Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 10163
07.10.18 00:45
rosmebraad: Nei, jeg tenker på oljeforbruk og miljøbelastning i produksjonen. Tenk 'klimaverstingen kjøtt'.

Ikke glem at den gjengen mener at metan er 500 ganger verre enn CO2. Riktignok betyr CO2 0.0 for klimaet, og 500x0.0=0.0, men det bryr de seg ikke om.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 10163
07.10.18 10:34
Amatør_1: Da er trackeren oppdatert til å vise gjennomsnittet for Q3, som ble 4201 per uke. "An update to the model on Oct. 2 adopted a 13-week trailing average for our weekly estimate."

Ovenstående var fra 2. Oktober, vi kan da begynne en ny tabell med tall basert på Bloombergs løpende gjennomsnitt, dvs. 13 ukers gjennomsnitt etterskuddsvis, som dermed nødvendigvis vil være forsinket i forhold til vanlig måte å regne løpende gjennomsnitt på.

2. Oktober : 4201
7. Oktober : 4114

Med mindre det skjer endringer i produksjonen/etterspørselen, så kommer disse tallene til å fortsette å synke en stund framover.

 

 

 

HarleyEarl
HarleyEarlInnlegg: 1561
07.10.18 11:52
Kapteinhivoghoi: å desverre jeg klarer ikke henge med i denne lettvinte holdningen til gjeld som synes så utbredt idag.

Helt enig med deg angående dette. Det er jo uttalelser som "det er jo bare 1500 kr ekstra pr. måned" som er årsaken til at det finnes sikkert 100 ulike kredittkort/ordninger der ute som kan markedsføre seg selv på TV i beste sendetid.

Enkelte har så mye gjeld på boligen mens de samtidig bare betaler renter. Så skal de refinanisere boligen når boligen om noen år er mer verdt. Hjelp sier jeg, blåmandagen kommer for en dag.

Å låne penger til bil har jeg aldri gjort. Å betale renter og avdrag på noe som blir mindre verdt er dårlig butikk.

SUV
SUVInnlegg: 4717
07.10.18 12:29
MrEirik2: Da antar jeg at du ladet flere ganger på de 140km?
Jeg kan kjøre 140km uten problem, uten å stoppe for lading, med 4,5 tonn vogntogvekt, til et forbruk av 0 liter og med utslipp på 0g Co2

Det jeg svarte deg på her var ditt skryt av høy ladehastighet  (på noen få utvalgte steder under ideelle forhold) sammen med en påstand om at min bil har altfor lav ladehastighet med sine 10 km/t i ladehastighet. På langtur er det for lite å kunne lade bare 240 km pr døg hvis man ikke hadde hatt noen annen energikilde, men siden jeg har bensinmotor også så løser dette seg greit, noe jeg også henviste til med eksempelet mitt hvor jeg med 140 km (inkl 30 km med henger) på en dag hadde et gjennomsnitt på 0,25 l/mil.

Jada, batteriet er ment for å lades opp mellom bruken, så det gjorde jeg. Startet med fulladet batteri når jeg kjørte til jobb om morgenen. Så står bilen stille i ca 6 timer på jobben og da er det rikelig med tid til å lade opp til fullt batteri før jeg kjører hjem og så står bilen parkert i 4-5 timer og da er det jo kurant å lade den opp igjen før dagens siste biltur.

Du skryter av at du kan trekke tyngre henger enn meg, men hvor mange km har du tilbakelagt med tyngre henger enn 1500 kg (som jeg lovlig kan trekke) etter Tesla-en din? Sannsynligvis ikke særlig langt du har kjørt slik.

Selv har jeg ikke hatt behov for å trekke så tung henger etter egen bil og jeg kjøper bil tilpasset mine behov, ikke for å skryte av høyest mulig tall på egenskaper jeg ikke bruker. Hvoor langt har du kjørt med båten din på henger? Hva eier dette? Og hvor langt har du kjørt med andre hengere etter bilen din og hva veide de? Selv har jeg kjørt over 2000 km med båten min på henger etter bilen min bare i sommer.

Og jada, jeg vet at du etter å ha brukt mange hundre tusen kr mer enn meg i innkjøp kan spare inn noen få liter på bensin, for eksempel for to dager siden hvor jeg kjørte 140 km, som er ca 3 ganger så mye som gjennomsnittsbilisten og med en henger-andel som langt overgår gjennomsnittsbilisten så kunne jeg spart ca 3,5 liter bensin.

Selv tenker jeg totaløkonomi når det gjelder bil, ikke bare om jeg kan spare småpenger ved å investere enorme summer på noe som ofte er veldig upraktisk.

Og angående CO2-balansen så er det godt mulig du er verre enn meg. Du har riktignok elbil som slipper ut litt mindre enn min bil. Men jeg har flere hundre kvadratmeter med plen og noen busker og et tre som forbruker CO2. Også har jeg ikke en hel skokk med unger som slipper ut masse CO2 slik du har.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
07.10.18 12:33
SUV: Og jada, jeg vet at du etter å ha brukt mange hundre tusen kr mer enn meg i innkjøp kan spare inn noen få liter på bensin, for eksempel for to dager siden hvor jeg kjørte 140 km, som er ca 3 ganger så mye som gjennomsnittsbilisten og med en henger-andel som langt overgår gjennomsnittsbilisten så kunne jeg spart ca 3,5 liter bensin.

Feil, jeg har brukt litt mer penger enn deg, på å få en bil som er kul. Mens du kjører en dass med hjul.

Feil feil feil. Alt du sier er feil. 

"

Selv tenker jeg totaløkonomi når det gjelder bil, ikke bare om jeg kan spare småpenger ved å investere enorme summer på noe som ofte er veldig upraktisk."

Ja, det gjør du nok, som tar til takke med en skilpadde, når du kunne kjøpt noe sprekt.

Også løper du rundt å prøver å få hybriden din til å bli en elbil så mye du kan. Egentlig har du bare kjøpt en elbil med ekstremt kort rekkevidde.

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 29360
SUV
SUVInnlegg: 4717
07.10.18 12:38
MrEirik2: Og jeg klarer å trekke en båt opp av vannet uten å bli stående å spinne på forhjulene, siden min bil har 4WD. Noe din bil har kun når du har nok strøm på batteriet.
Og uansett så har du en fislete liten motor som må piskes til maks for å holde fart opp Lierbakken.

Jeg klarer også fint å trekke båten min opp uten å spinne med den bilen jeg har nå. Mengden strøm på batteriet har neppe noen betydning så lenge det  er en bensinmotor på 120 hk som produserer strøm i mye større mengder enn det trengs for en rolig bakkestart opp ei båtrampe. Hvis man tar ut en effekt på mer enn 120 hk ved igangkjøring på båtrampe så gjør man ting på helt feil måte.

Hvis du mener båtramper med mange folk rundt er en passende arena for å ta ut maks effekt og demonstrere akselerasjon og toppfart så er det bra du bare tar opp båten din en gang i året.

Med forrige bilen har jeg spunnet ved opptrekk av båt, men det er på steder der det ikke er rampe, men løs sand og hvor det så vidt jeg vet ikke er andre som har dratt opp båt.

Denne videoen har jeg forklart deg mange ganger, det er fordi bilen ikke har diffsperre og underlaget er ujevnt den spinner. For øvrig har du jo linket til ei annonse for makan bil med diffsperre hvis man skal ta annonsa du linket til seriøst.

Lierbakken klarer jeg fint med henger etter bilen min, det er fartsgrensa som er begrensningen der, ikke bilen. Bare i sommer har jeg kjørt opp Lierbakken 3 ganger med båten min på båthengeren.

Jeg har for øvrig testet gamle Lierbakkene med mye tyngre henger på vinteren etter et stort snøfall før det ble skikkelig brøytet. Dette var med en semitrailer med 42 tonns aktuell totalvekt på vogntoget og drift på kun en aksel (av 6, men jeg løftet boggien). Mye færre hk pr tonn der enn på min bil.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
07.10.18 12:43
SUV: Jeg klarer også fint å trekke båten min opp uten å spinne med den bilen jeg har nå.

Feil igjen.

https://www.youtube.com/watch?v=H_imGaSZ1B8

Dette må være den mest crappy bilen det er mulig å kjøpe.

 

En kommentar fra en realistisk eier:

"YEP! Got the same car and found the same issues. The Traction Control is set to operate at 15km/h or above and absolutely useless in low speed applications. All Mitsu needed to do was adjust firmware parameters when 4WD Lock button is deployed. It is my single biggest disappointment with this car and very poor on the manufacturers part. Does not deserve the 4WD badge ino. "

 

(Innlegget ble redigert 07.10.18 12:44)

SUV
SUVInnlegg: 4717
07.10.18 13:07
MrEirik2: Feil igjen.
https://www.youtube.com/watch?v=H_imGaSZ1B8
Dette må være den mest crappy bilen det er mulig å kjøpe.

En kommentar fra en realistisk eier:
"YEP! Got the same car and found the same issues. The Traction Control is set to operate at 15km/h or above and absolutely useless in low speed applications. All Mitsu needed to do was adjust firmware parameters when 4WD Lock button is deployed. It is my single biggest disappointment with this car and very poor on the manufacturers part. Does not deserve the 4WD badge ino. "

Denne videoen er ikke min bil og ikke min båt og ikke en av de mange stedene jeg har dratt opp båt. Jeg har dratt opp båten min mye verre steder enn det der.

Når det gjelder dette med at Mitsubishi burde omprogrammert så er jeg enig, da hadde man sluppet unna med å trykke på bare en knapp istendenfor to som i dag når man skal ha maks fremkommelighet. Så der kunne man sikkert spart inn flere sekunders innsats iløpet av bilens levetid. Jeg har selv rykket på de knappene noen ganger når jeg for eksempel har vært førstemann med bil ved noen båtramper om våren når det er en del snø.

SUV
SUVInnlegg: 4717
07.10.18 13:15
MrEirik2: Feil, jeg har brukt litt mer penger enn deg, på å få en bil som er kul. Mens du kjører en dass med hjul.
Feil feil feil. Alt du sier er feil.
"
Selv tenker jeg totaløkonomi når det gjelder bil, ikke bare om jeg kan spare småpenger ved å investere enorme summer på noe som ofte er veldig upraktisk."
Ja, det gjør du nok, som tar til takke med en skilpadde, når du kunne kjøpt noe sprekt.
Også løper du rundt å prøver å få hybriden din til å bli en elbil så mye du kan. Egentlig har du bare kjøpt en elbil med ekstremt kort rekkevidde.

Jeg synes ikke din bil er noe kulere enn min, den har bare en del mer fancy greier som er ganske ubrukelige i praksis. I går så jeg forresten for andre gang bakdører som åpnes på Model X og ble påminnet om hvor tregt denne bevegelsen går når det er god plass på den aktuelle siden av bilen.

Jeg har ikke noen skilpadde. Vi har begge samme begrensning når det gjelder fart, det er norske fartsgrenser (pluss litt) som begrenser farten. Jeg har nok hk til å bryte fartsgrensa med god margin også i bratte motbakker med henger, så da har det ikke så veldig mye hensikt å ha enda flere hk enn det med mindre man har som ¨mål å se hvor lenge man kan miste lappen.

En bekjent fikk høre hva toppfarta var på min forrige bil og synes det var lite. Kort tid senere mistet han lappen (og måtte vel muligens i fengsel) etter å ha blitt tatt for å kjøre saktere enn toppfarta til min daværende bil.

Jeg prøver ikke å få elbilen til å være mest mulig elbil. Elbil er greit så lenge man har strøm, men det er greit å ha en backup når batteriet er tomt, derfor vil jeg ikke ha en bil som er bare elbil og totalt avhengig av strøm på batteriet, jeg vil ha en bil som er fleksibel på hvor og når den skal kjøres, ikke en bil som må stå ved en stikkontakt når jeg egentlig skulle kjørt.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
07.10.18 13:17
SUV: Denne videoen er ikke min bil og ikke min båt og ikke en av de mange stedene jeg har dratt opp båt. Jeg har dratt opp båten min mye verre steder enn det der.

Det er "din" bil, for du har vel en Outlander PHEV. Det er en liten båt. Og det ser ganske harmløst ut der den drar opp. Tydeligvis siden XC70'en klarte det med sitt også småshitty 4wd system.

 

"Jeg har dratt opp båten min mye verre steder enn det der."

 

ehhh jada, heeeelt sikkert.

Jeg var en tur på månen istad, så du meg? Jeg vinket til alle her.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
07.10.18 13:22
SUV: Jeg synes ikke din bil er noe kulere enn min,

Nei det er klart, da rakner jo all argumentasjonen din siste året.

Nei du synes Outlander er så kul du, digger at den bruker horrible 11 sekunder til 100, at den er omtrent like sportslig som skipene til kapteinen å kjøre, og at den kan dra vekten til en Model X minus nesten 1 tonn, at den ikke har verken selvåpnede dører, stor skjerm, bra navigasjon, autopilot.

Også prøver du samtidig så hardt du kan om å overbevise vgd om at du kjører den omtrent som en elbil, som er der du taler med 2 tunger igjen. Du og flere jeg kjenner som kjøper hybrider med minimal elektrisk rekkevidde, prøver alltid så godt dere klarer å kjøre på strøm hele veien. Og klapper dere på skulderen og applauderer når dere klarer det.

Dere kunne likesågodt kjøpt en skikkelig bil med nok batteri med en gang, så hadde dere sluppet å starte den ekle miljøgift spredende, bensinslukende motoren.

Og det du skriver om 14 mil med 0,3 liter pr mil, med 2x ladestopp, er fortsatt helt huttiheita.

Din bil har NEDC på 5 mil, som betyr realistisk 3mil. Som igjen betyr kanskje 1,5 mil med henger.

Så si at du klarte å kjøre 4,5 mil med 2 ladestopp den dagen. Da har du 9 mil igjen. Som du visstnok har brukt 3 liter på. På en bil på 2 tonn med 2 liter bensinmotor.

Du er så full av bullshitt at jeg vet ikke hvor jeg skal starte engang. Skal jeg starte med at den liksom klarer å dra båten, eller den liksom bruker 0,25 liter mila?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37503
07.10.18 13:41

Mens,dere med 'super-SUV'ene krangler om hvilken av dem som er helt på topp så nyter jeg at herværende bil starter og går i det hele tatt!

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
07.10.18 13:44
rosmebraad: Mens,dere med 'super-SUV'ene krangler om hvilken av dem som er helt på topp så nyter jeg at herværende bil starter og går i det hele tatt!

Enkle er ofte det beste.

Men vi krangler ikke om hva som er best, det er det ingen tvil om.

Det jeg diskuterer med SUV er hans fantasifulle påstander uten rot i virkeligheten.

Løgn med andre ord.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5099
07.10.18 15:33

MrEirik2 skrev:

«Enkle er ofte det beste. Men vi krangler ikke om hva som er best, det er det ingen tvil om.»

 

I Tesla sitt tilfelle er dessverre det oppfatningen min også. For enkelt altså. Og for enkelt er ikke det beste. Det er ikke bare å dytte inn luftfjæring og en i-pad, seter fra forgjengeren til Jeep Cherokee 1988 modell og kalle det en god bil.

Det er elbil-drivlinjen som forvandler folk til fans og ikke selve bilen. For elbildrivverket virker å være helt i toppklasse selv etter 5 år. Isolert sett er det imponerende. Og jeg er enig i at drivlinjen er meget imponerende i spesielt p100d. Faktisk er jeg stor fan av den.

Mens bilene er faktisk direkte dårlige på kjøreopplevelse sammenlignet med tilsvarende dyre tyske biler på alt det andre. Det er utrolig synd for da blir det for store mangler for at jeg skal eie en for min del.

Elbildrivlinjen og elbilfordelene er vanedannende og virker såpass annerledes og hypnotiserende på folk at de maser om verdens beste biler osv.

Folk må gjerne mene det. Og jeg respekterer det. Men jeg er totalt uenig etter å ha prøvekjørt Tesla både S og X opp mot andre biler. Misunnelsesargumentet er litt borte når «hvem som helst» faktisk kan låne til under 1% rente og kjøpe en når som helst og folk som ikke kjøper Tesla ofte velger langt dyrere biler, f eks hybridutgaver av Cayenne, X5, Q7, GLE osv. Og heller en i3 eller egolf ved siden av for å nyte elbilfordelene med den i stedet. Disse kundegruppene vil vurdere elbil når de belkjente premiummerkene tilbyr sine elektriske modeller. 

Det blir spennende å se om de «tar av» salgsmessig. Trolig gjør det det da det er sosialt akseptert med elbil. Slik tok jo diesel av i 2006-2007 og hybrider i 2014-2015.

(Innlegget ble redigert 07.10.18 15:35)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
07.10.18 15:44
Kompressor-V8: Mens bilene er faktisk direkte dårlige på kjøreopplevelse sammenlignet med tilsvarende dyre tyske biler på alt det andre. Det er utrolig synd for da blir det for store mangler for at jeg skal eie en for min del.

Tja, Jaguar og Model 3 Performance har jo fått skryt for kjøregenskapene, spesielt sistnevnte. Begge 2 er jo bedre biler enn BMW i3 så kanskje du burde vurdert en slik neste år, altså en Model 3 :)

Men ellers er jeg helt klart enig i mye, at elbil drivlinjen er vanedannende. Definitivt. Gassrespons og enorm kraft er det. Bedre respons på Tesla'en enn på S4 med V8. Faktisk enorm responsforskjell, i de tilfellene du ligger bak en bil som plutselig gir på, og du vil være med på leken. 

S4'en måtte jeg rote rundt å bruke 1-2 sek på å finne riktig gir og reaksjon. Elbilen er det bare å vippe pedalen flat.

En annen ting jeg er spent på når vi snakker om elbiler, er jo Audi sin drivlinje, med 3 motorer. Det åpner jo for ganske spennende YAW control, i sportsligheten navn. Også blir det utrolig spennende å se hva forbruket til den blir med dette.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5099
07.10.18 16:06

MrEirik2 skrev:

«Jaguar og Model 3 Performance har jo fått skryt for kjøregenskapene, spesielt sistnevnte. Begge 2 er jo bedre biler enn BMW i3 så kanskje du burde vurdert en slik neste år, altså en Model 3»

Blir nok ikke Tesla på meg uansett kjøreegenskaper rundt en liten bane i testen du viser til der iMiev faktisk er vinneren. Da må Tesla først begynne å lage skikkelige biler og ikke bare skikkelige drivlinjer. Og Model 3 er en liten sedan i klasse med Mazda 6, altså ikke noe for meg. Premiumfølelsen er ikke tilstede i Tesla.

Det jeg har sett frem til i elbilverdenen er derfor en slik skikkelig elbildrivlinje montert inn i skikkelige biler. Jeg tror E-tron virkelig kan bli en god elbil. En jeg kan kjøpe.

i3 er en svært god bil til å koste 3-350.000 og til å være en Mini Cooper S-aktig bybil-elbil. Teslaer koster over dobbelt så mye. P100d koster 3stk i3s, så det blir litt rart å sammenligne. Likevel følte jeg meg mer vel av å kjøre i3s igjen etter å ha kjørt Model X. I3s er nemlig også en litt vanedannende bil å ha tilgang på eller bare kunne svippe hit og dit. Utrolig kjekk liten sak. Hadde den hatt 4wd hadde jeg kanskje aldri trengt noe annet som rent transportmiddel. Kjekt med litt større bil er det jo riktignok. Og man må ha en v8 eller B6 bensin-sportsbil med grom motordur og kanskje manuelt gir å leke seg med til kosekjøring. Og en elbil til komfortabel hverdagskjøring. Hvis ikke blir store deler av bilinteressen min nedkuet.

Litt skeptisk til å kjøpe en Porsche Taycan da den er en sportslig elbil. Tenker på elbiler som komfortbiler. Sportsbiler må ha heftig motorlyd og smell og spetakkel hvis ikke er halve moroa borte.

(Innlegget ble redigert 07.10.18 16:12)

SUV
SUVInnlegg: 4717
07.10.18 16:07
MrEirik2: Også prøver du samtidig så hardt du kan om å overbevise vgd om at du kjører den omtrent som en elbil, som er der du taler med 2 tunger igjen. Du og flere jeg kjenner som kjøper hybrider med minimal elektrisk rekkevidde, prøver alltid så godt dere klarer å kjøre på strøm hele veien. Og klapper dere på skulderen og applauderer når dere klarer det.
Dere kunne likesågodt kjøpt en skikkelig bil med nok batteri med en gang, så hadde dere sluppet å starte den ekle miljøgift spredende, bensinslukende motoren.
Og det du skriver om 14 mil med 0,3 liter pr mil, med 2x ladestopp, er fortsatt helt huttiheita.
Din bil har NEDC på 5 mil, som betyr realistisk 3mil. Som igjen betyr kanskje 1,5 mil med henger.
Så si at du klarte å kjøre 4,5 mil med 2 ladestopp den dagen. Da har du 9 mil igjen. Som du visstnok har brukt 3 liter på. På en bil på 2 tonn med 2 liter bensinmotor.

En bitteliten regnefeil (som MrØkonomen2 ikke klarte å oppdage) er oppdaget her:

"I går for eksempel så kjørte jeg ca 140 km og brukte da ca 1+0,5+3=3,5 liter bensin, altså 0,25 l/mil. Det er ikke så veldig galt det når et er snakk om 2 tonn bil og 30 km var med 2,7 tonn (700 kg henger på slep)."

Det skal være 4,5 liter (ikke 3,5 liter) som ble brukt på de 140 kilometerne, og det betyr at forbruket blir 0,32 l/mil (ikke 0,25) ved slik kjøring som inkluderer 30 km med henger.

Men hva er det som er så urealistisk med det?

For å ta kjøringen i detalj så kjørte jeg først ca 40 km og siden det er kaldt om morgenen (har vært minusgrader flere morgener) så blir forbruket litt høyere enn om sommeren, det var ca 0,25 l/mil, som betyr at jeg brukte ca 1 liter bensin på de første 4 milene. Så tok jeg samme veien tilbake, men med en liten tur tilbake mot en Circle K stasjoon da jeg oppdaget et vogntog fra firmaet Sefiroth kjører for og lurte på om det kunne være ham, men jeg ble stående lenge og vente på å komme utpå veien igjen pga trafikk og bil foran som ventet lenge, så vogntoget kjørte derfra før jeg kom tilbake igjen, møtte det på vei mot bensinstasjonen. Så den turen ble litt lenger, men det var varmere, så da ble det 0,14 l/mil på 4 mil, det blir ca en halvliter. Så ladet jeg opp batteriet igjen og hektet på hengeren og kjørte 30 km før hengeren ble hektet av og jeg returnerte samme vei tilbake. Denne turen på 60 km hadde et forbruk på 0,5 l/mil, som betyr at jeg brukte 3 liter på den turen. Til sammen har jeg da brukt ca 4,5 liter på 140 km og dermed 0,32 l/mil. Synes du det virker usannsynlig? Og i så fall hvilken del av turen er det du trenger bedre forklaring på?

Bilen min kjører fint 30 km på et batteri også når det er kaldt, mens jeg kommer lenger når det er varmt. Har mange ganger kjørt nær 4 mil på et batteri om ettermiddagen. Med henger på 800 kg og stor luftmotstand kan man legge til ca 50% på forbruk og dermed minker rekkevidden tilsvarende. Jeg kjørte nesten 2 mil med hengeren før jeg startet bensinmotoren, men da var det 9 km rekkevidde igjen på strøm.

Etter å ha hatt bilen ei stund så vet jeg en del om hva slags kjøring som gir høyt og lavt forbruk. Så på turen med hengeren så visste jeg selvfølgelig at jeg måtte bruke bensin og la da inn bensinbruken der det gir lavest forbruk totalt sett, og det er ved kjøring i minst 65 km/t så motoren kan koble inn direktedrift og finjustere momentet med elektromotoren så bensinmotoren tar ut mest energi pr liter bensin. Er det lettere enn optimalt (med tanke på forbruk) så lader den opp batteriet og er det tunge motbakker så hjelper elmotoren til så det ikke blir høyt forbruk. Dermed kan man hele tiden kjøre på en belastning som er økonomisk samtidig som man holder den farta man ønsker (eller som fartsgrensene tillater).

Jeg passet altså på å ha bensinmotoren innkoblet når fartsgrensa var 70 eller høyere. Men ikke første biten, for der visste jeg at jeg skulle ned en bratt bakke som gir ca 4 km ekstra rekkevidde i regenerering, hadde jeg hatt fullt batteri på toppen så ville jeg ikke fått disse kilometerne ekstra. Alle bakker jeg kjører ned kjører jeg imidlertid opp også, så ikke noe juks med å starte høyt og avslutte lavt, siste tur ble avsluttet samme sted som første startet.

Jeg passet også på å ha noen km rekkevidde tilgjengelig da jeg startet på den samme lange bakken som en motbakke og lot bensinmotoren gå. Da ble det direktedrift med litt hjelp av strømmen.

Og hvis du tror at man dermed er på grensa med tanke på effekt fordi elmotoren hjelper bensinmotoren så tar du feil, hvis jeg vil så kan jeg gi på mer, men da øker turtallet og motoren går over til å lage mer strøm, men på en måte som krever mer bensin pr kWh enn optimal kjøring.

Også kjørte jeg gjennom byen fordi det var raskest (og kortest). Og siden vi er inne på forbruk så kan jeg jo nevne at slik kjøring i 40-50 km/t er ganske drivstofføkonomisk sammenlignet med kjøring i 80 når det er snakk om en henger med stor luftmotstand og hvor effektbehovet betyr at motoren ofte vil frikoble og gå over til å drive generatoren istedenfor direktedrift med elmotoren som momentjustering.

Og den påstanden din i starten om at vi med ladehybrid prøver så godt vi kan å kjøre som en elbil er bare tull. Min egen tankegang der er at hvis det er enkelt så kjører jeg elektrisk, men ikke for enhver pris. Jeg har aldri hurtigladet bilen min og det er mange steder der jeg kunne ha ladet, men lar være og heller bruker en liten skvett bensin.

Jeg kunne kjøpt en elbil, men da hadde jeg blitt stående lenge og lade mange steder og kjedet meg. Også hadde jeg ikke spart noe på det totalt sett heller siden elbilen ville blitt mye dyrere enn min bil og jeg da heller kjøper min bil og noe bensin som koster mindre enn prisforskjellen på bilene.

De siste ca 4300 km har jeg for øvrig brukt litt over 100 liter (fylt på nesten 80 liter og er nede på ca halv tank), det blir et forbruk på ca 0,25 l/mil i gjennomsnitt iløpet av nesten to måneder. Men å komme med fakta til deg er vel bortkasta, du tror vel ikke på det uansett så lenge det forteller at bilen min bruker mindre drivstoff enn en vanlig bensinbil.

Merkelig at du som er sånn tilhenger av elektriske biler er så veldig stor motstander av halv-elektriske biler. Nesten som Rasmus Hanson (MDG-lederen) var det vel, han var så imot ladehybrider fordi han mente det tok markedsandeler fra elbilene. Selv ville jeg ikke vurdert elbil, så hvis ladehybrid ikke hadde vært aktuelt så ville jeg valgt en helt vanlig bensinbil og doblet bensinforbruket mitt.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
07.10.18 17:01
SUV: Det skal være 4,5 liter (ikke 3,5 liter) som ble brukt på de 140 kilometerne, og det betyr at forbruket blir 0,32 l/mil (ikke 0,25) ved slik kjøring som inkluderer 30 km med henger.
Men hva er det som er så urealistisk med det?

140km med 2 ladestopp. Altså klarte du et sted mellom 5-7 mil på strøm.

Resterende med bensin, altså 7-9mil.

Outlander PHEV er beryktet for å være en gas guzzler når den er tom for strøm, som er helt fornuftig med tanke på at det er en pitteliten 2 liter med så vidt 100hk, CVT girkasse og 2 tonn bil.

Men du har altså klart å kjøre hele ekvipasjen på 4,5 liter (opp fra 3,5).

Som betyr at du ligger et sted mellom 0,5 og 0,64.

Det begynner å nærme seg, men jeg har 0 tro på dette, og har mye mer tro på at du kommer med fantasitall siden du er en Outlander fanboy.

Du har enda ikke klart å innrømme at grunnen til at PHEVen i youtube ikke å dra opp båten, var fordi den var tom for strøm. Tom for strøm betyr at bilen er en stakar 2 tonn forhjulstrekker, og ikke en 2 tonns semi firehjulstrekker.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
07.10.18 17:03
SUV: Men å komme med fakta til deg er vel bortkasta,

Jepp, fra deg tar jeg påstander med en stor skje nå.
Du får komme med noen bevis.

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
07.10.18 17:07
SUV: Merkelig at du som er sånn tilhenger av elektriske biler er så veldig stor motstander av halv-elektriske biler.

Det er ikke så rart, jeg synes hybrider er en frankestein løsning, som verken er en bra fossilbil (ref det dårlige 4WD systemet som medfølger), og ikke en bra elbil (ref det dårlige forbruket og rekkevidden).

Hybrider er nok en epoke vi må igjennom, men det er en dødfødt løsning på et problem som ikke eksisterer i nærmeste fremtid.

Att folk kjøper hybrider betyr også at en stakkar kjøper disse brukt, med dobbelt så mange komponenter som kan gå i stykker, og mest sannynlig et batteri som er ødelagt etter at det er voldtatt med full ladning og utladning mange ganger hver eneste dag.

Hybrider kan for min del kastes på skogen, i hvert fall i nærmeste fremtid. Når flere produsenter klarer å få til produksjonen sin av elbiler.

I tillegg så er hele konseptet med hybrid skapet kun for å tilfredstille en utgående og totalt urealistisk NEDC norm. Så oppgitte tall for disse kan du bare kaste på skogen med engang.

(Innlegget ble redigert 07.10.18 17:08)

MacanT
MacanTInnlegg: 12408
07.10.18 17:24
jonasv: Dagens desidert dumeste innlegg

He he :)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
08.10.18 10:44

Flere gode nyheter om Model 3, de bare strømmer inn i twitter feeden min :)

Denne gangen angående sikkerhet:

"The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) has dubbed the Long Range RWD Tesla Model 3 as the vehicle with the lowest probability of injury among all cars that the agency has tested so far."

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-nhtsa-lowest-probability-of-injury/

Gøy å se at det er Model 3, Model S og Model X som er de sikreste bilene de noen gang har testet hos NHTSA.

Gratulerer til Tesla, dere lager verdens beste biler!

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5099
08.10.18 13:40

MrEirik2 skrev:

«Gratulerer til Tesla, dere lager verdens beste biler!»

Haha - Snakk om skivebom. :-)

MrEirik2
MrEirik2Innlegg: 17890
08.10.18 14:05
Kompressor-V8: Haha - Snakk om skivebom. :-)

Haha, jeg har så rett at du aner ikke :)

Slo meg i dag hvor digg det er med stor skjerm, ladenettverk, autopilot når jeg var på vei til jobb.

At du prioriterer noen desibel eller skinnkvalitet får være din sak. Du får kose deg med lydløsheten når du står foran en "hurtig" lader på stusselige 50kW som ikke fungerer, og det er 10 biler i kø.

Så skal jeg vinke til deg når jeg superlader 10 meter ovenfor. Hvis du rekker å se meg da, det går jo så fort å lade med Tesla nettverket :)

Tesla er bedre enn Audi, Jaguar og alle andre, og kommer til å være dette i minst 5 år til, med mindre Tesla fortsetter fremskrittene sine som de mest sannsynlig vil gjøre.

Så best i alt, ja takk :)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5099
08.10.18 15:45

MrEirik2 skrev:

«Tesla er bedre enn Audi, Jaguar og alle andre, og kommer til å være dette i minst 5 år til»

Dette kommer vel bare an på hvor lenge du selv eier en Tesla? Skal du ha den i hele 5 år? 

Stikkord: tom for argumenter og full på strøm/Elon. :-)

(Innlegget ble redigert 08.10.18 15:54)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37503
08.10.18 16:35

Om MrEirik bytter biø, får vi en ny verdens beste bil. Samme med SUV.

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 20471
08.10.18 16:44
MrEirik2: S4'en måtte jeg rote rundt å bruke 1-2 sek på å finne riktig gir og reaksjon.

God sjåfør du.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37503
08.10.18 16:59

Kort oppsummert: 'Verdens beste bil' er hva MrEirik og SUV til en hver tid kjører.

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 5099
08.10.18 17:12

Det blir litt slik «alle» skriver på facebook rundt omkring. «Feirer bursdagen til verdens beste kjæreste, verdens beste mor/far, verdens beste sønn/datter».

Begrepet «Verdens beste bil» mister litt kraft og blir litt utvannet når det kun gjelder den subjektive kjærligheten til ens egne nærmeste ting...

(Innlegget ble redigert 08.10.18 17:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen