undersøkelsen stinker. Jeg mistenker sterkt at den er bestilt på vegne av tysk bilindustri som vil gjøre alt de kan for å holde liv i en døende hest. Dieselmotoren. Forskere har en tendens til å finne ut resultat av det de vil oppdragsgiveren vil, og som samtidig har gitt dem som forutsetninger.

 

Jeg har registrert at den også har blitt diskutert på endel andre forum og tar noen ting derfra som jeg antar stemmer ganske bra.

 

I regnskapet til dieselbilen er kun utslippet fra selve kjøringen av bilen med. Selvfølgelig ble en liten Mercedes med dieselmotor tatt med som grunnlag. Ingenting av CO2 utslipp fra produksjon av bilen, leting og produksjon av olje, transportering av drivstoff etc er med.

 

Hos elbilen ble rubbel og bit tatt med for å få høyest mulig CO2 utslipp på i løpet av bilens levetid(ti år). Antar forøvrig de fleste elbiler har lengre levetid enn det også.

 

Håper noen som er stødig i Tysk vil ta seg bryet å lese denne rapporten for å finne ut hva som er riktig og ikke. Konklusjonen har jeg ingen tro på, for andre har funnet ut noe helt annet med mer synlige variabler. 

(Innlegget ble redigert 20.04.19 14:57)

Ribba
RibbaInnlegg: 35564
20.04.19 15:17
Fernandovonarb: I regnskapet til dieselbilen er kun utslippet fra selve kjøringen av bilen med. Selvfølgelig ble en liten Mercedes med dieselmotor tatt med som grunnlag. Ingenting av CO2 utslipp fra produksjon av bilen, leting og produksjon av olje, transportering av drivstoff etc er med.

Kullet som går til kullkraftverkene, det oppstår vel bare magisk inne i kraftverkene det da?

(Innlegget ble redigert 20.04.19 15:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg