Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
FredPerry

Innlegg: 30966
FredPerry
16.02.14 01:55

...men ingen kan nekte for at den tåler en trøkk:

Bilde 1 og 2.


Quiz: Hva slags bil var den andre involvert i ulykken? Jalopnik sier "Opel(?)", men det første jeg tenkte var Citroën Xsara eller Megane coupe. 

(Innlegget ble redigert 16.02.14 01:56)

Corksport

Innlegg: 2618
Corksport
16.02.14 06:32
FredPerry: Quiz: Hva slags bil var den andre involvert i ulykken? Jalopnik sier "Opel(?)", men det første jeg tenkte var Citroën Xsara eller Megane coupe.

Citroën Xsara ser ut til å stemme. Fant dog ikke noe Xsara Coupe på finn.no, men etter å ha studert et par bilder på google kan det se ut som du har rett. 

t109

Innlegg: 3331
t109
16.02.14 07:56

Minner meg om da fadern ble moset av en Audi for mange herrens år siden. På Saaben ble det et lite merke i den (overdimensjonerte) gummibelagte støtfangeren. Audien fikk hele fronten trykket inn.

På den annen side er det vel heller positivt, enn negativt at karosseriet gir etter for så mye av kollisjonskreftene som mulig, så lenge kupeen holder seg noen lunde intakt. 

P.S - ser ut som en Xsara, ja..

 

piezo

Innlegg: 5365
piezo
16.02.14 08:27

Minner litt om SUVenes egostempel. Et digert dråg på 2 tonn som knuser det meste den møter. Problemet er kanskje at de fleste SUVene også får trøbbel med å takle denne. Hva i all verden skal de som kjøper SUV på grunn av sikkerheten gjøre nå?

Iseran2770

Innlegg: 14776
Iseran2770
16.02.14 09:13
piezo: Hva i all verden skal de som kjøper SUV på grunn av sikkerheten gjøre nå?

Løsningen heter Tesla X den skal i følge ryktene veie 3,5 tonn.

sl500

Innlegg: 12027
sl500
16.02.14 09:42

Jeg syntes det ikke er rart Tesla Model S er stiv i rumpa når den er konstruert for at mennesker skal sitte rett på innsiden av bakluka.
Tvert om er jeg imponert over at et nytt bilmerke klarer å lage en av de sikkreste bilene nesten helt ut av det blå.

Det er også velkjent at moderne biler er hardere bak enn foran så denne type forskjell på skadene etter en påkjørsel bakifra ikke er nytt.

Tesla Model S har bedre bremser enn en lettere BMW M5 så det er nok ikke siste gang en Model S blir påkjørt bakfra

(Innlegget ble redigert 16.02.14 09:51)

Isnot

Innlegg: 1978
Isnot
16.02.14 10:21

Den mykeste/lengste støtabsorberende sonen er i fronten, så det er ikke rart at påkjørte biler i en kjedekollisjon ser ut til å berge best.

Kompressor-V8

Innlegg: 5839
Kompressor-V8
16.02.14 10:37

Da jeg prøvde Tuslete Model S sa selgeren at bilen er sterkere bak om man velger seter i bagasjerommet enn de som ikke har dette.

Her ser man et lignende eksempel.

Det er altså ikke slik at Tesla Model S er noe sterkere i hekken enn andre biler.

(Innlegget ble redigert 16.02.14 10:47)

M-T

Innlegg: 5223
M-T
16.02.14 12:25

Husk at Tesla Model S leveres som 7-seter, derfor den er så solid i baken. Imponerende, med tanke på hvor usikre mange andre 7-setere er for kollisjoner bakfra. 

ducatiboy72

Innlegg: 677
ducatiboy72
16.02.14 12:41

Nå betyr jo ikke nødvendigvis dette unikt for Tesla. Opplevde at bilen bak ble påkjørt bakfra. Den bakerste bilen ble helt knust i fronten, den i midten ble knapt skadet, men ble dyttet inn i min og traff hengerfestet mitt.

shagalott

Innlegg: 4589
shagalott
16.02.14 12:54
Iseran2770: Løsningen heter Tesla X den skal i følge ryktene veie 3,5 tonn.

Hvilke rykter da? 

Den kommer til å veie ca. 10% mer enn Modell S, og så vdt jeg vet så veier ikke Modell S 3100 kilo.

Modell X bli ikke så voldsomt mye tyngre en BMW X5 som her en egenvekt på 2145 kg. 

(Innlegget ble redigert 16.02.14 12:55)

sl500

Innlegg: 12027
sl500
16.02.14 13:04
shagalott: Modell X bli ikke så voldsomt mye tyngre en BMW X5 som her en egenvekt på 2145 kg.

og med vekten i bunn av bilen så er det liten tvil om hvem av disse bilene som kommer til å få best kjøreegenskaper hvis de klarer å holde vekten under kontroll.

(Innlegget ble redigert 16.02.14 13:14)

Iseran2770

Innlegg: 14776
Iseran2770
16.02.14 14:08
shagalott: Hvilke rykter da?

Veldig løse rykter :-)

Når Tesla har klart å gjøre modell S 500 kg tyngre enn biler i øvre mellomklasse bør de klare å få modell X i hver fall nærmere 3 tonn. Alle vet jo at jo mere en bil veier jo bedre er den.  

Ribba

Innlegg: 36308
Ribba
16.02.14 14:23
Isnot: Den mykeste/lengste støtabsorberende sonen er i fronten, så det er ikke rart at påkjørte biler i en kjedekollisjon ser ut til å berge best.

Ikke bare det, men når en bil blir påkjørt bakfra, så har den jo en tendens å ta mye av denne kinetiske energien med seg i form av at den starter å trille framover. Dermed trenger karosseriet å fange opp mindre energi. 

Bilen som kjører i hekken derimot, den har en tendens til å bli stående. Altså mesteparten av energien blir tatt opp av karosseriet.

M-T

Innlegg: 5223
M-T
16.02.14 14:39
sl500: og med vekten i bunn av bilen så er det liten tvil om hvem av disse bilene som kommer til å få best kjøreegenskaper hvis de klarer å holde vekten under kontroll.

Tesla Model S vant over BMW 5-serie på kjøreegenskaper i AMS. 

Jan

Innlegg: 7255
Jan
16.02.14 14:44

Dette er vel vanlig for de fleste biler. Jeg har vært ute for dette et par ganger.

Første gangen kjørte jeg en Saab 900, av første generasjon. Jeg ble påkjørt av en Audi 100. Audien måtte taues vekk. Min bil var helt uskadet.

Andre gangen satt jeg i en Nissan Maxima, da en Ford Mondeo, suste inn i hekken. Mondoen fikk knust fronten, mens Maximaen var uskadet, bortsett fra noen små riper i lakken på støtfangeren.

Kompressor-V8

Innlegg: 5839
Kompressor-V8
16.02.14 15:22

Jeg har kjørt både Model S og F10 530xd. Man skal være ganske elbilfrelst for å mene at Model S har bedre kjøreegenskaper enn 5-serie. Styringen er bra og drivlinjen noe for seg selv, men fjæringen føles å være fra en 90-talls Chrysler. 

Som menneske (profesjonell billeder til tross) blir man lett påvirket av ytelser og det er lett å vurdere en rask bil for å ha best kjøreegenskaper.

PassatGL

Innlegg: 11725
PassatGL
16.02.14 15:27

Bra resymé Kompen - hvor lenge varte prøvekjøringen din av Model S? ;)

  Christian von Koenigsegg hyllar elbilar – och sågar BMW M5

HarleyEarl

Innlegg: 1792
HarleyEarl
16.02.14 19:00
FredPerry: ...men ingen kan nekte for at den tåler en trøkk:

Nesten som en 70-talls Body on frame Lincoln det der :)

3itmarck

Innlegg: 7809
3itmarck
16.02.14 20:03
Iseran2770: Veldig løse rykter :-) Når Tesla har klart å gjøre modell S 500 kg tyngre enn biler i øvre mellomklasse bør de klare å få modell X i hver fall nærmere 3 tonn. Alle vet jo at jo mere en bil veier jo bedre er den.

Ifølge enda løsere rykter baseres Model X på denne skjønnheten.

Vekt som et hus gir visst kjempegode kjøreegenskaper.

(Innlegget ble redigert 16.02.14 20:05)

barnimagen

Innlegg: 2312
barnimagen
17.02.14 10:22
FredPerry: ...men ingen kan nekte for at den tåler en trøkk:

Vet ikke helt om jeg ville tolket dette som positivt eller negativt for Model S. At den ikke knapt viser tegn til deformering ved en slik påkjørsel vil vel bare si at det kreves svært store krefter for å få glede av deformeringssonene/kræsjavlastingen. Hva skjer da om man snurrer rundt og smeller med hekken først inn i en betongvegg?

Nå skal jo også sant sies i den linkede kræsjen at det dreier seg om en kollisjon mellom bil på 2,2 tonn og en på 1,4 tonn (eller noe i den dur).

FredPerry

Innlegg: 30966
FredPerry
17.02.14 13:12
barnimagen: Hva skjer da om man snurrer rundt og smeller med hekken først inn i en betongvegg?

Siden en fullastet Tesla veier omtrent det samme som denne tipper jeg utfallet blir ganske likt. 

barnimagen

Innlegg: 2312
barnimagen
17.02.14 14:47
FredPerry: Siden en fullastet Tesla veier omtrent det samme som denne tipper jeg utfallet blir ganske likt.

Teslaeierne sikkert strålende fornøyd der de sitter med nakkesleng og indre skader mens skadene knapt vises på Teslaen. Og ungdommen som satt i baksetet som fikk seg en ekstra knekk i nakken siden nakkestøttene ikke rekker opp. 

Msport77

Innlegg: 9760
Msport77
17.02.14 15:47
Iseran2770: Tesla X
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 17:07)

FredPerry

Innlegg: 30966
FredPerry
17.02.14 15:52
Msport77: Ingen kjøper biler med slike dører nå om dagen.
M-T

Innlegg: 5223
M-T
17.02.14 16:09
barnimagen: Vet ikke helt om jeg ville tolket dette som positivt eller negativt for Model S. At den ikke knapt viser tegn til deformering ved en slik påkjørsel vil vel bare si at det kreves svært store krefter for å få glede av deformeringssonene/kræsjavlastingen. Hva skjer da om man snurrer rundt og smeller med hekken først inn i en betongvegg?

Greit at bakenden ikke fungerer som deformasjonssone når det sitter mennesker der. 

rosmebraad

Innlegg: 38314
rosmebraad
17.02.14 18:14
Kompressor-V8: Som menneske (profesjonell billeder til tross) blir man lett påvirket av ytelser og det er lett å vurdere en rask bil for å ha best kjøreegenskaper.

Ja der sier du noe: Ofte er det "frelsen" som avgjør hva som er best.

Det skal litt til å selv ha en rådyr og høyt spesifisert drømmebil og samtidig gangsyn til å innse at det nødvendigvis IKKE er verdens beste bil på alle områder. 

rosmebraad

Innlegg: 38314
rosmebraad
18.02.14 18:14

Nå når det har roet seg med elbilmaset, så kan jeg i all beskjedenhet linke (igjen?) til Car and Drivers omtale
Jeg syns denne var veldig god, grundig og saklig.
Med konklusjon om at man MÅ VILLE HA ELBIL for å i det hele tatt vurdere Model S. 

Snakket om "kjører som en Ferrari" osv. driver de selvsagt ikke med. 

Øvelse: Skriv og uttal navnet på fyren: "Chubba Chetta". 
(Csaba Csere.)

shagalott

Innlegg: 4589
shagalott
18.02.14 19:12
Iseran2770: Veldig løse rykter :-) Når Tesla har klart å gjøre modell S 500 kg tyngre enn biler i øvre mellomklasse bør de klare å få modell X i hver fall nærmere 3 tonn. Alle vet jo at jo mere en bil veier jo bedre er den

Må være veldig løse rykter. Modell S veier 2100 kg. og Modell X kommer nok til å veie ca. 2300 kilo. Men blir en lettvekter i forhold til diverse andre biler på markedet. 

FredPerry

Innlegg: 30966
FredPerry
19.02.14 21:58
rosmebraad: Snakket om "kjører som en Ferrari" osv. driver de selvsagt ikke med.

Nå har jeg ikke prøvekjørt noen Ferrari, men må jo si det er lett å bli blendet av akselerasjonen i en Model S. Prøvde en S85 i et kvarters tid tidligere i kveld, og det er moro når kreftene kommer momentant. Ble tatt litt på senga av det og bilen gikk ganske sidelengs da jeg ga på ut av en rundkjøring hvor jeg vanligvis finner det greit å gi på med fossilnissebilen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg