Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 10:31
MacanT: Det bør fokuseres på å senke vekten. De må selvsagt også prøve å øke ladehastighet og utholdenhet, 800V system?

Model 3 skal visstnok klare 200kw lading med 400 volt. Vet ikke hva som er grunnen til at Porsche skal ha 800v, men det er jo første elbilen dems så de må jo få prøve og feile litt :P

Neida, men Elon twitrer at han tror den raske ladingen Porsche lover vil være drepen på batteriet

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 10:36
Iseran2770: Men en Auris hybrid stasjonsvogn er jo mye mer bil enn en Nissan Leaf.

Er i hvert fall mye tregere enn Leaf. Og du kan banne på at de som kjører mest kjerring i hele Norge kjøper en Auris Hybrid. 

Hele min netthinne er full av bilder fra når jeg ligger å stanger bak en Auris eller Yaris i 40kmt i 50 sona. 

Det er da man ønsker seg en Amerikanske Humvee som kan kjøre slik: https://www.youtube.com/watch?v=Yco1deXOzN8

 

 

MacanT
MacanTInnlegg: 10608
17.06.18 12:07
MrEirik2: Neida, men Elon twitrer at han tror den raske ladingen Porsche lover vil være drepen på batteriet

Elon twitrer så mye rart at halvparten hadde vært mer enn nok :)

(Innlegget ble redigert 17.06.18 12:07)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 7251
17.06.18 12:17
MrEirik2: Ikke lenge før de er au pair med en Tesla

HAHAHAHAHAHA....  :-)

 

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 7251
17.06.18 12:25
MacanT: Forhåpentligvis kommer det vel også elektriske grombiler om ikke alt for lenge :)

Alt Musk tar i er jo litt gromt da, det handler om flammekastere. SpaceX er jo svære flammekastere, Tesla viser seg å være flammekastere også, og jamen har ikke Musk et selskap som heter "The boring company" som produserer (miljøvennlige?) .... flammekastere.

Jan
JanInnlegg: 5057
17.06.18 12:34
Amatør_1: HAHAHAHAHAHA....  :-)

Det er faktisk ikke så dumt som det kan se ut ved første øyekast.

Jeg hadde tenkt å kommentere Au Pair selv, men så sjekket jeg. Det betyr på like fot. Så denne gangen er herr Erik ikke helt på jordet.

lusekoftan
lusekoftanInnlegg: 45415
17.06.18 12:56
Amatør_1: Det blir endel fjerting?

Åpenbart från den som skriver: "Jeg har behov for ventilerte seter."

:o)

 

(Innlegget ble redigert 17.06.18 12:56)

MacanT
MacanTInnlegg: 10608
17.06.18 14:14
lusekoftan: Åpenbart från den som skriver: "Jeg har behov for ventilerte seter."

Det eneste som er åpenbart er at vi har fått en idiot av en stalker inn i tråden.

(Innlegget ble redigert 17.06.18 14:15)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13340
17.06.18 14:40
MrEirik2: Og du kan banne på at de som kjører mest kjerring i hele Norge kjøper en Auris Hybrid.

Jeg har ikke lagt merke til at de utmerker seg noe spesielt. Yaris derimot er blant de verste. Men det er førerne og ikke bilen. 

Om jeg måtte velge mellom en Auris og en Leaf hadde valget vært usedvanlig lett. Auris er bedre på alt bortsett fra at den er tregere. 

(Innlegget ble redigert 17.06.18 14:40)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10968
17.06.18 16:37
MrEirik2: Det er da man ønsker seg en Amerikanske Humvee

Du vil slite litt med 4 x IsoFix, men ut over det har du din nye bil her: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122665247

SUV
SUVInnlegg: 3866
17.06.18 17:11
MrEirik2: Etter hva jeg får med meg øker de fleste kjørelengden når de bytter fra fossilbil til elbil, siden det er tilnærmet gratis å kjøre. F. eks en Huandai Ioniq koster litt over 1,20 kr pr mil i strøm.
Jeg selv har økt 50% siden jeg eide fossilbil jeg var redd for å slite ut motoren på

De fleste øker vel kjørelengden når de bytter fra gammel til ny bil (er jo ofte fordi man kjører mer at man bytter bil også), så at det samme skjer også med elbileiere er vel ikke så imponerende.

Jeg har alltid økt kjørelengden min når jeg har byttet fra gammel til ny bil, enten det er samme drivstoff eller mer i retning av strøm.

Også er det noe merkelig med kostander på elbiler, det virker som om eierne får elektrosjokk og glemmer de bilutgiftene som ikke er relatert til en forbrenningsmotor.

En bensinbil koster vel grovt regnet ved vanlig bruk ca 3 kr/km, hvorav 1 kr er relatert til forbrenningsmotoren i form av bensin, oljeskift og slikt. Fjerner man bensinmotoren og utgiftene relatert til denne ved å gå over til elmotor så har man fortsatt utgifter på 2 kr/km til resten av bilen, men det ser det ut til at elbilfolket har glemt. De fokuserer bare på at det er nesten helt gratis å kjøre når utgiftene til strøm er lave, men glemmer resten av bilen.

Strøm er jo heller ikke gratis, det har jo til tider kostet over 1 kr/km, men er vanligvis noe lavere. Og jeg har flere måneder brukt over 600 kWh pr mnd. De eksakte tallene har jeg iikke siden jeg hadde tastet inn 1 kr/kWh i kjørecomputeren fordi jeg er mer interessert i antall kWh den bruker enn antall kr (med en varierende strømpris jeg ikke gidder å sjekke hele tiden), og skalaen på grafen for forbruk de ulike månedene går bare til 600 kr. Har derfor endret innstillingen til 0,50 kr/kWh sånn at jeg kan lese av på grafen og doble tallet for å finne ut hvordan forbruket har vært.

Biler skal ha dekk osv, og der betaler jeg 1250 kr/dekk for gode Nokian-dekk (ferdig montert på felg og avbalansert), mens en jeg kjenner som har Tesla må betale det dobbelte for dekk til sin elbil. Og det virker ikke som om dekkene på Tesla-en holder flere km, heller tvert imot.

Du skriver du var redd for å slite ut motoren da du hadde det du kaller fossilbil. Jeg har aldri vært redd for å slite ut motorene i de bilene jeg har hatt, det er rusta som pleier å ta bilene i Norge, og også elbiler ruster (selv om strømmen er billig). Og det virker jo litt komisk at du skriver du med fossilbil fryktet utslitt motor og så bytter du til det bilmerket som sannsynligvis er det med størst andel biler med motorbytte før 100.000 km er passert. Riktignok så er det vel en annen del av Drive Unit som er årsaken til dette, men den er vel ikke akkurat helt billig for dem som får denne feilen etter garantien er gått ut.

blist
blistInnlegg: 1383
17.06.18 17:21
MrEirik2: når jeg ligger å stanger bak en

 .....25 år gammel Fiat Panda.

Og noen er forundret over at folk som bruker bil på ferieturer i utlandet velger bort batteribiler som på en 2600 km Europatur greier å oppnå begredelige 75 km/t snitthastighet  - 20 % lavere snitt enn nevnte Panda ....

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 18:45
blist: Og noen er forundret over at folk som bruker bil på ferieturer i utlandet velger bort batteribiler som på en 2600 km Europatur greier å oppnå begredelige 75 km/t snitthastighet - 20 % lavere snitt enn nevnte Panda ....

Hvis ferieturen hadde vært 2600km med konstant kjøring uten stopp tror jeg ville valgt bort hele ferieturen.

Ikke ville jeg puttet inn 4 småbarn og bagasje i en Panda heller, så sammenligningen er litt irrelevant rundt Fiaten eller ikke Fiat, kunne like gjerne vært en Q7 V12 TDI uten at det ville påvirket hvem som kom først frem noe sørlig

Ferietur med familien blir nok maks et par-tre timers kjøring om dagen. Slik vi har tenkt nå til sommer :)

 

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 18:47
SUV: Strøm er jo heller ikke gratis, det har jo til tider kostet over 1 kr/km, men er vanligvis noe lavere

1 kr pr km, hvor har du fått dette fra? 

En Hyuandai bruker vel 120-140wh pr km, som gir litt 12-14 øre pr km om strømprisen er som jeg tror.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 18:50
SUV: Du skriver du var redd for å slite ut motoren da du hadde det du kaller fossilbil. Jeg har aldri vært redd for å slite ut motorene i de bilene jeg har hatt, det er rusta som pleier å ta bilene i Norg

Nei, men så har ikke du eid en S4 V8 heller som har et myrialder av kjeder og føringer i motoren.

https://excelerateperformance.com/wp-content/uploads/Timing-Chain.jpg

Hver kaldstart så kunne man høre hvordan kjedet banket og slo i alt av metall, før motoren fikk oljetrykk og kjedet strammet seg. 

En selvødeleggende konstruksjon hvor svært mange måtte bytte kjedestrammere og kjede på like mange km som vanlige biler bytter regreim. Bortsett fra att dette kostet 15 000 til 35 000kr i deler, og hele motoren måtte plukkes ut av bilen for å bytte.

 

 

SUV
SUVInnlegg: 3866
17.06.18 18:57
MrEirik2: Er i hvert fall mye tregere enn Leaf. Og du kan banne på at de som kjører mest kjerring i hele Norge kjøper en Auris Hybrid.
Hele min netthinne er full av bilder fra når jeg ligger å stanger bak en Auris eller Yaris i 40kmt i 50 sona.
Det er da man ønsker seg en Amerikanske Humvee som kan kjøre slik: https://www.youtube.com/watch?v=Yco1deXOzN8

Hvordan er folk som kjøper Auris Hybrid sammenlignet med folk som kjøper Tesla Model X?

Jeg tror de er ganske like, for her i nabolaget er det ei som har kjøpt begge deler.

ANgående Humvee-kjøringa i videoen så er den jo ganske hensynsløs der de dunker borti bakenden til alle som ikke flytter seg med en gang. Jeg vet det er fordi det er krigsområde og de er mer utsatt for angrep om de står stille i kø enn om de beveger seg, men man skulle vel tro at de skaffer seg mange ekstra fiender ved å holde på slik og terrorisere lokalbefolkningen og at det dermed lett kan være negativt for sikkerheten deres å holde på slik.

Skulle gjerne sett litt til av den videoen, den ble jo avsluttet med at de kjørte mot kjøreretningen og alle måtte flytte seg og så kom de til ei rundkjøring og kjørte mot kjøreretningen der også og det svingte en gammel traktor ut foran dem.

Så tidligere i dag at det lå en Humvee ute på finn til 310.000 kr, tror det var 85-modell med 60.000 km, som ble overhalt grundig i 2003 eller der omkring (er noen timer siden jeg leste annonsa). Den har kufanger, men den er vel såpass høyt oppe at det er vel andre deler av fronten som tar støyten når man dunker seg frem i køen.

Men med den kjøremåten i Norge så tenker jeg du ikke kommer fortere frem, men heller må bruke mye tid på skademeldinger og deretter på å prate med folk i svart uniform og så til slutt mye tid på å bevege deg i 5 km/t som fotgjenger mens vi andre suser rundt i bilene våre.

SUV
SUVInnlegg: 3866
17.06.18 19:06
MrEirik2: Nei, men så har ikke du eid en S4 V8 heller som har et myrialder av kjeder og føringer i motoren.
https://excelerateperformance.com/wp-content/uploads/Timing-Chain.jpg
Hver kaldstart så kunne man høre hvordan kjedet banket og slo i alt av metall, før motoren fikk oljetrykk og kjedet strammet seg.
En selvødeleggende konstruksjon hvor svært mange måtte bytte kjedestrammere og kjede på like mange km som vanlige biler bytter regreim. Bortsett fra att dette kostet 15 000 til 35 000kr i deler, og hele motoren måtte plukkes ut av bilen for å bytte.

Problemet du beskriver er ikke at det er en fossilmotor, men at det er valgt en helt elendig løsning for å få kamakslene til å rotere riktig.

Registerreimmer er jo vanlig, og på min forrige bil så kostet det 6000 kr for den servicen der registerreima ble byttet (men den prisen inkluderte jo mye annet også). Og det er noe som må gjøres bare en gang pr 120.000 km (eller 8 år), altså en utgift jeg hadde bare en gang.

Med registerkjede så slipper man å bytte registerreim (og det høres jo flott ut), men Audi har jo løst det problemet ved å erstatte reim-kostnadene med en mye større kostnad.

Det blir omtrent som tidlige elbiler (før Leaf, da Think var vanligste elbil i Norge), de kunne skryte på seg at de kjørte på strøm som er mye billigere enn bensinen, mens de hadde batterikostnader som overgikk hva vi andre betaler for bensinen.

Er man redd for kostnader så burde man heller bytte ut Audien med en bil med normal bensinmotor enn å bytte den ut med en elbil fra et merke som er kjent for å måtte bytte motorer (og mye annet dyrt) ganske ofte. Garanti i starten, men den varer vel ikke evig, og da blir det  dyrt. Og selger man bilen før garantien er gått ut og velter utgiftene over på kjøper så kan man jo ikke regne med å få så mye for bilen hvis den har så mye driftsutgifter.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 19:14
SUV: Er man redd for kostnader så burde man heller bytte ut Audien med en bil med normal bensinmotor enn å bytte den ut med en elbil fra et merke som er kjent for å måtte bytte motorer (og mye annet dyrt) ganske ofte

Nå prater du bare svada. Nye Tesla (etter juli 2017) holder 1.6 millioner km, og vi har 8 års garanti på disse. 

Så det kommer ikke til å gå galt, og hvis det mot formodning skulle gå galt så koster det ikke noe alikevell.

Og å bytte ut Tesla med en Caravelle 2.0TDI er så deprimerende at jeg synes synd på alle som kjøper ny Caravelle. Spesielt når den koster 800 000kr og gir samme følelsen som å sitte på en kirkebenk med hjul.

Hvilke andre dyre ting mener du en Tesla eier har måtte betale selv? Rart du sier dette, da ingen Tesla'er i Norge er utenfor garanti enda (de tidligste hadde enda bedre garanti enn de nye i dag)

 

 

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 19:17
SUV: Problemet du beskriver er ikke at det er en fossilmotor, men at det er valgt en helt elendig løsning for å få kamakslene til å rotere riktig.

Jo det er litt det, fossilmotor problemer. Ting som må rotere og snurre og vri og røre på seg. Det finnes sikkert en dullion deler som må bevege på seg i perfekt harmoni, og gjør de ikke det perfekt 100% av tiden så kan det skape katastrofale konsekvenser for motor og lommebok.

En elbil har bare et par bevegelige deler. Og en elmotor er mindre komplisert enn bare girkassen på nyere fossilbiler.

SUV
SUVInnlegg: 3866
17.06.18 19:17
MrEirik2: 1 kr pr km, hvor har du fått dette fra?
En Hyuandai bruker vel 120-140wh pr km, som gir litt 12-14 øre pr km om strømprisen er som jeg tror.

Der skulle det stått 1 kr/kWh, som du sikkert vet så er strømprisen hos kraftselskapene oppgitt i kr/kWh, ikke kr/km for det kan variere veldig alt ettersom hva slags bil man putter strømmen inn i. Og mange bruker jo strømmen til helt andre ting.

Du surrer forresten selv med enheter der du skriver "120-140wh pr km" mens du antakelig mener Watt som skal skrives som W (stor bokstav).

Også må man huske på at om man skal komme ned i det strømforbruket du beskriver så må man antakelig kjøre pent og det må være sommer.

Bensinkostnadene mine til bilen er for øvrig (hvis vi regner den høyeste bensinprisen jeg har betalt i år og forbruket lik snittet for tiden jeg har hatt bilen: 0,34 l/mil x 14,64 kr/l = 4,98 kr/mil = 50 øre/km.

Da blir det dumt å bytte til en Hyundai for å spare mindre enn 37 øre/km (strømforbruket mitt vil jo gå opp om jeg bytter til elbil). Og da har vi regnet  forbrukstall for pen sommerkjøring av Hyundai opp mot to tonn tung SUV som trekker henger ofte og kjøres mye i vintertemperatur som er mye kaldere enn de temperaturene din elbil opplever.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 19:24
SUV: Bensinkostnadene mine til bilen er for øvrig (hvis vi regner den høyeste bensinprisen jeg har betalt i år og forbruket lik snittet for tiden jeg har hatt bilen: 0,34 l/mil x 14,64 kr/l = 4,98 kr/mil = 50 øre/km.

Tror du er den eneste i hele verden som klarer å oppnå forbrukstallene til NEDC. 

Din bil er idiotisk laget med forhjulstrekk og elmotor bak. Verken fugl eller fisk, kjører du på langtur så drasser du med deg masse batterier og elmotorer du ikke trenger, kjører du kort tur så drasser du med en diger bensinmotor/girkasse du ikke trenger.

Og når garantien går ut, så er det dobbelt så mange ting som kan gå i stykker og feile.

Hybrider er bare tull, og bli nok helt borte når produksjonskapasiteten økes på batterier de neste år. 

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 19:27

Test av Outlander:

https://www.klikk.no/motor/bil/biltester/test-mitsubishi-outlander-phev-2014-3509523

"Etter tjue mil i variert terreng står vi igjen med et forbruk på 0,69 l/mil - over tre ganger så mye som oppgitt av produsenten. "

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13340
17.06.18 19:29
MrEirik2: eller ikke Fiat, kunne like gjerne vært en Q7 V12 TDI uten at det ville påvirket hvem som kom først frem noe sørlig

Det ville det da ikke. En motorsterk bil ville selvsagt kommet frem mye raskere enn en Fiat med 45 hk.

Men siden Tesla må tilbringe enormt med tid på ladestasjoner blir den slått selv av en drittreg gammel Fiat   

SUV
SUVInnlegg: 3866
17.06.18 19:55
MrEirik2: Tror du er den eneste i hele verden som klarer å oppnå forbrukstallene til NEDC.
Din bil er idiotisk laget med forhjulstrekk og elmotor bak. Verken fugl eller fisk, kjører du på langtur så drasser du med deg masse batterier og elmotorer du ikke trenger, kjører du kort tur så drasser du med en diger bensinmotor/girkasse du ikke trenger.
Og når garantien går ut, så er det dobbelt så mange ting som kan gå i stykker og feile.
Hybrider er bare tull, og bli nok helt borte når produksjonskapasiteten økes på batterier de neste år.

Jeg regner med vi er minst to i hele verden som klarer dette forbruket: Meg og sjåføren til NEDC.

Forrige bilen min klarte jeg for øvrig å kjøre på oppgitt langkjøringsforbruk mens jeg hadde ferielastet bil og trakk henger (halvparten tom og halvparten stappfull av møbler så lasset gikk like høyt som biltaket) og for en stor del kjørte på motorvei.

Min bil er ikke idiotisk, men smart laget. Den har ikke forhjulstrekk slik du påstår, akkurat som din bil så har den en elmotor pr aksel og da blir det firehjulstrekk.

Du skriver jeg drasser med meg masse batterier, men har du tenkt over at du selv drasser med deg mange ganger så mye batterier?

Jada, jeg drasser med meg en bensinmotor, men den er jammen kjekk å ha, den gjør at jeg har mye bedre bevegelsesfrihet enn deg. Og denne kombinasjonen gir et veldig lavt forbruk med min kjøring.

Du skriver om dobbelt så mye som kan gå i stykker og feile. Sanheten er vel heller at det er dobbelt op av ting så slitasjen blir fordelt på flere ulike fremdriftssystemer slik at ingen blir utslitt iløpet av den tiden det tar før en normal bil ruster opp. Så da er nok faren mindre for at jeg har en utslitt bensinmotor etter 300.000 km enn i en tilsvarende bensinbil der motoren har gått dobbelt så mye på samme kjørelengden. Og sjansen for at jeg har utslitte elmotorer er nok mindre i min bil som til en viss grad er blitt drevet frem direkte av bensinmotoren enn i din bil hvor elmotorene gjør hele jobben og attpåtil skal drasse rundt på et kjempetungt batteri som nok veier mye mer en batteri + bensinmotor hos meg.

Jeg vet Tesla sliter med at drivverk går i stykker, men jeg har enda ikke hørt om noen som har opplevd dette i min type bil.

Hybrider er kjekt. For med mitt kjøremønster så passer det ikke med elbil (Tesla til dobbel pris kan til nød gå an) og da blir det en vanlig bensinbil som går på bensin hele tiden, eller en ladehybrid som bruker halvparten så mye bensin og har varming og kjøling som kan slås på før jeg kommer ut til bilen. Å sette seg inn i iskald bil om vinteren og glovarm bil om sommeren er ikke så gøy så det har jeg sluttet med.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 20:19
SUV: Du skriver jeg drasser med meg masse batterier, men har du tenkt over at du selv drasser med deg mange ganger så mye batterier?

Nei det slo meg aldri, at min har mer batterier enn en hybrid med noen mils rekkevidde.

Men jeg måtte sjekke dette med antall motorer, og visst, Mitsubishi har klart å klemme inn 2 elmotorer på 60kw, en generator på 70kw, en 2 liter bensinmotor, en girkasse, eksosanlegg, batterier, drivstofftank.

Ser at den veier 2310kg, og gjør 0-100 på flaue 11 sekunder. Dæven, det var jo rett og slett overraskende tregt?

Kan bare dra 1500kg også av samme grunn kanskje, den blir vel rett og slett for svak til å kunne dra mer.

Nei, for håpe denne hybrid løsningen bare er et blaff som pågår i noen år til. Tullebiler.

Hva skjer om du trenger en forbikjøring f. eks. Du har iskald bensinmotor, gir full gass. Bensinmotoren våkner til live etter et par-tre sekunder, og får maks turtall i iskald tilstand, for så å slukne igjen etter forbikjøringen. 

 

(Innlegget ble redigert 17.06.18 20:22)

trheim11
trheim11Innlegg: 5556
17.06.18 21:50
MrEirik2: Og når garantien går ut, så er det dobbelt så mange ting som kan gå i stykker og feile.

Trodde ikke at blodfans av Tesla var opptatt av at ting kan gå i stykker.
Tesla må være noe av det min driftssikre som finnes.

Kjenner en som har en Tesla S som taxi. Bilen har stått på verksted i over 1 mnd nå. Fyren er selvsagt fortvilet over at han taper uhyggelig mye penger på dette.
Nytter ikke å stole på Tesla som bil etter serviceapparatet. 

Jan
JanInnlegg: 5057
17.06.18 22:02
trheim11: Kjenner en som har en Tesla S som taxi. Bilen har stått på verksted i over 1 mnd nå. Fyren er selvsagt fortvilet over at han taper uhyggelig mye penger på dette.
Nytter ikke å stole på Tesla som bil etter serviceapparatet.

Det samme gjelder en Tesla S som går som taxi her i byen. Han berger økonomien ved at han bruker den gamle Priusen som erstatningsbil. Han beholdt den som privatbil, men lot taxameter og annet utstyr være i bilen.

Når man driver taxi, nytter det ikke med loaner fra Tesla, da taxameter og kommunikasjonsutstyr ikke lar seg flytte over i en håndvending. Det koster minst 12-15.000 pluss ca 3.000 til Justervesenet som skal kontrollere taxameteret.

Jan
JanInnlegg: 5057
17.06.18 22:10
MrEirik2: Nei, for håpe denne hybrid løsningen bare er et blaff som pågår i noen år til. Tullebiler.

Her må jeg nok en gang krype til korset, og si meg enig med deg.

Den eneste grunnen til at hybrider har høyt salg i Norge, er avgiftsregimet.

I land med nøytrale avgifter, er salget mikroskopisk.

Da jeg skulle ha ny bil for et års tid siden, vurderte jeg Golf GTE og A3 etron. Jeg strøk dem ganske fort fra listen på grunn av høy vekt og kort elektrisk rekkevidde.

trheim11
trheim11Innlegg: 5556
17.06.18 22:13
Jan: Den eneste grunnen til at hybrider har høyt salg i Norge, er avgiftsregimet. I land med nøytrale avgifter, er salget mikroskopisk.

På samme måte som Elbil.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 16393
17.06.18 22:18
Jan: Den eneste grunnen til at hybrider har høyt salg i Norge, er avgiftsregimet.

Blir vel litt endringer her heldigvis, når den fantasifulle NEDC sjåføren blir byttet ut med en litt mer realistisk WLTP sjåfør. 

Så må produsentene putte inn større batterier for å oppnå samme lav resultat.

Også finner de ut det ikke er verken plass, eller fornuftig å klemme inn så mye batterier, sammen med bensintank, girkasse og fossilmotor. Så da kaster de hele fossilmotoren på dynga og går 100% el.

Siste er mest en ønsketenkning. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg