Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10149
12.04.15 12:07
Iseran2770: Jeg regner med at mange "trenger" nytt batteri før det. Rekkevidden blir kortere og kortere, men Tesla definerer selvsagt ikke kortere rekkevidde som ødelagt batteri. Vi har jo alle mobiltelefoner og vet hvordan batterier utvikler seg over tid.

Min personlige erfaring med batterier til "brunevarer" er at levetiden er noe som er avhengig av kvaliteten på batteriet. Jeg har hatt produkter der kapasiteten har sunket etter få år, og jeg har hatt batterier der kapasiteten har holdt seg bra over flere år. Alt fra bytte etter 2 år (tidlig 2000-tall Siemens telefon) til f.eks. min bortlånte iPhone 3GS fra 2009 med originalt batteri som inntil nylig fortsatt ble brukt som primærtelefon, men som for noen måneder siden ble lagt i skuffen. Ikke p.g.a. batteriet men fordi den da ble vurdert som teknisk utdatert. Da snakker vi 6+ år, og det er bra!

SUV
SUVInnlegg: 4302
12.04.15 12:44
Hollabaloo: Min personlige erfaring med batterier til "brunevarer" er at levetiden er noe som er avhengig av kvaliteten på batteriet. Jeg har hatt produkter der kapasiteten har sunket etter få år, og jeg har hatt batterier der kapasiteten har holdt seg bra over flere år. Alt fra bytte etter 2 år (tidlig 2000-tall Siemens telefon) til f.eks. min bortlånte iPhone 3GS fra 2009 med originalt batteri som inntil nylig fortsatt ble brukt som primærtelefon, men som for noen måneder siden ble lagt i skuffen. Ikke p.g.a. batteriet men fordi den da ble vurdert som teknisk utdatert. Da snakker vi 6+ år, og det er bra!

Men selv om du ikke byttet ut din 6 år gamle telefon pga batteriet så hadde du vel neppe like mange dagers brukstid pr lading på den etter 6 år som da den var ny?

Og tok du noen ganger ut voldsom effekt av telefonbatteriet (tilsvarer kraftig akslerasjon på Tesla). Lot du telefonbatteriet ditt utsettes for ekstreme temperaturer ved å la det stå i solsteika flere dager i strekk om sommeren og la det ligge ute i -30 om vinteren?

Angående mobiltelefoner og temperaturer så fikk jeg i påsken to ganger opp varsel om at temperaturen i mobiltelefonbatteriet var for høy og at jeg måtte ta ut batteriet, så da gjorde jeg det for sikkerhets skyld. Batteriet var imidlertid ikke så veldig varmt, heler kaldt vil jeg si der jeg stod og frøs litt på fingrene mens jeg holdt på med dette i -10 grader og litt vind. At det skulle bli overopphetet hadde jeg heller ikke forventet da telefonen faktisk lå i ei ytterlomme på ytterbuksa.

Så selv om et mobiltelefonbatteri kan fungere fint etter 6 år så betyr det ikke at en bil med samme batteriteknologi nødvendigvis har tilnærmet samme gode rekkevidde når den fyller 8 år.

Er det noen som vet hva rekorden er for kjørelengde på et batteri i elbil? Tenker da ikke på mellom to ladinger, men total kjørelengde man klarer å få ut av batteriet med mange ladinger før batteriet kan anses som søppel. Så må man selvfølgelig trekke fra noe fordi man selv ikke kjører under like perfekte forhold som det en rekordholder gjør.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10149
12.04.15 13:53
SUV: Så selv om et mobiltelefonbatteri kan fungere fint etter 6 år så betyr det ikke at en bil med samme batteriteknologi nødvendigvis har tilnærmet samme gode rekkevidde når den fyller 8 år.

Jeg har lyst til å stille spørsmålet videre til de med litt mer bastante meninger jeg.

Hva er "innenfor godkjent rekkevidde" i batteriets levetid? Dette må jo stå i en eller annen kontrakt, ellers kan jo hvem som helst komme og reklamere på batteriet ved det minste tegn til redusert rekkevidde. Link til avtaletekst/kontrakt for Nissan, VW, Tesla? Noen som vet?

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
12.04.15 14:06
Iseran2770: Det virker da ikke slik. Tesla forlanger 350.000 for nytt batteri til 7 år gamle Tesla Roadster. Så på de 7 årene har ikke utviklingen gått fremover i det hele tatt. Mer bakover, når batteriene koster mer enn de gjorde for 7 år siden.

Jeg antar du refererer til TV2 hjelper deg-saken.

Brorparten av kostnadene er rett og slett knyttet til omfattende arbeidskostnader i forbindelse med bytte av batteriet.

I Norge er det arbeidskraft og ikke komponentkostnader som er prisdrivende.

På Model S er alle modeller solgt idag garantert for 8år, ubegrenset kilometer. Skulle man ødelegge batteripakken totalt før den tid, vil det være en forsikringssak - men selv i et slikt tilfelle er skiftekostnaden under halvparten av hva skifte av tilsvarende batteri i roadstersaken ble skissert til, rett og slett fordi prossessen er unnagjort på et kvarter.

Det går veldig mange drosjer i Trondheim nå, og samtlige er mer fornøyde enn de noengang har vært med en tidligere drosje. Dette er sterkt fra en bransje som man er vant med ærlige uttalelser fra.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
12.04.15 14:10
Iseran2770: Vi har jo alle mobiltelefoner og vet hvordan batterier utvikler seg over tid.

Ettersom du (trolig) har hatt tyngre matematikk og fysikkfag enn meg burde du vite dette bedre enn meg, men batteriets størrelse, utnyttelse av total kapasitet og ladealgoritme har selvsagt alt å si her.

Hadde du på din mobil eller laptop hatt mulighet til å lade batteriet kun til 80-90 % og mer buffer i begge endene (mobilen kutter før den er helt tom), ville du økt levetiden betraktlig. Jeg hadde faktisk en Vaio-laptop med denne funksjonen. Hvorfor ikke flere har implementert dette blir ren spekulasjon, men vi kan jo prøve oss ut på "SUV-land" og tro at utskiftningstakten er villet fra produsentenes side.

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
12.04.15 14:11

De gangene jeg føler på at elbilistene har for mange fordeler tar jeg bare en titt på samletrådene for feil og mangler og blir glad for at jeg kjører fossilbil som hittil har oppført seg bra. :)

SUV
SUVInnlegg: 4302
12.04.15 14:14
Hollabaloo: Jeg har lyst til å stille spørsmålet videre til de med litt mer bastante meninger jeg.
Hva er "innenfor godkjent rekkevidde" i batteriets levetid? Dette må jo stå i en eller annen kontrakt, ellers kan jo hvem som helst komme og reklamere på batteriet ved det minste tegn til redusert rekkevidde. Link til avtaletekst/kontrakt for Nissan, VW, Tesla? Noen som vet?

God ide å la elbilfolket svare på denne, det er de som har kontrakten foran seg (eller bare noen vage løfter som kanskje ikke er så nyttige når batteriet faktisk må byttes.

Angående garantibestemmelser så husker jeg at jeg leste om batterigarantien på Buddy. Hvis batteriet der må byttes så må bileier betale 1,42 kr/km bilen var kjørt som en slags betaling for at man får et nytt batteri istedenfor det brukte som stod i bilen før byttet. Dette skulle tilsvare vanlig batterikostnad. Og dette var vel et gammeldags billig blybatteri som er prisgunstig, men ikke gir så lang rekkevidde. Men hvis man skal regne 1,42 kr/km som en normal batterikostnad (og sikekrt enda mye mer om man benytter dyrere batteriløsninger og har en mye tyngre bil (for eksempel Tesla) så blir jo batteriutgifter vesentlig høyere enn det vi med bensinbil betaler i bensinutgifter. Da nytter det ikke å snakke om at det er billig å kjøre elbil med begrunnelse at strømmen koster jo bare neon få øre pr km, mens vi med bensinbil må ut med ca 1 kr/km for bensinen.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16159
12.04.15 17:56
Hollabaloo: Jeg har lyst til å stille spørsmålet videre til de med litt mer bastante meninger jeg. Hva er "innenfor godkjent rekkevidde" i batteriets levetid? Dette må jo stå i en eller annen kontrakt, ellers kan jo hvem som helst komme og reklamere på batteriet ved det minste tegn til redusert rekkevidde. Link til avtaletekst/kontrakt for Nissan, VW, Tesla? Noen som vet?

Tap av rekkevidde innenfor hva som er "normalt" utløser ingen garanti hos Tesla i alle fall.

The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery Limited Warranty. See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10149
12.04.15 18:33
nometalhorse: Tap av rekkevidde innenfor hva som er "normalt" utløser ingen garanti hos Tesla i alle fall.

Så f.eks. gitt at rekkevidden på en Model S synker til 50% etter 5 år, noe som jo kan redusere bilens nytteverdi for ganske mange, så vil man pent måtte ta til takke med det batteriet man har eller punge ut $$$$ for et nytt. Interessant, både med tanke på risiko, rettigheter ift kontrakt/garanti etc.

(Innlegget ble redigert 12.04.15 18:36)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13656
12.04.15 18:48
Hollabaloo: Da snakker vi 6+ år, og det er bra!

Ikke at jeg ikke tror på deg, men det var litt merkelig.

I følge diverse forbrukerundersøkelser har ingen mobiltelefonprodusenter så rævva batterier som Apple. I en stor fransk undersøkelse konkluderte de med at Apple ønsker at batteriet skal ta kvelden etter 2 år og at det skal være dritdyrt å bytte det. De vil at kunden skal kjøpe ny iPhone minst hvert annet år.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13656
12.04.15 18:58
Hollabaloo: Basert på priser i USA spekuleres det i at det skal koste 40000-50000 kr å bytte batteripakke til en Nissan Leaf (batteri + arbeidskostnader). Men det er kanskje ikke helt sammenlignbart med Tesla Model S?

Siden Tesla veier dobbelt så mye som en Leaf, rekkevidden er 3 ganger så stor og timeprisene i Norge er dobbelt så høye som i USA kan vi gange kostnaden med 5.

SUV
SUVInnlegg: 4302
12.04.15 19:08
nometalhorse: Tap av rekkevidde innenfor hva som er "normalt" utløser ingen garanti hos Tesla i alle fall.

Der har jo egentlig Tesla gardert seg mot garantibytter hvis/når det viser seg at batteriene ikke har akseptabel rekkevidde etter 8 år. Da må de bare erstatte de batteriene som brått slutter å virke, ikke dem som lider samme skjebne som 99% av alle mobiltelefonbatterier, de får stadig mindre batterikapasitet og til slutt så lite at folk ikke giodder å bruke dem mer (om de ikke har kjøpt ny mobil tidligere av andre årsaker da, for eksempel ny modell).

Da betyr det egentlig at garantien ikke er så mye verdt. Og hvis man sier at batterikapasiteten er på 500 km på et nytt batteri og det taper 1 km/uke i rekkevidde ved normal bruk så vil det jo etter 500 uker (nesten 8 år) bli en garantisak hvis bilen ikke rikker seg en meter (man har jo fortsatt garanti). Og da har man altså rett til et fabrikkrenovert batteri som er minst like godt som før skaden oppstod. Hvis man kan regne det som en skade at batteriet nå har en rekkevidde på 0 km så hadde det vel 1 km rekkevidde før "skaden" oppstod (hvis man kan regne det som en skade da), så da har man rett til å få et batteri med 1 km rekkevidde. Litt vanskelig å kjøre hjem etter den garantireklamasjonen forresten, men man har vel dablitt vant til kort rekkevidde og har sannsynligvis gått til anskaffelse av et strømaggregat man setter på taket (nytter jo ikke å ha det i tilhengeren på en bil uten hengerfeste) så man kan kjøre. Eventuelt annen bil med ok rekkevidde.

Lurer på hva som skjer når Teslaene blir så velbrukte og mange nærmer seg 8 år. Og man kan jo ikke være sikker på at Tesla-merket eksisterer lenger heller da. Det kan jo være som å ha Saab med garanti.

SUV
SUVInnlegg: 4302
12.04.15 19:13
Iseran2770: Siden Tesla veier dobbelt så mye som en Leaf, rekkevidden er 3 ganger så stor og timeprisene i Norge er dobbelt så høye som i USA kan vi gange kostnaden med 5.

Og da ender vi opp med at batteriet i Leaf koster ca like mye som en splitter ny Leaf (med batteri), og det vil i realiteten si at batteriet er så dyrt at det er ca det samme om det koster 200.000 kr eller en million, for man bytter det ikke uansett.

Det blir som med mobiltelefoner, der koster ofte batteriet mer enn telefonen og da bytter man ikke batteri, selv om man ikke har behov for å oppgradere til nyere modell og egentlig bare trenger et batteri. Evt kjøper man mobil med batteri og bare flytter over batteriet så man slipper å flytte alt man har lagret (eldre telefoner der alt må tastes inn på nytt).

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10149
12.04.15 19:16
Iseran2770: Ikke at jeg ikke tror på deg, men det var litt merkelig. I følge diverse forbrukerundersøkelser har ingen mobiltelefonprodusenter så rævva batterier som Apple. I en stor fransk undersøkelse konkluderte de med at Apple ønsker at batteriet skal ta kvelden etter 2 år og at det skal være dritdyrt å bytte det. De vil at kunden skal kjøpe ny iPhone minst hvert annet år.

At Apple har en høy feilrate på iphone-batteriene sine kan nok hende. For iPhone 5 finnes et eget tilbakekallingsprogram for spesielle produksjonsserier. Jeg har selv måttet sende inn min, og det har en annen i familien også. Da snakker vi om et mindre antall telefoner med produksjonsfeil, og ikke normalproduserte telefoner som du refererer til når du snakker om levetid.

Hva Apple tenkte i 2009 da de produserte 3GS og hva de tenker idag, kan jo ha endret seg. Jeg stiller meg skeptisk til at Apple har en filosofi der de sørger for at batteriene ikke holder mer enn 2 år. Denne store franske undersøkelsen skulle jeg gjerne ha lest. Jeg har forøvrig også en Macbook Air fra 2011, og jeg har aldri hatt en laptop før der batteriet har holdt så godt som i den. Jeg har ikke tatt tiden, men mener den fortsatt holder ca 3 timer.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10149
12.04.15 19:31
Iseran2770: Siden Tesla veier dobbelt så mye som en Leaf, rekkevidden er 3 ganger så stor og timeprisene i Norge er dobbelt så høye som i USA kan vi gange kostnaden med 5.

Jeg skjønner at du er rasende og frustrert over hvordan "banditten" Elon Musk indirekte forsyner seg av den  norske statskassa, men kan du ikke i det minste forsøke å benytte riktige data i innlegget ditt? Tesla veier ikke dobbelt så mye som en Leaf og rekkevidden på en ny Model S P85D er (ihvertfall på papiret) ikke 3 ganger så lang som på nyeste Leaf. Hva forskjell i timepris gjelder, så er den ekstrakostnaden i Norge forsvinnende liten ift resten av kostnaden ved et batteribytte. Både Leaf og Model S er designet for å kunne bytte batteri relativt raskt (snakk om 3 timer for en Leaf).

(Innlegget ble redigert 12.04.15 19:32)

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10149
12.04.15 19:38
SUV: Og da ender vi opp med at batteriet i Leaf koster ca like mye som en splitter ny Leaf (med batteri), og det vil i realiteten si at batteriet er så dyrt at det er ca det samme om det koster 200.000 kr eller en million, for man bytter det ikke uansett.

For Leaf sitt tilfelle virker det i aller høyeste grad realistisk at man går får 1 batteribytte på bilen i løpet av dens livsløp, kanskje 2 også. Blir spennende å se egentlig hvordan dette utvikler seg.

sl500
sl500Innlegg: 11184
12.04.15 19:54
Hollabaloo: forsøke å benytte riktige data i innlegget ditt? T

Poenget hans var vel at siden Tesla er mye tyngre og har vesentlig større rekkevidde så er også batteriet større og dyrere.
Men er enig i at  EL bil hatrene her inne smører tykt på og konstruerer problemer og fantasier som dagens Tesla kjøpere driter i.

For ikke lenge siden så påstod en her inne at baklykten til TMS kostet over kroner 11000,-
Uken etter så hadde VG pris test av diverse el bil deler og da kostet baklykten i LED ca kr 4000,-.
Noe som var midt på treet prismessig og ikke tapte TMS total prisen på alle delene heller.
Ikke uventet hadde en Tysk produsent de dyreste delene.


(Innlegget ble redigert 12.04.15 20:04)

sl500
sl500Innlegg: 11184
12.04.15 20:14
Hollabaloo: For Leaf sitt tilfelle virker det i aller høyeste grad realistisk at man går får 1 batteribytte på bilen i løpet av dens livsløp,

Du for spørre timmel hvor mye batteriet i hans nye bil koster.
Få er klar over hvor mye et AGM batteri for start og stopp koster.
I tilegg til den servicen der starteren skal byttes.
Smart så slipper produsenten å ta en utslitt starter på garanti.
Uansett så bryr han seg ikke med dette i likehet med de som går å kjøper seg en ny TMS da ingen av de kommer til å eie bilen når dette begynner å bli et tema

Edit et AGM batteri for start og stopp koster selvfølgelig bare en brøkdel av en batteripakke til en el bil.
Uansett så rynker man nok på nesen når man for en regning på 5-7 tusen for et batteri bytte på merkeverksted.
Hva en service med starter bytte koster aner jeg ikke men billig er det sikkert ikke.

(Innlegget ble redigert 12.04.15 20:24)

SUV
SUVInnlegg: 4302
12.04.15 20:16
sl500: Poenget hans var vel at siden Tesla er mye tyngre og har vesentlig større rekkevidde så er også batteriet større og dyrere.Men er enig i at EL bil hatrene her inne smører tykt på og konstruerer historier og fantasi problemstilinger som dagens Tesla kjøpere driter i.

Leaf har egenvekt 1430 kg (sjekket via regnr til en på finn), som er ganske mye til å være så liten bil, men likevel ikke helt galt gjettet av Iseran da han skrev at Tesla (2,2 tonn) er dobbelt så tung som Leaf.

Men er det egenlig noen elbilhatere her da? Det er selvfølgelig en del her (inkludert meg) som ikke synes noe om at det skal være så veldige fordeler ved å ha elbil som det er, for da må vi andre betale mer i avgifter til staten om det samme tilbudet skal opprettholdes når det gjelder (dårlige) veier osv, og vi må sponse bygging av ladeplasser for dem, og på leting etter parkeringsplasser må vi kjøre forbi mange ledige merket med "parkering for eldrevet kjøretøy".

Tenk om noen hadde laget parkeringsplasser merket "Kun for bensinbiler" og satt bensinkanner der hvor det stod "vær så god, fyll denne 20-literen på tanken din så du får økt rekkevidden". Men sånn service får vi altså ikke.

At dagens Tesla-kjøpere driter i en del av det vi påpeker kan godt hende, men det er nok ofte fordi de ikke ser problemstillingen med for eksempel batterier som gir dårligere rekkevidde etter hvert. De tenker jo bare at batteriene har 8 års garanti så det er ikke noe problem, men kanskje uten å tenke over hva denne garantien egentlig dekker (og ikke dekker). Også tenker nok mange som kjøper bil til 600.000 kr at de skal uansett ikke ha den 8 år, så det er ikke deres problem. Men det kan det fort bli da det er med på å på virke bruktbilprisen. Han som var først i Norge til å kjøpe Tesla model S har solgt sin, men han ville ikke oppgi hva han fikk for den. Det kan vel tyde på at verditapet er noe større enn hva som er behagelig. mange har nok kun sett på verditapet fra tiden med lange ventelister der folk egentlig ikke betaler bare for bilen, men for å slippe lang leveringstid, slik vil det ikke være for dem som skal selge bilen etter for eksempel 5-8 år (da er det hvertfall ikke nybilkjøperne som vil slippe køen som kjemper om å få kjøpe 5-8 år gammel Tesla).

Elbiler har vel alltid (med unntak av kø-tida) vært biler med stort verditap, og man må nok også regne med et kraftig verditap om man har bilen en del år. Og har man den isteden siste delen av levetiden så blir det sannsynligis et dyrt batteribytte. Finnes det noen elbiler som har klart å holde batterikostnaden under 1 kr/km? Det er jo det vi betaler for bensinen (og enda mindre med ny og moderne bensinbil). Det er jo til og med svært få elbiler med kjørelengde over 100.000 km på finn, så selv om det jo finnes noen der ute som ikke er på finn så gir det en indikasjon på at det er svært få elbiler som oppnår mange km. Tesla blir vel et unntak etter hvert, men de er til gjengjeld så dyre i innkjøp at der skal man tilbakeølegge virkelig mange km uten store utgifter (batteribytte på egen regning) for at det skal lønne seg med elbil hvis man ser på driftsutgifter.

men hovedgrunnen til å velge elbil er nok stort sett fordelene staten gir, det bviser jo også oversikten over hvor det kjøpes mye elbiler, det er Oslo-området (kollektivfelt og parkering og bomringer), også er det ved fergestrekninger på Vestlandet.

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13656
12.04.15 20:24
Hollabaloo: Jeg skjønner at du er rasende og frustrert over hvordan "banditten" Elon Musk indirekte forsyner seg av den norske statskassa, men kan du ikke i det minste forsøke å benytte riktige data i innlegget ditt?

"Nyeste Leaf" er vel ikke det nordmenn kjører rundt med. De kjører en bil som har rekkevidde på 14 mil. Jeg regnet ikke med at Leaf var så tung at Tesla "bare" er 800 kg tyngre.

Jeg driter også en lang marsj i hva Teslaeierne må betale for å få skiftet ut batteripakkene. Men jeg kommer til å være dritsur helt til det er innført full moms på Tesla.

Men norske politikere "styrt av" harsjrøykende Frederic Hauge er troenes til å innføre enda mer avgifter på bensinbiler for å kunne fortsette å subsidiere Musk. "Arbeidsgiveren" til Hauge junior.

SUV
SUVInnlegg: 4302
12.04.15 20:24
sl500: Du for spørre timmel hvor mye batteriet i hans nye bil koster.Få er klar over hvor mye et AGM batteri for start og stopp koster.I tilegg til den servicen der starteren skal byttes.Smart så slipper produsenten å ta en utslitt starter på garanti.Uansett så bryr han seg ikke med dette i likehet med de som går å kjøper seg en ny TMS da ingen av de kommer til å eie bilen når dette skjer.

Hva batteriet koster er kun relevant hvis han (eller senere eier) må skifte det, og det samme gjelder med startmotoren. Subaru kommer mye dårligere ut av pristester enn VW der man kjøper en viss handlekurv med bildeler og sammenligner prisen. Men totalprisen i virkelighjeten blir nok likevel billigere med Subaru fordi det er så lite av handlekurven man trenger å kjøpe. Samme opplevde jeg da jeg byttet bil, jeg var jo glad for at det var så billige deler på Biltema til minn forrige bil, mens nåværende finner jeg knapt nok i Biltema sine kataloger. Men forskjellen er at mens jeg på forrige bil stadig måtte kjøpe noe så slipper jeg mye greiere unna det nå. Forrige bilen fikk byttet eksosanlegg to ganger på 217.000 km, mens nåværende bil har gått 181.000 km på samme eksosanlegg (som enda ikke er klart for utskiftning).

Start og stoppsystem (som det ser ut på innlegget ditt at Timmel har) slites jo kun ut om man lar bilen stoppe og starte i et sett, noe jeg antar Timmel raskt vil slå av for å slippe å plages av stadig stopp og start dersom han har en del køkjøring. Selv vil jeg helst ikke ha et slikt system, jeg er da istand til å stoppe motoren selv hvis jeg mener det er nødvendig, men stort sett er det greiere at den står og går istedenfor å stoppe noen sekunder like før man skal kjøre videre.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10149
12.04.15 20:25
sl500: Du for spørre timmel hvor mye batteriet i hans nye bil koster.
Få er klar over hvor mye et AGM batteri for start og stopp koster.
I tilegg til den servicen der starteren skal byttes.
Smart så slipper produsenten å ta en utslitt starter på garanti.
Uansett så bryr han seg ikke med dette i likehet med de som går å kjøper seg en ny TMS da ingen av de kommer til å eie bilen når dette begynner å bli et tema

Dersom min neste bil blir en BMW med start/stop, så er det første jeg skal gjøre å kode om den drittpatenten til default=off. 

sl500
sl500Innlegg: 11184
12.04.15 20:27
Iseran2770: Men jeg kommer til å være dritsur helt til det er innført full moms på Tesla.

Det er jeg ikke direkte uenig i.
Det var mere spiselig før når de som kjørte el biler ledd fordi de var miljøfriker.

(Innlegget ble redigert 12.04.15 20:31)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13656
12.04.15 20:27
sl500: Få er klar over hvor mye et AGM batteri for start og stopp koster.I tilegg til den servicen der starteren skal byttes.

Det første jeg gjør når jeg starter opp bilen er å slå av start/stopp. Det gjorde jeg også i min forrige bil. 

sl500
sl500Innlegg: 11184
12.04.15 20:28
Hollabaloo: Dersom min neste bil blir en BMW med start/stop, så er det første jeg skal gjøre å kode om den drittpatenten til default=off.

Er ikke dette noe man må gjøre hver gang man starter bilen?

SUV
SUVInnlegg: 4302
12.04.15 20:33
Iseran2770: Det første jeg gjør når jeg starter opp bilen er å slå av start/stopp. Det gjorde jeg også i min forrige bil.

Egentlig ganske tullete å måtte gjøre dette hver gang istedenfor en gang for alle. Men det er vel sikkert et miljøkrav at det skal vøre slik, noe som vel i praksis for miljøet kun får den effekten at mange blir stående et lite sekund lenger på tomgang for å slå av dritten før de starter kjøreturen sin, noe som til sammen gir veldig mye unødig tomgangskjøring, kanskje til og med mer enn hva systemet sparer hos dem som synes det er en god ide å stoppe motoren noen sekunder når de stopper i kø.

Selv om kanskje bytte av startmotoren ligger inn som et servicepunkt på en viss km stand så går det vel sikkert an å droppe dette og henvise til at man ikke bruker startmotoren mer enn på en helt vanlig bil der man aldri byttet startmotor.

sl500
sl500Innlegg: 11184
12.04.15 20:39

Jeg er på nippet til å stikke for å prøve en TMS 85D nå.
En god kamerat fikk sin i går og han er ikke gjerrig på å låne bort bilen en tur eller to.
Har litt lyst men kjenner at lysten burde vært mye større for å komme over dørstokk milen.
Har kjørt endel med hans 85 KW så er ikke så spent at jeg bare må.
Er litt små trøtt etter å ha holdt på med vårpuss og hjulskift siden kl 0900 i dag.

(Innlegget ble redigert 12.04.15 20:55)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13656
12.04.15 20:46
SUV: blir stående et lite sekund lenger på tomgang for å slå av dritten før de starter kjøreturen sin

Det er selvsagt ikke nødvendig. Det holder å slå den av før man trenger å stoppe første gang. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16159
12.04.15 20:54
sl500: Uansett så rynker man nok på nesen når man for en regning på 5-7 tusen for et batteri bytte på merkeverksted.

Et nytt batteri til M3/M4 koster den nett sum av 9.561,-

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester