Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
08.04.15 15:34
PassatGL: 70D er kommet - løp og kjøp! :)

Bør bli volumselgeren. Bra nok rekkevidde (sammenlignet med 85D). Noen som husker hva S85 kostet den gang den ble introdusert? 

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
08.04.15 15:38
nometalhorse: Det er vel noen av disse som har bestilt flere biler, og tenker å tjene noen kroner. Totalt er det nå ca 170 Tesla S til salgs.

Nå er det 185.

Mulig at Teslas lansering av S70D har fått noen til å legge ut flakene sine.

Det er for øvrig tydelig at Teslas taktikk er å stadig tilby litt forbedrede produkter innenfor eksisterende modeller, noe som selvsagt vil bidra til å fremskynde verdifallet for eksisterende eiere. Hvem i all verden er det som er interessert i å betale over 500 K for en 2013 S60, når man kan få en flunkende ny S70D til 550 K? Og dette på en svært høy dollarkurs... Med andre ord gode forhold for høyt verditap.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
08.04.15 16:01

Idag er alt bare fælt, for noen...

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
08.04.15 16:16
KingsRoad: Det er for øvrig tydelig at Teslas taktikk er å stadig tilby litt forbedrede produkter innenfor eksisterende modeller,

Akkurat som Apple. Og begge firmaene vet at det er en menighet som kjøper det nyeste merket har laget om det så kun var logoen som var flyttet på.

For øvrig imponert over at de ikke har skrudd opp prisene. I USA koster 70D 75.000$. Det er over 600.000 kr med dagens kurs.

(Innlegget ble redigert 08.04.15 16:19)

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4662
08.04.15 17:34
PassatGL: Idag er alt bare fælt, for noen...

Hi hi!

250GTO
250GTOInnlegg: 9088
08.04.15 18:01
Ribba: Sorry, GTO, men påstanden om at elbiler "er iallefall mer miljøvennlig enn andre biler", den er like feil og riktig som et å si at "bensinbiler er iallefall mer miljøvennlig enn elbiler".

Beklager, men jeg har ennå tilgode å se et seriøst regnestykke som viser at ikke elbil er mer miljøvennlig når bilmodellene ellers er sammenlignbare.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10121
08.04.15 23:45
250GTO: Beklager, men jeg har ennå tilgode å se et seriøst regnestykke som viser at ikke elbil er mer miljøvennlig når bilmodellene ellers er sammenlignbare.

Jeg har ikke sett et eneste seriøst regnestykke rundt elbil vs. fossibil og miljøvennlighet. Men jeg leser meg gjerne opp dersom noen kan dele en link eller to. 

fcuk
fcukInnlegg: 15478
09.04.15 10:47
PassatGL: 70D er kommet - løp og kjøp! :)

Denne gjør bruktprisene interessante på 60ern.

De bør begynne å ramle godt under 400K nå.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2125
09.04.15 11:59
BalleKlorin: Tesla har hatt sine utfordringer på kvalitet på enkelte komponenter, dette ser vel ut for å ordne seg underveis så langt jeg kan se.
Noen argumenter for at det er ett styr med den ladekabelen, det er det virkelig ikke, rygger inn i garasjen og setter kabelen i. Som regel står bilen der om natten og lader og er klar til neste morgen, det er faktisk mer styr med bensin bilen vår som vi må innom å fylle på med jevne mellomrom.

Nåja, ser da ut til at Tesla enda har problemer med lekkasje fra panoramataket, selv på splitter nye biler. Det har jo vært et velkjent problem et par år nå. Utrolig at de ikke har evnet å finne noen løsning på det problemet ennå. Og flere rapporterer også at de ikke får åpnet frunken (panseret) på sine splitter nye biler.

Ser at elbilforumet til stadighet unnskylder Tesla med at de jo er en rykende fersk bilprodusent. Men hvor lenge skal man akseptere å betale Premium deluxe-pris for sine biler og sitte igjen med en skranglekasse allerede etter få uker? Ok, satt veldig på spissen, men faktum er jo at de aller fleste Model S-eierne sliter med stadige verkstedbesøk. Og det allerede i bilens første leveår. Hvordan skal det da gå når etter hvert garantitiden går ut og man må selv begynne å betale for disse verkstedbesøkene?

Tesla sliter med en verkstedbacklog lang som et vondt år. Og det med en bil som, grunnet være batteritralle, har langt færre "Things to go wrong" enn ei fossildrevet tralle.

I påskeferien møtte jeg en gammel nabo med Tesla. Han hadde hatt den i snaut ett år. Tre ganger hadde NAF vært hjemme hos ham for å hente hans Model S som ikke ville starte/kjøre. Motoren var blitt byttet, batteriet var blitt byttet, 12V-batteriet var byttet to ganger. Panoramataket var blitt byttet og han hadde for tiden lekkasje også på det nye. To av dørhåndtakene var blitt byttet, og han slet ennå med at de ikke alltid kom ut. Trekantvinduet i førerdøra lakk. Flere av diodene i bremselyset i bakruta virket ikke. Under flere av turene i snøvær i vinter opplevde han å få frunken fylt med snø grunnet dårlig tilpasning og tetning. Pluss, pluss pluss. Nå var han drittlei og i ferd med å bytte tilbake til fossilt brensel.

Andriken
AndrikenInnlegg: 2465
10.04.15 20:17

Hvorfor har Tesla laget en bil der godt voksne amerikanere stanger hodet i taket i baksetet ?  10 cm. ekstra takhøyde bak ville hjulpet mye. Eller så får de senke baksetet tilsvarende.

sl500
sl500Innlegg: 11117
10.04.15 20:51
barnimagen: Nåja, ser da ut til at Tesla enda har problemer med lekkasje fra panoramataket, selv på splitter nye biler. Det har jo vært et velkjent problem et par år nå. Utrolig at de ikke har evnet å finne noen løsning på det problemet ennå. Og flere rapporterer også at de ikke får åpnet frunken (panseret) på sine splitter nye biler.

Bare et par år sa du?
VW brukte over ti jævla lange år på å levere dører og låser som virker under frysepunktet.
Hva syntes du om det?
Jeg vet hva jeg syntes da jeg har betalt en liten formue på alle de gangene Møller har byttet låser og tatt av dørtrekk for smøring.
I beste fall holdt feilkonstruksjonen seg brukbar til neste vinter.
Så var det igang igjen med en bil det ikke gikk å låse eller låse opp eller i beste fall fikk man kravlet inn eller ut av en av de andre dørene.

(Innlegget ble redigert 10.04.15 21:04)

Ribba
RibbaInnlegg: 35048
10.04.15 20:53
barnimagen: Pluss, pluss pluss. Nå var han drittlei og i ferd med å bytte tilbake til fossilt brensel.

Trur det blir enda mer feil om han begynner å helle bensin på bilen i stede for å lade bilen, vel, med mindre han skal brenne opp faenskapen :-)

blackline
blacklineInnlegg: 15075
11.04.15 05:20
KingsRoad: Det er for øvrig tydelig at Teslas taktikk er å stadig tilby litt forbedrede produkter innenfor eksisterende modeller, noe som selvsagt vil bidra til å fremskynde verdifallet for eksisterende eiere. Hvem i all verden er det som er interessert i å betale over 500 K for en 2013 S60, når man kan få en flunkende ny S70D til 550 K? Og dette på en svært høy dollarkurs... Med andre ord gode forhold for høyt verditap.

Så da er liksom poenget her at Tesla ikke bør forbedre modellutvalget sitt på grunn av fallende bruktverdi på allerede på veien Teslaer.

Nå er det vel slik at vanlige ottobiler faller med bortimot 20% første året.Gjerne enda mer dersom nye modeller er lanserte. Noe som skulle tilsi at halvmillionbilen koster 400k etter et år. Så Teslaer ligger vel ikke vesentlig forskjellig fra dette.

 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13575
11.04.15 08:11
blackline: vanlige ottobiler

Litt pirk, dieselmotorer er ikke Ottomotorer. De er selvtennende.

Alt som selges utenom Tesla i klassen biler over 2 tonn har dieselmotor. Uten at det har noen vesentlig betydning for verditapet.

Verditapet på Tesla så langt ser ikke så ille ut, men alle prisene på finn.no er hva kjøperen håper å få for bilen. Jeg forventer langt høyere verditap i årene fremover dersom det da ikke innføres moms og andre avgifter på Tesla.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
11.04.15 11:23
Iseran2770: Verditapet på Tesla så langt ser ikke så ille ut

Det henger vel også sammen med at prisene har steget markert på nye biler. Dollaren var 5,30 da TMS ble priset første gangen.Nå er den 8,1. En amerikaner sparer i dag 100.000 kr om han bestiller en fullutstyrt P85D i Norge inkl frakt frem og tilbake over atlanterhavet.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13575
11.04.15 11:49
dasAuto: Det henger vel også sammen med at prisene har steget markert på nye biler.

Helt klart.

Det kan se helt annerledes ut for de som kjøper en P85D i dag. Spesielt om den norske krona friskner til igjen.

(Innlegget ble redigert 11.04.15 11:58)

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
11.04.15 12:01
Iseran2770: Spesielt om den norske krona friskner til igjen.

Det er ikke den norske krona som er så VELDIG svak. Det er dollaren som er ekstremt sterk. Euroen er i dag 8,59. Det er noe høyt,men ikke veldig. For 1 år siden betalte du 1,4 $ for en Euro. Nå er kursen 1,06.

En Tesla P85D med ok utstyr koster ca 130.000 dollar i USA. Det er det samme som f.eks en MB AMG GT S. En E63 S AMG T-modell koster 103.000. Mercedesene har nesten ingen options utover standardutstyret.

(Innlegget ble redigert 11.04.15 12:07)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5565
11.04.15 18:19
blackline: Så da er liksom poenget her at Tesla ikke bør forbedre modellutvalget sitt på grunn av fallende bruktverdi på allerede på veien Teslaer. Nå er det vel slik at vanlige ottobiler faller med bortimot 20% første året.Gjerne enda mer dersom nye modeller er lanserte. Noe som skulle tilsi at halvmillionbilen koster 400k etter et år. Så Teslaer ligger vel ikke vesentlig forskjellig fra dette.

Hvordan noen kan få seg til å bomme såpass grovt på poenget er for meg en gåte. Mulig jeg ordlegger meg uklart, så la meg gjenta; Teslas taktikk (som later å være i tråd med profittmaksimerende forretningsskikk), kombinert med en historisk høy dollar, gir grobunn for verdifall. Dette var mer en kommentar til diskusjonen rundt spekulering i Tesla og annenhåndsverdi, heller enn en direkte sammenligning med mer konvensjonelle biler. Og de som tror de kan få over 500 K for en brukt S60 med 20 K på telleren må leve i en drømmeverden.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13575
11.04.15 18:55
dasAuto: Euroen er i dag 8,59. Det er noe høyt,men ikke veldig.

Det er selvsagt riktig at det først og fremst er dollaren som er ekstremt sterk.

Men også Euro er svak og NOK enda svakere. Sveitsiske frank har steget fra 6,40 til 8,20.     

SUV
SUVInnlegg: 4231
11.04.15 22:33
BalleKlorin: Når det kommer til elbilfordelene så er det faktisk litt stilig at vi i Norge får oppmerksomhet fra bilprodusentene, komboen høy kjøpekraft og fordeler gir ett høyt salg. At elbilene sin miljøfordel utover lokal forurensing kan fortsatt diskuteres er egentlig irrelevant da de har ett langt større potensial for miljøvennlighet enn bensin/diesel. Det meste av motstanden er betinget i misunnelse, det var ingen som snakket eller brydde seg for Tesla kom på banen med en bil folk faktisk har lyst på.

Når det gjelder motsztanden mot at elbiler skal få slike fordeler så har det ikke med misunnelse å gjøre, men er rett og slett fordi det er urettferdig at noen nybilkjøpere skal slippe helt unna avgifter til staten og i tillegg få gratis parkering, kollektivfelt osv.

I går skulle jeg parkere utafor en sportsbutikk og der var det mange opptatte plasser, men jeg fant et område der det var ledig. "For eldrevne kjøretøyer" eller noe slikt stod det der ved to plasser uten at jeg kunne se noen eldrevne kjøretøyer. Ved en annen butikk er det enda verre, for det finnes mange parkeringsplasser der man risikerer disse dør-bulkingene, også finnes det 6 plasser der man parkerer på rekke og slipper slikt. Dessverre er 4 av disse merket med "ladepunkt for elbil", som vel muligens betyr at vi andre ikke har lov å parkere der. Det er vel maks 1 av 10 ganger det er elbil der, og jeg har aldri sett mer enn en der om gangen. Det blir jo misbruk av gode parkeringsplasser å la de beste (med unntak av handikapplassene som er digre) stå ledige i tilfelle det kommer en elbil innom iblant.

Og statskassa trenger penger for å få penger til alt som koster, og det må vi betale, da blir det dyrere for oss når mange lar være å betale bilavgifter (og bompenger og slikt) til staten og heller betaler til en amerikaner (Elon Musk) for å slippe å betale til fellesskapet i Norge.

Jeg var imot disse fordelene da elbiler var knøttsmå ubrukelige biler også, men da var det i det minste ikke så mange som sluntret unna bilavgiftene som det er nå som Tesla har kommet.

Jeg vurderer selv elbil hvis det blir bomring rundt der jeg bor, men synes det generelt er tullete å skulle bytte til eldrift når det har lite eller ingen effekt på miljøet. Ikke er det noe eksoslukt i lufta her ute på landet og batteriproduksjon er ikke direkte miljøvennlig, og det er dessuten en begrenset ressurs det også. Og går vi over til eldrift for å benytte rein vannkraft til bilen så betyr det jo bare at Norge eksporterer mindre strøm til land med kullkraftverk, så i realiteten blir det miljømessige valget om man skal kjøre på bensin eller kullkraft.

Men skal det være sånn at mange får fritak for avgifter så kan det jo hende jeg også får lyst på samme fritaket fra engangsavgift og bomavgifter. men litt av problemet er jo at man har ikke peiling på hvor lenge dette vil vare og jeg kan jo risikere å bruke masse penger på en bil som ikke gir innsparing av bompenger likevel særlig lenge, og da er det jo ikke noe stor gevinst siden det finnes mange biler som passer meg mye bedre enn en Tesla S til en pris som er mye lavere enn 600.000 kr. Og jeg må jo uansett ha en fossilbil i drift for å kunne trekke henger og det er mye kjekkere når jeg skal kjøre langt og parkere lenge uten tilgang på strøm (har jo lest om folk som har latt bilen stå lenge uten strøm og fått ødelagt batteriet).

 

casino
casinoInnlegg: 1694
12.04.15 07:04

85 koste ribbet 480000

blackline
blacklineInnlegg: 15075
12.04.15 08:29
KingsRoad: Hvordan noen kan få seg til å bomme såpass grovt på poenget er for meg en gåte. Mulig jeg ordlegger meg uklart, så la meg gjenta; Teslas taktikk (som later å være i tråd med profittmaksimerende forretningsskikk), kombinert med en historisk høy dollar, gir grobunn for verdifall. Dette var mer en kommentar til diskusjonen rundt spekulering i Tesla og annenhåndsverdi, heller enn en direkte sammenligning med mer konvensjonelle biler. Og de som tror de kan få over 500 K for en brukt S60 med 20 K på telleren må leve i en drømmeverden.

Selvfølgelig er Tesla som alle andre bilers verdi alltid basert på hva markedet er villig til å betale for den. Og selvfølgelig er kronefall/økning en del av dette bildet da det direkte påvirker Nyprisen.

En trenger vel strengt tatt ikke lese allverden her inne før det dannes et klart bilde av hvem som er for og imot Elbiler. Og i serdeleshet Tesla. Det var da også i den konteksten jeg kommenterte dette.

Elbiler vil vel med stor sannsynlighet ved batteribytte en del frem i tid få et batteri som her vesenttlig bedre og billigere enn det som ble levert med bilen da den var ny.

Slik er det ikke med konvensjonelle biler. Må du skifte motor eller drivstofftank, så vil du få den samme type som allerede har stått i bilen. Evt kan du håpe på at barnesykdommer er fjernet.

blackline
blacklineInnlegg: 15075
12.04.15 08:37
SUV: Når det gjelder motsztanden mot at elbiler skal få slike fordeler så har det ikke med misunnelse å gjøre, men er rett og slett fordi det er urettferdig at noen nybilkjøpere skal slippe helt unna avgifter til staten og i tillegg få gratis parkering, kollektivfelt osv.

Det er da ikke urettferdig da dette har med implementering av ny og favorisert teknologi og gjøre.For å få denne teknologien frem på markedet. Og du har da også mulighet til å få disse fordelene.

Urettferdig blir det først når du ikke har mulighet å kjøpe denne bilen.

Jeg innrømmer gjerne at Elbil er der ikke for meg enda, men jeg innser da klart at noen da må gå foran for å trekke bilen frem til markedet. Og da trengs det incentiver. Ellers kommer den aldri dit. Og teknologien kjemper mot teknologi som har 100 års kontinuerlig utvikling bak seg. 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4151
12.04.15 08:40
barnimagen: I påskeferien møtte jeg en gammel nabo med Tesla. Han hadde hatt den i snaut ett år. Tre ganger hadde NAF vært hjemme hos ham for å hente hans Model S som ikke ville starte/kjøre. Motoren var blitt byttet, batteriet var blitt byttet, 12V-batteriet var byttet to ganger. Panoramataket var blitt byttet og han hadde for tiden lekkasje også på det nye. To av dørhåndtakene var blitt byttet, og han slet ennå med at de ikke alltid kom ut. Trekantvinduet i førerdøra lakk. Flere av diodene i bremselyset i bakruta virket ikke. Under flere av turene i snøvær i vinter opplevde han å få frunken fylt med snø grunnet dårlig tilpasning og tetning. Pluss, pluss pluss. Nå var han drittlei og i ferd med å bytte tilbake til fossilt brensel.

Skriver du dette på elbilforumet så blir du utestengt (som meg). De tålte ikke at jeg kalte Tesla Model S for Norges svar på politisk susidiert bil som Lada er i Russland ;-)

Om jeg skulle hatt en elbil måtte det blitt en eGolf eller kompaktklassebil med lengst mulig rekkevidde. Og av et anerkjent bilmerke som ikke går konkurs om alt svinger mot de en periode.

Tror vi at Tesla kan plutselig lide samme skjebne som Saab og Rover? Eller tror vi de overlever uansett med nylanseringer som fugleskremselet model X, eller den litt snasne Model 3 etc?

(Innlegget ble redigert 12.04.15 08:42)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13575
12.04.15 08:59
blackline: Elbiler vil vel med stor sannsynlighet ved batteribytte en del frem i tid få et batteri som her vesenttlig bedre og billigere enn det som ble levert med bilen da den var ny.

Det virker da ikke slik. Tesla forlanger 350.000 for nytt batteri til 7 år gamle Tesla Roadster. Så på de 7 årene har ikke utviklingen gått fremover i det hele tatt. Mer bakover, når batteriene koster mer enn de gjorde for 7 år siden.

(Innlegget ble redigert 12.04.15 09:08)

SUV
SUVInnlegg: 4231
12.04.15 09:17
blackline: En trenger vel strengt tatt ikke lese allverden her inne før det dannes et klart bilde av hvem som er for og imot Elbiler. Og i serdeleshet Tesla.

Det er vel ingen eller svært få som er imot ELBILER. Det folk er imot er ELBILFORDELENE som gjør at man selv må betale mer i spleiselaget (skatter og avgifter) fordi mange slipper å betale og fordi man venter i kø og ser at andre lovlig kan snike seg forbi i køen i 80 km/t fordi de har en motor som er godt egnet til køkjøring i 10 km/t, og fordi man ergrer seg over å lete etter parkeringsplasser samtidig som man stå ledige reservert for dem som har annerledes motor.

Det er selvfølgelig mange som av praktiske grunner og andre grunner ikke selv ville hatt elbil, men det samme kan man si om enhver bil, den passer absolutt ikke for alle da den er for stor eller for liten osv for mange. Men det betyr ikke at de har noe imot at andre folk velger elbil på samme premisser som en bensinbil (altså uten elbilfordelene).

Men siden du skriver at du har et klart bilde av hvem som er for og imot elbiler, kan du ikke lage ei liste over hvem som er imot elbiler så kan de svare om de hører hjemme på den lista eller ikke? Lista skal inneholde dem som ville mislikt at andre (som de selv aldri låner bil av) kjøper elbil om det ikke hadde vært noen elbilfordeler i form av avgiftsletter osv utover at det er billigere å betale for strømmen enn bensinen man trenger til bilen.

Tipper den lista blir ganske kort hvis du lager den slik, men at du hadde sett for deg ei lang liste basert på alle som er imot ELBILFORDELENE, som er noe ganske annet enn å være imot ELBILER.

 

SUV
SUVInnlegg: 4231
12.04.15 09:35
blackline: Slik er det ikke med konvensjonelle biler. Må du skifte motor eller drivstofftank, så vil du få den samme type som allerede har stått i bilen. Evt kan du håpe på at barnesykdommer er fjernet.

Men det er noen ganske vesentlige forskjeller. For batterier har gjerne en levetid som er mye kortere enn bilens levetid (mulig unntak for Tesla, men det har ingen fått bekreftet enda da vel svært få Teslaer (bilen) er utslitt/opprustet enda. Mens motor og drivstofftank som regel holder like lenge som bilen.

En annen ting er at drivstofftanken i en bensin/dieselbil som regel koster noen få tusenlapper, mens "drivstofftanken" i en elbil koster ofte det samme som en splitter ny bensinbil (liten riktignok).

Så den gjennomsnittlige bensin/dieselbileier bruker mye mindre på bytte av motor og drivstofftank enn det en elbileier i gjennomsnitt må bruke på bytte motor og "drivstofftank" (batterier). Hvertfall hvis man holder seg til samme aldersgruppe for bilene så man ikke sitter der med et regnestykke inneholdende 15 år gamle biler mot 2 år gamle elbiler med garanti.

Også må man huske på en annen ting og det er at elbilens avgiftsfritak og bensin/dieselbilens avgifter gjør at disse to bilgruppene får en litt ulik tankegang når det gjelder om motoren/tank skal byttes eller om hele bilen skal skrotes og man kjøper ny i forhold til for elbilfolket. For fossilbilen må man ut med enorme avgifter for å bytte ut med en ny, så da legger man heller ekstra mye penger i å bytte ut deler selv om det reint teknisk egentlig ikke er verdt å fikse på det (mens man ser i andre land så sendes bilene til huggeren i mye bedre stand fordi det lønner seg reint teknisk å kjøpe ny bil). Har man en elbil som finnes som bensinbil så kan man til og med selge bilen som delebil for en god slump til en med bensinbil fordi mye av delene (alt som ikke har med motor og drivstoff å gjøre) er de samme og eneste forskjellen er at haugen med deler er kjøpt avgiftsfritt mens lykter og hjul og hjuloppheng osv er det samme.

Leste forresten på elbilforumet (den tråden det ble linket til at kompressor deltok i) om en som hadde kjøpt en brukt elbil av størrelsen Renault Kangoo eller noe tilsvarende (husker ikke helt bilmerke, men det var en av de vanlige kassebilene man får med bensin/dielsel også). Han hadde på 4 år kjørt 20.000 km (hovedsakelig bykjøring riktignok) og batteriet hadde tatt kvelden, så kjøpte han et brukt batteri som også tok kvelden etter hvert. deretter solgte han elbilen med et stort tap og dette tapet pluss batteripakka han kjøpte kostet til sammen 140.000 kr. Dette blir 7 kr/km og det er ganske mye for en bil i den størrelsen. Det skal godt gjøres å få til et tap på 140.000 kr ved kjøring av liten brukt bensin/diesel kassebil 20.000 km på 4 år, selv om man tar med utgifter til bensin/diesel som vel vil koste ca 20.000 kr og gjøre at man må holde verditapet under 120.000 kr på denne kjøringen som jeg gjør unna på et år.

SUV
SUVInnlegg: 4231
12.04.15 10:13
blackline: Det er da ikke urettferdig da dette har med implementering av ny og favorisert teknologi og gjøre.For å få denne teknologien frem på markedet. Og du har da også mulighet til å få disse fordelene.
Urettferdig blir det først når du ikke har mulighet å kjøpe denne bilen.
Jeg innrømmer gjerne at Elbil er der ikke for meg enda, men jeg innser da klart at noen da må gå foran for å trekke bilen frem til markedet. Og da trengs det incentiver. Ellers kommer den aldri dit. Og teknologien kjemper mot teknologi som har 100 års kontinuerlig utvikling bak seg.

Du fremstiller det som om det er fullstendig nødvendig at lille Norge skal sørge for å få denne amerikanskproduserte teknologien ut på markedet. Dette var vel noe som kom istand i den tiden det ville vært bra å redde norske arbeidsplasser i norsk bilindustri som bestod av Think, men det er altså ikke situasjonen lenger, nå er det rett og slett import.

Og Norge er jo et av de landene som vil få minst ulemper av det hvis klimafolket skulle ha rett og kloden blir varmere. og kalde Norge med sine lange avstander og spredte bebyggelse er også et avdelandene som er minst egnet til elbiler fordi man får kortere rekkevidde og man trenger tilleggsvarme (som kommer gratis som overskuddsvarme fra bensin og dieselmotorer).

Det ville vært mye smartere om man hadde innført slike ordninger i varme land som for eksempel Spania der de sitter og svetter istedenfor å skrape is og sette på varmeapparatet. Men der skal dew altså kjøre biler med bensin som har masse overskuddsvarme. Og i andre land bor de som regel tettere enn i Nrge også slik at eksosen er et større problem der enn om jeg ute på landsbygda skulle byttet til elbil.

Du skriver at det ikke er urettferdig fordi jeg også kan få disse fordelene, det er bare halvveis korrekt.

Ja, jeg kan få disse fordelene men de blir egentlig ikke så veldig mye fordeler for meg da jeg i tillegg må betale for bensinbilen min som før med unntak av at den kan kjøre litt færre km pr år. I realiteten så betyr det at jeg kan spare inn mye av de 20.000 kr jeg hvert år bruker på bensin mot at jeg betaler minst 200.000 kr for en bil som kanskje holder i ti år uten store utgifter hvis jeg er heldig (for eksempel Leaf), men batteriene holder neppe nær 200.000 km, så regnestykket blir nok ikke så pent.

Kunne selvfølgelig kjøpt Tesla S med bedre batteri, men da er innsparingen der først etter ca 30 år og 600.000 km med Tesla-en hvis alt går problemfritt, noe jeg tviler sterkt på det vil gjøre.

Så kommer det i tillegg en liten årsavgift for elbilen (må fortsatt betale full årsavgift for bensinbilen). Så må jeg har forsikring på to biler. Så tar det ekstra plass i innkjørselen å hele tiden ha en ekstra bil stående her og være iveien for meg. Og kun en av dem får garasjeplass så den andre må skrapes is av om vinteren og blir glovarm og støvete når jeg skal bruke den om sommeren.

I tillegg så må man huske på at det er ikke alle som kan bla opp 200.000 kr eller 600.000 kr for å ha en ekstrabil med alle de utgiftene det medfører.

Men siden du skriver at jeg også har mulighetene till å få disse elbilfordelene så kan du kasnkje foreslå en elbil som ville passe for meg og og gi et billig bilhold og dekke mine behov som eneste bil? For jeg har enda ikke klart å finne denne elbilen.

I grovetrekk så skal den ha minst samme størrelsen som HR-V, firehjulstrekk og samme eller bedre fremkommelighet. Den må kunne trekke henger på minst 1200 kg, og må kunne kjøre minst 300 km med 800 kg tung henger med masse luftmotstand i motorveifart uten å fylle drivstoff. Den må deretter tåle å stå et par uker parkert uten tilgang på strøm og deretter klare en like lang hjemtur, avbrutt av et stopp på maks 15 minutter for å fylle drivstoff (og da er jeg også avhengig av at dette kan gjøres der jeg ferdes, ikke bare at muligheten finnes et helt annet sted i landet). Og dette må den også klare hele bilens levetid (nytter ikke med en bil som bare kan brukes de første få årene og deretter bare kan ta småturer).

Det finnes også en haug med andre krav til en bil som skal passe til meg, men jeg gidder ikke å ramse opp alt her da du vel uansett neppe klarer å finne en elbil som oppfyller de kravene jeg allerede har skrevet. det er nemlig svært få elbiler som kan trekke henger, og det må en bil klare hvis jeg skal kunne ha den som eneste bil. Unntaket er om jeg hadde hatt en terrenggående lastebil med kran som kunne frakte båten min og alt det andre jeg ellers bruker tilhengere til, men noe slikt vil som nok ikke klarer kravet om å få plass i garasjen min eller om at det skal være økonomisk å kjøre 20.000 km i året med.

Du skriver til slutt at elbilteknologien kjemper mot teknologi som har 100 år kontinuerlig utvikling bak seg (forbrenningsmotoren), men hva så? Det er da ikke nødvendig å konkurrere ut denne velutviklede teknologien da den fungerer utmerket til det meste unntatt mye kjøring innendørs i lukkede rom uten avtrekk. Elbilteknologien (som i praksis betyr batteriteknologi) kan da ha sin utvikling paralellt med bensinmotoren uten at man nødvendigvis må la denne ta igjen 100 års forsprang helt umiddelbart. Og har du forresten ikke fått med deg at før man begynte med forbrenningsmotorer i bil så brukte masn elmotor i bil, så det er då også noe man har drevet med i mange år allerede. Det er bare det at man har funnet annen teknologi (bensinmotor) som har klart oppgaven bedre. Men hvis batteriteknologien blir bra nok til at den kan fungere for folk, inkludert meg så er det ikke noe iveen for at folk (inkludert meg) bytter til elbil. Men foreløptig så finnes det altså ikken oen elbil på markedet som passer for meg.

Jeg kunne hatt elbil som pendlerbil og beninsbil til det meste annet, men skulle det blitt en Leaf så ville jeg nok heller foretrukket å kjøre bensinbilen og det hadde blitt billigere også ennå kjøpe en Leaf. Tesla derimot kunne sikkert vært ålreit å ha som pendlerbil, hvertfall om sommeren, men det ville jo hvertfall blitt dyrere, og skulle jeg brukt så mye på bil så ville jeg heller kjøpt for eksempel Outlander plugin Hybrid og et bensinkort med ca 200.000 kr på (prisdifferansen mellom Tesla og Outlander). Da sdkulle jeg (med dagens bensinpriser) ha nok bensin til å kjøre langt forbi Tesla sin batterigaranti og slipper å bekymre meg for å måtte ut med enorme summer til ny batteripakke.

 

SUV
SUVInnlegg: 4231
12.04.15 10:28
Iseran2770: Det virker da ikke slik. Tesla forlanger 350.000 for nytt batteri til 7 år gamle Tesla Roadster. Så på de 7 årene har ikke utviklingen gått fremover i det hele tatt. Mer bakover, når batteriene koster mer enn de gjorde for 7 år siden.

Og en annen viktig faktor er at når Tesla S blir 8+ år gammel og trenger batteri som bileier må betale selv så kan Tesla (hvis de fortsatt eksisterer så man kan få kjøpt batteri og ikke havner i samme situasjon som Think-eiere som trenger ny styringsenhet og ikke får tak i det så bilen blir stående) selv bestemme prisen og det blir ikke bare basert på hva det koster å produsere et ekstra batteri, men også hva en desperat bileier er villig til å betale for at bilen han betalte 600.000 kr for for for eksempel 9 år siden. (3x "for" etter hverandre i en setning uten å bryte en eneste rettskrivnings-regel og uten å stamme må vel være ganske unikt :-) ).

Da blir det som i tråden med fordelerlokk til 3700 kr til eldre Mercedes. Bileier er avhengig av det og er dermed villig til å betale mye for den delene som mangler for at den fine bilen hans skal kunne kjøre, så da kan man ta litt mer fra kunden enn det reelt koster å produsere delen.

Det kan selvfølgelig være neon lager piratkopier av batteriene akkurat som med andre deler til biler, men det er jo risikabelt å sette i gang da man ikke vet om Musk kanskje setter ned prisene til hva det koster å lage batteriene og da har pirat-del AS tapt det de har brukt på å utvikle batteripakken sin til Tesla. Dessuten kan Musk lett lage en elektronisk sperre i en oppdatering så bilen kun vil gå hvis det er et batteri levert fra Tesla. Og han kan spre en frykt for at biler vil gå i stykker om man benytter uoriginale batterier (og lett lage noe ødelegges hvis man setter inn uoriginalt batteri, og som han tar seg grov overpris for å fikse).

Så det er ikke helt risikofritt å ha en bil fra en bilprodusent som har dukket opp nettopp kun fordi de har et lite forsprang (foreløpig) på rekkevidde og det er gunstige betingelser satt av politikerne i lille Norge som er en ganske stor andel av markedewt til Tesla.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13575
12.04.15 10:57
SUV: Og en annen viktig faktor er at når Tesla S blir 8+ år gammel og trenger batteri

Jeg regner med at mange "trenger" nytt batteri før det. Rekkevidden blir kortere og kortere, men Tesla definerer selvsagt ikke kortere rekkevidde som ødelagt batteri.

Vi har jo alle mobiltelefoner og vet hvordan batterier utvikler seg over tid.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg