Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36478
17.05.15 21:54
ferrek: Jeg har måttet bytte til iPhone og kan melde at Google Maps fungerer brillefint her. ;)

Fysj da, en som er fornøyd med noe:)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36478
17.05.15 21:57
Jan: Foruten å bruke taxameterfunksjon, henter vi opplysninger om trafikkstatus, områder det trengs biler i osv. Å trykke på en skjerm mens man kjører, er trafikkfarlig, særlig når feltet men må trykke på, er så lite at man helst bør ha lange negler for å treffe.

Den geniale layouten samt hvor uhorvelig mange tastetrykk som kreves for mye brukte funksjoner har vi vært borti i taxitråden?

Virker som om hele greia er designet uten medvirkning fra sjåførparken generelt. 

Jeg hadde store vyer om "alt datateknologien får til i dag", men ble avspist med en dårlig og tungvindt betjent blåskjerm a la 70-talls hjemmedataer.

Jan
JanInnlegg: 5523
17.05.15 22:13
rosmebraad: Jeg hadde store vyer om "alt datateknologien får til i dag", men ble avspist med en dårlig og tungvindt betjent blåskjerm a la 70-talls hjemmedataer.

Vi ble vel lovet en kartfunksjon også, den har vi ikke sett noe til. Ikke så nøye for meg, med nesten 40 års fartstid, finner jeg stort sett fram uten. Til å finne fram på bygdene bruker jeg stort sett Kommunekart.no på mobilen. Forrige uke hadde jeg et par returer på syketransport fra Voss, og da brukte jeg denne. Jeg har en Garmin også, men den har jeg gitt opp å bruke.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36478
17.05.15 22:14
barnimagen: Tesla-Bjørn

Mange bjørner etterhvert!

Tesla-Bjørn, Slanke-Bjørn, Bjørn Dæhlie, Kasserolle-Knut Bjørnsen. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36478
17.05.15 22:23
Jan: Vi ble vel lovet en kartfunksjon også, den har vi ikke sett noe til.

Og det hadde vært fint med en ettrykks-funksjon for "ring opp på speakerphone nummeret det er bestilt fra". 

Hadde fint spart seg 10-20 tastetrykk pr. bestilte oppdrag bare på denne ene tingen. 

MacanT
MacanTInnlegg: 11144
19.05.15 12:16
fcuk: "Verdens raskeste sedan" vs. Panamera Turbo S
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7172819-Tesla-Model-S-P85D-vs-Porsche-Panamera-Turbo-S-drag-race

Porsche the clear winner, I like :)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4289
19.05.15 21:10

Haha, det ante meg. Jeg har kjørt både Panamera Turbo (uten S) og Model S P85D. Jeg synes ikke Panameraen føltes noe særlig tregere, kanskje med unntak av pangstarten i Teslaen. Det er fair at de andre får bruke launch Control når Model S har tilsvarende insane-mode.

Fikk veldig lyst på en nyere brukt Panamera Turbo nå. Men husker at den bare er _for_ rask nesten. Man må virkelig tenke på hvor man klemmer til så du rekker å bremse før du treffer noen langt fremme.

M-T
M-TInnlegg: 5132
19.05.15 23:36
MacanT: Porsche the clear winner, I like :)

Men Panamera, og spesielt i den fargen, er absolutt ikke heldig utseendemessig. Teslaen ser mye bedre ut. 

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
19.05.15 23:54
fcuk: "Verdens raskeste sedan" vs. Panamera Turbo S

Der ble jyplingen satt på plass :)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4289
20.05.15 09:12

(Innlegget ble redigert 20.05.15 09:14)

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
20.05.15 11:31

http://teslamag.de/news/model-s-p85d-unfall-tempomat-3141

Var visst ikke helt til å stole på den adaptive cruisekontrolen i P85D. I følge et tysk forum bremser den bare ned til 40 km/t. For øvrig skulle vel nødbremsen hindret dette? 

Artig bilde å sammenligne med bildet som startet denne tråden. 

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
20.05.15 13:16

Tror ikke nødbrems er klart enda, venter på en softwareoppdatering!

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5569
20.05.15 15:00
dasAuto: Artig bilde å sammenligne med bildet som startet denne tråden.

Man kan si mye om en 10 år gammel Ford Focus Sedan... men ingen kan nekte for at den tåler en Tesla-trøkk.

Tipper Teslaen må kondemneres. Reparasjoner er jo som kjent ekstremt dyrt på denne bilen. Bruk & kast!

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
20.05.15 16:22

Nødbrems er en ting, men Golfen min har stop&go på ACC-en som stanser bilen i riktig avstand til forankjørende bil under køkjøring. Merkelig om Tesla sitt syatem ikke funker fra 0 km/t. 

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13656
20.05.15 17:57
M-T: Men Panamera, og spesielt i den fargen, er absolutt ikke heldig utseendemessig.

Panamera er definitivt ikke pen, og i lys beige så den ekstra stusselig ut. Men ....

Mange mener at Golf er kjedelig fordi det er så mange av dem. I Oslo er det flere Tesla enn Golf 7. Det gjør en del med hvor stilige vi synes Tesla er.

(Innlegget ble redigert 20.05.15 18:00)

Jan
JanInnlegg: 5523
20.05.15 20:36
Kompressor-V8: Haha, sjekk videoen i denne linken, priceless!

Nærmere sannheten om motivet for å kjøpe Tesla, kommer man ikke.

17.mai i Bergen, var det en del veier som var midlertidig stengt for alle unntatt buss og taxi. Disse var voktet av innleide vakter fra et vaktselskap. Ved en av disse ble jeg vitne til en Teslasjåfør som meget hissig forsøkte å komme forbi. Til slutt kom politiet og forklarte ham forskjellen på kollektivfelt og forbudt for motorvogn, med underskilt, gjelder ikke buss og taxi.

fcuk
fcukInnlegg: 15505
20.05.15 21:53
dasAuto: http://teslamag.de/news/model-s-p85d-unfall-tempomat-3141 Var visst ikke helt til å stole på den adaptive cruisekontrolen i P85D. I følge et tysk forum bremser den bare ned til 40 km/t. For øvrig skulle vel nødbremsen hindret dette?  Artig bilde å sammenligne med bildet som startet denne tråden.

Ane Brun på stereoen, er det en nordmann dette også?

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5569
20.05.15 22:05
fcuk: Ane Brun på stereoen, er det en nordmann dette også?

Tyrkia er et populært reisemål for nordmenn. Lurer på om det ikke regnes for å være en del av "Syden" i disse dager? Bilen er tyrkisk-registrert, men selvsagt ikke umulig at det var en nordmann bak rattet i en tyrkisk-registrert Tesla. Ane Brun - Big in Turkey?

(Innlegget ble redigert 20.05.15 22:08)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4289
21.05.15 00:07

Det gjelder slettes ikke alle naturligvis, men jeg har inntrykk av at Model S velges også av noen av "ta seg til rette-folkene" og komme seg unna med snarveier her og der/meg-først.

En svær elbil er jo perfekt til formålet, med kjøring i kollektivfelt, gratis parkering osv...

Utenfor en messe i Lillestrøm så jeg en Model S parkert i veikanten i 70-sonen. Han skulle sikkert parkere gratis og unngå å betale 70kr for 4 timers parkering.

Jeg trodde det kun var Range Rovere og Jaguarer som hadde slike herkommerjeg-rettigheter? ;)

(Innlegget ble redigert 21.05.15 00:07)

M-T
M-TInnlegg: 5132
21.05.15 14:35

Utenfor Kiwien hvor jeg jobber deltid er det nesten utelukkende bare Audi-sjåfører som ikke klarer å parkere sivilisert, så er ikke bare Tesla-eiere som tar seg til rette :)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4289
21.05.15 17:23

Hehe ja, er ikke alle Audi-folkene som har fått Model S'en levert enda ;)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16159
12.06.15 20:17

Av alle ting man kan si om Tesla er at deres miljøprofil står til stryk.
Newsweek lager årlig en anerkjent liste over hvor grønne firmaer er, og resultatet for Tesla er en plassering(431) helt i bunnen av de 500 firma som er med. BMW legger seg på 26. plass, og Toyota på 35.

Det er verd å merke seg at ingen bilprodusenter har dårligere plassering enn Tesla, men vi har vel sagt det før at de bryr seg ikke så mye om miljøet.


rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36478
12.06.15 20:46
nometalhorse: Av alle ting man kan si om Tesla er at deres miljøprofil står til stryk.
Newsweek lager årlig en anerkjent liste over hvor grønne firmaer er, og resultatet for Tesla er en plassering(431) helt i bunnen av de 500 firma som er med. BMW legger seg på 26. plass, og Toyota på 35. Det er verd å merke seg at ingen bilprodusenter har dårligere plassering enn Tesla, men vi har vel sagt det før at de bryr seg ikke så mye om miljøet.

Får bare vente på en korreks fra "Meningheten". 

Fra informasjonen jeg har sett, virker det som om Tesla har et edruelig syn på virkeligheten, bla. skriver de at mye av verdens strøm kommer fra kull og olje. 

Dessuten minner jeg om følgende fakta: Det er langt bedre for miljøet å ha en stor bensinbil og gå til jobben enn å stadig kjøre i Prius/Tesla eller hva miljøalibiet heter. 

Dessuten: Kjør og gå og gjør det som er GØY isteden for å klimarangere hele livet! 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36478
12.06.15 20:49
M-T: Utenfor Kiwien hvor jeg jobber deltid er det nesten utelukkende bare Audi-sjåfører som ikke klarer å parkere sivilisert, så er ikke bare Tesla-eiere som tar seg til rette :)

Gå og si at der er noen overprisede Skodaer som må flyttes, og se om det er smil eller sure miner du får tilbake!!! 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36478
12.06.15 20:51
Jan: forbudt for motorvogn, med underskilt, gjelder ikke buss og taxi.

Men førerkortopplæringen er jo ikke den samme for den som har ELBIL! 
Denne fantastiske nye oppfinnelsen! 

Er det en vogn? Har den motor? 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36478
12.06.15 20:53
Kompressor-V8: Jeg har kjørt både Panamera Turbo (uten S) og Model S P85D.

Det gjelder bare å dra på på en åpen Autobahn, så ser man at det er tunge bensinbiler som gjelder. 

SUV
SUVInnlegg: 4302
13.06.15 12:16
Iseran2770: Jeg regner med at Tesla har touch screen. Det synes jeg er noe herk i bil. Men jeg har kun erfaring med BMW, Audi og Porsche. I fart er det mye bedre å vri litt på hjulet enn å bøye seg frem og plante svette fingre på en skjerm.

Jeg synes også det er mye bedre med knapper og vri-hjul enn touchscreen i bil. Touchscreen gir god oversikt og lette menyer, men kun hvis man ser på den. I bil foretrekker jeg å kunne betjene ting i blinde mens jeg ser på veien istedenfor på det jeg skal trykke på.

I går kjørte jeg bil med touchscreen, og selv om lydusteringa var helt tin venstre (bra plassering som man kan finne i blinde) så ble det upresis justering av lyd sammenlinget med vri-hjul som er raskt og presis.

Er det humper så er det enda verre med touch fordi man ikke kan støtte handa mot skjermen uten å komme borti mye annet. Mens med vrihjul så kan det humpe masse og man får likevel justert raskt og presist.

For eksempel da jeg kjørte hjullaster på en humpete anleggsvei (jord lagt oppå snøen på ei myr, og hvor vi måtte utbedre veien hver dag fordi den ble delvis skylt bort såpass at selv en Transporter med god bakkeklaring klarte å kjøre seg fast fordi det var 16 timer siden vi hadde fikset veien) så kunne jeg likevel lett justere inn rett kanal på radioen med vri-hjulet (en jeg foretrekekr å trykke på knapper for å velge forhåndsinnstilte kanaler, men dette var altså en gammel radio i en allerede den gang (20 år siden) gammel hjullaster.

 

SUV
SUVInnlegg: 4302
13.06.15 12:21
rosmebraad: Det gjelder bare å dra på på en åpen Autobahn, så ser man at det er tunge bensinbiler som gjelder.

Første gang jeg var på autobahn så jeg en bil som var makan til min der.

Det var på jobbreise med minibuss på vei fra flyplassen til hotellet i forbindelse med ei industrimesse i Hannover. Måtte jo se litt på hva som fantes av industriutstyr, så da dro vi av sted.

MacanT
MacanTInnlegg: 11144
13.06.15 14:06
nometalhorse: Det er verd å merke seg at ingen bilprodusenter har dårligere plassering enn Tesla, men vi har vel sagt det før at de bryr seg ikke så mye om miljøet.

Det gjør ikke kundene heller :)

(Innlegget ble redigert 13.06.15 14:15)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester