Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man kan si mye om Tesla..

NYTT TEMA
MacanT
MacanTInnlegg: 10626
09.08.15 23:42
sl500: Hvis dere engang kommer til å prøve en Tesla Model S så finner dere fort ut at bilen er vesentlig bedre på denne øvelsen enn familie børsa de fleste av dere ratter rundt med til daglig.

Det skulle da bare mangle, vi snakker tross alt om en bil i million klassen.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35899
10.08.15 01:02

Sl500:

Jeg er åpen for at BMW sine bremser muligvis tåler hardere bruk over tid

 

****************

Har ikke da Model S samme bremser som f. eks 5-serie? Pluss regenererings-bremsing fra elmotoren. Da burde den være meget god på bremsing.

(Med forbehold om at samme bremser kan benyttes uten vakuum-sug fra motor dersom det fortsatt kreves av bremser: SBC og annet er/var vel helt elbetjente.)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35899
10.08.15 01:06

Og du Kompressor, hvordan er Model S på STØY? Dekkstøyen i litt hastighet er påtagelig. (Jeg gjentar at jeg ALDRI har kjøre en stillegående bil. Og jeg har kjørt Model S.)

Og byggekvalitet? Er den solid og holdbar? F. eks tror du den har null slark i dørene om man rigler dem opp og ned/vertikalt etter 3-400000 km? (Minner om at der er null slik slark på mange velbrukte E-klasse. Dog er ikke disse o' store elbiler.)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35899
10.08.15 01:32

Og ikke at jeg er den store faktakrangleren og er mer bil- enn modellinteressert, så skal man være veldig sær for å genuint mene at Model S er mere til bil enn dyr, tysk bensinbil:

https://m.youtube.com/watch?src_vid=lZZRvIzIais&v=4x1nOLAdEtk&feature=iv&annotation_id=annotation_1087810829

(Ting som avgifter, 'miljø' og lignende har ikke å gjøre med hvor velkjørende bilmodellen er.)

Ribba
RibbaInnlegg: 34963
10.08.15 05:51
sl500: Hvis dere engang kommer til å prøve en Tesla Model S så finner dere fort ut at bilen er vesentlig bedre på denne øvelsen enn familie børsa de fleste av dere ratter rundt med til daglig.

Men nå er det de færreste av oss som prøver å framstille familiebørsene våres som aktuelle kandidater til å være blant verdens beste familiebiler når det kommer til kjøredynamikk.

Og det er vel også få av oss som prøver å framstille Model S til å ha dårlige kjøreegenskaper. Vi ber bare menigheten om å være realistisk og innse at mange av konkurrentene har bedre kjøreegenskaper og er langt mer dynamiske enn det Model S er.

Jeg personlig er av det inntrykket at kjøreegenskapene blir manipulert nettopp pga av det lave tyngdepunktet til bilen, noe som gir den en fin stabilitet. Vil også tru at et veldig anderledes lydbilde vil kunne påvirke inntrykket.

For jeg, som du, har lest mange tester der føreren sitter igjen med et veldig positivt inntrykk av kjøreegenskapene. Altså subjektive inntrykk. De objektive testene sier noe annet, nettopp at kjøreegenskapene ikke er blant styrkene til Model S. 

(Innlegget ble redigert 10.08.15 05:52)

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13340
10.08.15 11:35
sl500: Dere for mene hva dere vil men jeg er enig med testeren som fremhever nettopp gode kjøreegenskaper.
Hvis dere engang kommer til å prøve en Tesla Model S så finner dere fort ut at bilen er vesentlig bedre på denne øvelsen enn familie børsa de fleste av dere ratter rundt med til daglig.

Testa S har sikkert bra kjøreegenskaper til å veie 2,2 tonn.

Det vi reagerer på er idioter som påstår at den har bedre kjøreegenskaper enn en 911.

TorAtle
TorAtleInnlegg: 1065
10.08.15 12:57

De kunne kanskje ha jobbet litt med vektreduksjon og evnen til å tåle kontinuerlig effekt istedenfor å nok en gang øke makseffekten. Ser ut som dragrace fortsatt er det viktigste for amerikanerne.

Det er selvsagt litt irriterende når hvermansen sitter igjen med inntrykket at Teslan fillerister det som måtte være av sportsbiler.

sl500
sl500Innlegg: 10975
10.08.15 20:22
MacanT: Det skulle da bare mangle, vi snakker tross alt om en bil i million klassen.

Eller halvparten om du vil.

Jan
JanInnlegg: 5065
10.08.15 20:31
sl500: Eller halvparten om du vil.

På alle andre markeder enn det norske, er Model S priset omtrent som Panamera, S klasse osv. Derfor er det mer naturlig å sammenligne med disse både når det gjelder byggekvalitet og andre egenskaper. Det er den virkeligheten Tesla møter i alle andre markeder.

At man i Norge har valgt en annen linje, gjør at mange norske Teslakjøpere kommer fra langt rimeligere biler. De hadde aldri verken hatt råd eller mulighet til å kjøpe en S klasse el.l. Derfor er forventningene lavere.

sl500
sl500Innlegg: 10975
10.08.15 20:39
Ribba: Og det er vel også få av oss som prøver å framstille Model S til å ha dårlige kjøreegenskaper. Vi ber bare menigheten om å være realistisk og innse at mange av konkurrentene har bedre kjøreegenskaper og er langt mer dynamiske enn det Model S er.

Det er nettopp det jeg oppfatter at mange av dere gjør.
Nemlig å hevde at kjøreegenskapene er så dårlige at det er enda en grunn til å styre unna bilen.

Dog er ikke du enn av de.

 

 

 

 

sl500
sl500Innlegg: 10975
10.08.15 20:51
rosmebraad: Og du Kompressor, hvordan er Model S på STØY? Dekkstøyen i litt hastighet er påtagelig. (Jeg gjentar at jeg ALDRI har kjøre en stillegående bil. Og jeg har kjørt Model S.)

Jeg kan svare for Kompressor så lenge da jeg har akkurart kommet hjem fra noen mil på motorveien i godt driv med en Tesla P85D med 21 tommers felg.

Bilen går veldig stille når det gjelder vindsus og andre lyder.
Ja, man hører dekkene men lydnivået oppfattes som helt greit og ikke plagsomt.

Noe mere dekkstøy enn min 525IX men her er det også betydlige smalere dekk

 

 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15918
10.08.15 21:03
sl500: Bilen går veldig stille når det gjelder vindsus og andre lyder.
Ja, man hører dekkene men lydnivået oppfattes som helt greit og ikke plagsomt.

Enig i det. Har kjørt en 85D, og var spent på lyden ettersom jeg har lest endel klager på den. Dekkstøy var ikke sjenerende, og man hørte litt vindsus når hastighet var 120-130. Noe som er helt normalt etter mitt syn.

Men de bør vel legge på prisen snart, for de tapte over 30.000 for hver solgte bil i siste kvartal.

sl500
sl500Innlegg: 10975
10.08.15 21:25

Har kjørt Tesla P85D Tønsberg-Bø i Telemark-Tønsberg i dag og det er ingen tvil om at dette er en bil som kjører godt både på motorvei og når den blir presset litt i svinger.
Spesielt den siste etappen inn til Bø sentrum hadde noen fine svingkombinasjoner til å presse bilen litt på kjøreegenskaper.
I sportsmodus så krenget nesten ikke bilen og styringen er presis og god.
Hadde nok dagens beste tid i noen av de svingene men klart ingen av disse svingene ble kjørt så hardt som man kan tilate seg på bane.
Det føles helt udramtisk ut bortsett fra ti åringen som påsto at den svingen gjorde vondt pappa.
Hvis noen nå tror det gikk i hundre og helvete oppover mot Bø med barn i bilen så var det ikke i nærheten engang men noen av svingene var god underholdning i fartsgrensen og lavere enn det til tider også

 

 

 

 

(Innlegget ble redigert 10.08.15 21:35)

Kompressor-V8
Kompressor-V8Innlegg: 4028
10.08.15 22:24

Synes Model S har god støydemping, men et godt stykke fra S-klasse nivå. Tror nok også 5-serie er et hakk bedre, men har ikke sammenlignet direkte. Min egen BMW X3 med 20" felger støyet ikke mer i alle fall da jeg gikk direkte over i den etter prøveturen. Model S hadde 21" sommerdekk.

La merke til at interiørkvalitet var et hakk opp i BMW, og at jeg synes sportssetene i BMW er et hakk bedre. Har EDC fjæring og foruten at X3 har litt SUV-vogging fra side til side i sakte fart har den bedre flyt i fjæringskomforten. Model S er mer e90 3-serie med M-pakke fjæringsmessig (var luftfjæring på den jeg prøvde).

Men synes nok Model S føles et hakk mer sportslig enn X3. Mye kjappere selvsagt, men om vi ser på styring og krenging er Model S et hakk bedre, selv om jeg har variabel sportstyring på X3, som gir maks en drøy omdreining fra maks rattutslag. 

(Innlegget ble redigert 10.08.15 22:24)

dasAuto
dasAutoInnlegg: 1116
10.08.15 23:42
nometalhorse: Men de bør vel legge på prisen snart, for de tapte over 30.000 for hver solgte bil i siste kvartal.

De økte prisen i dag tidlig. 30-40.000 kr. Dvs en anstendig utstyrt 70D koster 700.000 kr. Jeg reserverte en før prisøkningen,men tviler på at jeg kommer til å bekrefte ordren.

 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15918
11.08.15 08:28

Nå er det gjort en kundeundersøkelse blandt Tesla eiere og andre elbiler, og vi får vel bekreftet det vi allerede trodde.

151 Tesla Model S-eiere og 216 med andre rene elbiler har svart. Loyalty Group er mest kjent i Norge for sin store årlige eiertilfredshetsundersøkelse AutoIndex, men Tesla-undersøkelsen er en separat analyse.

Dette er problemene har Tesla-eierne opplevd sammenlignet med eiere av ande elbiler:

Lykter: 16 prosent versus 2 prosent.

Bremser: 13 prosent versus 4 prosent.

Infotainment: 11 prosent versus 3 prosent.

Motorulyder: 18 prosent versus 1 prosent.

Knirkelyder i kabinen: 29 prosent versus 9 prosent.

Ganske stygge tall spør du meg, men som andre sier - er du frelst så er du frelst.

BalleKlorin
BalleKlorinInnlegg: 92
11.08.15 10:06

Virker som de fleste er fornøyde med Tesla. De har hatt sine utfordringer på enkelte komponenter men prøver nå å rydde opp. Tar du bilen til service så tar de mye av de tingene med det samme. 

Enkelte maser om at bilen er dårlig på bane, det kan sikkert stemme det men de aller fleste som har bil har aldri vært på bane med bilen uansett så det er en nærmere irrelevant diskusjon når det kommer til familiebiler beregnet på bruk på vanlig vei.

Det finnes biler med mer ekslusivt interiør, lavere støy osv, men det er vel totalpakken som teller og den virker folk å være fornøyd med. Tesla gjør det ganske behagelig å kjøre elektrisk, rask akselerasjon er jo alltid kjekt men betyr jo ikke allverden på offentlig vei. Om toppfarten er 190 eller 300km/t er jo helt irrelevant for de aller fleste av oss all den tid vi har fartsgrenser(Ja autobahn finnes, men hvor ofte kjører folk flest der?).

 

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17051
11.08.15 11:29
nometalhorse: Ganske stygge tall spør du meg, men som andre sier - er du frelst så er du frelst.

Jeg fikk ikke helt tak i om undersøkelsen er tatt i Norge eller internasjonalt ("sjornalister" har det med å glemme slikt).
Men uansett kan det vel sies at TMS-kunden er annerledes enn Nissan Leaf-kunden, eller Mitsu i-MiEV kunden, for ikke å snakke om Think-kunden. Selv om Tesla-kundene slipper å betale flere hundretusener i avgifter, så forventer de vel komfort og finish som i biler til bortimot en million kroner. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15918
11.08.15 11:33
Allegerita: Jeg fikk ikke helt tak i om undersøkelsen er tatt i Norge eller internasjonalt

Ettersom det står nederst i artikkelen at de også ble spurt om politisk parti så regner jeg helt sikkert at den er gjort her hjemme.

Bileierne har også oppgitt hvilket parti de vil stemme på ved kommende valg: Høyre 43,7 prosent, Arbeiderpartiet (11,9 prosent), Frp (9,6 prosent) og De grønne (6,9 prosent), er de fire største.

Allegerita
AllegeritaInnlegg: 17051
11.08.15 11:41
nometalhorse: Ettersom det står nederst i artikkelen at de også ble spurt om politisk parti så regner jeg helt sikkert at den er gjort her hjemme.

Akkurat, ja. Man må helt på slutten av artikkelen for å finne ut noe så vesentlig, og selv da står det ikke i klartekst. Journalister, ass...

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2088
11.08.15 13:32
Allegerita: Selv om Tesla-kundene slipper å betale flere hundretusener i avgifter, så forventer de vel komfort og finish som i biler til bortimot en million kroner.

Om det jeg leser på elbilforumet er representativt, så er det vel heller 10 år gamle Avensis'er som de liker å bruke som referanse for komfort og finish.

Når vi ser hvor mye trøbbel det er med de etter bare 0-2 år, tør jeg ikke tenke hvordan det vil bli når bilene er 5 år og garantien har gått ut.

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5551
11.08.15 14:21
nometalhorse: Bileierne har også oppgitt hvilket parti de vil stemme på ved kommende valg: Høyre 43,7 prosent, Arbeiderpartiet (11,9 prosent), Frp (9,6 prosent) og De grønne (6,9 prosent), er de fire største.

Det finnes altså fortsatt et betydelig antall evneveike & fornektende mennesker som innbiller seg at en batteridrevet mastodont som Tesla S er miljøvennlig. "Produksjon? 2,2 tonn? Et par kyr i inventaret? Kassasjon? X antall nye drivenheter? Har det så mye å si da, det er jo nullutslipp!"

Tipper disse er overrepresentert blant de Teslaene der ute som kjører i rusletempo.

Så fant jeg denne; "På spørsmålet om hvorfor eierne valgte akkurat den bilen, er miljøhensyn den viktigste årsaken: Tesla-eiere 89 prosent, mot øvrige elbileiere på 86 prosent."

Verden vil bedras.

(Innlegget ble redigert 11.08.15 14:30)

KingsRoad
KingsRoadInnlegg: 5551
11.08.15 14:26
nometalhorse: Ganske stygge tall spør du meg, men som andre sier - er du frelst så er du frelst.

Stygge tall. Menigheter har samtidig en lei tendens til å over- eller underrapportere tall etter eget forgodtbefinnende. Spørs om ikke dette gjør seg gjeldende også her. Kjærlighet gjør blind. 

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10968
11.08.15 14:33

Jeg hadde den høyst tvilsomme gleden av å kjøre fra Sandvika til Oslo kl 0830 i dag og jeg må si jeg frydet meg over alle Teslaer (og andre el-kjøretøy) som stampet i samme kø som meg pga nye regler om passasjer-påbud for å bruke kollektivfeltet. Synes jeg skimtet et par lange neser underveis :-D

cjparker
cjparkerInnlegg: 2162
11.08.15 14:33
Jan: At man i Norge har valgt en annen linje, gjør at mange norske Teslakjøpere kommer fra langt rimeligere biler. De hadde aldri verken hatt råd eller mulighet til å kjøpe en S klasse el.l. Derfor er forventningene lavere.

Nja

Jeg vet om flere som går fra relativt dyre børser til Tesla. For meg virker det som dette er litt todelt. Enten kommer man fra Passat/Mondeo, eller så er man den typiske meglerkaksen som kommer fra a5 og liknende.

Når det er sagt, min gode nabo som i dag tøffer rundt i en stakkarslig Prius - han har satt seg på liste på en model x. En mann som ikke ville ha garasjeåpner da han anså at dette var noe som kunne gå i stykker; det skal bli litt av en komedie å se ham i Tesla (som er for bred til å komme inn i garasjen)!

Og, når jeg snakker med (normale) mennesker som har kjøpt seg bil, uavhengig av merke, er alle meget fornøyde. Jeg tror ennå jeg har tilgode å møte noen som ikke er spesielt fornøyd med bilen sin..

Ribba
RibbaInnlegg: 34963
11.08.15 15:24
KingsRoad: Det finnes altså fortsatt et betydelig antall evneveike & fornektende mennesker som innbiller seg at en batteridrevet mastodont som Tesla S er miljøvennlig. "Produksjon? 2,2 tonn? Et par kyr i inventaret? Kassasjon? X antall nye drivenheter? Har det så mye å si da, det er jo nullutslipp!" Tipper disse e

Var det ikke noe her på VGD som hadde en artikkel framme om hvor miljøfiendtlige produksjonslokalene til de forskjellige bilmerkene var. Der fant man, om jeg husker rett, vist BMW og Tesla i hver ende av skalaen. BMW snillest i klassen, mens Tesla var verst.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35899
11.08.15 20:59
Ribba: Var det ikke noe her på VGD som hadde en artikkel framme om hvor miljøfiendtlige produksjonslokalene til de forskjellige bilmerkene var. Der fant man, om jeg husker rett, vist BMW og Tesla i hver ende av skalaen. BMW snillest i klassen, mens Tesla var verst.

Man krangler/argumenterer på hver sin ende av skalaen,
det jeg syns er rart er at konseptet "store menn i tunge biler" i det hele tatt skal være "miljøvennlig". 

sl500
sl500Innlegg: 10975
11.08.15 23:43
barnimagen: Om det jeg leser på elbilforumet er representativt, så er det vel heller 10 år gamle Avensis'er som de liker å bruke som referanse for komfort og finish.

Noe må vel skure når det er opplest og vedtatt her inne at TMS er en million bil?

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2088
12.08.15 07:38
sl500: Noe må vel skure når det er opplest og vedtatt her inne at TMS er en million bil?

Billigste Model S får man nå i ribbet versjon for 560 000 kroner. Og det er uten en eneste krone i offentlig bidrag. Jeg vil ikke si at en bil som STARTER på 560 000 kroner, især når den ikke genererer en eneste avgiftskrone, er en bil som i det hele tatt burde vurderes å sammenlignes med Avensis, Octavia, Passat, Golf etc. Knapt nok ordinære 5-serie og E-klasse.

Man burde kunne forvente at en så dyr bil faktisk hadde en kvalitet som overgikk Avensis, Octavia etc. Dessverre virker det som om Tesla er mer opptatt av 0-100 enn å lete etter kvalitetsdeler. Personlig foretrekker jeg heller en driftssikker og feilfri bil som bruker noen sekunder lengre på lyskryss-sprinten samt putrer litt på tomgang, enn en bil hvor jeg støtt og stadig må bruke tid og krefter på å oppsøke Teslaverkstedene.

Men her til lands er det tydeligvis 0-100 som bestemmer hvor mye en bil skal koste, og dermed synes folk Model S er svinbillig.

BalleKlorin
BalleKlorinInnlegg: 92
12.08.15 09:25

Nå oppsøker nok de fleste Tesla eiere verkstedet ved service. (hva nå enn de gjør på den serivcen på gudene vite). Endel har tydeligvis mer problemer enn andre, men det går seg nok til.

Men Tesla begynner å bli dyre selv uten avgifter nå, så endel av de som sitter med Tesla hadde nok ikke kjøpt det i dag. 

Liker man ikke bilen trenger man heller ikke vurdere den. De er mange som liker Tesla og er veldig fornøyd med bilen, da hjelper det lite at noen sitter å hyler om at den ikke er bra på det ene eller andre, de har gjort sitt valg og er fornøyde. 

Men det er får som kan argumentere mot at Tesla har truffet med sitt produkt. Jeg feks ville aldri funnet på å kjøpe en Mercedes eller Audi feks de er for meg totalt uinterresante biler. BMW har jeg en forkjærlighet for så det bunner ut i smak og behag.

 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg