Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
06.01.15 00:10

Man skal ikke le av andres ulykke, men den feil-og-mangler-tråden til Tesla S er halvt komedie. At det skal være like mye feil på andre biler er det bare de mest ihuga entusiastene som tror på.

SUV
SUVInnlegg: 4292
06.01.15 00:34
PassatGL: Nå er jeg på min tredje bil uten hengerfeste.

Jeg kunne nok også klart meg fint uten hengerfeste. Men da måtte jeg hatt en lastebil med lasteplan så jeg kunne tatt med meg det jeg skulle, og kran så jeg kunne heist båten min opp og ned av sjøen.

Men selv om hengerfeste koster penger så tror jeg nok alternativet ville kostet noe mer både i innkjøp og bruk (men så hadde det til gjengjeld vært litt mer moro).

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
06.01.15 00:52
nometalhorse: Owing A Tesla Is Awesome, Until You Get In An Accident… So the Tesla-certified body shop takes apart my car to check for the damage and meets the appraiser sent by my insurance (Ameriprise) to discuss the repair. A day later it turns out that Ameriprise is declaring my baby a total loss!! Why you ask? Apparently Tesla-certified body shops aren't cheap. In addition to the $10,000 in parts there's $20,000 in labor. Ameriprise decided they'd rather declare the car a total loss than pay $30k+tax for repair.  Vi ser kanskje ikke alt på bildet, men at en bil som er ett år gammel blir skrotet etter noe slikt virker helt vilt. Skal blir spennende å se hvordan det går med forsikringsprisene her i landet etterhvert.

Litt lenger ute i den tråden:

"Two friends ... both to remain anonymous ... have had events occur (both in November, early Dec)


(1) Valet side swiped a truck bringing the car back to the restaurant. Certain damage to the right front quarter panel, wheel scuffs ... but the suspension (air) was damaged.

$38,000

(2) Man versus curb at a decent clip of speed, certainly not Marc Marquez or Kimi, but another where the wheel was bent and tire deflated, etc. But, again, suspension.

$32,000

(3) spouse versus re-bar sticking out of top of concrete wheel stop (y'all probably remember this one) ... ripped off the PLASTIC part of the front bumper. No aluminum damage. No electronics in the cone or suspension. Just the plastic

$2,580

Yes.

I concur.

Please review your auto insurance policy (on the phone with them if you have to) as this car is Ferrari / Lambo type of repair costs."

SUV
SUVInnlegg: 4292
06.01.15 02:21
ferrek: Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg leser tråder som dette om en ny og relativt dyr bil..

Dessverre ganske vanlig at det er dårlige og/eller tungvinte slepefester på biler som ikke er så veldig gamle. Produsenten har visst glemt at biler blir gamle og også kan kjøre seg fast og av ulike årsaker få bruk for slepefester i begge ender.

På min forrige bil var det fastsveiset slepebøyle foran som stakk ut og var av ca 12mm tykt stål. Man ser bøylen, men hva gjør vel det? Så da det ble behov for sleping pga motorstopp så var det bare å hekte slepetauet i fronten på min bil og i hengerfestet på den andre bilen og starte slepingen. Og for dem som evt måtte lure så var det ikke min bil som ikke ville starte (og vi snudde etterpå bilene da det over lengre strekninger er dumt at begge bilene rygger).

På nåværende bil så må jeg vippe ut et deksel og skru inn slepekrok foran som ser ut sil å være spinklere enn på min forrige bil. Tullete å lage det så tungvint (men til gjengjeld så har jeg aldri fått bruk for slepekroken foran.

Bak har man jo hengerfeste, så der trenger man ikke eget slepefeste for tau.

For et år eller to siden stod det en Audi A6 på det som nå er E16, den hadde fått stopp i en 9% motbakke og laget kaos pga all trafikken i to retninger som da måtte bruke et felt på deling. Så jeg stoppet opp og sa jeg kunne taue den til et bedre egnet sted. Problemet var bare at vi ikke fant ut hvor Audi hadde gjemt slepefestet, så da måtte vi gi opp de rygget bilen ned bakken uten motorkraft mot trafikken på E16 og inn en sidevei der den ikke stod så mye iveien. 

Teslaen i linken din hadde jo ekstremt dårlig løsning for sleping fporan, nosecone som måtte demonteres og finglet etter ledningene til parkeringssensorene. Og ingen slepefeste bak stod det. Har de ikke tenkt på at biler iblant kjører ut og at det er mer skånsomt å taue dem opp av grøfta samme vei som de kom, særlig hvis de har kjørt inn i noe.

Dessuten hender det jo man skal slepe noen og da er det jo greit å ha slepefeste bak, men det er kanskje det de vil unngå at man gjør. Men vi nordmenn er jo vant til å ordne tiing selv, inkludert ting som inkluderer slepetau. Og det er jo ikke bare andre biler man sleper når man hekter noe etter sin egen bil. Jeg har selv brukt bilen til å taue bort en stabel med paller som stod litt iveien, lettere enn å løfte hver enkelt pall (10-15 stk) noen meter bort. Og da jeg skulle fjerne en busk i hagen så dro jeg den løs opp med bilen. Og da jeg skulle rette karosseriskader på en bil så var hangerfestet på min forrige bil kjekt forankringspunkt for å rette ut noe på en bil med et slepetau.

Mange biler må man jo rett og slett feste i hjulopphenget, og det er jo ikke optimalt. Og neon biler har jo slepekroken festet så lavt at man må subbe mot plast med stramt slepetau, og da blir det jo lett ekstra skader, særlig hvis slepetauet går litt oppover pga høyere slepebil eller ujevnt underlag.

Beste slepefeste-løsningen jeg har brukt er på forsvarets Scania, der er det en solid bolt man lett løsner og trekker opp, dytter inn slepestroppen og setter på plass bolten igjen. Der fester man slepestroppen på 1-2 sekund. Fikk forresten en gang beskjed om å hente noen tomme oljefat et sted. Det viste seg at de ikke rikket seg fordi de var delvis fylt med grus og i tilleg frosset fast, så selv om jeg sparket til dem så var det flere som ikke rikket seg. Da var det bare frem med slepestroppen og feste den til fat og foran på lastebilen og dra dem løs, enkelt og greit (og deretter snu lastebilen og lempe dem opp på planet med liften).

Nå er det noen få måneder siden sist jeg slepte noe, og det var ikke med bil. Båten min ble slepebåt da ei snekke skulle slepes ca 20 km.

Andriken
AndrikenInnlegg: 2465
06.01.15 04:36

Er virkelig ferrek en representant for BMW-eierne ? Arrogant og på grunn av verdens mest oppskrytte bilmerke vil han ikke diskutere med eiere av japanske bilmerker. 

BMW var gode først på 90-tallet men er tatt igjen av MB, Audi og Honda. 

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2151
06.01.15 13:23
Kompressor-V8: Balleklorin har nå tydeligvis endret nick på elbilforumet til JO?

Det enkleste når han ble tatt med buksene nede var tydeligvis å bytte nick i stedet for å komme med en innrømmelse om at han pyntet på sannheten.

For øvrig imponerende at han påstår å ha en feilfri bil når han i elbilforumet både klager på dårlig interiørkvalitet samt også har feil på den aller mest essensielle delen på hele bilen: motoren...

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
06.01.15 13:28

Andriken: Så lenge man eier en BMW er man en representant, om du ikke er enig i uttalelsene rokker ikke på det. At Honda har tatt igjen BMW på noen felt var jeg heller ikke klar over. 

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
07.01.15 03:22

Comments from a former Tesla Service Advisor

Endel interessant, verdt en titt.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13655
07.01.15 18:32
Andriken: BMW var gode først på 90-tallet men er tatt igjen av MB, Audi og Honda.

Honda er mange lysår bak BMW og avstanden bare øker og øker. De har egentlig gitt opp å selge annet enn trøtte CR-V i Europa. I USA går det bedre med merket, men amerikanere er ikke for kravstore.

(Innlegget ble redigert 07.01.15 18:36)

M-T
M-TInnlegg: 5131
14.01.15 14:12
Andriken: Gikk forbi Teslas serviceverksted i Trondheim i dag. virket som det var fullt kjør der. Hva er serviceintervallet ? Hva sjekkes ? Og har Tesla problemer med bilene som det ikke snakkes høyt om ?

Helt rolig og bare en eneste Tesla parkert utenfor idag, så vi kan vel konkludere med at Tesla er verdens mest driftssikre bil :) Eventuelt at batteriene har tapt så mye rekkevidde at bilene ikke når frem til forhandleren lenger...

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5569
14.01.15 16:39

http://e24.no/bil/markedet-likte-daarlig-hva-elon-musks-hadde-aa-fortelle/23373947

The Musk har sluppet noen mer eller mindre velvalgte ord relatert til Teslas fruktbarhet, hvorpå hallelujastemningen blant investorer har blitt litt dempet; Et umiddelbart fall på ca. 7 %. Aksjen har tapt 1/3 av verdien siden toppen sist sommer.

Tesla håper å gå i pluss i 2020, samt å selge "et par millioner biler" innen 2025. Dette tilsvarer vel noe sånt som BMW's totale produksjon i dag, og krever en mangedobling av EV-markedet kombinert med høy markedsandel. Såvidt jeg kan forstå er dette salgsmålet basert på en temmelig mager modellmix, herunder et par luksuspregede nisjebiler som Model S og Model X.

Tesla solgte 35 K biler i 2014. 10 % av disse gikk til nanomarkedet Norge. 

Spørs om ikke selskapets eksistens (og i hvert fall de håpefulle salgsmålene) er fullstendig avhengig av multilaterale markedsintervensjoner som sterkt begrenser hybrider såvel som hydrogen-bilen. Og utvikling på batterifronten. 

Mye risiko i dette selskapet. Men den som intet våger...

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2151
14.01.15 17:41
M-T: Helt rolig og bare en eneste Tesla parkert utenfor idag

Men likevel flere måneder kø på å få time for service/reparasjoner?

Jan
JanInnlegg: 5522
14.01.15 18:41
M-T: Helt rolig og bare en eneste Tesla parkert utenfor idag, så vi kan vel konkludere med at Tesla er verdens mest driftssikre bil :) Eventuelt at batteriene har tapt så mye rekkevidde at bilene ikke når frem til forhandleren lenger...

I Bergen er lokalet fullt av Teslaer hver dag. Hva som er utenfor er vanskelig å se. Men butikken/servicelokalet vender ut mot E 39.

Jan
JanInnlegg: 5522
14.01.15 19:06

Man kan tydeligvis si mye om Tesla. Broom.no hadde i går en sak om at ingen tar Tesla i innbytte. Det har avstedkommet en debatt med 827 innlegg på litt over et døgn. Jeg har bare lest en brøkdel av dem, og det er mer enn nok.

Nivået her på vgd er heldigvis milevis over.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
15.01.15 16:44
KingsRoad: Model X

Nå skal den visstnok lanseres i slutten av 2016. Når var det egentlig den skulle komme da de første skissene dukket opp for 2-3 år siden? 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13655
15.01.15 18:50
dasAuto: Nå skal den visstnok lanseres i slutten av 2016.

Vi får satse på at de fleste av de økonomiske fordelene er fjernet innen det :-)
Da blir det ikke mange Model X på norske veier. 

(Innlegget ble redigert 15.01.15 18:58)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5569
15.01.15 19:30
dasAuto: Nå skal den visstnok lanseres i slutten av 2016. Når var det egentlig den skulle komme da de første skissene dukket opp for 2-3 år siden?

Slutten av 2016?!

Det kan da umulig stemme? Det er ikke lenge siden denne ble utsatt til Q3 2015; http://www.ign.com/articles/2014/11/06/tesla-model-x-crossover-vehicle-delayed-again

Tesle Model X ble opprinnelig vist i februar 2012, og skulle i utgangspunktet entre markedet ila. 2013.

Jeg hadde i hvert fall hentet tilbake depositumet mitt. En slik stadig trenering, famling og nærmest villedelse av markedet er temmelig useriøst.

XxjaxX
XxjaxXInnlegg: 482
15.01.15 20:02

Etter ca 16 mnd og  20.000 km har vi hatt følgende "problemer" med Teslaen:

-En vindusvisker som var litt for hard i gummien - (skiftet av Tesla mens vi ventet)

- Ubalanse i et (eller to) vinterdekk ( fikset mens vi ventet)

- Feilmelding på 12v batteriet (fikset på et par timer og vi fikk lånebil imens)

Ellers så har jeg lite å utsette verken hos Tesla eller på bilen (som har de mest fornøyde brukerne av alle bilmerker ).

Eneste er bestilling av service som vanskelig lot seg gjøre via mail (mulig vi skulle sendt forespørselen til en annen mailadresse.) Men når vi kjørte innom Tesla fikk vi time for service med en gang.

(Innlegget ble redigert 15.01.15 20:03)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16151
19.01.15 17:53

Som vi har vært innom her før så koster det skjorta hvis du må reparere noe på en Tesla S etter en skade. Så på dette område er i alle fall Tesla S "premium" til de grader at folk ikke tror det når de får høre prisen.

A growing stream of owner reports of downright shocking Tesla repair bills and estimates for scratches, dents, and minor collisions.  “Cost of repair crazy high” is how one Model S owner puts it in a thread on the Tesla Motor Club online owners forum.

He describes a minor front-end collision, from which he was able to drive away, that cost him $20,327 to repair. Visible damage was limited to the front left fender, lights, and the corner of the hood. But the bill listed 92 hours of labor and almost $8,000 in parts, including a single self-piercing rivet billed at $35.

Other owners report a litany of outlandish repair costs or estimates. Among them:

A $10,000 estimate to repair a “minor but long” scratch
A $45,000 estimate for “minor front-end damage"
A $7,000 estimate for repair of a small dent and scratch that required no replacement of parts
A $30,000 estimate for “minor fender and door damage"
An $11,000 estimate for a minor scrape on the rear panel, including a $155 charge to “ensure battery remains charged” during the repair.

Mer kan leses her.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
19.01.15 18:19

Gjeeesp..

 

Mer interessant, bilsalget i Tyskland desember måned:

 Plassering - Modell - Antall

166 Tesla Model S 165      

167 BMW 7er 164      

168 Peugeot Partner 163

169 Jaguar XF 154

170 Kia Carens 152

171 Audi A8 151

172 Audi Q7 150

 Det betyr at Model S også i Tyskland selger bedre enn A8 og 7-serie. Både skuffende salg av de tyske premium-modelene og imponerende salg av Model S.

BMWs i8 har til sammenligning blitt solgt i fattige 39 eksemplarer i desember måned :)

(Innlegget ble redigert 19.01.15 18:22)

Jan
JanInnlegg: 5522
19.01.15 18:34
PassatGL: Det betyr at Model S også i Tyskland selger bedre enn A8 og 7-serie. Både skuffende salg av de tyske premium-modelene og imponerende salg av Model S.

Det er vel MB S klasse som er storselgeren av premiumbiler for tiden. 7 serie er på vei ut, ny modell kommer snart.

Ellers er vel ikke 165 biler særlig imponerende i et så stort marked som Tyskland.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13655
19.01.15 18:51
PassatGL: Gjeeesp..

Det er ikke sikkert du gjesper like mye når forsikringsselskapene finner ut at det er så dyrt å reparere Tesla :-)

Hvorfor er det det forresten? Testa er jo bare en amerikansk bil med sedvanlig amerikansk finish.

Enkelte forsikringsselskaper sliter allerede med å få "riktig" pris på Tesla da Autosys har bestemt at alle Tesla Model S har 85 hk.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
24.01.15 17:07

Ny prisoppgang på Tesla i natt, denne gang ca 3%.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16151
26.01.15 17:03

En video hvor en fyr skal vise diverse passasjerer hvor rask den nye 

Tesla P85D Insane Mode Launch Reactions Compilation

(Innlegget ble redigert 26.01.15 17:03)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
26.01.15 17:58
nometalhorse: video hvor en fyr skal vise diverse passasjerer
dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
27.01.15 19:04

Bremsene svikter visstnok også.

Men det er ikke noe problem fordi det skjer med alle biler fra tid til annen. Ja,det er nok betryggende..

MacanT
MacanTInnlegg: 11139
27.01.15 19:08
dasAuto: Bremsene svikter visstnok også.
Men det er ikke noe problem fordi det skjer med alle biler fra tid til annen. Ja,det er nok betryggende..

De kan vel fikse det neste gang bilen er inne for motorskifte :)

(Innlegget ble redigert 27.01.15 19:08)

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
27.01.15 19:45
MacanT: De kan vel fikse det neste gang bilen er inne for motorskifte :)

De tar nok lærdom, som Porsche som byttet vanvittige 800 motorer på supernisjemodellen GT3.. 

(fordi bilene rett og slett brant opp).

Jan
JanInnlegg: 5522
27.01.15 19:50
dasAuto: Men det er ikke noe problem fordi det skjer med alle biler fra tid til annen. Ja,det er nok betryggende..

Teslafyren påstår dette er et problem på stort sett alle biler med ABS, når det er vått. Jeg har kjørt taxi i BERGEN i en mannsalder, og med ABS, siden 1995. Jeg har aldri opplevd slike problemer. Er det noen andre her som har opplevd noe slikt ?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16151
27.01.15 19:59
Jan: Er det noen andre her som har opplevd noe slikt ?

Nei, men det er mange biler som har "tørking" av bremsene under våte forhold. Det er vel dette Tesla har glemt på bilene sine.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester