Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
SUV
SUVInnlegg: 3859
12.04.15 20:59
nometalhorse: Et nytt batteri til M3/M4 koster den nett sum av 9.561,-

Godt at batteri til min bil bare kostet ca 1000 kr. Byttet det som forebyggende vedlikehold da  bilen (og batteriet) var 5 år gammel, men det var vel ikke egentlig nødvendig. Har nå to batterier, så om et skulle svikte kan jeg bare ta det andre.

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10057
12.04.15 21:01
sl500: Er ikke dette noe man må gjøre hver gang man starter bilen?
sl500
sl500Innlegg: 10959
12.04.15 21:48
sl500: eg er på nippet til å stikke for å prøve en TMS 85D nå.

P85D skulle det være.
Det begynte å regne og dørstokk milen var for lang.
Blir nok en prøvetur i løpet av uken i steden

MacanT
MacanTInnlegg: 10599
13.04.15 18:22
SUV: Egentlig ganske tullete å måtte gjøre dette hver gang istedenfor en gang for alle. Men det er vel sikkert et miljøkrav at det skal vøre slik

Ja, det er en EU greia.

Like idiotisk som regelen som gjør at baklyset ikke lenger kommer på som en del av automatisk kjørelys.

Det der med auto stop/start er veldig irriterende men heldigvis tar det ikke lenge før utkobling av den er en del av rutinen. Har gått flere måneder siden jeg sist glemte meg ut.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5551
13.04.15 19:48
blackline: Selvfølgelig er Tesla som alle andre bilers verdi alltid basert på hva markedet er villig til å betale for den. Og selvfølgelig er kronefall/økning en del av dette bildet da det direkte påvirker Nyprisen. En trenger vel strengt tatt ikke lese allverden her inne før det dannes et klart bilde av hvem som er for og imot Elbiler. Og i serdeleshet Tesla. Det var da også i den konteksten jeg kommenterte dette. Elbiler vil vel med stor sannsynlighet ved batteribytte en del frem i tid få et batteri som her vesenttlig bedre og billigere enn det som ble levert med bilen da den var ny. Slik er det ikke med konvensjonelle biler. Må du skifte motor eller drivstofftank, så vil du få den samme type som allerede har stått i bilen. Evt kan du håpe på at barnesykdommer er fjernet.

Prisvurderingen din later å være en grov forenkling, men uten at vi skal gå inn på prising av produkter kan du bite deg merke i følgende; Tesla har vedtatt at bilene deres skal koste det samme i ulike markeder, selvsagt ex. avgifter & transportkostnader, uavhengig av hva markedet er villig til å betale.

Og dette med verdifall og økt valutarisiko på Tesla grunnet en for tiden svak NOK mot USD er neppe den største selvfølgeligheten du vil se noen lire fra seg her på VGD.

Det som overrasker meg er hvordan noen kan få en debatt som omhandler avgiftspolitikk til å være for eller mot elbiler, som om dette var et skjebnesvangert hatoppgjør i fotball mellom AC Elbilan og Otto Rehhagels utvalgte.

 

Jeg er ikke mot elbiler, jeg liker elbiler; De er støysvake og bidrar til bedre byluft. De er også mer driftssikre (om ikke produsenten kløner det til med uvøren engineering). Spør du meg burde omtrent alle bytaxier være elbiler. Og det er på ingen måte utenkelig at S70D blir min neste bil. Samtidig synes jeg avgiftspolitikken, og mange av incentivordningene for øvrig, er ren idiotpolitikk; Det er systematisk overføring av midler fra samfunnet til velbeslåtte, i en progressiv forstand hvor dyrere produkter er underlagt større incentiv, all den tide politikken skyver utgifter over på øvrige bilister. Dette uten å anerkjenne fullgode alternativ (ladbare hybrider). Og det på ingen måte samsvar mellom incentiver og verdiskapning (med mindre man tror at batteribilen vil redde verden…..). Særlig ille blir det når dette er en skjevfordelt fordelsordning som ikke kan komme alle til gode; Mange kan rett og slett ikke kjøre elbil, av åpenbare årsaker. Videre så mener jeg det er toppen av idioti, og fantastisk navlebeskuende, å tro at særnorske incentiver i det norske mikromarkedet for kjøp av nybil er utslagsgivende for den teknologiske utviklingen for nullutslippsbiler. Da burde vi heller stimulere til forskning på - nettopp - teknologi, som kan gjøre alternativet mer konkurransedyktig. Det vi gjør nå er mer respirator enn kuvøse. Men jeg er altså ikke i mot elbilen, herunder batteribilen.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
14.04.15 13:30

Prøvde P85D i dag. Masse grep, flott skyv med umiddelbar gassrespons, fast og fint hjuloppheng, helt ok styrefølelse, ganske så tyst. Og ikke minst endelig en stol man sitter ordentlig i. Tesla Model S begynner å bli en veldig god bil...

M-T
M-TInnlegg: 5121
14.04.15 15:18
TorAtle: Tesla Model S begynner å bli en veldig god bil...

Enig, frister veldig. Men synes den er litt for stor, så håper den nye kompaktklassebilen blir like bra. 

M-T
M-TInnlegg: 5121
14.04.15 15:19

"Tesla Model S P85D er av de beste bilene vi har kjørt - uansett (pris)klasse."

Hegnar, en avis drevet av en mann som ikke akkurat elsker elbiler. 

 

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4028
14.04.15 20:53

Ingen tvil om at Model S er en både bra bil og en stilig bil. På samme måte som at Passat og CC er det. 

Det er artig med elbilteknologi i seg selv, men det er nok ikke fremtiden å ha elbil som bil 1 og 2. Pluginhybrid er nok fremtiden. 

Er bare å se hva de store merkene satser på.

Det er stilig at Tesla satser hardt og de er banebrytende. Men de hauses altfor mye opp. Jeg gir de 5 år dersom de ikke tilbyr pluginhybridmodell i fremtiden, med mindre det blir flere land som får så sykt store elbilfordeler som Norge har. Model S er jo blitt for Norge som Lada er for Russland.

Men de som hevder dere er verdens beste bil kan ikke ha kjørt mange gode biler med stor motor fra før. Er lott lei av journalister og klimahysterikere som hauger Model S så voldsomt. Hadde det vært verdens beste bil hadde jeg eid en.

Og så må trådløs lading komme. Er flaut med gjerrighetskabel og drive og stikke den inn overalt. Er spent på utviklingen fremover og veldig positiv til elbilteknologi i seg selv. Men det er ikke bra nok enda.

(Innlegget ble redigert 14.04.15 21:00)

Jan
JanInnlegg: 5044
14.04.15 21:07
Kompressor-V8: Men de som hevder dere er verdens beste bil kan ikke ha kjørt mange gode biler med stor motor fra før. Er lott lei av journalister og klimahysterikere som hauger Model S så voldsomt. Hadde det vært verdens beste bil hadde jeg eid en.

Det som er problemet med norske journalister, er at de er vant til å kjøre store og tunge stasjonsvogner med 1,6 l diesel. Det er ikke rart de blir blendet når de får en bil med Teslas ytelser til disposisjon.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4028
14.04.15 21:11

Det er akkurat det. De blir blendet av ytelser og nyhetens behag eller spenningshype rundt elbiler og image.

MB S 500 4matic for eksempel er en bil som er svært mye bedre enn en Model S i nyeste utgave.

PassatGL
PassatGLInnlegg: 11725
14.04.15 22:00
Kompressor-V8: Men de som hevder dere er verdens beste bil kan ikke ha kjørt mange gode biler med stor motor fra før.

Fra bildespesialen ser det nå ut som om de har noen kurante referansebiler til disposisjon..:

http://www.hegnar.no/incoming/artikkel540656.ece/alternates/w620/Tesla%20i%20godt%20selskap.jpg

(Innlegget ble redigert 14.04.15 22:02)

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
14.04.15 22:55

Elbiler generelt og TMS i særdeleshet har noen spissferdigheter som få andre har, det må være lov å si. Alle som liker turboskyvet vil like elmotorer med stor effekt. Her er man alltid i rett gir og får gassresponsen til en sugemotor på kjøpet :)

P85D er nok ikke verdens beste bil, men den er helt klart "outstanding" pga egenskapene sine. Skulle gjerne hatt en i tillegg til Porschen.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4028
15.04.15 00:28

Enig i at draget er imponerende og "vanedannende". Slik er det i alle raske biler. Ytelse er alltid bra. Problemet er at det skjer uten motorlyd, og i tillegg gir fra seg "pipelyder". 

I forhold til vanlige firesylindrede diesel eller bensinbiler er det i seg selv helt ok. Men i forhold til lyden av en V6, eller enda bedre V8 eller V12 er det noe vesentlig med kjøreopplevelsen som mangler. Personlig prioriterer jeg lydopplevelse før ytelser, men begge deler skader ikke. Mangel på en av de er dog kjedelig.

Og bensinåtteren i S 63 AMG 4matic er både relativt stille ved vanlig kjøring og riktig lydopplevelse ved pådrag. I tillegg er ytelsene mer enn gode nok.

i seg selv er ikke mangel på motorlyd nok til å gjøre en bil dårlig. På samme måte kan ikke ekstreme ytelser alene gjøre en bil god. Men totalopplevelsen.

Om 3-4 år koster S63 AMG 4m ned mot prisen av en ny P85D. Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde valgt V8eren.

SUV
SUVInnlegg: 3859
15.04.15 21:27
KingsRoad: Samtidig synes jeg avgiftspolitikken, og mange av incentivordningene for øvrig, er ren idiotpolitikk; Det er systematisk overføring av midler fra samfunnet til velbeslåtte, i en progressiv forstand hvor dyrere produkter er underlagt større incentiv, all den tide politikken skyver utgifter over på øvrige bilister. Dette uten å anerkjenne fullgode alternativ (ladbare hybrider). Og det på ingen måte samsvar mellom incentiver og verdiskapning (med mindre man tror at batteribilen vil redde verden…..). Særlig ille blir det når dette er en skjevfordelt fordelsordning som ikke kan komme alle til gode; Mange kan rett og slett ikke kjøre elbil, av åpenbare årsaker. Videre så mener jeg det er toppen av idioti, og fantastisk navlebeskuende, å tro at særnorske incentiver i det norske mikromarkedet for kjøp av nybil er utslagsgivende for den teknologiske utviklingen for nullutslippsbiler. Da burde vi heller stimulere til forskning på - nettopp - teknologi, som kan gjøre alternativet mer konkurransedyktig. Det vi gjør nå er mer respirator enn kuvøse. Men jeg er altså ikke i mot elbilen, herunder batteribilen.

Man ville nok fått mer igjen på reduserte utslipp om man satset like store summer (totalt sett i Norge) på ladbare hybrider som man nå gjør på elbiler.

Tar man et utvalg på for eksempel ti eksosbiler så kan kanskje en av dem greit erstattes med en elbil som finnes på markedet nå, og man kan da redusere utslippet til 90% av dagens utslipp.

Men hadde man sett på de samme 10 eksosbilene så kunne kanskje 5 av dem greit vært erstattet med plugin hybrid som hadde redusert forbruk og uslipp til 50% på halvparten av bilene og dermed totalt stått igjen med bare 75% av dagens utslipp med plugin istedenfor 90% utlsipp ved å prioritere elbiler.

For det blir feil å se kun på hvor man kan gjrøe srørst utslippsreduksjoner pr bil, for det viktigste er jo å redusere utslippet totalt sett, og der feiler elbilen ved at den for så mange ikke er en fullgod erstatning for eksosbilen  (rekkevidde eller mangel på hengerfeste, fremkommelighet, pris osv). Mens plugin hybrid finnes som fullgod erstatning for mye flere biler og kan dermed gi store reduksjoner totalt sett uten å gjøre hverdagen vanskeligere for folk.

Så selv om plugin bruker en del drivstoff på lanmgtur så vil det bli mye innsparing på den daglige småkjøringe som jo er mesteparten av kjøringen til de fleste.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35872
15.04.15 22:17
Kompressor-V8: Og så må trådløs lading komme. Er flaut med gjerrighetskabel og drive og stikke den inn overalt. Er spent på utviklingen fremover og veldig positiv til elbilteknologi i seg selv. Men det er ikke bra nok enda

Trådløs lading hadde man på el. tannbørsten i barndommen.


På mobil kommer det nå på Galaxy S6, 

Kanskje også snart alminneliggjort i "nyvinningen" elbil.


Sett en mikroutgave av en t-banemotor i en bil så blir alle frelst.... 

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30601
16.04.15 21:38
Kompressor-V8: gjerrighetskabel

Selv om uttrykket "gjerrighetskabel" er god mat for de hårsåre på elbilforumet syns forumhumoristen i meg at det er mer gøy å lage en vits omkring det at man må ha bilen i bånd hver gang man skal på butikken. 

Møtte for øvrig en P85D-eier som faktisk brukte bilen sin i dag. Rykk og napp kjøring i venstrefila mellom 80 og 160+ opp bakkene ved Olavsgaard var mer enn hva en 1,5 PSA diesel klarte å holde følge med. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15913
16.04.15 21:59

50.000 el-biler nås på førstkommende mandag, ifølge Norsk elbilforening, som i en pressemelding viser til at elbil nummer 49.750 ble registrert torsdag.

Foreningen skal markere hendelsen i Drammen havn ved å overlevere elbil nummer 50.000 til kunden (med registreringsnummer «EL60000», fordi skiltrekken startet på «EL10000»).

SUV
SUVInnlegg: 3859
16.04.15 22:14
nometalhorse: 50.000 el-biler nås på førstkommende mandag, ifølge Norsk elbilforening, som i en pressemelding viser til at elbil nummer 49.750 ble registrert torsdag.
Foreningen skal markere hendelsen i Drammen havn ved å overlevere elbil nummer 50.000 til kunden (med registreringsnummer «EL60000», fordi skiltrekken startet på «EL10000»).

Siden det starter på EL10000 så vildet jo si at EL60000 er elbil nummer 50001, og at det egentlig er bilen foran ham i rekka som er nummer 50.000. Eieren av EL60000 er jo den første som ikke er blant de 50.000.

Ellers så var det vel når det var 50000 elbiler fordelene skule vekk, og en del av elbilene er jo ute av systemet, så da er man jo fortsatt ikke oppe i 50000 selv om nummer femti tusen (og en) blir registrert.

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
16.04.15 22:24

Jeg har sett EL62XXX

trew
trewInnlegg: 568
16.04.15 22:32

Kjørte også bak en Tesla med EL6xxxx på Skøyen i går....

Så de er nok sent ute...

xorcist
xorcistInnlegg: 2508
16.04.15 22:44

Jeg så en P85D med EL6xxxx mandag før påske..

SUV
SUVInnlegg: 3859
16.04.15 22:48
trew: Kjørte også bak en Tesla med EL6xxxx på Skøyen i går....
Så de er nok sent ute...

De måtte bare lade før de skulle kjøre bort til seremonien, derfor de er litt seint :-)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15913
16.04.15 22:53
trew: Kjørte også bak en Tesla med EL6xxxx på Skøyen i går.... Så de er nok sent ute...

Det gjorde du sikkert, men det er fordi det er huller i seriene. Spør ikke meg hvorfor. Så dette har de nok kontroll på.

trew
trewInnlegg: 568
16.04.15 23:08

Det er ikke hull, men serien er distribuert i "bulk" utover landet. Så EL60000 er garantert ikke registrert el-bil nr. 50k i landet....

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
16.04.15 23:25
xorcist: Jeg så en P85D med EL6xxxx mandag før påske..

Jeg så også en P85D med EL43XXX. Den er registrert flere måneder etter vår bil med EL54XXX.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15913
16.04.15 23:27
trew: Det er ikke hull, men serien er distribuert i "bulk" utover landet. Så EL60000 er garantert ikke registrert el-bil nr. 50k i landet....

Litt merkelige garantier du gir. Jeg tror andre har full kontroll på dette.

trew
trewInnlegg: 568
16.04.15 23:34

De har garantert full kontroll, men det er ikke så veldig fancy å ferie at reg. el-bil nr. 50k i Norge egentlig fikk EL63798.

Enhver oppegående person skjønner at en ikke rekvirere en skiltplate fra "sentrallageret " hver gang en stempler vognkortet...

(Innlegget ble redigert 16.04.15 23:35)

MacanT
MacanTInnlegg: 10599
17.04.15 00:41
nometalhorse: Foreningen skal markere hendelsen i Drammen havn ved å overlevere elbil nummer 50.000 til kunden

Håper kunden får overlevert en bombrikke også, slik at han er klar for fremtidens realitet :)

(Innlegget ble redigert 17.04.15 00:41)

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
17.04.15 08:50

Strengt tatt er vel nummerisk sett EL60000 elbil nummer 50001?
EL60000 ville vært nummer 50000 dersom man startet på EL10001.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg