Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
06.10.18 14:48
SUV: På langtur så lader du maks 600 km/t, mens jeg øker rekkevidden på min bil med 46.000 km/t fra bensinpumpa,

Jepp, og du forpester verden med eksos, det gjør ikke jeg.

Miljøsvin!

viggowonka
viggowonkaInnlegg: 410
06.10.18 15:08

Rekkeviddeangst = Her må jeg melde pass da dette ordet ikke finnes blant bensinbiler.

Jeg hadde litt en gang da jeg hadde fått for meg å se hvor langt ned jeg kunne kjøre bensinmåleren på Suzukien. Den begynte å fuske i en krapp venstre sving, begynte å gå jevnt igjen da jeg rettet opp. Med ca en km til nærmeste bensinstasjon kjenner jeg litt på rekkeviddeangst.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9561
06.10.18 15:11
MrEirik2: 110 mil med bil som bruker 150wh pr km, 165kr. Det er bare 2 pølser med bacon, eller noe.

Du må legge til 2 pølser med bacon for hver ladestopp som en del av drivstoffutgiftene. Antar man blir tørst av det, så du bør legge til drikke.

 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18649
06.10.18 15:24
MrEirik2: Jepp, og du forpester verden med eksos, det gjør ikke jeg. Miljøsvin!

Du har vel bidratt med din del der.

Hva var forbruket på Audien du hadde før? Tenker ikke på oppgitt forbruk, men ditt faktiske.

Og nå har du kjøpt en miljøbombe som har et ekstremt utslipp på dag 1, altså produksjonsdatoen.

Tar vel en del år før vi ikke kan kalle deg for et miljøsvin.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
06.10.18 15:31
InternalExile: Og nå har du kjøpt en miljøbombe som har et ekstremt utslipp på dag 1, altså produksjonsdatoen.

Bare tøys det der, fra svartmalere. Jeg har ikke sett en neste artikkel som klarer å referere hvor de har funnet ut hva utslippet er under produksjon. 

Og de som omtaler det er svært diffuse på hva som er produksjon. Om det er det som skjer på Gigafactory, så har de garantert gamle utdaterte tall, og Gigafactory skal bli selvforsynt med energi fra solen

Men jeg vet at vi flytter utslippet fra eksospotter til kraftstasjoner. Men det er i mitt hode svært smart, for det er mye lettere å påvirke kraftindustrien til å finne løsninger for fornybar energi, enn å prøve å presse inn så mange katalysatorer, filtre og jukse software i millioner av biler. 

I tillegg så vil det kunne retrospektivt oppgradere energikilden til alle elbiler med bedre kraft produksjonsmetoder, mens en eksos bil er solgt og slipper ut eksos helt til den blir vraket. 

Men, min S4 brukte bensin tilsvarende 350g Co2 pr km. Og sikkert en hel masse NOX oppå der.

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1743
06.10.18 15:37
MrEirik2: epp, og du forpester verden med eksos, det gjør ikke jeg. Miljøsvin!

Du glemte båten din !  Men om du kaller SUV Miløjsvin, mon tro hva du kaller meg om dagen.

Litt forsinket avgårde i natt, og knapphet i tid for å rekke sydgående konvoi Suez Kanalen Onsdag kveld. Så med 11,5 m dypgående dundrer vi østover Middelhavet i 16,4 knop. Det er nesten flat pedal, og jeg skal ikke nevne hva som kommer opp skorsteinen engang.  Etter passering Suez blir det å plukke opp 3 vakter med sine automatrifler for passeringen av Gulf Of Aden - så det blir ei uke til innen jeg drar av gassen litt.  Tid og sikkerhet er viktigere for transportsektoren, enn " eco friendly " utførelse.

Ha en eksos fri fin dag.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18649
06.10.18 15:37
MrEirik2: Jeg har ikke sett en neste artikkel som klarer å referere hvor de har funnet ut hva utslippet er under produksjon.
MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
06.10.18 15:40
Kapteinhivoghoi: Ha en eksos fri fin dag.

Haha, takk.

Og skip er foreløpig unntatt fra regelen, da det ikke finnes noen alternativer.

Eneste alternativet jeg kan tenke meg til å ha en gedigen oljebrenner i disse, er å ha et atomkraftverk lignende hangarskipene og ubåtene til militær kreftene. 

Men det er vel andre risikoer med dette, som gjør dette uaktuelt.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
06.10.18 15:42
InternalExile: Anser TU som ganske seriøse. Fra mars i år.

Ja, hvis meg hvordan de har kommet fram til utslippet under produksjon da. 

Og hvis jeg husker rett, så havnet man på 80 000km med grønn kraft som vi har i Norge. 

Og jeg anser heller en fakta sjekker som faktisk.no som bedre enn en noe som er skrivet av journalister. Journalister generelt er bare fake news, hvor de tar sine egne meninger og finner stråmannsargumenter for å få disse til å passe.

Kan heller sjekke det som står her:

https://www.faktisk.no/?query=elbil

SUV
SUVInnlegg: 4595
06.10.18 16:00
MrEirik2: Haha, takk.
Og skip er foreløpig unntatt fra regelen, da det ikke finnes noen alternativer. Eneste alternativet jeg kan tenke meg til å ha en gedigen oljebrenner i disse, er å ha et atomkraftverk lignende hangarskipene og ubåtene til militær kreftene.
Men det er vel andre risikoer med dette, som gjør dette uaktuelt.

Det finnes noe som heter seilskip, som faktisk var ganske vanlig før i tiden da et var slik man fraktet ting over lange avstander. Men akkurat som at elbilen er et dårlig alternativ til bensinbilen for de fleste av oss så er også seilskipet et dårlig alternativ til vanlige skip når det gjelder frakt av ting over lengre distanser.

Før så hadde piratene bare ro og seilbåter så da kunne man holde dm i sjakk med en enda større seilskute og noen heftige kanoner. Nå har piratene raske båter med påhengsmotorer (hvor de ryr seg like like om utslipp fra disse som det MrEirik gjør når han er ute på tur med båten sin), og da må også de som frakter ting sørge for å ha god fart så det blir vrient for pirater å borde skipet.

Du som maser sånn om miljø og utsllipp, har du noen gang vurdert å bytte ti seilbåt istedenfor eksosmotoren du har på båten din? Eller er det det vanlige pjattet akkurat som alle andre som maser om miljø, det er de ande som skal tilpasse seg til miljøkravene, mens de selv ikke trenger det?

Frederic Hauge fra Bellona er jo et godt eksempel på dette. Han maser om at alle skal kutte utslipp og selv så dro han til Arendalsuka for å prate miljø og dit reiste han med en stor seilbåt. Men først måtte han ha en tankbil for å fylle opp dieseltanken til langturen, for han ville visst ikke seile, bare ha seilbåt fordi det ser så miljøvennlig ut.

Han forklarte at han skulle sette inn elmotor så han kunne kjøre elektrisk neste år (altså i år), men jeg har ikek hørt noe om at han har kalrt det. Og uansett så må det jo bli et enormt batteri hvis det skal erstatte så mye diesel at man bestiller tankbil når man skal fylle drivstoff. Skal man bare ha litt så drar man jo bare til en marina eller ordner med kanner.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
06.10.18 16:02
SUV: Men akkurat som at elbilen er et dårlig

Det er her du tar så latterlig feil. 

Du snakker med 2 tunger, ene tungen så forteller du oss at bilen din bruker bare skvetter med bensin på mange mils kjøring, andre tungen forteller du oss at elbil er så fryktelig dårlig.

Hvis alle biler i verden hadde vært elbiler med tesla's rekkevidde, så ville det å innføre eksosmotorer vært ett latterlig alternativ. 

Tenk å slippe eksos direkte ut i nabolagene og der du kjører. 

 

 

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9561
06.10.18 16:15
SUV: Frederic Hauge fra Bellona er jo et godt eksempel på dette. Han maser om at alle skal kutte utslipp og selv så dro han til Arendalsuka for å prate miljø og dit reiste han med en stor seilbåt. Men først måtte han ha en tankbil for å fylle opp dieseltanken til langturen, for han ville visst ikke seile, bare ha seilbåt fordi det ser så miljøvennlig ut. Han forklarte at han skulle sette inn elmotor så han kunne kjøre elektrisk neste år (altså i år), men jeg har ikek hørt noe om at han har kalrt det.

Frederic Hauge er en sjarlatan. Han holdt (godt betalt) foredrag for min arbeidsplass for noen år siden der han i fullt alvor hevdet at han skulle ansette 6 millioner egyptere til et solenergiprosjekt i ørkenen. Tilsynelatende tok alle det for god fisk, unntatt meg da. Du kan jo gjette på om dette har blitt realisert...

Hauge følger samme mønster som Musk, sålenge løgnene er grove nok vil folk tro på dem. Som kjent har Musk lovet å sende 1 million mennesker til Mars, og jeg har tilgode å høre protester mot realismen i dette. Han har også lovet å selge Tesla Model 3 til $35K.

 

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
06.10.18 16:30
Amatør_1: Han har også lovet å selge Tesla Model 3 til $35K.

Du vet jeg kommer til å dra fram alle innleggene din rundt dette om 3 måneders tid?

Jeg skal telle dine feil i påstander, hittil så ligger du på flere hundre og med 99% feilrate.

Skulle tro du var en norsk utgave av Jim Chanos (som jeg også følger på Twitter).

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9561
06.10.18 16:48
MrEirik2: Du vet jeg kommer til å dra fram alle innleggene din rundt dette om 3 måneders tid?

Nei. Fortell. Har ikke Musk lovet å selge Model 3 til $35K?

A $35,000 Tesla Model III Is Coming In 2017

 

https://www.tesla.com/no_NO/elon-musk?redirect=no

"I 2017 begynte Tesla leveringene av Model 3, en bil med kostnad $ 35.000 for massemarkedet og over 215 miles rekkevidde. "

https://www.tesla.com/no_NO/presskit?redirect=no

"Model 3 is designed to achieve the highest safety ratings in every category. Combined with 220* to 310 miles of range and a starting price of $35,000 before incentives, Model 3 is Tesla’s most affordable vehicle yet."

 

 

(Innlegget ble redigert 06.10.18 16:56)

Kapteinhivoghoi
KapteinhivoghoiInnlegg: 1743
06.10.18 18:59
Amatør_1: der han i fullt alvor hevdet at han skulle ansette 6 millioner egyptere til et solenergiprosjekt i ørkenen.

Det med solpaneler i ørken har jo vist seg sukksessfullt. De lagde ett syd i Marokko for 4 år siden. Nå produserer det 50 % av rating, siden vinden med ørkenensand virker som slipepapir på Silisium overflaten.. Ditto problemer er det med det gigantiske solcelle anlegget i fjellsidene ved Cartagena i Spania, som EU gav en masse midler til bygging av. Vedlikeholdsutgiftene er gigantiske, og produksjonen mye lavere enn beregnet. Uten store subsidier per KW produsert, ville de ikke maktet solgt en eneste kw til forbrukerne. Det er rimelig mye lite gjennomtenkt som blir satt i sving - i miljøforbedringens navn.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9561
06.10.18 19:40
Kapteinhivoghoi: Uten store subsidier per KW produsert, ville de ikke maktet solgt en eneste kw til forbrukerne. Det er rimelig mye lite gjennomtenkt som blir satt i sving - i miljøforbedringens navn.

Men initiativtagerne har sikkert tjent masse offentlige penger, og da er det jo greit.

Solpaneler i ørkenen er forøvrig også et tema på Mars, der Opportunity støvet ned og sa takk for seg, riktignok lenge etter planlagt død. Den nyeste roveren, Curiosity har derfor ikke solpaneler, men er atomdrevet.

SUV
SUVInnlegg: 4595
06.10.18 20:31
MrEirik2: Med alt man sparer i penger på elbil, så kan en person som normalt har råd til 400 000kr bil, fint legge seg på 500 000kr uten problem

Som andre har nevnt så kan man ikke bare ta opp masse i lån sånn helt uten videre.

En annen ting er at hvis økonomien forandre seg til det verre, for eksempel fordi renten øker og huslånet dermed blir mye dyrere så kan det bli nødvendig å selge unna noe. Og hvis valget står mellom å selge huset eller bilen så vil de fleste velge å selge bilen og erstatte den med noe billigere. Men hvis da i mellomtiden elbilfordelene har forsvunnet slik at elbiler er tilnærmet verdiløse så går man jo på et veldig tap om man har kjøpt en dyr elbil og så må selge denne.

Det hjelper lite om en elbil er litt billigere pr km om man ikke har råd til å beholde den og må selge med stort tap.

Det er mange som ikke helt uten videre vil ta opp 100.000 kr ekstra i lån for å kjøpe en dyrere bil. En bekjent skulle kjøpe ny bil da den gamle ikke gikk gjennom EU-kontrollen lenger. Vi diskuterte hva slags (brukt)bil han burde kjøpe og jeg foreslo at han burde velge en med airbag. Problemet var at disse er litt dyrere, så da ble det heller en eldre bil som kostet ham 12.000 kr og var bensingjerrig, så den bilen var han godt fornøyd med. Helt til en annen bilist brøt vikeplikten og det ble bråstopp. Neste bil ble en belånt bil som kostet ca 100.000 kr mer, og har airbag.

Når det gjelder egenskaper ved en bil som kan redde liv (airbag) så kan det jo gå an å ta opp et lån, men det er neppe like fristende å gjøre det for å få en fremtidig besparelse i drivstoffkostnader ved å gå for elbil. Særlig hvis det står mellom to nye biler og besparelsen blir bare ca halvparten av ekstrakostnaden ved å velge den dyre elbilen.

Og en annen ting forresten. Det  fine med Tesla Model 3 var jo at man kunne få en kurant elbil til ca 300.000 kr. Men innen bilen kommer på markedet så virker det altså som om den da koster ca 500.000 kr siden det er det beløpet du bruker når det gjelder hvilket beløp man må ut med for å kjøpe en kurant elbil.

(Innlegget ble redigert 06.10.18 20:39)

SUV
SUVInnlegg: 4595
06.10.18 20:47
MrEirik2: Da har visst V9 begynt å rulles ut globalt.
Men, uten "Navigate on Autopilot”.
Den kommer "tesla-snart".

ARGH,
Jaja, får leke litt med Dashcam da og nytt brukergrensesnitt.
https://twitter.com/Tesla/status/1048313784085839874?s=20

Velkommen etter. Siden du har betalt flerfoldige flere hundre tusen mer enn hva min bil koster så skal du altså snart få deg dashcam, noe jeg har hatt i mange år allerede (kostet en tusenlapp).

Men å kalle det dashcam det Tesla viste frem der er vel litt drøyt, for det er jo ikke i frontruta, men helt nede i fronten ser det ut som. Man får jo med veien, men det er vanskeligere å få med seg en del hendelser på den måten. Såpass lavt får man ikke oversikten og ting som foregår litt på siden får man ikke så lett med seg som om kameraet hadde vært litt lenger bak og fått med seg panseret. Avstandsbedømmelsen blir også mye tydeligere om man har med panseret enn om man bare har filming forover.

SUV
SUVInnlegg: 4595
06.10.18 20:59
MrEirik2: Dette er det enkle og kanskje mest riktige eksempelet.

Så hvis man tar med parkering, bomring, verditap forskjell på en elbil og en eksosbil. Så kan det fort hende seg at du nesten kan doble innkjøpsprisen. Fordi vi vet vi sparer så mye penger på drift, og fordi bruktverdien er ekstremt mye høyere på en elbil.
F. eks, Golfen til Jan har vel tapt seg mer enn 5000kr i måneden, mens tilsvarende E-Golf lå ute med 0 kr tap pr måned.
Så hvis man ser på dette med ett glass vin i hånden, så trenger du bare å dekke rentekostnaden som starter med 370-ish kroner i måneden pr 100 000kr lån. Og da kan du faktisk låne latterlig mye penger uten at økonomien din blir praksis dårligere.

Denne forskjellen med bomring og parkering og slikt forsvinner forhåpentligvis snart, for dette er jo galskap. Man kunne jo akseptere dette tullet den tiden da elbil var et lite antall Think og det dermed ikke påvirket landets økonomi nevneverdiig, men nå er det blitt ille.

Jan har vel bilene sine i mange år, forrige i 12 år så vidt jeg husker. At Golfen hans taper seg 600.000 kr illøpet av de første 10 årene tviler jeg sterkt på da den kostet mye mindre enn dette og fortsatt er verdt noe etter 10 år. Hva en bil er verdt underveis i eierskapet har lite å si hvis man ikke skal selge den til det tidspunktet. Så selv bryr jeg meg ikke om bilen min taper seg mest i verdi tidlig eller seint i eierskapet. Hadde dne hatt null verditap de første åreen så kunne jeg jo riktignok byttet bil oftere uten at det kostet noe, men det er jo ikke særlig aktuelt.

Dette maset ditt om null i verditap på elbiler er bare tull, elbiler taper seg også i verdi. At en bil er annonsert til det samme som den kostet ny betyr ikke at den er verdt denne summen, det betyr bare at en selger håper å få dette for bilen.

Om noen selges til nybilpris så er det bare fordi det er lang leveringstid på elbiler og enkelte er desperate etter å få snike seg frem i kollektivfeltet osv. Men dette er sannsynligivs bare et midlertidig fenomen så lenge man fremdeles har elbilfordelene og leveringsproblemene. Om man bestiller elbil nå så kan det godt hende verdien stuper innen man skal selge. Hadde det vært helt klart at verdien kom til å holde seg for biler ii bruk så kunen du vel bestilt mange nye elbier og solgt dem med god fortjeneste når du fikk den, for en ny og ubrukt elbil er jo mer verdt enn en som er brukt og har null i verditap. Men du stoler ikke nok på det du selv skriver til at du tør å ta denne risikoen ser jeg.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9561
06.10.18 21:06
Amatør_1: https://www.tesla.com/no_NO/elon-musk?redirect=no "I 2017 begynte Tesla leveringene av Model 3, en bil med kostnad $ 35.000 for massemarkedet og over 215 miles rekkevidde. " https://www.tesla.com/no_NO/presskit?redirect=no "Model 3 is designed to achieve the highest safety ratings in every category. Combined with 220* to 310 miles of range and a starting price of $35,000 before incentives, Model 3 is Tesla’s most affordable vehicle yet."

Tenkte jeg skulle sjekke hva prisen på Model 3 var i Norge, men det var lettere sagt enn gjort. Ihverfall lå det ikke rett opp i dagen. Dersom du går til tesla.com og klikker på "Model 3" så ser du dette:

https://postimg.cc/zbqCPdth

"Model 3

Designet for å oppnå den høyeste sikkerhetsklassifiseringen i hver kategori, oppnår Model 3 en rekkevidde på 220 miles per oppladning, med en startpris på kun 35.000 USD før insentiver."

Så kan du trykke på "Reserver Din", fylle in navn og adresse og betale 10 000 kroner for å få lov til å stå på venteliste, åpenbart i den tro at du skal betale noe tilsvarende 35000 USD (ca 290 000 NOK) minus "insentiver". Det blir kanskje noen titusen billigere da?

Dette er jo villedende markedsføring kombinert med innsamling av penger for å få lov til å stå på venteliste. Tviler på at dette er i henhold til intensjonen markedsføringsloven.

Finnes det noen kjent pris for billigste Model 3 solgt i Norge?

For noen år siden hadde vi noe som het "The five percent community" som henvendte seg til de 5% dummeste av oss med beskjeden om at  hvis man betalte inn noen tusen nå så var man blandt de 5% smarteste. Teslas markedsføring minner jo ikke så lite om dette opplegget.

 

jonasv
jonasvInnlegg: 501
06.10.18 21:36
Amatør_1: For noen år siden hadde vi noe som het "The five percent community" som henvendte seg til de 5% dummeste av oss med beskjeden om at  hvis man betalte inn noen tusen nå så var man blandt de 5% smarteste. Teslas markedsføring minner jo ikke så lite om dette opplegget.

 Dagens desidert dumeste innlegg. 

Absolutt alle bilmerkene har markedsføringskampanjer som ikke avviker langt fra Tesla. 

At man verver og motiverer kunder til å få inn flere kunder er bare smart, kreativt og nyskapende måte å markedsføre på.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
06.10.18 21:39
jonasv: Dagens desidert dumeste innlegg.

Dummeste er at det er så få som gidder å snakke med han, så han har begynt å sitere og svare seg selv. 

Bare la han fortsette, han ender på Gaustad iløpet av 2019 når Norge vil oversvømmes med Tesla'er.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
06.10.18 21:45
SUV: Dette maset ditt om null i verditap på elbiler er bare tull, elbiler taper seg også i verdi. At en bil er annonsert til det samme som den kostet ny betyr ikke at den er verdt denne summen, det betyr bare at en selger håper å få dette for bilen.

Det er dessverre for deg ikke tull.

Hybrider ser ut som synker med en stein i bruktverdi. Elbiler er så ettertraktet og produksjonssituasjonen så dårlig at bruktmarkedet er helt spinnvilt. 

Men du påstår jo noe så latterlig som at en Outlander PHEV bruker 0,3 liter mila på 14 mils kjøring med tilhenger, så hva som skjer i din verden henger jo ikke på greip i hele tatt.

 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37369
06.10.18 22:31

Ditt syn gjelder ikke alle, SUV.

Jeg har selv lest foruminnlegg fra folk som VIL ha en Tesla, selv om det betyr at namsmannen kan finne på å banke, hamre og snekre  på døren.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37369
06.10.18 22:33

Om ikke elbilene faller i verdi de første årene så må det jo bli durabelige verdifall for dem som kjøper dem brukt etterhvert: For selv elbiler skal vel ned i vrakpant på pluss minus 20 år?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37369
06.10.18 22:56

SUV må jo være den som er desidert mest fornøyd med egen bil.

Greit nok at dere Tesla-sjarmørenes påtatte entusiasme er høylytt, men SUVs detaljrike gjennomgang av så mange aspekter med hvprfor 'lade-SUV' er så rikt fylt med fordeler tar kaka.

Jeg mener også at lade-SUV er et blindspor: Skal man først lade, hvorfor ikke fullbyrde elbilkonseptet? (Forventer 10-siders svar og motargumentasjon!) 

Frem til elbilene evt. regjerer så er det fint med en vanlig bensinbil for meg, herlige kjemikalier å snuse på!!!

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10478
06.10.18 23:24
MrEirik2: Og hvis jeg husker rett, så havnet man på 80 000km med grønn kraft som vi har i Norge.

Det var 80000km med grønn kraft ja. Men det blir allikevel ikke riktig  i Norge da vi selger noe ren strøm til Europa og kjøper skitten strøm tilbake. Så norsk strømmiks er ikke 100% ren selv om (hvis jeg har forstått det riktig) den kunne vært det dersom vi ikke drev med denne strøm-handelen. Allikevel er det sikkert riktig å si at en Tesla kjørt i Norge har mindre utslipp i løpet av sitt livsløp enn en tilsvarende fossil-bil. 

(Innlegget ble redigert 06.10.18 23:24)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37369
06.10.18 23:29

Husk å trekke fra for miljøbelastningen fra alle pølsene Teslaeierne spiser under ladingen!

Hollabaloo
HollabalooInnlegg: 10478
06.10.18 23:39
rosmebraad: Husk å trekke fra for miljøbelastningen fra alle pølsene Teslaeierne spiser under ladingen!

Tenker du på metan-gassen som kroppen produserer etter inntak av pølsene?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37369
07.10.18 00:35

Nei, jeg tenker på oljeforbruk og miljøbelastning i produksjonen. Tenk 'klimaverstingen kjøtt'.

Klikk for å gå tilbake til toppen